View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 13:51

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Bandstavar på rulle? 
Author Message

Post Bandstavar på rulle?
Ni som bandar om, har ni något bra ställe som ni köper från? Alltså lite större partier. Intresserad av Wagner och Jescar i första hand.

George Harrison

24 Sep 2024, 13:05
Profile

Post Re: Bandstavar på rulle?
På rulle, har jag aldrig sett, men vad vet jag! Kan tänka mig att det krävs rejäla bobiner då man nog inte vill ha dom snurrade för tvärt. Möjligt att dom stora fabrikerna köper band på rulle, typ Gibson, Fender och dom stora asiaterna.

Jag har köpt från GMF, kan nog säkert sälja i sådana volymer att en mindre gitarrreparatör inte behöver stå utan någonsin!

25 Sep 2024, 09:40
Profile

pudas, jag gissar att Polytone är nära min ålder och tidigare köpte man bandstave på rulle .
Man fick en rulle på bandstav på ca: 20 Cm när man beställde , tror jag till o med har någon kvar från den tiden :)
Enligt mig bättre , då det är lättare att att göra bandstavare "rakare " än rundare .

Har du bandat om en hals någon gång , så vet du vad jag menar ;)

27 Sep 2024, 21:57
Profile

Amp Healer II wrote:
pudas, jag gissar att Polytone är nära min ålder och tidigare köpte man bandstave på rulle .
Man fick en rulle på bandstav på ca: 20 Cm när man beställde , tror jag till o med har någon kvar från den tiden :)
Enligt mig bättre , då det är lättare att att göra bandstavare "rakare " än rundare .

Är inte de flesta här på bojen nära varandras ålder nu för tiden? Mest äldre här, jag själv räknar mig som lammkött här på bojen, bara 34 bast :P

28 Sep 2024, 00:26
Profile

pudas wrote:
På rulle, har jag aldrig sett, men vad vet jag! Kan tänka mig att det krävs rejäla bobiner då man nog inte vill ha dom snurrade för tvärt. !

Mostvarande en greppbrädsradie på 7.5" skulle väl bli en rulle på ca 38 cm diameter. De brukar nog inte var på på bobbiner då greppbanden är så styva i sig själv.

28 Sep 2024, 08:56
Profile ICQ WWW

Amp Healer II wrote:

Jag har bandat om några gitarrer, men bara mina egna gitarrer, dvs på amatörnivå! Första ombandningen var nog i slutet av 70-talet, så då kan man ju också få ett hum om hur gammal jag är!

Då köptes bandstavarna i den lokala musikaffären och jag fick dom som raka pinnar! Sen började jag köpa i en annan affär i stan som var mer inriktad mot reparationer där man fick dom färdigböjda om man sa till ! När den affären lades ner har jag köpt från GMF som också levererats som raka pinnar.

Men egentligen en ickefråga då man troligen redan har en bandböjnings manick, tämligen nödvändig om man bandar om gitarrer yrkesmässigt.

28 Sep 2024, 10:17
Profile

En googling på ”fretwire spool wagner jescar” ger flera träffar, de två första verkar helt relevanta.
Möjligen kan man i sökningen byta ordet ”spool” mot ”coil” och få ännu bättre träffar.

28 Sep 2024, 11:29
Profile

Jag tänker att man borde få ned priset om man köper på så kallad "spool" (min översättning till rulle) och därmed kunna köpa metervis från 5 m och uppåt. Helst direkt från tillverkaren men Jescar håller ju till i US och då blir det tull mm. Ferdinand Wagner hittar jag inte som direkt inköpsställe. Nu blev det Banzai och Jescar 47104 (spool).

George Harrison

28 Sep 2024, 21:27
Profile

Polytone wrote:
Nu blev det Banzai och Jescar 47104 (spool).

Törs man handla på Banzai igen? Var ju någon tråd om vissa problem, förvisso 6 år sedan.

viewtopic.php?f=8&t=118129&p=836427&hilit=banzai#p836427

28 Sep 2024, 22:10
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Polytone wrote:
Nu blev det Banzai och Jescar 47104 (spool).

Törs man handla på Banzai igen? Var ju någon tråd om vissa problem, förvisso 6 år sedan.

https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php ... ai#p836427

Det tog emot lite då jag vet sedan tidigare att de inte är världens snabbaste leverantörer. Dock inte så brådis denna gång. Blir intressant att se om de steppat upp sedan sist.

George Harrison

29 Sep 2024, 21:36
Profile

När det ändå frågas om bandstavar …Jag är också på jakt efter jumboband med färdig 7,25 radie. Vart hittar man det?

30 Sep 2024, 08:30
Profile

Polytone wrote:
Jag tänker att man borde få ned priset om man köper på så kallad "spool" (min översättning till rulle) och därmed kunna köpa metervis från 5 m och uppåt. Helst direkt från tillverkaren men Jescar håller ju till i US och då blir det tull mm. Ferdinand Wagner hittar jag inte som direkt inköpsställe. Nu blev det Banzai och Jescar 47104 (spool).

Wagner och Jescar är samma sak. Jescar är bara namnet det säljs under i USA. Källa: Arne Arvidsson.

30 Sep 2024, 17:31
Profile

Polytone wrote:
Det tog emot lite då jag vet sedan tidigare att de inte är världens snabbaste leverantörer. Dock inte så brådis denna gång. Blir intressant att se om de steppat upp sedan sist.

Sådärja, en vecka senare har de fått tummen ur och skickat paketet. Efter två påtryckningar från min sida. Nej, snabba är de inte.

George Harrison

04 Oct 2024, 15:31
Profile

Jag köpte 3 st. Ibanez power supply från Banzai 24/9. De anlände i min brevlåda i förrgår. Det tog alltså 8 dagar. Har en känsla av att den största tidsutdräkten ägde rum hos ffa. DHL, PostNord skötte sig bra denna gång. Vad gäller handläggningen hos Banzai fanns inget att klaga på.

04 Oct 2024, 18:39
Profile

Jag beställde ett plektrumskydd och stämskruvar (fanns i lager) från Banzai i våras. Efter 10 dagar utan att höra ett knyst, skickade jag en fråga på mail och fick till svar att det fastnat hos "the shipping department". Det tog ytterligare två dagar innan de fick iväg det. Därefter ytterligare 5 dagar innan fick jag paketet, så snabbt gick det inte den gången.
gissar att det är några hasch-tomtar som håller i "the shipping department"... :lol:

Men för övrigt bra prylar som skickades och bra förpackat.

05 Oct 2024, 00:53
Profile ICQ YIM WWW

Kincaid wrote:
Jag beställde ett plektrumskydd och stämskruvar (fanns i lager) från Banzai i våras. Efter 10 dagar utan att höra ett knyst, skickade jag en fråga på mail och fick till svar att det fastnat hos "the shipping department". Det tog ytterligare två dagar innan de fick iväg det. Därefter ytterligare 5 dagar innan fick jag paketet, så snabbt gick det inte den gången.
gissar att det är några hasch-tomtar som håller i "the shipping department"... :lol:

Men för övrigt bra prylar som skickades och bra förpackat.

Tror också på teorin om hasch-tomtar på loftet hos Banzai.

George Harrison

06 Oct 2024, 18:11
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]