View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:43

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Fender Hot rod deluxe, död. 
Author Message

Post Re: Fender Hot rod deluxe, död.
Då har jag funnit felet, ena sidan av C43 hade inte ordentlig kontakt. Misstänker att benet vickat av på något sätt, om jag har böjt det för att hålla på plats före lödning. Vete sjutton.

Nu ligger biasspänningen / strömmen på en jämn och fin nivå. Hade mätaren uppkopplad typ en kvart, stod stilla.

Då kommer förstås nästa underlighet. Jag spelade främst på LO-ingången till att börja med. Det föreslås ofta att man ska använda den för att inte få fullt så ful dist. Nu har ju jag tidigare gjort en liten operation för att minska krämen in till diströret, så det låter faktiskt bättre med HI-ingången.

Men, då spräcker det väldigt fult på bastonerna, oavsett om jag spelar med rent ljud eller distat. När man spelar lite hårdare på bassträngarna så blir det riktig fulspräck, söndring högtalare ungefär eller glapp någonstans som kommer fram med basvibrationerna. Nu har jag inte skruvat fast kretskortet mer än att det sitter på lösen med några av skruvarna, men jag har ingen illusion att det ska lösa sig med att skruva fast delarna?

Någon som känner igen detta? Ideer? Tackar på förhand!

06 Jan 2025, 22:57
Profile

Ibland blir man positivt överraskad... Testade idag, och det var klart mindre fulspräck. Bytte plats på V2 och V3 i ett infall, och det var nog också en förbättring. Nu är det knappt något. Har spelat i ca två timmar utan problem, Bias ligger där den ska.

Gjorde en inspelning där jag spelar ganska hårt på strängarna, klart hårdare än vad jag själv normalt spelar. Ägaren spelar dock ganska kraftfullt, så det är med det i åtanke som jag tryckte till. det är något missljud här och där, men inget direkt störande. Eller hör jag fel?

Inspelning: https://on.soundcloud.com/CdsREPoCJQRM5WiM6
Först rent, och därefter dist och sedan mer dist. Inget skönspel, enbart demo av ljudet. Gjorde tidigare lite gaintämjande åtgärder på distljuden som jag tycker inte blev så fel.

TACK för alla era tips och uppmuntrande inlägg!

07 Jan 2025, 21:23
Profile

Jaha, denna stärkaren är inte riktigt min kompis. Har spelar ganska mycket på den för att säkerställa att allt funkar.

Drog på volymen lite med rent ljud. Ett powerchord, D på A-strängen fulfräser å det grövsta.
Fräset är helt enkelt frekvens- och volymberoende, och jag har spelat med lägre volym tidigare.

Om jag spelar runt kring D på A-strängen så är det i stort sett tyst, men på D så sprakar det till rejält.

Tips på tillvägagångssätt för att lösa detta?

Ytterst tacksam för tips... :(

05 Feb 2025, 23:21
Profile

Ehm... dum fråga kanske, men är det lika illa med ett annat instrument?

Rent generellt skulle man kunna angripa detta med en vanlig signalgenerator, som man låter glida fram och tillbaks över den trilskade frekvensen och försöka höra om det är tydligt frekvensberoende. Har man tillgång till ett oscilloskop, kan man ju även titta på vågformerna. Om man dessutom har ett motstånd på liknande resistans som högtalarimpedansen, kan man använda detta som konstlast och kan dra på utan att trötta ut öronen. Eventuella underligheter borde absolut kunna synas på skåpet eller höras.

Om förstärkaren är väldigt nära högtalaren är det ju inte omöjligt att det är något resonansfenomen i en komponent, som har en vissen lödning.

06 Feb 2025, 10:13
Profile WWW

lampuradio wrote:
Ehm... dum fråga kanske, men är det lika illa med ett annat instrument?

Rent generellt skulle man kunna angripa detta med en vanlig signalgenerator, som man låter glida fram och tillbaks över den trilskade frekvensen och försöka höra om det är tydligt frekvensberoende. Har man tillgång till ett oscilloskop, kan man ju även titta på vågformerna. Om man dessutom har ett motstånd på liknande resistans som högtalarimpedansen, kan man använda detta som konstlast och kan dra på utan att trötta ut öronen. Eventuella underligheter borde absolut kunna synas på skåpet eller höras.

Om förstärkaren är väldigt nära högtalaren är det ju inte omöjligt att det är något resonansfenomen i en komponent, som har en vissen lödning.

Tack Lampu, jag har varit rätt kass det senaste, förkylningar och skit så det har inte blivit att jag riktigt tagit tag i denna sedan sist.

Det går förstås med ett oscilloskop, men det låter riktigt illa när man träffar rätt frekvens med lite kraft = volym. Det är ju en combo, så högtalaren sitter alldeles bredvid förstärkaren tyvärr.

Jag har inte testat med olika gitarrer, men denna gitarren låter toppen i alla andra förstärkare, så det är nog inte det. Men det är lätt gjort.

Funderar på att leta upp lämplig tongenerator på nätet, och sedan ställa in så det väsnas något illa. Fullt skrap/skrän behövs inte tror jag. Därefter göra omvända ätpinnetricket, se var (om?) det blir tyst någonstans när jag trycker till komponenterna.

Skulle det kunna funka tro?

12 Feb 2025, 16:45
Profile

"Omvända ätpinnetricket" tror jag absolut kan funka :)

12 Feb 2025, 17:28
Profile WWW

Om du har möjlighet att koppla in i extern högtalare så kanske du kan lista ut om problemet är elektroniskt eller rent fysiskt så att säga.

13 Feb 2025, 15:57
Profile

lampuradio wrote:
"Omvända ätpinnetricket" tror jag absolut kan funka :)

Tack, det blir nog test av detta i helgen.

Lynxtrap wrote:
Om du har möjlighet att koppla in i extern högtalare så kanske du kan lista ut om problemet är elektroniskt eller rent fysiskt så att säga.

Tack för tipset! Ja, det är inget problem att göra. Har en 4x12 som förstärkaren står på som arbetsbänk. Hjul på och allt...

13 Feb 2025, 20:17
Profile

Liten lägesbeskrivning, jag har gjort en tvättstugerenovering mellan.

Att testa om det är ett fysiskt fel eller kretsfel var ju enkelt, jag lyfte ner förstärkaren från sin placering uppe på 4x12" och spelade med 4X12" inkopplad i stället för den interna högtalaren, ingen skrap eller oljud. Klart bättre ljud i min smak dessutom.

Om förstärkaren stod uppe på 4X12" med den högtalaren inkopplad skrapade det dock ändå. Dvs det ska inte mycket vibrationer till för att det ska väsnas.

Får se till att knö in lite testtid med omvända ätpinnetricket på förstärkaren i schemat...

02 Mar 2025, 21:23
Profile

Ok, då har jag gjort det omvända ätpinnetricket....

Hämtade ton att testa med här https://onlinetonegenerator.com/ , 150Hz träffade bäst. Förstärkaren skrapade och skorrade rejält.

Petade runt med en plastbit. Väldigt varierande resultat, i ett läge verkade det som att jacket till Power preamp In var problemet, sedan var det inte det. Och så vidare...

När jag tryckte på kortet i nederkant bredvid de knepiga platta "multikablarna" som går mellan det stora kretskortet och slutstegskortet blev det en märkbar skillnad. Hittade dock ingen enskild komponent som spelade roll om jag petade på.

De där "multikablarna" är tydligen kända för att orsaka fel ( vad inte känt för att orsaka fel i denna konstruktionen...) och det kändes som att det kanske kan vara något. Tänker gå över dem och löda om anslutningarna. En del rekommenderar att de byts till vanliga ledare, någon som testat?

Att köra omvänd variant är dock rent allmänt ett fungerande koncept vad jag kan förstå, borde vara enklare att få fram vad som är fel än om man ska försöka provocera förstärkaren till oljud genom att peta.

04 Mar 2025, 22:35
Profile

Jaha, mer utredande... Kom på att chassit hängde lite löst i kabinettet, kan ju vara en källa till vibration. Satte fast det och skruvade på baksidan. Blev bättre. Spelade runt lite allmänt, testade ljudet m.m.

Kom efter en stund på att det ju inte är något sådant ljud när distkanalen är på, och då pratar vi väldigt måttlig dist efter min tidigare operation i stärkaren. Det blir inte något skrap och fräs på distkanalen, även om jag spelar rejält högt, hörselskydden på. Min fru är dessutom inte hemma just nu, underlättar...

Det är med andra ord något som har med Cleankanalen som ställer till det. Det är i praktiken väldigt få komponenter vad jag kan se, kopplingskondingen och ett motstånd samt volympotten. Och reläet som växlar mellan "kanalerna".

Googlade runt lite, och hittade denna tråden på the Gearpage. Där är det reläet som spökar, ungefär samma problem, bara på rena kanalen. https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/deluxe-iii-rattle.1876137/page-2.

Länk til schemat igen; http://www.prowessamplifiers.com/schematics/fender/Hotrod_Deluxe-Hot_Rod_Deluxe__0696.html

04 Mar 2025, 23:42
Profile

Just reläer och vibrationer är inte alltid en bra kombo... Jag har varit med om att jobba med en applikation där så kallade reed-reläer orsakat helt vansinniga kostnader, beroende på att kontakterna vibrerat och blivit brända efter kort tid, varefter berörda kretsar orsakat "signalfel" på en pendeltågslinje. Inga billiga övningar där, kan jag meddela...

Så, om du har möjlighet att överbrygga de kontakter som ska vara slutna i en viss konfiguration, dvs om du ska köra cleankanalen och kopplar en extra förbindelse över kontakterna som är inblandade, så kanske det går att pinpointa (eller eliminera) just reläet.

21 Mar 2025, 21:48
Profile WWW

lampuradio wrote:
Just reläer och vibrationer är inte alltid en bra kombo... Jag har varit med om att jobba med en applikation där så kallade reed-reläer orsakat helt vansinniga kostnader, beroende på att kontakterna vibrerat och blivit brända efter kort tid, varefter berörda kretsar orsakat "signalfel" på en pendeltågslinje. Inga billiga övningar där, kan jag meddela...

Så, om du har möjlighet att överbrygga de kontakter som ska vara slutna i en viss konfiguration, dvs om du ska köra cleankanalen och kopplar en extra förbindelse över kontakterna som är inblandade, så kanske det går att pinpointa (eller eliminera) just reläet.

Tack för input Lampu!

Signalfel på pendeltåg? Det låter som Stockholmsk vardag... :(

Jag har testat och när jag trycker mot reläet blir det mindre skrap. Dvs när komponenten inte kan vibrera lika mycket. Så jag tror att det med stor sannolikhet är reläet.

Klippt från mitt tidigare inlägg i ämnet: "När jag tryckte på kortet i nederkant bredvid de knepiga platta "multikablarna" som går mellan det stora kretskortet och slutstegskortet blev det en märkbar skillnad. Hittade dock ingen enskild komponent som spelade roll om jag petade på."

Det skulle förstås gå att göra som du säger för att vara 100% säker på att det är rätt komponent, men det finns ju nästan inga andra komponenter inblandade i denna kretsdelen. Kopplingskondingen och ett motstånd samt volympotten. Och reläet som växlar mellan "kanalerna".

Då är frågan att få tag i ett sådant relä, RELAY DPDT DIP 24 VOLT 8.3mA. Det finns ju förstås, är nog en standardkomponent. Edit: Ja, Conrad har sådana.

30 Mar 2025, 16:43
Profile

Jobbade några år som signaltekniker vid Banverket i stockholmstrakten. Begreppet "signalfel" kan innehålla vilka tekniska problem som helst, i princip. Det som oftast händer är ju att en signal visar rött när den borde visa grönt. Oftast är det ju helt OK, man vill inte chansa och visa grönt ljus mot en möjligen farlig sträcka, men allmänheten fattar oftast noll när man försöker förklara...

Om du byter reläet, så kanske du kan fundera över möjligheten att löda in det med flexibla ledare och limma det mot en flexibel "kudde", så det inte bringas att vibrera så mycket. Det är ofta mycket lågt kontakttryck i små reläer, och när det vibrerar för mycket sliter det på kontaktytorna, som får bryta och sluta många gånger bara av vibrationerna.

31 Mar 2025, 20:53
Profile WWW

lampuradio wrote:
Jobbade några år som signaltekniker vid Banverket i stockholmstrakten. Begreppet "signalfel" kan innehålla vilka tekniska problem som helst, i princip. Det som oftast händer är ju att en signal visar rött när den borde visa grönt. Oftast är det ju helt OK, man vill inte chansa och visa grönt ljus mot en möjligen farlig sträcka, men allmänheten fattar oftast noll när man försöker förklara...

Om du byter reläet, så kanske du kan fundera över möjligheten att löda in det med flexibla ledare och limma det mot en flexibel "kudde", så det inte bringas att vibrera så mycket. Det är ofta mycket lågt kontakttryck i små reläer, och när det vibrerar för mycket sliter det på kontaktytorna, som får bryta och sluta många gånger bara av vibrationerna.

Tack för input!

Hm, ja, jag har en hel del småbitar av diverse bra skumgummi som jag samlat på mig för typ sådant. Armaflex, dvs skumisolering borde tåla temperaturerna också. Limma med kontaktlim tro?

Det finns dessutom ett till litet missljud som verkar vara frekvensberoende, som en svag "afterfuzz" som ligger med på både det rena och distade ljudet. När tonen klingar ut framträder ljudet mer, låter lite fuzzbox över det, transistorfräsigt. Basigare ljud = mer fräs. Alla förstegsrör är bytta och provade fram och tillbaka, ingen skillnad. Jag tänker faktiskt låta det ljudet vara, det man egentligen skulle göra är att antingen göra om förstärkaren till en topp, så att det inte finns någon inbyggd högtalare eller riva ut alltihop och göra point-to-point.

Vad gäller relä så hittade jag det på Tema elektronik i Götet, får se om jag kan få till en resa i det närmaste. Conrad sålde det bara i tiopack...

01 Apr 2025, 20:13
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2