View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2026, 16:28

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Bästa overdriven i sovrummet? 
Author Message

Post Bästa overdriven i sovrummet?
Ja vi är säkert många som spelar i sovrummet, i lägenheten, och då går det inte vräka på precis….
Då gäller det få till det med en pedal.
Men vilken? Tube Screamer och kloner på den låter ju skitkass i den miljön.
Bäst, men inte perfekt, tycker jag en Timmy låter men också Lightspeed är nästan rätt.
Tips?

09 Feb 2025, 22:09
Profile

Post Re: Bästa overdriven i sovrummet?
Varför göra det komplicerat... en Boss OD-3...säger jag...

10 Feb 2025, 02:21
Profile ICQ WWW

MP Simble - med något boostigt efter och ev lite kompr före.

/J

19 Feb 2025, 09:43
Profile

En vanlig Nobels ODR-1 fungerar riktigt bra.
Prova en sån dom e inte dyra.

19 Feb 2025, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Ja Nobels är trevlig - sitter fn på Simblens gamla plats (enligt ovan) på mitt bord. Går ju att hitta för hundralappar också vilket är tacksamt i prishysterin som råder på många pedaler.

/J

20 Feb 2025, 17:44
Profile

... men särskilt med trådskaparen i åtanke ska det nog nämnas att jag tycker simble stackar bättre med fuzzar är Nobels. Fuzz framför simble upplever jag mer likt fuzz framför stärkare - framför Nobels blir lätt "för mycket" och fuzzens dynamik går lätt förlorad.

/J

23 Feb 2025, 22:15
Profile

pippo wrote:
... men särskilt med trådskaparen i åtanke ska det nog nämnas att jag tycker simble stackar bättre med fuzzar är Nobels. Fuzz framför simble upplever jag mer likt fuzz framför stärkare - framför Nobels blir lätt "för mycket" och fuzzens dynamik går lätt förlorad.

/J

Fuzzar är viktiga!
Ska bygga en Simble helt klart!

24 Feb 2025, 08:15
Profile

Boss BD-2 är inte fy skam och testa absolut TC Mojo Mojo.

24 Feb 2025, 15:35
Profile

BTO 8)

08 Mar 2025, 01:37
Profile

Simble låter ju spännande. Har annars haft bra resultat med boss od-3, box of rock och lovepedal eleven. Använder idag mest en klon av lovepedal pedalen som är lika bra, Mosky amp turbo, typ 300 spänn ny. Den har en sjysst boost som får vilken skitstärkare som helst att låta bra, tom transistor, sen funkar det bra att boosta ovan pedaler med antingen en tubescreamer liknande pedal eller nått mer transparant, typ prince of tone.

Är lite nyfiken på nya dirtyboy preamp också

10 Apr 2025, 23:07
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror trestegsraket funkar på låg volym som först snäll compressor, sedan od och en eq innan det hela åker in i stärkaren. Simsalabim har du också tre möjligheter att påverka volymen innan signalen när input på förstärkaren.

13 Apr 2025, 23:10
Profile WWW

lillefar wrote:
Jag tror trestegsraket funkar på låg volym som först snäll compressor, sedan od och en eq innan det hela åker in i stärkaren. Simsalabim har du också tre möjligheter att påverka volymen innan signalen när input på förstärkaren.

Tror helt och fullt på dig, tycker bara det är för kul med olika OD:s och har därför inte skaffat en EQ, trots att all vishet talar för det, comp har jag dock använt en massa förmer sustain :)

Har du något förslag på lämplig comp och od som passar i ditt upplägg?

27 Apr 2025, 14:14
Profile ICQ YIM WWW

Sorry för sent svar.
Mooer yellow comp prisvärd och Caline Pure Sky ännu snällare mot plånboken
Sen finns ju det som kräver stora plånboken men för sovrumsarenan tror jag du blir nöjd

02 May 2025, 23:33
Profile WWW

lillefar wrote:
Sorry för sent svar.
Mooer yellow comp prisvärd och Caline Pure Sky ännu snällare mot plånboken
Sen finns ju det som kräver stora plånboken men för sovrumsarenan tror jag du blir nöjd

En optisk comp med tonkontroll och en typ timmy variant med bas och diskant.
Det klarar man sig långt med.

Alt. Till pureskyen kan vara moskys amp turbo.
Typ samma (lovepedal amp eleven kopia, som i sin tur är typ en timmy) men har dessutom separat boost (cot50?)

Dess boost ( en skitig crunchig boost) funkar bra för att göra ljudet mer levande på låga volymer eller en tradig förstärkare. Var vad jag läst lovepedals mening med boosten.
Hittas billigt på amazon.se
Man får söka på ”demonfx” för att hitta den

03 May 2025, 05:45
Profile ICQ YIM WWW

Jag återupptäckte den lilla fantastiska One Control Strawberry Red Overdrive (lilla modellen med tre st rattar).
Lät och kändes jättebra hemma i vardagsrummet med Strata och Boss Katana 50 på 0,5 watt läget. Stort och dynamiskt.

12 Jun 2025, 22:53
Profile

One Control Strawberry Red Overdrive, läste på lite och även rewiews. Verkar som om pedalen vill uppnå samma som Dirty Boys Ballbuster https://www.dirtyboy.co/products/ball-buster
Hade gärna provat bägge men någonstans är väl detta också vad lovepedals ville uppnå med sin Amp eleven (tweakad timmy + COT 50 boost)?
Har för mig att lovepedal utvecklade COT50 just för att kunna få ett sjysst ljud så som han vill ha det när han spelar ute och har en crappy backline stärkare.
Har haft två varianter av den men snålade till det och köpte demonfx kopia av den (som jag tycker låter lika bra)
Just boost delen gör verkligen sin magi att få tom en transistorstärkare att låta mer levande.

Priset är kanske den största skillnaden. Ballbuster 3500, one control 1500, demonfx 300 :D

14 Jun 2025, 07:48
Profile ICQ YIM WWW

definitivt denna
Gillar ju lovepedals amp eleven men är inte helt lätt att få tag på längre och inte heller big boxen. En sak jag inte är överförtjust är att han har switcharna på kretskort.
Beställde då en från Hardy Pedals istället. Handbyggd på beställning, nån vecka till leverans och kunde bestämma färg osv själv.
Kunde inte vara mer nöjd verkligen!!
Dessutom bättre bygge än originalet.

amp eleven är i grunden en aningen moddad timmy, lite mjukare i tonen och lättare att få bra ljud och att lira med både singel coil och humbuckers, fender eller marshall.
inbyggd boost COT 50.
Image
Image

18 Nov 2025, 15:20
Profile ICQ YIM WWW

Goran wrote:
Bäst, men inte perfekt, tycker jag en Timmy låter men också Lightspeed är nästan rätt. Tips?
Har lite olika pedaler, men tyvärr inget bra tips.Tycker som du att Timmy låter bra, inte perfekt men tillräckligt bra. Använder den till en 5E3 och det låter fortfarande nästan 5E3 på låg volym... 8)

18 Nov 2025, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Greer Southland är hittills bäst, tror jag, ingen mid-hump och går från spräck till nästan dist.
Mid-hump-pedaler, finns det gott om, men låter kass i sovrummet.

25 Nov 2025, 20:43
Profile

lampic wrote:
One Control Strawberry Red Overdrive, läste på lite och även rewiews. Verkar som om pedalen vill uppnå samma som Dirty Boys Ballbuster https://www.dirtyboy.co/products/ball-buster
Hade gärna provat bägge men någonstans är väl detta också vad lovepedals ville uppnå med sin Amp eleven (tweakad timmy + COT 50 boost)?
Har för mig att lovepedal utvecklade COT50 just för att kunna få ett sjysst ljud så som han vill ha det när han spelar ute och har en crappy backline stärkare.
Har haft två varianter av den men snålade till det och köpte demonfx kopia av den (som jag tycker låter lika bra)
Just boost delen gör verkligen sin magi att få tom en transistorstärkare att låta mer levande.

Priset är kanske den största skillnaden. Ballbuster 3500, one control 1500, demonfx 300 :D

Jag märkte att jag gillade min gamla Strawberry Red Overdrive så pass mycket att jag gick och köpte en Strawberry Red Deluxe som har EQ bestående av treble, middle, bass och presence. Förutom volym och gain då. Den har liksom samma grundljud fast med mycket fler möjligheter att modifiera detta.

25 Dec 2025, 23:38
Profile

lampic wrote:
definitivt denna
Gillar ju lovepedals amp eleven men är inte helt lätt att få tag på längre och inte heller big boxen. En sak jag inte är överförtjust är att han har switcharna på kretskort.
Beställde då en från Hardy Pedals istället. Handbyggd på beställning, nån vecka till leverans och kunde bestämma färg osv själv.
amp eleven är i grunden en aningen moddad timmy, lite mjukare i tonen och lättare att få bra ljud och att lira med både singel coil och humbuckers, fender eller marshall.
inbyggd boost COT 50.

Amp11 är väl detsamma som en Jan Ray, eller? Har för mig det. Byggt några JR och de låter förträffligt!

03 Mar 2026, 14:24
Profile

johan wrote:
lampic wrote:
definitivt denna
inbyggd boost COT 50.

Amp11 är väl detsamma som en Jan Ray, eller? Har för mig det. Byggt några JR och de låter förträffligt!

Jepp, bägge är modfierade timmys. Har upptäckt att amp eleven fullständigt älskar att boostas av en prince of tone. Så en dual pedal med ena sidan janray/amp eleven andra sidan prince of tone hade varit grym.
En JanRAy har väl dessutom en "precsense"-kontroll?

03 Mar 2026, 14:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 22 posts ]