View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:30

Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Tremolux AB763 
Author Message

Post Tremolux AB763
Jag släpade hem en gammal Tremolux från ´64 och skulle uppskatta lite synpunkter på hur jag ska angripa den. Den har i nuläget en PT som inte är original för modellen. Det står: J 022822. Är det till Bassman 50 kanske? Likriktarröret som hör till modellen har också ersatts av ett diodarrangemang som ser ut som en snorloska (nära biasjusteraren).

Jag har inte velat starta den utan vill nog återställa den efter ursprungsschemat. Eller vad tror ni? Skulle det finnas någon poäng med att fortsätta med denna PT? En tanke är att riva ut allt och rengöra chassi mm. och bygga upp igen. En annan variant är att bara göra det nödvändigaste. Alla tänkbara åsikter mottages tacksamt! Här en bild, och fler kommer. Det här kan bli kul!

Image

George Harrison

01 Feb 2025, 11:17
Profile

Post Re: Tremolux AB763
Image

George Harrison

01 Feb 2025, 11:26
Profile

Image

Image

Image

Image

Image

Image

George Harrison

01 Feb 2025, 11:27
Profile

Image

George Harrison

01 Feb 2025, 11:33
Profile

Image

George Harrison

01 Feb 2025, 12:24
Profile

Image

George Harrison

01 Feb 2025, 12:24
Profile

Mycket hänger väl på hur mycket resurser du vill lägga på apparaten. Om PT'n är vettigt specad, borde den väl funka lika bra som nåt annat, men om den inte har en 5 V glöd, så är du hänvisad till halvledarlikriktning, skulle jag tro. En sådan kan göras mycket snyggare än det visade exemplet. Ny PT lär väl kosta en slant och det kanske det inte är värt om det endast är för att kunna köra rörlikriktare....

Den där kondingen från inkommande AC 230 V till "jord" måste nog slopas och chassit skyddsjordas på lämpligt sätt.

01 Feb 2025, 16:39
Profile WWW

lampuradio wrote:
Mycket hänger väl på hur mycket resurser du vill lägga på apparaten. Om PT'n är vettigt specad, borde den väl funka lika bra som nåt annat, men om den inte har en 5 V glöd, så är du hänvisad till halvledarlikriktning, skulle jag tro. En sådan kan göras mycket snyggare än det visade exemplet. Ny PT lär väl kosta en slant och det kanske det inte är värt om det endast är för att kunna köra rörlikriktare....

Den där kondingen från inkommande AC 230 V till "jord" måste nog slopas och chassit skyddsjordas på lämpligt sätt.

Jag får hålla med Rickard här, du har en tidsperiod PT i nu och byta till en ny kommer "sticka ut" mer än en ej korekt.

När det gäller likricktarrör så är jag personligen ingen större anhängare av dom , av två orsaker:

1. Dagens tillverkade likriktarrör håller inte speciellt bra iofs så har inte dagen nya rör samma livslängd som förr.
2. Jag tycker sällan Likritarrör tillför så mycket ljudmässigt, stärkare under 30W kommer ändå (oftast) komprimera även utan dessa.
Men visst i 40 Wattare som Super, pro reverb mm så skulle jag behålla dessa om man gillar lira på hög volym :)

3. Det går ju vädigt bra att simmulera ett likriktarrör med några motstånd, kondingar och en termistor. Och om du är intresserad kan jag göra dig ett litet kort som du kan sätta över hålet med öljeter och tidstypist kort.

Stärkan i övrigt att kolla på för utom vanlig servis som nya E-kondingar , smörja pottar, rengöra rörhållare mm.

Så är din chassit skyddsjord alldeles för kort (som Rickard var inne på), tanken med skyddsjord är att den ska vara den sista som lämnar stärkan om någon skulle snubbla på din elkabel.
Så detta bör åtgärdas.
Och när vi ändå är i den änden av stärkan, jag ser att man valt svat/röd kabel för 240V spänning.
Jag brukar som regel använda 230V =grön/svart kabel i dom stärkarna jag varit i.
Varför ? jo även om späningen i nätet ligger på 230-240V så har jag märk att glöden oftast hamnar mer "rätt" med 230V tappen, men det är ju bara mäta :)

Andra saker att kolla på dessa äldre stärkare är om kondingar läcker AC eller att kortet läcker.

Utsendemässigt så kan man ju mycket väl lyfta ut det mästa och rengör ,ta bort rost mm.
Och du behöver ju inte löda bort allt för göra det, lossar du pottar mm och kortet så kan du vika upp dessa och komma åt en stor del av stärkan utan behöva löda bort något.
Sen kan det även vara ett bra tillfälle att gå över lödningarna på korters undersida.

Det finns mer jag hade gjort om den var min, men du får hojta till om du vill veta det med :)

01 Feb 2025, 18:23
Profile

Amp Healer II wrote:
lampuradio wrote:

Jag får hålla med Rickard här, du har en tidsperiod PT i nu och byta till en ny kommer "sticka ut" mer än en ej korekt.

När det gäller likricktarrör så är jag personligen ingen större anhängare av dom , av två orsaker:

1. Dagens tillverkade likriktarrör håller inte speciellt bra iofs så har inte dagen nya rör samma livslängd som förr.
2. Jag tycker sällan Likritarrör tillför så mycket ljudmässigt, stärkare under 30W kommer ändå (oftast) komprimera även utan dessa.
Men visst i 40 Wattare som Super, pro reverb mm så skulle jag behålla dessa om man gillar lira på hög volym :)

3. Det går ju vädigt bra att simmulera ett likriktarrör med några motstånd, kondingar och en termistor. Och om du är intresserad kan jag göra dig ett litet kort som du kan sätta över hålet med öljeter och tidstypist kort.

Stärkan i övrigt att kolla på för utom vanlig servis som nya E-kondingar , smörja pottar, rengöra rörhållare mm.

Så är din chassit skyddsjord alldeles för kort (som Rickard var inne på), tanken med skyddsjord är att den ska vara den sista som lämnar stärkan om någon skulle snubbla på din elkabel.
Så detta bör åtgärdas.
Och när vi ändå är i den änden av stärkan, jag ser att man valt svat/röd kabel för 240V spänning.
Jag brukar som regel använda 230V =grön/svart kabel i dom stärkarna jag varit i.
Varför ? jo även om späningen i nätet ligger på 230-240V så har jag märk att glöden oftast hamnar mer "rätt" med 230V tappen, men det är ju bara mäta :)

Andra saker att kolla på dessa äldre stärkare är om kondingar läcker AC eller att kortet läcker.

Utsendemässigt så kan man ju mycket väl lyfta ut det mästa och rengör ,ta bort rost mm.
Och du behöver ju inte löda bort allt för göra det, lossar du pottar mm och kortet så kan du vika upp dessa och komma åt en stor del av stärkan utan behöva löda bort något.
Sen kan det även vara ett bra tillfälle att gå över lödningarna på korters undersida.

Det finns mer jag hade gjort om den var min, men du får hojta till om du vill veta det med :)

Tack Owe för input! Kan man alltså lika gärna köra med en Bassman trafo till en Tremolux? Blir spänningarna i förstärkaren ok? Är det bara det att man inte kan ha likriktarrör som skiljer Bassmans och Tremoluxens PT åt?

Denna har ju ett vred på baksidan och PTn har ju olika tappar så jag kan ju koppla in alla tåtar till vredet och testa vilken tapp som ger bäst värde på glöden. I dagsläget är det bara den röd/svarta (240V) som är möjlig.

George Harrison

01 Feb 2025, 20:13
Profile

Som schemat ser ut finns ingen skyddsjord anordnad. Däremot finns en liten konding och en omkopplare ("ground switch"), där kondingen kan kopplas antingen till fas eller nolla, antagligen för att dämpa ev störningar. Detta är en rätt farlig lösning, i och med att våra kontakter är fria att sätta in på två sätt (man vet inte vilken ledare som är fas...). Överslag i den kondingen kommer att spänningssätta chassit i 50% av fallen. Bort med den och anordna ett jordat sladdställ med gulgrön (skyddsjord) fastskruvad i chassit.

>Personlig Åsikt:<
Sen är jag inte särskilt imponerad av den där klassiska standby-lösningen. Om stärken är inaktiv och har vettig tomgångsström, lär man inte spara mycket rörlivslängd på att bryta anodströmmen. Det blir en brutal inkopplingsström när man slår till standby. Antingen skippar man det där helt, eller gör nåt mer sofistikerat, som att bryta spänningen till slutrörens skärmgaller.
>Slut Åsikt<

01 Feb 2025, 21:04
Profile WWW

[quote="Polytone"
Tack Owe för input! Kan man alltså lika gärna köra med en Bassman trafo till en Tremolux? Blir spänningarna i förstärkaren ok? Är det bara det att man inte kan ha likriktarrör som skiljer Bassmans och Tremoluxens PT åt?

Denna har ju ett vred på baksidan och PTn har ju olika tappar så jag kan ju koppla in alla tåtar till vredet och testa vilken tapp som ger bäst värde på glöden. I dagsläget är det bara den röd/svarta (240V) som är möjlig.[/quote]

Ursäkta men var du inte lite lat nu ;)
Även om jag har rotat i stärkare över 30 år, så blir även jag tvunge att söka på nätet för att de svar.
Din stärkare ska ha 410V på B+ orginal, en Bassman som jag kollade på (ja det finns en gäng av dom) så var B+ 415V , så killen som bytte PT hade koll på det och utan likriktarrör är 5Volt skilland att förvänta.

Ja om vredet är okej , så kan du koppla in 230 och 240 på vredet, resten behöver du inte.
Och eftersom Volten varierar lite i Sverige, så kan du på en spelning välja det som låter bäst :)

01 Feb 2025, 21:13
Profile

lampuradio wrote:
Som schemat ser ut finns ingen skyddsjord anordnad. Däremot finns en liten konding och en omkopplare ("ground switch"), där kondingen kan kopplas antingen till fas eller nolla, antagligen för att dämpa ev störningar. Detta är en rätt farlig lösning, i och med att våra kontakter är fria att sätta in på två sätt (man vet inte vilken ledare som är fas...). Överslag i den kondingen kommer att spänningssätta chassit i 50% av fallen. Bort med den och anordna ett jordat sladdställ med gulgrön (skyddsjord) fastskruvad i chassit.

>Personlig Åsikt:<
Sen är jag inte särskilt imponerad av den där klassiska standby-lösningen. Om stärken är inaktiv och har vettig tomgångsström, lär man inte spara mycket rörlivslängd på att bryta anodströmmen. Det blir en brutal inkopplingsström när man slår till standby. Antingen skippar man det där helt, eller gör nåt mer sofistikerat, som att bryta spänningen till slutrörens skärmgaller.
>Slut Åsikt<

Richard på schemat ser det ut så, men jag ser inte den kondingen på bilderna, (kan ha fel).
Denna konding i gitarrförstärkar samanghang brukar kallas för : deaf cap, och det hör till vanligheten att man tar bort dessa (även i USA).

När det kommer till standby-lösningen så är din åsik (och även min) inte något du långt från ensam om, SEMC tog helt sonika bort den (vilket startade myten om Fender stärkare med standby var bättre)
I dag är nog dom flesta som bygger och meckar stärkare ganska eniga om att den lösningen var inte så bra.

01 Feb 2025, 21:24
Profile

Amp Healer II wrote:
Ursäkta men var du inte lite lat nu ;)
Även om jag har rotat i stärkare över 30 år, så blir även jag tvunge att söka på nätet för att de svar.
Din stärkare ska ha 410V på B+ orginal, en Bassman som jag kollade på (ja det finns en gäng av dom) så var B+ 415V , så killen som bytte PT hade koll på det och utan likriktarrör är 5Volt skilland att förvänta.

Ja om vredet är okej , så kan du koppla in 230 och 240 på vredet, resten behöver du inte.
Och eftersom Volten varierar lite i Sverige, så kan du på en spelning välja det som låter bäst :)

Nu när du skriver det så känns det självklart att jag borde tänkt på att kolla B+ för Bassman 50. :) Då kanske jag vågar mig på att testa hur det låter (efter allmän översyn) innan jag bestämmer mig.

George Harrison

01 Feb 2025, 22:06
Profile

Upptäckte att Tremoluxen både har 2 st motstånd till jord från glöden, OCH de vanliga röd/gul och grön/gul till jord? Brukar man inte ha antingen eller? Kan det bli knas med båda varianterna samtidigt? Upplever något slags (jord?)brum i förstärkaren när jag startade upp första testet.

George Harrison

02 Feb 2025, 16:12
Profile

Polytone wrote:
Upptäckte att Tremoluxen både har 2 st motstånd till jord från glöden, OCH de vanliga röd/gul och grön/gul till jord? Brukar man inte ha antingen eller? Kan det bli knas med båda varianterna samtidigt? Upplever något slags (jord?)brum i förstärkaren när jag startade upp första testet.

Det känns ju lite som "kaka på kaka" eftersom din stärkare redan har centertap på glöden ikopplat.

02 Feb 2025, 17:10
Profile

Fas och nolla går direkt till varsin sida av ground-brytaren, fast man ser ingen konding. Den borde sitta direkt under brytaren. Bäst är att koppla bort brytaren helt ur kretsen och ansluta direkt till säkring.

Förstärkaren är skyddsjordad, men det brukar rekommenderas att man inte ansluter skyddsjord till en transformatorskruv eftersom muttern kan skruva upp sig pga vibrationer.

En Bassman 50 borde inte ha någon centertapp till glöden.

Najs förstärkare!

02 Feb 2025, 19:11
Profile

Lynxtrap wrote:
Fas och nolla går direkt till varsin sida av ground-brytaren, fast man ser ingen konding. Den borde sitta direkt under brytaren. Bäst är att koppla bort brytaren helt ur kretsen och ansluta direkt till säkring.

Förstärkaren är skyddsjordad, men det brukar rekommenderas att man inte ansluter skyddsjord till en transformatorskruv eftersom muttern kan skruva upp sig pga vibrationer.

En Bassman 50 borde inte ha någon centertapp till glöden.

Najs förstärkare!

Låter klokt att koppla förbi ground switchen.

George Harrison

02 Feb 2025, 23:23
Profile

Har ni koll på färgkoder för kablarna till jord från PT? Centertap för glöden ska väl vara grön/gul egentligen, och här är det en orange/svart samt röd/gul? Är det den orangea kabeln som jag då ska löda loss och förse med krympslang (då jag har en articifiell centertap med motstånden vid glöden).
Image

George Harrison

03 Feb 2025, 10:39
Profile

Hittade någonstans att orange ofta är "internal shild of the transformer" vilket isf innebär att PT:n inte har någon centertap (som Lynxtrap ju var inne på).

George Harrison

03 Feb 2025, 14:26
Profile

Om du vill vara helt säker kan du alltid löda loss trådarna på sekundärsidan och mäta resistans mellan de nu jordade trådarna och glöd samt B+. Då ser du vilken som är centertapp till B+ och huruvida den andra tråden är centertapp till glöden (vilket dock är osannolikt om trafon är ur en Bassman).

03 Feb 2025, 15:03
Profile

Nu är nätsladdens anslutningar ändrade. Ground switchen förbikopplad och jordtåten är den längsta av de tre trådarna. Anslutit 240 V kabeln till vredet, men tyvärr var 230 V (grön/svart) lite för kort. Går att förlänga förstås men väntar och ser om det finns behov. Hojta till om ni ser något crazy.
Image

George Harrison

03 Feb 2025, 16:34
Profile

Här är det nån som har ritat upp färgkodningen på den trafon.

https://ampgarage.com/forum/download/fi ... &mode=view

03 Feb 2025, 16:59
Profile

Lynxtrap wrote:
Här är det nån som har ritat upp färgkodningen på den trafon.

https://ampgarage.com/forum/download/fi ... &mode=view

Så här står det när jag försöker öppna: You are not authorised to download this attachment.

Kan du försöka lägga upp bilden?

George Harrison

03 Feb 2025, 17:28
Profile

Jag kunde logga in, och så här såg bilden ut. Då stämmer det att orange är någon slags skärmning.

Image

George Harrison

03 Feb 2025, 17:32
Profile

Upptäckte att det är kontinuitet/kontakt mellan anslutnings öronen på lamphuset. Alltså dålig isolation mellan ytorna. Det blir väl till att köpa ett nytt? Behöver köpa en lagom stor lödkolv till jordpunkter på chassi också. Några tips?
Image

George Harrison

03 Feb 2025, 23:22
Profile

Montera ett lödöra med skruv och taggbricka. Att löda mot chassieplåten är en usel lösning.

04 Feb 2025, 09:25
Profile WWW

Efter lite isopropanol rengöring och omlödning av glöden vid lamphuset så funkar det som det ska. Behöver alltså inte köpa nytt lamphus.

George Harrison

04 Feb 2025, 11:50
Profile

peterh wrote:
Montera ett lödöra med skruv och taggbricka. Att löda mot chassieplåten är en usel lösning.

Man vill ju slippa borra i chassit på en vintage förstärkare och att sätta lödörat vid transformatorskruvarna tycker måna är "no no" då de kan lossna av vibrationer samt att det kan uppstå korrosion med tiden.

George Harrison

04 Feb 2025, 11:52
Profile

Polytone wrote:
peterh wrote:

Man vill ju slippa borra i chassit på en vintage förstärkare och att sätta lödörat vid transformatorskruvarna tycker måna är "no no" då de kan lossna av vibrationer samt att det kan uppstå korrosion med tiden.

Jag har satt lödöra på transformatorskruven men samtidigt lött en ledare från örat till chassit precis bredvid. Då har man både livrem och hängslen och slipper borra.
Har dock aldrig sett en sån lödning till chassit släppa på en Fenderstärkare.

04 Feb 2025, 12:04
Profile ICQ WWW

Lynxtrap wrote:

1.Bäst är att koppla bort brytaren helt ur kretsen och ansluta direkt till säkring.

2. En Bassman 50 borde inte ha någon centertapp till glöden.

Najs förstärkare!

1. Enig med dig, fast jag hade använt det nya hålet från brytaren till secondär säkring.
SEMCO skippade primärsäkringen och hade 2 secondär säkringar, en innan rörlikrictaren och en efter. betydligt bättre än att förlita sig ep EN primärsäkring.
SEMCO även säkrade upp glöden.

2. https://el34world.com/charts/Schematics ... _schem.pdf
En av dom vanligaste Bassman 50 och vill nog påstå att Fender från denna period är vanligare MED centertap än utan.

06 Feb 2025, 18:41
Profile
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next