View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 08:37

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Omlackering Nitro 
Author Message

Hittade denna, mycket skoj läsning: viewtopic.php?f=4&t=109370&start=30

Nu nästan 10 år senare.....

I forum från andra länder (UK, US osv) är det sida upp och ned om gitarrer som lackas om med Nitro.
Oftast av någon lokal 'guitar shop' eller dylikt.

I Sverige, är det någon etablerad lackerar som fortfarande lackar med Nitro/cellulosa?
Visst att det kostar en slant, men för hela landet bort det finnas nån typ av efterfrågan.

De jag har frågat har samtliga svarat nej, de instrument de bygger själva lackas med vattenbaserat numer pga
de problem med lukt, ventilation och merarbete som cellulosa innebär.

Många av de 'äldre i gamet' har lagt av helt med lack som jag upptäckt.

Nu mina frågor...

1 Är det någon som VET en lackerare som kan spraya en klassisk kulör i Nitro? Tex gold top, Cherry osv... på en gitarr.

2 Vattenbaserade instrumentlacker, är de jämförbara med cellulosa, dvs lika hårda (tänk en svart lack tex)
Har själv ägt gitarrer med PolyUrethan lack och dessa är tyvärr underlägsna och går bort.

12 Feb 2025, 11:08
Profile ICQ WWW

Vad sägs om https://www.gnu.se/lackering/

"Vi har lackat basar och gitarrer i över 20 år. Vi arbetar nästan enbart med cellulosalack och lackar med traditionella, tidskrävande metoder. etc..."

12 Feb 2025, 11:27
Profile ICQ WWW

Post Re: Omlackering Nitro
GNU gör jättebra jobb, åtminstone på Fender-grejer, men har väl rätt lång leveranstid emellanåt.

Det bör finnas en och annan byggare, t.ex. Johan Gustafsson, som borde "lacka rätt" enligt konstens alla regler med tanke på hans gitarrer kostar och kanske kan ta jobb utöver egen produktion.

En annan är https://jakobssonguitars.com/ som på hemsidan har reparationer utöver egna byggen. Hans egna byggen ser mycket bra bra ut, och är nitro enligt hemsidan, vet dock inte om det "rätt".

12 Feb 2025, 13:05
Profile

Mike Leaf wrote:
2 Vattenbaserade instrumentlacker, är de jämförbara med cellulosa, dvs lika hårda (tänk en svart lack tex)
Har själv ägt gitarrer med PolyUrethan lack och dessa är tyvärr underlägsna och går bort.

Nej. Ingen Poly lack hårdnar lika hårt som cellulosa. Det finns även olika varianter på cellulosa lack. De flesta av dessa lacker är designade för den allmännare hobby lackeraren. För att dessa hobbylackare skall få bäst möjlighet att få till ett godkänt lackresultat; har man adderat in mer lösningsmedel i lacken -så att den flyter ut bättre. Och detta är ju helt okay -när det gäller kulör färger. (För vem vill slipa och lacka om i onödan?)

Hemligheterna för en kvalitativ old school, klangrik lack handlar om -träprep, -alternativ wood sealer, -porfyllare och -klarlack. Dvs tre av sakerna som görs innan själva kulören läggs på. Dvs; Istället bör man först sätta sig in i: Vilka porfyllare som härdar hårdast. Skall jag försluta/seala träet innan forfyllare -eller inte?
Har man ett gammalt, torrt instrument; kommer det torrare träet i instrumentet suga in alla kemikalier som anläggs på den samma som en torr svamp. Att träet gör -eller gör inte det här; gör en stor skillnad i instrumentets slutliga klangbild.
Ex: Har man ett mjukare träslag; och exempelvis applicerar vanligt superlim på detta; kommer första lagret man stryker på -i princip sugas in i träet. När detta har torkat; kommer nästa applicering av superlimmet att stanna kvar på ytan (lämna en glasrik yta; och agera porfyllare). Den klangmässiga fördelen här blir en tightare, direktare, snappigare klangbild ur instrumentet.
Alternativt -i motsats: Försluter/sealar man gammal, torr mahogany innan porlyllare; kommer porfyllaren inte att äta sig in i träet. Här behåller man träslagets varmare klangkvalitéer.
Detta handlar kortfattat om preferens.

Den slutliga, viktiga biten för ALL klang: Konsten att välja det absolut hårdaste varianten av den klarblanka lacken som läggs på sist. Här är det inte mycket som slår vår egna kära Ernst P Nitrolacken här i Sverige. DEN HÄRDAR HÅRT! Nackdelarna är ju förståss att denna äkta nitro lack -har mindre lösningsmedel: Och detta i sin tur gör torkningstiderna mellan varven mycket längre. Den andra biten är att: Riktig nitrocellulosa lack är annorlunda att spruta på -jämfört med nitro lack med mer lösningsmedel i. Lacken sprutas ut mer som damm' -vilket i princip alltid lämnar en knottrig yta. Detta är dock normalt. Det gåller bara att fortsätta att bygga på i lager -knotter på knotter så att säga. För att slutligen gå på våt slip + polering -när man har tillräckligt med yta på för att göra detta. Hur tunt manvågar slipa/polera ner = Ju bättre klangbild. Detta är en tidskrävande process. Men väl värt det i slutändan -ifall man vill uppnå det bästa i vintage/old school -väg.

Orginal färgen för Gold Top -är egentligen ett pulver. Den anläggs väldigt tjockt för att täcka. Nackdelen är att den även ger en mer klang/ton -dödande effekt på instrumentet. Detta är faktiskt grundorsaken varför LP Burstarna generellt är mer åtråvärda -för att de generellt erbjuder en bättre klangbild. Där används inte denna tjockare Gold Top pulver.

För ett tag sedan lackade jag om toppen på en av mina Reissue Gold Tops till Fiesta rött. Detta gjordes enligt beskrivningen ovan. Detta ändrade klang/ tonskillnaden i instrumentet påtagligt till något mer positivt. Blev samma som på en burst. Viktigt att notera här: Jag lackade ENDAST om toppen här. Gibsons orginal RE-färg sitter sitter fortfarande på i övrigt på gitarren. Det ska finna en tråd om det någonstans här på bojen.

Summa sum:

1.) försluta träet -eller inte med sealer?
2.) Hitta den hårdaste porfyllaren på planeten.
3.) Kulörlack med mer lösningsmedel -så att man får ett bra synligt resultat.
4.) Hitta den hårdaste klarlacken på planeten.

/ Jonken

12 Feb 2025, 13:53
Profile

glassfinger wrote:
GNU gör jättebra jobb, åtminstone på Fender-grejer, men har väl rätt lång leveranstid emellanåt.

Tack, verkade som han stängt sin verkstad dock. Men kan maila, var en av de jag trodde slutat
Quote:
Det bör finnas en och annan byggare, t.ex. Johan Gustafsson, som borde "lacka rätt" enligt konstens alla regler med tanke på hans gitarrer kostar och kanske kan ta jobb utöver egen produktion.

Tack, han slutade med att lacka kundgitarrer för typ 20 år sen, om han inte börjat igen.
Haft en sunburst han gjort som var helt outstanding

Quote:
En annan är https://jakobssonguitars.com/ som på hemsidan har reparationer utöver egna byggen. Hans egna byggen ser mycket bra bra ut, och är nitro enligt hemsidan, vet dock inte om det "rätt".

Tack, ska kollas upp

12 Feb 2025, 14:47
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
Mike Leaf wrote:

Nej. Ingen Poly lack hårdnar lika hårt som cellulosa. Det finns även olika varianter på cellulosa lack. De flesta av dessa lacker är designade för den allmännare hobby lackeraren. För att dessa hobbylackare skall få bäst möjlighet att få till ett godkänt lackresultat; har man adderat in mer lösningsmedel i lacken -så att den flyter ut bättre. Och detta är ju helt okay -när det gäller kulör färger. (För vem vill slipa och lacka om i onödan?)

Hemligheterna för en kvalitativ old school, klangrik lack handlar om -träprep, -alternativ wood sealer, -porfyllare och -klarlack. Dvs tre av sakerna som görs innan själva kulören läggs på. Dvs; Istället bör man först sätta sig in i: Vilka porfyllare som härdar hårdast. Skall jag försluta/seala träet innan forfyllare -eller inte?
Har man ett gammalt, torrt instrument; kommer det torrare träet i instrumentet suga in alla kemikalier som anläggs på den samma som en torr svamp. Att träet gör -eller gör inte det här; gör en stor skillnad i instrumentets slutliga klangbild.
Ex: Har man ett mjukare träslag; och exempelvis applicerar vanligt superlim på detta; kommer första lagret man stryker på -i princip sugas in i träet. När detta har torkat; kommer nästa applicering av superlimmet att stanna kvar på ytan (lämna en glasrik yta; och agera porfyllare). Den klangmässiga fördelen här blir en tightare, direktare, snappigare klangbild ur instrumentet.
Alternativt -i motsats: Försluter/sealar man gammal, torr mahogany innan porlyllare; kommer porfyllaren inte att äta sig in i träet. Här behåller man träslagets varmare klangkvalitéer.
Detta handlar kortfattat om preferens.

Den slutliga, viktiga biten för ALL klang: Konsten att välja det absolut hårdaste varianten av den klarblanka lacken som läggs på sist. Här är det inte mycket som slår vår egna kära Ernst P Nitrolacken här i Sverige. DEN HÄRDAR HÅRT! Nackdelarna är ju förståss att denna äkta nitro lack -har mindre lösningsmedel: Och detta i sin tur gör torkningstiderna mellan varven mycket längre. Den andra biten är att: Riktig nitrocellulosa lack är annorlunda att spruta på -jämfört med nitro lack med mer lösningsmedel i. Lacken sprutas ut mer som damm' -vilket i princip alltid lämnar en knottrig yta. Detta är dock normalt. Det gåller bara att fortsätta att bygga på i lager -knotter på knotter så att säga. För att slutligen gå på våt slip + polering -när man har tillräckligt med yta på för att göra detta. Hur tunt manvågar slipa/polera ner = Ju bättre klangbild. Detta är en tidskrävande process. Men väl värt det i slutändan -ifall man vill uppnå det bästa i vintage/old school -väg.

Orginal färgen för Gold Top -är egentligen ett pulver. Den anläggs väldigt tjockt för att täcka. Nackdelen är att den även ger en mer klang/ton -dödande effekt på instrumentet. Detta är faktiskt grundorsaken varför LP Burstarna generellt är mer åtråvärda -för att de generellt erbjuder en bättre klangbild. Där används inte denna tjockare Gold Top pulver.

För ett tag sedan lackade jag om toppen på en av mina Reissue Gold Tops till Fiesta rött. Detta gjordes enligt beskrivningen ovan. Detta ändrade klang/ tonskillnaden i instrumentet påtagligt till något mer positivt. Blev samma som på en burst. Viktigt att notera här: Jag lackade ENDAST om toppen här. Gibsons orginal RE-färg sitter sitter fortfarande på i övrigt på gitarren. Det ska finna en tråd om det någonstans här på bojen.

Summa sum:

1.) försluta träet -eller inte med sealer?
2.) Hitta den hårdaste porfyllaren på planeten.
3.) Kulörlack med mer lösningsmedel -så att man får ett bra synligt resultat.
4.) Hitta den hårdaste klarlacken på planeten.

/ Jonken

Tack det är väl ungefär så jag ser dte också, så därför behöver det vara en erfaren kunnig lackerare och rätt material.

12 Feb 2025, 14:48
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Vad sägs om https://www.gnu.se/lackering/

"Vi har lackat basar och gitarrer i över 20 år. Vi arbetar nästan enbart med cellulosalack och lackar med traditionella, tidskrävande metoder. etc..."

Tack, jo websidan har sett likadan ut också sen 1999, jag trodde han lagt av men kan kolla upp.

12 Feb 2025, 14:49
Profile ICQ WWW

Lyssnade på UGG podcasten för nån månad sedan - mer specifikt intervjun med killen som tagit över adlib. Han nämnde två olika namn - en som gjorde relic och en som inte gjorde relic. Kommer inte ihåg namnen men det kanske är värt att lyssna igenom alt ring adlib och fråga.

/J

13 Feb 2025, 08:09
Profile

Har sett på FB att Erik Almström på Guitar Tech Sweden AB gör fina omlackeringar av bla. gamla Gibson.
De verkar inte ha någon webbsida, men finns att hitta på Facebook.

13 Feb 2025, 12:00
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
De jag har frågat har samtliga svarat nej, de instrument de bygger själva lackas med vattenbaserat numer pga
de problem med lukt, ventilation och merarbete som cellulosa innebär.

Det där är ju så dumt så det liknar ingenting. Vi vet att cellulosalack är en del av ljudet i klassiska gitarrklanger och att de flesta också föredrar det som den sortens lack tillför.

Det är ett hantverk att lacka så och det är därför man lämnar bort det till proffsen. Vill man bara ha färg med nån annan sorts lack kan man lika gärna göra det själv.

13 Feb 2025, 12:49
Profile

pippo wrote:
Lyssnade på UGG podcasten för nån månad sedan - mer specifikt intervjun med killen som tagit över adlib. Han nämnde två olika namn - en som gjorde relic och en som inte gjorde relic. Kommer inte ihåg namnen men det kanske är värt att lyssna igenom alt ring adlib och fråga.

/J

Tack, mailat dom

13 Feb 2025, 16:08
Profile ICQ WWW

1331 wrote:
Har sett på FB att Erik Almström på Guitar Tech Sweden AB gör fina omlackeringar av bla. gamla Gibson.

Tack ska kollas

13 Feb 2025, 16:10
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Det där är ju så dumt så det liknar ingenting. Vi vet att cellulosalack är en del av ljudet i klassiska gitarrklanger och att de flesta också föredrar det som den sortens lack tillför.

Det är ett hantverk att lacka så och det är därför man lämnar bort det till proffsen. Vill man bara ha färg med nån annan sorts lack kan man lika gärna göra det själv.

Ja, men jag tänker kanske att det är så att det är för lite efterfrågan på nitro och därav inte lönt att fixa ventilationen?
Annars brukar det ju lösa sig oftast om det finns pengar att tjäna.

På tal om det så kostar väl en lackering lika mycket eller mer än en nitrolackad märkesgitarr från fabrik hur nu det kan komma sig.
Då pratar jag om tillverkat i USA inte Asien.

Såg priser från UK och US på c:a 300 £ respektive 400$ för en professionell hellackering, tror vi kan 2 eller 3-dubbla det i Sverige
Samma gäller säkert reparationer på allt från vitvaror till bilar mm, det är DYRT att vara svensk.

Utom att handla nytt det är billigt.

13 Feb 2025, 16:15
Profile ICQ WWW

Meddela gärna hur det går, vad du får för svar.
Har ett gammalt vrak som behöver fixas till (och även bandas om).

14 Feb 2025, 11:23
Profile

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Ja, men jag tänker kanske att det är så att det är för lite efterfrågan på nitro och därav inte lönt att fixa ventilationen?
Annars brukar det ju lösa sig oftast om det finns pengar att tjäna.

På tal om det så kostar väl en lackering lika mycket eller mer än en nitrolackad märkesgitarr från fabrik hur nu det kan komma sig.
Då pratar jag om tillverkat i USA inte Asien.

Såg priser från UK och US på c:a 300 £ respektive 400$ för en professionell hellackering, tror vi kan 2 eller 3-dubbla det i Sverige
Samma gäller säkert reparationer på allt från vitvaror till bilar mm, det är DYRT att vara svensk.

Utom att handla nytt det är billigt.

Där har du nåt alltså. Det går ju verkligen inte att lacka det i garaget eller nåt, då dör man ju av ångorna till slut. Samtidigt så om man ändå ska ha ett permanent lackbås så kan man ju ändå göra det på riktigt.

Det tar ju lång tid att lacka det, många vändor så det kanske kräver att man har många lackjobb på gång samtidigt och då blir det nästan en fabrik till slut.

14 Feb 2025, 13:14
Profile

Marshall wrote:
Meddela gärna hur det går, vad du får för svar.
.

Japp, får avvakta ett par veckor, har inga större förhoppningar dock på svar, vis från tidigare erfarenheter.

Samma med vissa musikaffärer, mailar att jag är intresserad att köpa en gitarr för 35.000 (utan prut) men vill ha några frågor besvarade,
ingen behagar dock svara så blev ingen affär.

Har alltid varit så, men man tycker efter 25 år med stabilt internet att det skulle förändras 8)

14 Feb 2025, 14:35
Profile ICQ WWW

Adlib har svarat att de gör omlackeringar i Nitro i Sundbyberg (Stockholm)
Priset jag fick var skäligt också, dock varierar ju det beroende på vad som ska göras så hör av Er dit för prisförslag
om det är aktuellt.

20 Feb 2025, 15:31
Profile ICQ WWW

1331 wrote:

Nu finns det en hemsida, med priser.
https://www.guitartechsweden.se/

03 Mar 2025, 10:11
Profile WWW

1331 wrote:
1331 wrote:

Nu finns det en hemsida, med priser.
https://www.guitartechsweden.se/

Blev väldigt dyrt med alla tillägg men jag kanske läste fel...
Lackering 8000
+ cellulosa
+ borttagning lack

Osv........

03 Mar 2025, 18:16
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Lackering 8000
+ cellulosa
+ borttagning lack

Osv........

Jo, det ser onekligen ut att dra i väg en del för att lacka om en gitarr med nitro. Men ändå bra med någon som har en hemsida där det tydligt framgår vad de erbjuder för tjänster och vad det kostar.
Av det jag har sett på FB så ser han ut att göra väldigt fina jobb.

04 Mar 2025, 09:15
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Lackering 8000
+ cellulosa
+ borttagning lack

Osv........

Tycks vara priser i samma härad som AdLibs, enligt prislistan på deras site.

04 Mar 2025, 10:00
Profile

Marshall wrote:
Mike Leaf wrote:
Lackering 8000
+ cellulosa
+ borttagning lack

Osv........

Tycks vara priser i samma härad som AdLibs, enligt prislistan på deras site.

Dubbelt så dyrt som AdLib och lite till.

Med det sagt, kontakta direkt om Ni vill ha priser, jag kanske tolkar det fel med den krångliga prissättningen.
Be om ett 'all inclusive' pris för det Ni vill ha.

04 Mar 2025, 10:19
Profile ICQ WWW

AdLib skriver ”Omlackering från 8000:-”.

https://www.adlibguitars.com/

04 Mar 2025, 14:46
Profile

Marshall wrote:

Så kort sagt, de vill inte ha några jobb..

06 Mar 2025, 12:56
Profile

Vinyljunkie wrote:
Marshall wrote:

Så kort sagt, de vill inte ha några jobb..

8000 är billigt om det ingår förarbete mm.

Är det som den andra sidan att det blir 5-6 tillval som kostar och man hamnar på 16 så blir åt det dyrare hållet.

Del av min spaning var att det tydligen kostar betydligt mindre i andra länder, men det har ju med en massa faktorer att göra.

06 Mar 2025, 14:48
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
8000 är billigt om det ingår förarbete mm.

Är det som den andra sidan att det blir 5-6 tillval som kostar och man hamnar på 16 så blir åt det dyrare hållet.

För 16 går det att få bilen omlackad. Då inser du kanske att det är ett våldsamt pris för en gitarr..

07 Mar 2025, 12:44
Profile

Vinyljunkie wrote:

För 16 går det att få bilen omlackad. Då inser du kanske att det är ett våldsamt pris för en gitarr..

Ja jag skrev ju det.
Man får kanske inte bilen strippad och lackad i nitro för 16 papp, men jag förstår din poäng och därför tråden skapades.

07 Mar 2025, 14:22
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 27 posts ]