| Author |
Message |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Gitarr i stål/plåt, Byggprojektet med stort B!
Det är för lite byggtrådar på bojen (och övriga trådar för den delen också) så jag livar upp lite såhär i höstmörkret. Jag har bestämt mig för att börja öva lite på min plåtslagarkunskaper. Efter att ha letat upp metallskrot i rätt storlek satte jag igång Såhär långt har jag kommit hittills. Ber om ursäkt för den rötna bildkvalitén
Attachments:
34CACBF4-2B15-4F64-85AF-2AC15DCEB76E.jpeg [ 198.42 KiB | Viewed 13956 times ]
Last edited by berra.b on 19 Oct 2024, 01:15, edited 1 time in total.
|
| 17 Oct 2024, 21:53 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Gitarr i stål
Coolt, hur tänkte du göra med hals/greppbräda?
|
| 18 Oct 2024, 00:54 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2042 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Gitarr i stål
 Stålsträngad?  1 mm? vore lite kool med "pajforms koncept" snäppa ihop sidorna mot topp & botten, behövs fler snäppen då, eller någon typ av torsions stång i "midjan" inser jag direkt och kanske någon finurlig insticksannordning för halsen...kul
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 18 Oct 2024, 07:24 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2042 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Gitarr i stål
...koppar i sidorna...mässings stall...lätt scallop utan egna band..de där gick jag igång på..Tack! ...eller en Dobro att chilla på verandan med 
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 18 Oct 2024, 07:33 |
|
 |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Re: Gitarr i stål
Svullo wrote: Coolt, hur tänkte du göra med hals/greppbräda? Jag klurar lite på den fronten hur jag ska ta och göra men tanken är att även den ska var i metall  Jo E wrote: :wink: Stålsträngad?  1 mm? vore lite kool med "pajforms koncept" snäppa ihop sidorna mot topp & botten, behövs fler snäppen då, eller någon typ av torsions stång i "midjan" inser jag direkt och kanske någon finurlig insticksannordning för halsen...kul Det stämmer bra med 1 mm och stålsträngat  har dessvärre varken tillgång till koppar eller mässing men det vore ballt!
|
| 18 Oct 2024, 10:43 |
|
 |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Re: Gitarr i stål
Och det här har jag fixat idag. Det börjar att likna en gitarr. Och innan ni kommenterar, jag vet att min svets ser apa ut 
Attachments:
3A88ECA2-FB2D-4CF9-805D-26727F51761B.jpeg [ 208.04 KiB | Viewed 13770 times ]
|
| 18 Oct 2024, 17:09 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2042 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Gitarr i stål
berra.b wrote: Och det här har jag fixat idag. Det börjar att likna en gitarr. Och innan ni kommenterar, jag vet att min svets ser apa ut  Kool ändå..
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 18 Oct 2024, 17:37 |
|
 |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Re: Gitarr i stål
Jo E wrote: berra.b wrote: Och det här har jag fixat idag. Det börjar att likna en gitarr. Och innan ni kommenterar, jag vet att min svets ser apa ut  Kool ändå.. Tack  Fortsättning följer i veckan! En tanke som slår mig, vad tycker vår tonsökare Jonken om detta projekt?
|
| 19 Oct 2024, 01:13 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4974 Location: Northbottom
|
 Re: Gitarr i stål/plåt, Byggprojektet med stort B!
Trevligt initiativ + ett annorlunda bygge b. Lite inspiration -från en annan byggare; som gör detta för första gången. Detta är 'trial and error' -metoden. Länkar de första tre episoderna av bygget. Det är i EP3 det börjar 'grina emot'... EP1: https://www.youtube.com/watch?v=DHNJ4otHqVMEP2: https://www.youtube.com/watch?v=oZUW76PbWbkEP3: https://www.youtube.com/watch?v=i4jNyNGenzY-Now: Swing that torch with a genuin purpose! / Jonken
|
| 19 Oct 2024, 08:38 |
|
 |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Re: Gitarr i stål/plåt, Byggprojektet med stort B!
Kollade igenom de väldiga snabbt innan jag satte igång med mitt faktiskt eller åtminstone del 1. Fick lite idéer som jag kan använda mig av Har även funderat lite mer över hals och tror att jag kanske har en lösning. Blir till att luska lite mer över det i veckan!
|
| 19 Oct 2024, 23:11 |
|
 |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Re: Gitarr i stål/plåt, Byggprojektet med stort B!
Lite bilder på vad som har hänt i veckan. Tror att jag kommer få tänka om med halsen men den kommer inte bli i trä iaf.
Attachments:
4BDC3A6C-364B-4E27-B6B0-C54E23388E2F.jpeg [ 228.53 KiB | Viewed 13482 times ]
0B8014F4-B369-4382-85E1-C28961243382.jpeg [ 190.26 KiB | Viewed 13482 times ]
|
| 23 Oct 2024, 21:29 |
|
 |
|
arinihsd
Joined: 18 May 2010, 19:48 Posts: 1703 Location: Halmstad
|
 Re: Gitarr i stål/plåt, Byggprojektet med stort B!
Kolfiberhals?
|
| 24 Oct 2024, 01:53 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4974 Location: Northbottom
|
 Re: Gitarr i stål/plåt, Byggprojektet med stort B!
Så jäkla intressant och ta del av detta. Väntar med spänning och se hur greppbrädan och bandstavs -lösningen över denna kommer att bli. -Keep on Burnin' that thing! / Jonken
|
| 26 Oct 2024, 09:53 |
|
 |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Re: Gitarr i stål/plåt, Byggprojektet med stort B!
arinihsd wrote: Kolfiberhals? Nix inte kolfiberhals, tänker mig att det har projektet ska kosta mig noll kronor och något som jag har gott om är gott om skrot. Jonken wrote: Så jäkla intressant och ta del av detta. Väntar med spänning och se hur greppbrädan och bandstavs -lösningen över denna kommer att bli. -Keep on Burnin' that thing! / Jonken Ja jag har en idé om hur jag ska göra när det är dags men det tar vi då 
|
| 26 Oct 2024, 17:33 |
|
 |
|
pudas
Joined: 27 Dec 2007, 16:22 Posts: 3382 Location: växjö
|
 Re: Gitarr i stål
berra.b wrote: Och det här har jag fixat idag. Det börjar att likna en gitarr. Och innan ni kommenterar, jag vet att min svets ser apa ut  Jag är absolut ingen fena på att svetsa, som bäst en klåpig amatör! Men jag tycker att det är rätt OK svetsat, du har ju inte bränt upp plåten någonstans! Men jag tror att det hade varit enklare och blivit snyggare om du haft möjlighet att TIG svetsa, allt gassvets/lödning.
_________________ pudas
|
| 27 Oct 2024, 18:22 |
|
 |
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 235
|
 Re: Gitarr i stål
pudas wrote: Jag är absolut ingen fena på att svetsa, som bäst en klåpig amatör!
Men jag tycker att det är rätt OK svetsat, du har ju inte bränt upp plåten någonstans! Men jag tror att det hade varit enklare och blivit snyggare om du haft möjlighet att TIG svetsa, allt gassvets/lödning.
Det tror jag också att det hade blivit däremot kan jag jag inte TIG-svetsa det är ju knappt jag kan använda mig. Nu kanske ni undrar ”varför löder du inte ihop gitarren då?” och det enkla svaret är, det är manligare att svetsa :p Angående att bränna hål på plåten så har det blivit några hål, ibland så går det otroligt fort för den att smälta..
|
| 27 Oct 2024, 20:59 |
|
|