View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:10

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Byggt om orgelstärk 
Author Message

Post Byggt om orgelstärk
God söndagkväll alla rörpulare!
Läser ofta här men skriver sällan (aldrig?) :lol: . Nåväl, nu har jag under ett par veckor ägnat mig åt att bygga om en gammal Hammond reverb-förstärkare (ja orgeln Hammond) åt en kompis att ha som munspels-stärkare. Jag har schemamässigt behållt hela slutsteget inkl PI. Bara bytt ut allt till fräscha komponenter. Pre-ampen blev ganska standard Fender enligt schemat jag försöker lägga in här.
Jag hade tänkt sätta 12AU7 som första steg men se det funkade inte alls, fick en massa självsvängningar vid halvt pådrag. Nu är dom ju inte ”bara att” sätta i istället för AX7 har jag förstått så det blev 12AT7 där istället. I andra/tredje steget funkar det dock perfekt. Nån kunnig här kan säkert förklara det? Ja, innan ni hinner kommentera, jag vet att jag har hela 2 rörhalvor över… kan vara bra att ha…

Den lille rackaren ger 18W innan den klipper relativt snyggt, dock lite ful övergångsdist visar scopet. Inget brum eller missljud what so ever. Så långt allt frid o fröjd, men jag har några frågor som nån kanske har svar på?

Mina spänningar avviker rätt rejält från schemats pga att mitt effektmotståndslager har sett sina bästa dagar :roll: .
1: Är det motiverat att se till (byta motstånd) för att få mer riktiga B+? Den funkar ju stabilt som det verkar. Vad kan gå illa annars? Mina spänningar: B1 325V, B2 320V, B3 316V och B4 281V.

2. Har ni några tips på moddar för munspel? Det jag själv tänker är att dom vill ha mer mid? (Och justera upp R6?) Hur får man till det där ”honk” ljudet?

3, Är det nåt annat som ser galet ut? Hade ju säkert funkat bra med två steg t ex..

Kul är det i alla fall!

/Håkan
Attachment:
AO43 amp2.jpg [125.9 KiB]
Not downloaded yet

03 Nov 2024, 19:21
Profile

Post Re: Byggt om orgelstärk
Varför har du en 12au7 halva som gainsteg inom slutstegets motkoppling? Man vill normalt ha mycket gain inom en motkoppling och vad jag kan se på schemat jag hittade har Hammond 12ax7 där. Med lägre motkoppling får du lägre mid eftersom motkopplingen inte längre är kapabel att jämna ut högtalarimpedansens bakreflektion på slutsteget.

03 Nov 2024, 19:45
Profile

Både U2 och U3 verkar ha varit dimensionerade för ECC83 men är ersatta av ECC82.
Det ger en tokig vilopunkt och rören går "kallt".
Sätt du tillbaka ECC83 överallt ( tycker jag )

03 Nov 2024, 20:48
Profile WWW

Några högst personliga reflektioner:

ECC81 känns för mig lite "off" som ren spänningsförstärkare för ljudfrekvens. Både ECC82 och ECC83 är mer linjära i normala kopplingar. Möjligen om det ger ett önskat "sound", men annars inte. Om man byter rörtyp i en koppling, kan det vara en god idé att kolla de faktiska driftspänningarna (anod- och katodlikspänning) så att man kan se var i rördiagrammet som röret faktiskt arbetar. Om man kommer snett kan man förlora headroom och/eller kanske få dist där man inte vill ha det.

Ofta vill man ju ha rätt rejäl förstärkning inom en motkopplingsslinga, men beroende på slingans egenskaper, så kan fasförskjutningar faktiskt ge självsvängningar vid vissa frekvenser om motkopplingen är "för stark". Så, man vill ha motkopplingsslingan rätt neutral inom frekvensbandet man använder. Om utgångstrafon ingår (vilket är en bra idé i sig själv), så kommer fasvridning i hög diskant och låg bas att vara nåt man måste fundera över. Det visade schemat är enkelt och utan konstigheter i slingan, så man borde kunna använda ECC83 i positionen U2B.

Att drivspänningarna för rören i spänningsförstärkningsstegen avviker från angivet värde tror jag betyder rätt lite.

03 Nov 2024, 21:51
Profile WWW

Ok, tack för synpunkterna, värdefullt! Man lär sig :D . Orsaken var att flera tipsar på nätet om preamprör med lägre gain för munspelande. Det får bli test med 12ax7 och kanske också 12at7. Och B+ spänningarna får vara kvar.
Försökt google på moddar för munspel men hittar inte mycket.

03 Nov 2024, 22:33
Profile

Kan inget om munspel men här är lite kommentarer om B+. Dock inte varför.

https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=13205

03 Nov 2024, 23:09
Profile

arinihsd wrote:
Kan inget om munspel men här är lite kommentarer om B+. Dock inte varför.

viewtopic.php?f=24&t=13205

Mycket tips o idéer i den tråden, tackar! :D

04 Nov 2024, 08:12
Profile

Enligt min erfarenhet blir förstärkaren mindre "stiff" med lägre spänningar, och då låter det som att du är rätt ute för munspel, kanske sänka ännu mer på spänningen till preampstegen.

04 Nov 2024, 18:29
Profile

Custom Sam wrote:
Enligt min erfarenhet blir förstärkaren mindre "stiff" med lägre spänningar, och då låter det som att du är rätt ute för munspel, kanske sänka ännu mer på spänningen till preampstegen.

Japp, det verkar vara receptet för munspel enligt många nu när jag googlat runt mer. Någon påstår tom så lågt som 110V på första anoden. Frågan är om man bör pilla dit ett till filter för första steget eller sänka B4+ för hela preampen?
Tyvärr är ju slutsteget som det är, hade hellre sett 6V6 där, så det får gå ändå. Bifogar också schemat för Hammond AO43 original ifall nån kan ha nytta av den.

Attachments:
hammond H-AO-43-1.jpeg [224.41 KiB]
Not downloaded yet

05 Nov 2024, 10:51
Profile

Hej Håkan !

Nu har jag inte personligen moddat någon stärkare för munspel, men jag har genom åren lärt mig vad dom vanligaste moddarna är.

1. Öka R2 till 4,7-10M
2. Vanligt är även att man ökar R4 till 220-470K , vilket jag tror är det många gör för sänka spänningen direkt på V1 pinne 1.
3. Många föredrar även att köra utan feedback.

Övriga förslag:

4. mer mid får du genom öka C2 330-1000p och du kan även öka R6 som du är inne på, men det kommer även öka gain när den flattar ut frekvensen.
Ladda ner tone stack calculator från nätet så ser du bättre vad som händer.
5. Att byta till 6V6 är väldigt möjligt, genom att byta socklarna och byta katodmotstånd.
6. Om du ökar R2 så skulle jag föreslå att göra ännu en ingång för gitarr när ändå V1B inte används.
Och montera R1 direkt på socklen . Om du splittar katoderna och behåller gemensam anode ,så kan du även göra gitarrkanalen lite mer för gitrarr typ 2,7/ 0.68 alla marshall ;)
7. V3A bör du sätta ett motstånd på 100-470K på G7, concertina fasvändare är notoriska att ha crossover distortion och bufflig bas när dom pressas och motstånd där hjälper till med det.

Nätdelen har jag 2 åsikter om:
8. R 24 och 25 är väldigt låga värden, risken med låga värden här är att det kan bli för liten isolering mellan noderna och stärkan kan bli ostabil.
9. när det gäller : C14 -17 så 50 uF på c14och 15 kan ju vara okej men inte på C 16 o 17 skulle jag gå ner till 22uf på C16 och 10 -22 på C17. som du det är nu får du en väldigt "stiff" nätdel, som jag inte ser gör sig bra för munspel .

Men som vanligt testa dig fram :)

Ps glömde, du bör sätta ditt skämgaller motstånd på dina slutrör om du vill att dom ska hålla, med 340V anoden och 320V på B2+ bör du ha 270-1K som SGM.

05 Nov 2024, 22:29
Profile

Tack för tipsen, Owe! Ska kolla igenom och testa en del. Men det första jag hugger på är en gitarringång, så klart användbart!
MEN jag fattar inte riktigt hur du menar att jag ska koppla ihop anoderna. Då går det ju inte ha högre R4 på bara harp-ingången. Men om jag har separata anoder, hur kopplar jag in det på tonstacken? med en avkoppling som jag ritat i bilden?

Attachment:
pic4.jpeg [224.8 KiB]
Not downloaded yet

06 Nov 2024, 10:03
Profile

BGSoul wrote:
Tack för tipsen, Owe! Ska kolla igenom och testa en del. Men det första jag hugger på är en gitarringång, så klart användbart!
MEN jag fattar inte riktigt hur du menar att jag ska koppla ihop anoderna. Då går det ju inte ha högre R4 på bara harp-ingången. Men om jag har separata anoder, hur kopplar jag in det på tonstacken? med en avkoppling som jag ritat i bilden?

Attachment:
pic4.jpeg

Nej det funkar inte, , vill du dela på dom får du använda motstånd.
Men varför inte använda gemensam anod =twed mixer ?
220 k är ju inget ovanligt värde för gitarr, Vox, soldano och många flera gör ju det med gått resultat.

20 Nov 2024, 20:05
Profile

Amp Healer II wrote:
BGSoul wrote:

Attachment:
pic4.jpeg

220 k är ju inget ovanligt värde för gitarr, Vox, soldano och många flera gör ju det med gått resultat.

Tack Owe!
Har använt en del av tipsen, han som blåser i munspelet har testat och verkar nöjd. Återstår om han vill ha gitarringång, då ska jag testa med ditt förslag!

26 Nov 2024, 15:50
Profile

BGSoul wrote:
Amp Healer II wrote:

Tack Owe!
Har använt en del av tipsen, han som blåser i munspelet har testat och verkar nöjd. Återstår om han vill ha gitarringång, då ska jag testa med ditt förslag!

Du kan göra så här :https://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gif
Om du vill dela på kanalerna innan EQ.n då kan du även använda olika storlek på kondingar för mer finjustering innan Eq.

06 Dec 2024, 14:11
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]