| Author |
Message |
|
Mats Nermark
|
 Moving The Meter - lite 80-tals funkpop
Jag skrev den här låten när jag hade ett nostalgiskt behov av att spela med ljud från 80-talet men med en definitiv komponent av nutid. FM-syntar till bas uppbiffade med några virtuella analoga, lite funkiga gitarrer och massiva mycket processade trummor. Gitarrer: James Tyler Studio Elite och Classic. Hoppas ni finner den nostalgiskt skön. https://soundcloud.com/mats-nermarks-tu ... -the-meter/Mats N
|
| 10 Feb 2025, 19:51 |
|
 |
|
TUF
|
 Re: Moving The Meter - lite 80-tals funkpop
Bra Mats!!!
|
| 11 Feb 2025, 10:49 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Förstår inte varför du envisas med att alltid låta dina lika tråkiga trummor alltid mixas så högt och dominera ljudbilden?
|
| 11 Feb 2025, 18:12 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
|
| 11 Feb 2025, 23:15 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Tokerekloker wrote: Förstår inte varför du envisas med att alltid låta dina lika tråkiga trummor alltid mixas så högt och dominera ljudbilden? För att svara på din fråga så gillar jag faktiskt de trumljud jag använder och varierar dessa beroende på låten stil. Att jag mixar dem starkt beror antingen på att jag antingen: A. gillar starka trummor B. har fel på min lyssning eller C. inte vant mig vid mina hörapparater. Men för att inte stanna i min utveckling utan gå vidare skulle jag uppskatta om du kan ge mig några förslag på låtar där du tycker att trumljuden inte är tråkiga och de inte är för starkt mixade. Jag skall försöka mig på att lyssna och mixa med referensspår så där kan dina förslag vara till nytta. /Mats N
|
| 11 Feb 2025, 23:21 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Utöver förslag på låtar att lyssna till och lära mig av från vår diplomatiske vän Tokerekloker så tar jag gärna emot förslag från andra Bojare också.
/Mats N
|
| 11 Feb 2025, 23:23 |
|
 |
|
Marshall
|
Det här gillar jag! Jag har ju den dåliga vanan att jämföra med sånt jag kan referera till. Här skulle jag säga att Jeff Beck, Tony Hymas & Simon Phillips möter… tja, The Meters kanske?
Jag älskar starka och torra trummor; gillar när de är in your face.
Trummorna här är välprogrammerade och nog mer in your face än vanligt. Helt ok.En stram stiffhet som kanske inte direkt andas The Meters - mera den puttrande gitarren i början då - utan snarare digitalt 80-tal.
Vill man ge dem litet grann organiskt rum och flytta dem bakåt där kan man använda någon schysst plugg för det. UA:s Ocean Ways Studios är outstanding för det, men kräver Apollo, som du inte har. En god tvåa av samma tillverkare är Sound City Studios, som är nativ. Svenska Softubes Atlantis är en bra plugg - men kanske mer renodlad reverbkammare - som är helt ok.
|
| 12 Feb 2025, 15:33 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Marshall wrote: Det här gillar jag! Jag har ju den dåliga vanan att jämföra med sånt jag kan referera till. Här skulle jag säga att Jeff Beck, Tony Hymas & Simon Phillips möter… tja, The Meters kanske?
Jag älskar starka och torra trummor; gillar när de är in your face.
Trummorna här är välprogrammerade och nog mer in your face än vanligt. Helt ok.En stram stiffhet som kanske inte direkt andas The Meters - mera den puttrande gitarren i början då - utan snarare digitalt 80-tal.
Vill man ge dem litet grann organiskt rum och flytta dem bakåt där kan man använda någon schysst plugg för det. UA:s Ocean Ways Studios är outstanding för det, men kräver Apollo, som du inte har. En god tvåa av samma tillverkare är Sound City Studios, som är nativ. Svenska Softubes Atlantis är en bra plugg - men kanske mer renodlad reverbkammare - som är helt ok. Tack för kommentaren. Det är alltid intressant att höra det du refererar till. Jag lyssnade en hel del till Jam & Lewis när jag skrev den här så där kommer en del ifrån. Jag har tittat på en bundle från UA men jag försöker hålla i slantarna. Jag har några liknande pluggar från IK Multimedia som jag skulle kunna prova för detta ändamål. /Mats N
|
| 12 Feb 2025, 16:01 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Gott sväng!
Jag har för det mesta gitarren i knät, inkopplad när jag kollar Ljudbojen, och även nu. Kul att jamma till!
_________________ /Lennart
|
| 12 Feb 2025, 20:26 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Custom Sam wrote: Gott sväng!
Jag har för det mesta gitarren i knät, inkopplad när jag kollar Ljudbojen, och även nu. Kul att jamma till! Kul att den kom till nytta och nöje. Om du vill kan du skicka ett PM med en emailadress så kan jag skicka ett backing track. Jag gör alltid ett BT som jag kan ge mina elever att spela till. /Mats N
|
| 12 Feb 2025, 23:11 |
|
|