View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Jun 2026, 15:39

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vem köper en ny Epiphone för över 16.000?? 
Author Message

Post Re: Vem köper en ny Epiphone för över 16.000??
Ifall inte folk vet, fasfel är när signalerna från de två mikarna arbetar "mot" varandra, pga att den ena har plus när den andra har minus på signalen. Eftersom de inte sitter på exakt samma ställe blir det inte total utsläckning av signalen, men nästan.

Förutom att vända magneten kan man byta fas på miken genom att koppla signalen till jord och jordtråden till signal. Lätt gjort med en push/push-kontakt i någon av pottarna. Och väldigt lätt att jämföra om man tycker det är bra eller inte. Jimmy Page Wiring har det som en del, det andra är coil split och seriekoppling av båda mikarna, vilket inte alls är dumt. Soloboost ungefär. Har denna koppling på en av mina gitarrer.

Som Mike säger, fasfel låter sådär i mina öron också. Om man har både seriekopplingen och motfas på samtidigt låter det som att man har en phaser eller ngt inkopplat, klart skumt.

En lite kul effekt av fasvändningen är att man kan byta spole i miken om man har slagit på coil split. Jag som har fasvänt stallmiken får alltså spolen närmast stallet som aktiv med fasvändning, vilket blir rätt telecastrigt. Kul!
Det blir lite mer väsen när det är jordskärmen som är ledare, när man som jag har "braided" kabel av gammal typ.

04 Nov 2024, 17:35
Profile

Jo E wrote:
Tänker att ni som alla diskuterar fas fel...inte vet varför det högst troligt uppstått från början! en 345á & 355á hade det från "fabrik" å kopplas de i mono utan att "flippa" magneten är fas felet där! :wink:

Så är det förstås. Tack för heads on.

04 Nov 2024, 22:25
Profile

Kanske för att det är "Svart fredag" ? verkar som priserna på Epiphone i England "slaschas i navel höjd"..såg någon "Dude" på nätet som köpt en 345á list 1200 £ för 799 £..dock fortfarande mycket för en China made kan en tycka... :!:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

15 Nov 2024, 15:34
Profile WWW

Det har blivit löjligt dyra priser på gitarrer de senare åren. Och står det made in usa så åker priset upp det dubbla minst. Men det är väl för att lura korkade amerikaner som tror att det innebär att kvaliteten är dubbelt så bra. Musicman kör med riktigt höga priser och vissa av deras undermärke brukar ligga bra högt i pris också. Kommer aldrig köpa en ny gitarr längre om jag inte mot förmodan vinner på spel en hel del. Andrahandsmarknaden gör mig avtänd också. Det har blivit allt för höga priser där med. Så höga att man hellre skulle köpa en ny än att betala bara några tusen mindre i andrahand med dings, borttappad darrspak eller lucka etc.

15 Nov 2024, 17:45
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2