|
Årets inköp, fynd och nitlotter
| Author |
Message |
|
Donatello
|
 Årets inköp, fynd och nitlotter
Tänkte vi drar igång en tråd som summerar årets inköp man gjort, några fynd och kanske några nitlotter? Själv har jag köpt otroligt mkt mindre prylar i år än vad jag brukar göra, men det blev några högtalare (tycker det är intressant att jämföra lite olika Celestion med lite olika förstärkare.) En ny RØDE NT1 sångmik, den del pluggar till Logic för inspelning av sång och acke. Ja samt en såpbubblemaskin till bröllopsgigen förstås  Fynd: har jag dessvärre inte gjort några, men blev väldigt nöjd med Valhalla Vintageverb-pluginet jag köpte. Men en av mina musikelever köpte för 20:- på seconhandaffär en Vox AmPlug tror jag det heter, en liten pryl som man sätter direkt i inputjacket på gitarren och sen en sladd direkt till egentligen hörlurar men vi drog det till PA:t i musiksalen bara för att testa och sjukt förvånad blev jag när det lät... typ bra!? Hade förväntat mig typ som när man kör en distpedal direkt, men detta var fullt användbart och jag hade faktiskt kunnat överleva ett covergig med denna om resten hade pajjat. För 20:- var det dessutom ett löjligt kap. Nitlott: Tja, blev några plugins som jag inte kommer använda visade det sig. Summa summarum inte så mkt direkt gitarrprylar (brukar alltid bli någon förstärkare eller gitarr varje år). Men året är inte slut ännu och jag har blivit intresserad av att köpa en Fractal FM3 för att jämföra mot min Quad Cortex, så det hinner jag kanske med  EDIT: Jodå, hann köpa en Fractal FM3 innan nyåret 
Last edited by Donatello on 30 Dec 2024, 12:03, edited 1 time in total.
|
| 26 Dec 2024, 10:54 |
|
 |
|
Goran
|
 Re: Årets inköp, fynd och nitlotter
Hittade en Cort Neil Zaza på Emmaus för 300kr, saknade stall och sadel, som jag hade på lager och enkelt fixade. Duncan mickar, Spertzel låsbara, tjock lönntopp. Nypriset för dessa låg på lite över 10000kr, utmärkt gitarr.
Köpte även en John Page Ashburn HSS, 11000kr, och den är utomordentligt bra, spelas mycket på.
Attachments:
IMG_1594.jpeg [ 42.91 KiB | Viewed 5591 times ]
|
| 26 Dec 2024, 11:29 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Har för det mesta alltid spelat genom Marshall och Fenderförstärkare, gjorde i år dock ett avsteg och köpte en Supro Thunderbolt. Gillar verkligen tonen i den, spricker upp trevligt och har en klar diskant som aldrig blir skrikig. Var däremot inte jätteimponerad av original högtalaren varvid jag bytte den till en Celestion Fullback. Den låter riktigt bra och för mig blev det definitivt ett lyft. När jag bytte högtalare märkte jag att baffeln har ett förstyvnings kors (förmodligen för att hjälpa till att klara vikten från 15 tummaren) Kanske därför diskanten blir lite mjukare, är ju detsamma som att ha en beam blocker installerad. Överlag är jag nöjd med inköpet och den har fått mycket speltid sista halvåret.
Attachments:
Sup1.jpg [ 25.9 KiB | Viewed 5546 times ]
Sup2.jpg [ 25.65 KiB | Viewed 5546 times ]
|
| 26 Dec 2024, 16:36 |
|
 |
|
DrSlim
|
Under året lyckades jag efter en längre tids sökande införskaffa en Brown Panel Fender Deluxe från -62. Den får sägas vara ett fynd, trots att den kostade en del pengar.
Köpte även en Vacuum Tube Loop Driver av Todd Sharp. Enligt mig ett fynd.
Köpte även, och sålde, en Rickenbacker 360/12.
Attachments:
1962 Deluxe.jpg [ 83.28 KiB | Viewed 5321 times ]
Todd Sharp VTLD.jpg [ 92.22 KiB | Viewed 5321 times ]
_________________ Gud finns inte.
|
| 28 Dec 2024, 18:03 |
|
 |
|
Goran
|
En Brown panel/Brown tolex Deluxe med matchande extra högtalarlåda köpte jag på 70-talet för 800kr. Tyvärr borta sen länge, vill minnas att den lät ruskigt bra.
|
| 29 Dec 2024, 14:30 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Har en välbyggd Brown Deluxe klon som jag spelat mycket på genom åren. Finns ingen bättre förstärkare när man ska spela tidig ZZ-top typ av musik. Det är inte ofta ett original dyker upp till försäljning så jag förstår att du fick betala en del.
|
| 29 Dec 2024, 15:19 |
|
 |
|
Marshall
|
Mitt årsbästa inköp blev utan tvekan en UA OX Amp top box, via Blocket. En manick som underlättar inspelning av elgitarr enormt. Den dynamiska högtalarmodelleringen låter - och känns - kanonbra. Inbyggt finns ett stort urval av klassiska högtalarelement i klassiska lådor som mickas upp av virtuella mickar i ett virtuellt studiorum. Låter hur bra som helst. Det går t.o.m. att ställa in hur nya eller trötta elementen ska vara, och graden av cone cry. Dock finns inte EV12 med bland elementen men annars är det de gamla vanliga trotjänarna som erbjuds.
Näst bästa inköpet ligger i tullen från USA, en amp/speaker-växel från De Lisle med möjlighet att ansluta 7 st. rörstärkartoppar och 7 st. högtalarlådor, så att jag med enkelt handgrepp kan välja vilken låda jag vill para med valfri topp. Och det finns en loop för en attenuator, t.ex. en OX box.
Det blir i fortsättningen lätt att växla mellan t.ex. en Robin Trower setup med Superlead + 4x12” Greenbacks, en Blackmore AC30 + 2x12” silverbells setup och en reducerad Skydog rigg med en Plexi 50W + 2x12” JBL. Och allt går direkt till ljudkortet. Det har aldrig varit lättare att spela in sina gamla rörhäckar. Och de har aldrig låtit bättre.
|
| 06 Jan 2025, 23:38 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Marshall wrote: Dock finns inte EV12 med bland elementen men annars är det de gamla vanliga trotjänarna som erbjuds. Hmm. jag tycker mig minnas att jag sett något inlägg på The Gear Page att någon spelat in något med en EV12 i en OxBox. /Mats N
|
| 07 Jan 2025, 00:00 |
|
 |
|
rifle
|
Har nog bara köpt nån pedal under 2024 men öppnar 2025 med att köpa en Loop Rhytm station RC10 och hoppas på att det är en hit.
|
| 07 Jan 2025, 09:25 |
|
 |
|
Marshall
|
Mats Nermark wrote: Marshall wrote: Dock finns inte EV12 med bland elementen men annars är det de gamla vanliga trotjänarna som erbjuds. Hmm. jag tycker mig minnas att jag sett något inlägg på The Gear Page att någon spelat in något med en EV12 i en OxBox. /Mats N Nja, senaste uppdatering av firmware var i november 2019; då tillkom ett par V30-, greenback- och JBL-varianter men någon EV12L (eller annan EV) finns inte. Det är en ständig önskan från användare att den ska läggas till vid nästa update men det verkar ju glest mellan dem. De element och cabs som finns låter iofs fantastiskt bra och man får väl hålla tillgodo med JBL som surrogat.
|
| 07 Jan 2025, 10:22 |
|
 |
|
Polytone
|
Marshall wrote: Mitt årsbästa inköp blev utan tvekan en UA OX Amp top box, via Blocket. En manick som underlättar inspelning av elgitarr enormt. Den dynamiska högtalarmodelleringen låter - och känns - kanonbra. Inbyggt finns ett stort urval av klassiska högtalarelement i klassiska lådor som mickas upp av virtuella mickar i ett virtuellt studiorum. Låter hur bra som helst. Det går t.o.m. att ställa in hur nya eller trötta elementen ska vara, och graden av cone cry. Dock finns inte EV12 med bland elementen men annars är det de gamla vanliga trotjänarna som erbjuds.
Näst bästa inköpet ligger i tullen från USA, en amp/speaker-växel från De Lisle med möjlighet att ansluta 7 st. rörstärkartoppar och 7 st. högtalarlådor, så att jag med enkelt handgrepp kan välja vilken låda jag vill para med valfri topp. Och det finns en loop för en attenuator, t.ex. en OX box.
Det blir i fortsättningen lätt att växla mellan t.ex. en Robin Trower setup med Superlead + 4x12” Greenbacks, en Blackmore AC30 + 2x12” silverbells setup och en reducerad Skydog rigg med en Plexi 50W + 2x12” JBL. Och allt går direkt till ljudkortet. Det har aldrig varit lättare att spela in sina gamla rörhäckar. Och de har aldrig låtit bättre. Låter trevligt med De Lisle prylen. Går det att välja ohm på den också också? Så att du kan köra lådor med olika ohmtal?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 07 Jan 2025, 11:00 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Marshall wrote: Nja, senaste uppdatering av firmware var i november 2019; då tillkom ett par V30-, greenback- och JBL-varianter men någon EV12L (eller annan EV) finns inte. Det är en ständig önskan från användare att den ska läggas till vid nästa update men det verkar ju glest mellan dem. De element och cabs som finns låter iofs fantastiskt bra och man får väl hålla tillgodo med JBL som surrogat. När jag läser det du skriver så minns jag att det var JBL som det var tal om och inte EV. Sorry! /Mats N
|
| 07 Jan 2025, 11:05 |
|
 |
|
snutstrut
|
Jag köpte en Squier P-bas i mars/april. Sen har det varit helt noll med inköp. Mitt spelade la nästan helt av efter att bandet las ner i somras. Lusten for all världens väg. Jag rör knappt mina instrument längre. Känns väldigt trist. Men men, det kommer väl förhoppningsvis tillbaka. 2025 blir väl mer att försöka hitta tillbaka till prylarna jag redan äger. Kanske en ombandning av den Stratocaster jag spelat mest på. Men annars lär det nog inte bli några inköp i år heller.
|
| 07 Jan 2025, 12:44 |
|
 |
|
Polytone
|
Roligaste och bästa inköpen är två trevliga gitarrer: En ´74 Strata (lättviktare) samt en Guild M75 Bluesbird från ´72. Båda svarta. Har också investerat i verktyg så att jag numera kan banda om mina (och andras?) gitarrer själv. Kul! 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 07 Jan 2025, 16:41 |
|
 |
|
Marshall
|
Polytone wrote: Marshall wrote: Mitt årsbästa inköp blev utan tvekan en UA OX Amp top box, via Blocket. En manick som underlättar inspelning av elgitarr enormt. Den dynamiska högtalarmodelleringen låter - och känns - kanonbra. Inbyggt finns ett stort urval av klassiska högtalarelement i klassiska lådor som mickas upp av virtuella mickar i ett virtuellt studiorum. Låter hur bra som helst. Det går t.o.m. att ställa in hur nya eller trötta elementen ska vara, och graden av cone cry. Dock finns inte EV12 med bland elementen men annars är det de gamla vanliga trotjänarna som erbjuds.
Det blir i fortsättningen lätt att växla mellan t.ex. en Robin Trower setup med Superlead + 4x12” Greenbacks, en Blackmore AC30 + 2x12” silverbells setup och en reducerad Skydog rigg med en Plexi 50W + 2x12” JBL. Och allt går direkt till ljudkortet. Det har aldrig varit lättare att spela in sina gamla rörhäckar. Och de har aldrig låtit bättre. Låter trevligt med De Lisle prylen. Går det att välja ohm på den också också? Så att du kan köra lådor med olika ohmtal? Jag antar att man själv får hålla reda på att impedanserna matchar. Hittar ingen Ohm-väljare. Manualen är mager. Denna är inte särskilt dyr, om man jämför med Ampete eller Kahayan, som är mer sofistikerade. https://www.delisleguitar.com/shop/de-lisle-amp-speaker-selector-7x7-loop/
|
| 07 Jan 2025, 19:11 |
|
 |
|
valvetubes
|
Bytte in 3 enklare gitarrer och köpte en ny Yamaha Revstar RS502T (P90) och en begagnad USA Stratta med texas specials , SSH. Yamahan är riktigt fin och med goa P90. Mickarna i Strattan passar mig perfekt, så jag är nöjd med förra årets köp.
_________________ ##################
|
| 08 Jan 2025, 21:52 |
|
 |
|
pippo
|
Sålt: - Pedaler (en hel drös - men redan glömt exakt vilka.. några fuzzar, nån MP dist, chase tone secret pre och säkert någon OD) - Les paul Jr - Charvelen - R8
Köpt: - R7 fr 2006 - väldigt trevlig gitarr med relativt liten hals för modellen. Fick mig att omvärdera min R8 som jag haft i nästan 10 år till den grad att den såldes.. - Wizz pups till ovan R7 - Pedaler - RM Voodoo Axe, Centura och Jam H Monk. Samtliga väldigt trevliga! Fuzzen gör besök på bordet ibland, de andra två har fasta platser. - En Ep-3 från 73/74. Tillhört gammal proggräv från engelska och behövde en del jobb för att få rätsida på den - låter väldigt, väldigt härligt och det är verkligen omöjligt att fullt ut efterapa dessa maskiner med pedaler. Jag använder den dock relativt lite och den kommer ev vandra vidare under 2025.
Bytt (till mig): - Aged R9 fr 2013 - troligtvis den bästa gitarr jag spelat på. Otroligt nöjd med denna!
Sålde nästan: - Min burinistrata (... vad fan tänkte jag med).
Inga direkta nitlotter - ett par keepers. Inledde 2024 med ambitionen att banta.. det gick sådär. Under 2025 ska det ENDAST köpas ett större pedalbord om något.
/J
_________________ 'Blah, blah, wof, wof'
|
| 09 Jan 2025, 11:24 |
|
 |
|
Polytone
|
pippo wrote: Sålt: - Pedaler (en hel drös - men redan glömt exakt vilka.. några fuzzar, nån MP dist, chase tone secret pre och säkert någon OD) - Les paul Jr - Charvelen - R8
Köpt: - R7 fr 2006 - väldigt trevlig gitarr med relativt liten hals för modellen. Fick mig att omvärdera min R8 som jag haft i nästan 10 år till den grad att den såldes.. - Wizz pups till ovan R7 - Pedaler - RM Voodoo Axe, Centura och Jam H Monk. Samtliga väldigt trevliga! Fuzzen gör besök på bordet ibland, de andra två har fasta platser. - En Ep-3 från 73/74. Tillhört gammal proggräv från engelska och behövde en del jobb för att få rätsida på den - låter väldigt, väldigt härligt och det är verkligen omöjligt att fullt ut efterapa dessa maskiner med pedaler. Jag använder den dock relativt lite och den kommer ev vandra vidare under 2025.
Bytt (till mig): - Aged R9 fr 2013 - troligtvis den bästa gitarr jag spelat på. Otroligt nöjd med denna!
Sålde nästan: - Min burinistrata (... vad fan tänkte jag med).
Inga direkta nitlotter - ett par keepers. Inledde 2024 med ambitionen att banta.. det gick sådär. Under 2025 ska det ENDAST köpas ett större pedalbord om något.
/J 2013 var ett bra år. Har 3 st LP från det året. R8, R8 CC#15 samt R4.
George Harrison
|
| 09 Jan 2025, 12:00 |
|
 |
|
pippo
|
@Polytone - kan bara instämma!  /J
_________________ 'Blah, blah, wof, wof'
|
| 09 Jan 2025, 12:12 |
|
 |
|
iStofil
|
Jag bestämde mig för att göra mig av med grejor, så jag började titta runt lite efter priser. Så nu har jag köpt en Kemper Profiler Player (som har allt jag behöver), ett SSL-ljudkort (också väldigt bra investering, ljudkort har verkligen blivit bättre och billigare på senare år), en Schecter sjusträngad (skön gitarr som väger ett ton) och en Boss BD-2w (som låter som vilken BD-2 som helst, men med en extraswitch som är ganska meningslös).
Så summa summarum, min bantning har gått lite sisådär.
|
| 09 Jan 2025, 19:08 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
iStofil wrote: Jag bestämde mig för att göra mig av med grejor, så jag började titta runt lite efter priser. Så nu har jag köpt en Kemper Profiler Player (som har allt jag behöver), ett SSL-ljudkort (också väldigt bra investering, ljudkort har verkligen blivit bättre och billigare på senare år), en Schecter sjusträngad (skön gitarr som väger ett ton) och en Boss BD-2w (som låter som vilken BD-2 som helst, men med en extraswitch som är ganska meningslös).
Så summa summarum, min bantning har gått lite sisådär. Lättare köpa beggat än att sälja själv. Om man inte säljer till vrakpris och gamarna kommer. Själv inte köpt något och behöver sälja av lite. Flyttat ganska nyligen till ett hus igen och då vet man att det alltid finns hål att täppa till ekonomiskt.
|
| 09 Jan 2025, 21:55 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Köpte lite gammalt "bös" på auktion... Den 12-strängade mandolinen är kul men tar en stund att stämma, har den lite nerstämd i E, för halsens skull. Tenorbanjon verkar kul och låter starkt som attan, lite hög stränghöjd kanske så jag planerar att sätta om halsen lite. Mandolinbanjon, vet jag inte riktigt, vi får se... Dom andra två får nog sitta på väggen i lillstugan.  Årets ljud-klapp (utan strängar i år) gör sej fint i hörlurar eller i en Twin Reverb. Har iofs ett riktigt piano + Hammond med Leslie, men Electron funkar bättre på natten... Himla trevlig sak! Har längtat länge. Kanske läge nu att lära sej lite mer.  Sålt nåt? nä... 
_________________ tligen
|
| 09 Jan 2025, 22:37 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Har inte sålt något, har inte den ambitionen heller. Köpet i början av 2024 en Jazzzmaster, som jag byggde om en del, tråd här på forumet. https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=130697Så här blev den: Attachment:
jazzmaster uppdaterad.png [ 212.6 KiB | Viewed 4369 times ]
Stallet är fortfarande inte optimalt, det har fel radie, 7,25 i stället för 9,5- Levereras så från fabrik! Tänkte fila till det vid tillfälle. Väldigt trevlig gitarr i alla fall.
_________________ /Lennart
|
| 11 Jan 2025, 19:58 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
2024 blev en James Tyler Classic Custom, Liquid Sonics Seventh Heaven och Reverb Essential Bundle från Relab.
Sålde inget fast jag nog borde.
|
| 14 Jan 2025, 22:15 |
|
 |
|
Marshall
|
Polytone wrote: Låter trevligt med De Lisle prylen. Går det att välja ohm på den också också? Så att du kan köra lådor med olika ohmtal? Såhär löste jag Ohm-matchning; man får själv se till att inte välja fel kombinationer, även om ett stegs mismatch inte vore hela världen. Förstärkarna som ingår i systemet är numrerade och varje ratt motsvarar en högtalarlåda. Så varje ratt (högtalare) kan välja vilken siffra (topp) som helst, eller attenuatorn, som ljudkälla. Om en topp försörjer två eller fler högtalarlådor blir dessa parallellkopplade och då bör ta hänsyn till det, Ohmmässigt. För tydlighets skull har jag också satt nummerlappar på själva topparna. Ratten längst till höger styr vilken topp som ska gå genom attenuatorn (OX). På den senares baksida bör också rätt Ohmvärde väljas. På bilden är alltså JTM45 kopplad via attenuator/OX till 8 Ohms Marshallådan. Kanske inte så elegant men funktionellt och till överkomligt pris.
Attachments:
IMG_3789.jpeg [ 114.13 KiB | Viewed 4110 times ]
|
| 15 Jan 2025, 17:45 |
|
 |
|
Axewall
|
Hej på er!
En Laney LC-30 från 2004 hittade jag på pantbank i Jönköping för 1300 spänn. Visade sig att midpotten på distkanalen nog var kallödd redan från fabrik, när den fixades lät den kanalen mucho bättro. "Avgainade" också distkanalen, installerade presence och drog ner glöden från 7,2V(!) till bättre 6,4V. De fyra EL84:na fick katodresistor/-kondensator parvis så man kan välja att köra 15W med endast två installerade. Med lite andra småmoddar och en 16 Ohm Jensen Tornado Neo så är den nu en schysst gig-combo!
Just det; ett annat sorts "fynd" var att jag nyligen byggde om försteget på min JTM45 till typ 2204 minus 1nF över gainpoten. I den vevan så upptäckte jag att om man skiftar plats på katodresistorerna (+ konding på ena) så får man typ boostad 1987. Så det satt jag på switch; gillar boostad 1987 bättre än 2204!
Annars så har jag i och med flytten för ett halvår sedan istället gjort mig av med en hel del "bös" elektronik/påbörjade projekt som gått i stå. Och mer grejor ska bort, kommer nog ut under "Säljes" så småningom.
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Last edited by Axewall on 20 Jan 2025, 16:16, edited 1 time in total.
|
| 20 Jan 2025, 00:31 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Donatello wrote: EDIT: Jodå, hann köpa en Fractal FM3 innan nyåret  Om någon mer än Donatello är intresserad så är min Fractal Audio FM3 till salu. 11.000:- och säljes med kvitto med moms så att om du har ett företag kan du dra momsen. Finns i Varberg. /Mats N
|
| 20 Jan 2025, 11:49 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Har inte, vad jag minns, köpt en enda gitarrpryl 2024. Men 3 gitarrer har trillat in ändå, en jag verkligen gillar. En AZ2203N-SFG. En modern strata med lite finurliga mickkopplingsmöjligheter.  Kan låt, exempelvis, så här. https://youtu.be/UjVIMKzlTXk?si=g4r7jpA_8sWnkjA5Nu ljugar jag ju, kom jag på. Har köpt en Olsson Guitar Geek pedal ju. 2024 har det mest skaffats studioprylar. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 20 Jan 2025, 15:56 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Grymt snyggt spel! Det är så skönt när folk vågar vila i tonerna. Kan du berätta lite om pedaler, förstärkare och hur du spelade in Lydia? /Mats N
|
| 20 Jan 2025, 16:26 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Mats Nermark wrote: Grymt snyggt spel! Det är så skönt när folk vågar vila i tonerna. Kan du berätta lite om pedaler, förstärkare och hur du spelade in Lydia? /Mats N Tusen tack Mats! Nu blev jag glad. Håller helt med, speciellt när det gäller videos till Ibanez där allt är max speed från början till slut. Absolut super mesig låt ur gitarrspel synvinkel, men varje gång jag kom på mig själv med att spela fort bet jag mig själv i fingret. Signalkedjan är. Gitarr -> Olsson Amps Brownie (mild overdrive pedal baserad på en Marshall Blues Breaker. Brownie är väldens bästa pedal) -> Olsson Club 40 stärkare. Högtalare en Creamback 65 uppmickad med en Royer R122 i en ISA One preamp (som går optiskt direkt in i datorn). Ingen EQ eller fixande någonstans med ljudet (jag gillar "rätt ljud från början"). Delay är någon plugg i datorn (Waves H-delay tror jag den heter). //Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 20 Jan 2025, 16:42 |
|
|