View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:50

Reply to topic  [ 21 posts ] 
USA aviserat nya tullar 
Author Message

* OBS ingen politisk tråd eller diskussion *

Hur tror Ni det kommer gå med detta, importtullar har det talats om i USA för varor från EU och Kina på
20-50% på vissa varor, tex har hemelektronik nämnts.

EU kommer givetvis svara med samma medicin på Amerikanska varor vilket gör dessa x procent dyrare.
Detta kommer ju slå igenom på alla varor i så fall när de exporteras och säls utanför USA.

Hur tror Ni detta kommer påverka försäljningen av gitarrer, customtillverkade mickar och effekter mm?
Jag tycker redan det är dyrt att handla från USA.
Klarar man säg 25% dyrare pris på amerikanska gitarrprylar?

Frågan är ställd då vi inte längre har någon egentlig importör eller ÅF-kedja kvar i Sverige längre.
De 2 webshoppar som endast säljer gitarrdelar har i princip INGET i lager längre, ex går inte att handla ett set Grovers
eller ett Bigsby, pleka osv....

Troligen kommer väl detta försvinna om 4 år men vem vet det är en lång tid.

Tar emot att handla asiatiska delar från Kina men det blir väl snart enda möjligheten.

20 Jan 2025, 11:46
Profile ICQ WWW

Post Re: USA aviserat nya tullar
Jag tror inte att någon kommer att få igenom så höga tullar som det talats om.

Speciellt när MAGA i USA faktiskt förstår vad tullar är och hur de fungerar (alltså att priset för dem blir X procent högre och att "tullarna" drabbar dem och inte tillverkaren).

Men låt säga att det händer och EU svarar så kommer det självklart att slå hårt på instrument marknaden, iaf för en period.
Det kommer också att öppna upp marknaden för andra tillverkare att ta marknadsandelar (som de stora amerikanska jättarna nog aldrig får tillbaka igen).

Åt andra hållet, EU till USA, blir säkert samma sak men i mycket mindre utsträckning.

"Vår" bransch är inte de som får det riktigt svårt.

//Magnus

20 Jan 2025, 17:09
Profile WWW

Håller med Magnus, det kommer inte att bli så mycket som det hotas med.

Det är nog främst förhandlingstaktik, släng ur dig något riktigt hemskt så får vi se vad vi kan få. Känns konstigt när länder använder den taktiken, mer något som en del halvseriösa företag kanske kan syssla med.

Det är som utspelen om Grönland och Panamakanalen, vem vet, något ger det kanske? Odla ryktet som helt oförutsägbar kan vara lönsamt om man har den läggningen.

Och det är nog inte musikinstrument som blir tullgrejen i så fall, utan främst bilar. Tror jag.

20 Jan 2025, 22:41
Profile

Händer det så blir det saker som säljs i stora mängder. Småsaker som reservdelar till gitarrer till en liten grupp människor runt världen är för litet för att någon ska bry sig tillräckligt om högre tullavgifter.

21 Jan 2025, 02:13
Profile

Frågan är nog snarare hur många som vill köpa varor från USA?

21 Jan 2025, 14:02
Profile

Tokerekloker wrote:
Händer det så blir det saker som säljs i stora mängder. Småsaker som reservdelar till gitarrer till en liten grupp människor runt världen är för litet för att någon ska bry sig tillräckligt om högre tullavgifter.

Jag är tveksam att det blir möjligt att filtrera så detaljerat utan slår nog i så fall mot allt inom vissa branscher,
dock kommer ju alltid en del kunna slinka igenom.

21 Jan 2025, 14:05
Profile ICQ WWW

pudas wrote:

Alla musikbutiker?

21 Jan 2025, 14:05
Profile

Custom Sam wrote:

Det är nog främst förhandlingstaktik, släng ur dig något riktigt hemskt så får vi se vad vi kan få. Känns konstigt när länder använder den taktiken, mer något som en del halvseriösa företag kanske kan syssla med.

Man (han) kanske inser att det bara leder till högre priser och inflation, vilka ska elimineras också i ett annat löfte till väljarna.

21 Jan 2025, 14:07
Profile ICQ WWW

pudas wrote:

Färre, om priserna blir säg 25% högre än idag.

21 Jan 2025, 14:08
Profile ICQ WWW

Custom Sam wrote:

Det är som utspelen om Grönland och Panamakanalen, vem vet, något ger det kanske? Odla ryktet som helt oförutsägbar kan vara lönsamt om man har den läggningen.

Och det är nog inte musikinstrument som blir tullgrejen i så fall, utan främst bilar. Tror jag.

USA leds av en jubelidiot som är just det du beskriver. En oseriös företagare. Ärvt allting, total efterbliven människa.

21 Jan 2025, 14:22
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Custom Sam wrote:

USA leds av en jubelidiot som är just det du beskriver. En oseriös företagare. Ärvt allting, total efterbliven människa.

Fick höra tidigare i en annan tråd att politik inte var tillåtet här.

21 Jan 2025, 14:34
Profile

Tokerekloker wrote:
Fick höra tidigare i en annan tråd att politik inte var tillåtet här.

Då kan ju hela tråden plockas bort i så fall.

Att posta någonting som handlar till 100% politik och sedan säga att inte politik ska diskuteras är ganska dödfött.

Hur det kommer att påverka marknaden, ja, det behöver man inte ha mer än 10 IQ för att förstå. Folk kommer handla mindre därifrån. Man kan inte handla om man inte har råd.

21 Jan 2025, 15:09
Profile ICQ WWW

Inom fordonsbranschen blev det höjda exporttullar redan under första perioden Mr Trump satt.
Detta resulterade i att många flyttade tillverkningen utomlands för att kringgå tullarna,kanske ett alternativ även inom instrumentindustrin.

//Robban

21 Jan 2025, 15:33
Profile

Höjer man tullarna signifikant, och det visar sig medföra att försäljningen minskar i motsvarande omfattning så kommer ju knappast amerikanarna att bara luta sig tillbaka. Så jag är inte så orolig för just det. Det finns annat jag är betydligt mer orolig för men det diskuterar jag inte här.

21 Jan 2025, 16:32
Profile

Frisk wrote:

Att posta någonting som handlar till 100% politik och sedan säga att inte politik ska diskuteras är ganska dödfött.
.

Uppenbart gick det inte, oddsen var höga.
Frisk wrote:
Hur det kommer att påverka marknaden, ja, det behöver man inte ha mer än 10 IQ för att förstå. Folk kommer handla mindre därifrån. Man kan inte handla om man inte har råd.

Tack för denna icke-politiska finstämda analys.

Last edited by Mike Leaf on 22 Jan 2025, 09:07, edited 1 time in total.

21 Jan 2025, 18:23
Profile ICQ WWW

Först ska en veta att det är import de sätter nya tullar på och primärt riktat mot Mexico och vad "Jubelidioten" sagt tidigare Fjärran Östern, inte export! det kommer om så Mexico, EU och Fjärran Östern sätta högre tullar på om de finner skäl för det, då finns det mer oro då U.S.A.´s export inte är så stor som import å då kan omfatta all U.S.A. export för att jämna ut!

En kan ju alltid intala sig själv att det handlar om ekonomi..inte politik! :shock:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

21 Jan 2025, 23:51
Profile WWW

Jo E wrote:

En kan ju alltid intala sig själv att det handlar om ekonomi..inte politik! :shock:

Tråden handlar om tullar och priser, inte om politik även om det såklart aktualiserats av resultatet i det amerikanska valet.
Förhoppningen var att detta kunde diskuteras utan politiska utspel, men som jag skrev var oddsen höga.

Man kan få allt att handla om politik om viljan finns, tex trådar om olika artister, Reverb osv.

Förbudet mot politiska trådar är bra om man som jag vet varför de infördes, men man bör ju kunna lyfta en fråga om tullar tycker jag
speciellt som alla som postar verkar medvetna om reglerna, men ändå trampar i klaveret
.

22 Jan 2025, 09:30
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jo E wrote:

Tråden handlar om tullar och priser, inte om politik även om det såklart aktualiserats av resultatet i det amerikanska valet.
Förhoppningen var att detta kunde diskuteras utan politiska utspel, men som jag skrev var oddsen höga.

Man kan få allt att handla om politik om viljan finns, tex trådar om olika artister, Reverb osv.

Förbudet mot politiska trådar är bra om man som jag vet varför de infördes, men man bör ju kunna lyfta en fråga om tullar tycker jag
speciellt som alla som postar verkar medvetna om reglerna, men ändå trampar i klaveret
.

Hur långt tänker du egentligen?
Du är trådskaparen av något som i grunden orsakas av politiska beslut! oavsett vad du tänkt, om du överhuvudtaget gjorde det i.o.m. de påståenden du skriver om återförsäljarleden som finns kvar och oavsett vad du tycker gör som de anser bäst för dem! å vad du skriver om de märken du önskar köpa, vilket du fortfarande kan göra via andra kanaler än de du önskar och då bör diskutera det istället, den är dock enkel och beror på att de företag som importerar dessa inte finner en ekonomisk vinning i att göra det och du får betala den mellanskillnaden för det, de är där skon klämmer om jag ska tyda ditt försök att föra en icke politisk diskussion av något som orsakas av ett politiskt beslut! Eller har jag fel?

22 Jan 2025, 10:31
Profile WWW

Jo E wrote:
Hur långt tänker du egentligen?
Du är trådskaparen av något som i grunden orsakas av politiska beslut! oavsett vad du tänkt, om du överhuvudtaget gjorde det i.o.m. de påståenden du skriver om återförsäljarleden som finns kvar och oavsett vad du tycker gör som de anser bäst för dem! å vad du skriver om de märken du önskar köpa, vilket du fortfarande kan göra via andra kanaler än de du önskar och då bör diskutera det istället, den är dock enkel och beror på att de företag som importerar dessa inte finner en ekonomisk vinning i att göra det och du får betala den mellanskillnaden för det, de är där skon klämmer om jag ska tyda ditt försök att föra en icke politisk diskussion av något som orsakas av ett politiskt beslut! Eller har jag fel?

Du exemplifierar på ett tydligt sätt varför vi inte vill ha politiska diskussioner här.

Jag kan tyvärr inte stänga av kommentarer eller hindra någon att skriva vilka dumheter som helst.
Det framstår ju ändå tydligt vilka som inte kan föra en seriös dialog.

Förstår faktiskt inte vad Du vill få fram konkret, och nej det är nog ingen idé att Du försöker utveckla ens.
Jag personligen köper ingenting från USA eller knappt nya amerikanska produkter överhuvudtaget.

22 Jan 2025, 11:40
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Du exemplifierar på ett tydligt sätt varför vi inte vill ha politiska diskussioner här.

Jag kan tyvärr inte stänga av kommentarer eller hindra någon att skriva vilka dumheter som helst.
Det framstår ju ändå tydligt vilka som inte kan föra en seriös dialog.

Förstår faktiskt inte vad Du vill få fram konkret, och nej det är nog ingen idé att Du försöker utveckla ens.
Jag personligen köper ingenting från USA eller knappt nya amerikanska produkter överhuvudtaget.

Det sista där får ju allt politiska i ditt första inlägg att försvinna eller hur! Märkligt är bara förnamnet på ditt imbecilla tillägg!...dock får det mig att inse varför saker har blivit som de är...och varför! Tack!

22 Jan 2025, 13:24
Profile WWW

Nu skriver "jubelidioten" det jag utlämnade som den största orsak, den stora tanken han har är att ta tillbaka den tillverkning som sker i de av tullar drabbade länder, det kommer också att driva upp priser på vad som då kan få "Made in U.S.A" stämpeln...inte made in amerika som inte borgar för att alla pinnalen i helheten är tillverkat i U.S.A. ...det ändrade de redan för något eller några år sedan.

23 Jan 2025, 19:18
Profile WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]