| Author |
Message |
|
robis
Joined: 29 Dec 2007, 12:45 Posts: 338 Location: Karlskoga, Värmland
|
 Förstärkartekniker?
Hej!
Jag undrar om det finns någon förstärkarmek inom 0-15 mils avstånd (med lite vingelmarginal) från Karlskoga som skulle kunna ta sig ann ett par jobb? Har mailat till Zven i Eskilstuna men jag vet inte om han är aktiv med sådant längre. (Han är inte aktiv här vad jag vet)
Det handlar dels om rörbyte till KT66 i en JTM45 plus en enklare mod enligt nedan.
Det andra jobbet är byte av kondensatorer i en Fender '63 Reverb tank.
Jag har alla grejorna som behövs och alla som jobbar med rörförstärkare, även lite längre bort, är intressanta
Mvh Robert
Attachments:
Rectifier_Diode_Mod.jpg [ 210.67 KiB | Viewed 22921 times ]
|
| 01 Dec 2024, 13:03 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
 Re: Förstärkartekniker?
Jag finns inte inom det angivna avståndet, alltid... men kanske kunde det vara ett intressant jobb. Dock funderar jag över ett par saker: De scheman jag hittade på apparaten anger ju att den är försedd med KT66 från början. Det kanske finns fler varianter? Ska man ha både likriktarrör och dioder? Annars blir schemat för modifieringen rätt mysko...
|
| 01 Dec 2024, 23:29 |
|
 |
|
robis
|
Förstärkaren kommer med 6L6 och KT66 ska vara ett rakt byte men jag har förstått det som så att man kan behöva byta någon resistor till ett annat värde för att kunna svänga in bias rätt? Modden ska tydligen skydda transformatorn (b.la) vid ett katastrofalt haveri av likriktarröret. https://dynacotubeaudio.forumotion.com/ ... -diode-mod
|
| 01 Dec 2024, 23:36 |
|
 |
|
peterh
|
zvenamp i eskilstuna är aktiv som tekniker.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 02 Dec 2024, 10:14 |
|
 |
|
lampuradio
|
Jag tycker (åsikt) att det är en tveksam mod. Det är inte ofta ett likriktarrör, av rätt typ för situationen, går sönder. Det är principiellt en dålig idé att använda rörhållare som lödstöd, speciellt med höga spänningar inblandade. Skydda utrustningen görs väl bäst med säkringar, egentligen.
KT66 och 6L6 är mycket riktigt rätt lika, men som nämnts kan man nog behöva kolla läget vad gäller biasjusteringen.
|
| 02 Dec 2024, 10:46 |
|
 |
|
peterh
|
lampuradio wrote: Jag tycker (åsikt) att det är en tveksam mod. Det är inte ofta ett likriktarrör, av rätt typ för situationen, går sönder. Det är principiellt en dålig idé att använda rörhållare som lödstöd, speciellt med höga spänningar inblandade. Skydda utrustningen görs väl bäst med säkringar, egentligen.
KT66 och 6L6 är mycket riktigt rätt lika, men som nämnts kan man nog behöva kolla läget vad gäller biasjusteringen. Tvärtom är detta en "bra" ändring. Vad man gör är att addera kiseldioder i serie med rörets diod. Det skyddar mot "flash-over" som kan uppstå vid t.ex. överbelastning. I andra sammanhang kallas detta "yellow sheet mod" ursprungligen gjort av kevin deveiny på dynakitparts Att använda befintliga lediga "tags" på rörhållaren ser jag inget problem med.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 02 Dec 2024, 12:42 |
|
 |
|
robis
|
Quote: Det är inte ofta ett likriktarrör, av rätt typ för situationen, går sönder. Du har rätt men orginal GZ34:an (JJ) i min JTM45 tog ner skylten efter ca. 20h användning (inte i sträck då..) och tog med sig säkringen. Nu sitter det en Siemens i den
|
| 02 Dec 2024, 14:45 |
|
 |
|
lampuradio
|
Jo, man kanske måste ta höjd för att kvalitetsnivån kan ha ändrats jämfört med "rör-erans"...
|
| 02 Dec 2024, 15:26 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Sven är som sagt i allra högsta grad aktiv, precis som jag e ffa.
Han har med årens blivit riktigt skarp på det får jag säga.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Jan 2025, 16:46 |
|
|