|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
Det verkar som om Gibson avskedat Randall Smith
| Author |
Message |
|
Mats Nermark
|
 Det verkar som om Gibson avskedat Randall Smith
Randall Smith grundade Mesa/Boogie. Gibson köpte Mesa/Boogie. Nu har de avskedad Randall Smith. https://www.youtube.com/watch?v=oTGEGXep81U
|
| 18 Aug 2024, 22:05 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Det verkar som om Gibson avskedat Randall Smith
'avskedat', är Du säker på det?
Annars är det väl rätt normalt vid företagsköp att grundaren stannar under en övergångsperiod för att sedan lämna. Brukar vara kontrakterat.
Vad var dina förväntningar?
| 19 Aug 2024, 08:17 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Randall Smith är ju född 1946 och borde ju rimligen gått i pension vid det här laget.
|
| 19 Aug 2024, 13:27 |
|
 |
|
salesman
|
Mike Leaf wrote: 'avskedat', är Du säker på det?
Annars är det väl rätt normalt vid företagsköp att grundaren stannar under en övergångsperiod för att sedan lämna. Brukar vara kontrakterat.
Vad var dina förväntningar? Yupp, ringer korrekt.
|
| 19 Aug 2024, 14:32 |
|
 |
|
pudas
|
Ska väl direkt säga att jag inte bryr mig alls vad som hänt denna Randall, eller hans framtid i branchen. Men han behöver nog inte flytta till en skabbig husvagn och äta direkt ur konservburkar!
Dock så tänker jag: Det är rätt många fina företag som Gibson och ev bakomliggande koncerner köpt under årens lopp som man lyckats ta död på! Trace Elliot, Kramer, Steinberg, CakeWalk, Slingerland, Oberheim, Moog (som väl iofs klarade sig helskinnade! )
_________________ pudas
|
| 19 Aug 2024, 16:03 |
|
 |
|
Marshall
|
Barry Johns är ju en drama queen av guds nåde, inte sällan far han med rena lögner. Jag skulle inte ta för allvarligt på det han säger. Randall, 78, kanske vill pensionera sig helt enkelt?
|
| 19 Aug 2024, 16:30 |
|
 |
|
salesman
|
pudas wrote: Ska väl direkt säga att jag inte bryr mig alls vad som hänt denna Randall, eller hans framtid i branchen. Men han behöver nog inte flytta till en skabbig husvagn och äta direkt ur konservburkar!
Dock så tänker jag: Det är rätt många fina företag som Gibson och ev bakomliggande koncerner köpt under årens lopp som man lyckats ta död på! Trace Elliot, Kramer, Steinberg, CakeWalk, Slingerland, Oberheim, Moog (som väl iofs klarade sig helskinnade! ) Ja så fungerar (rov)kapitalism man köper upp konkurrenter.
|
| 19 Aug 2024, 16:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
salesman wrote:
Ja så fungerar (rov)kapitalism man köper upp konkurrenter.
Nja, i flera fall har det väl mera sett ut så här: 1 Företag/varumärke drivs av karismatisk skapare som dock kommit upp i åren , kanske 80 plus. 2 Inte genererat några större framgångar eller vinster på många år 3 Hade sin storhetstid på 80-90 talet 4 Större företag ser värde i varumärket, snarare än att det skulle vara en konkurrent 5 Efter övertag har man planer för hur man ska utveckla märket och deras produkter, här verkar det ibland lyckas mindre bra dock.... Verkar inte finnas så mycket fakta till den arge herrns påståenden i videon, men det är ju möjligt att det skurit sig och han därav slutat i förtid, dock var det ju personen i fråga själv som sålde sitt företag och borde vara fullt medveten om hur det skulle utvecklas....
| 19 Aug 2024, 18:31 |
|
 |
|
salesman
|
Mike Leaf wrote: salesman wrote:
Ja så fungerar (rov)kapitalism man köper upp konkurrenter.
Nja, i flera fall har det väl mera sett ut så här: 1 Företag/varumärke drivs av karismatisk skapare som dock kommit upp i åren , kanske 80 plus. 2 Inte genererat några större framgångar eller vinster på många år 3 Hade sin storhetstid på 80-90 talet 4 Större företag ser värde i varumärket, snarare än att det skulle vara en konkurrent 5 Efter övertag har man planer för hur man ska utveckla märket och deras produkter, här verkar det ibland lyckas mindre bra dock.... Verkar inte finnas så mycket fakta till den arge herrns påståenden i videon, men det är ju möjligt att det skurit sig och han därav slutat i förtid, dock var det ju personen i fråga själv som sålde sitt företag och borde vara fullt medveten om hur det skulle utvecklas.... Yes håller med nog. Mitt svar var flyktigare och enklare.
|
| 19 Aug 2024, 20:51 |
|
 |
|
pudas
|
Mike Leaf wrote: Nja, i flera fall har det väl mera sett ut så här:
5 Efter övertag har man planer för hur man ska utveckla märket och deras produkter
I detta fallet kan man nog förutsätta att Mesa Boogie kommer att tillverkas i Vietnam och/eller i Kina.
_________________ pudas
|
| 19 Aug 2024, 20:52 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Som föregående talare mycket riktigt har sagt, har man sålt sitt bolag så får man gilla läget. Efter ca två år brukar det komma fram någon ny riktning som köparna tänkt ut. Då är det läge att tacka för sig, eller ta ngn trivsam position där man kan göra bara kul saker. Det var en väldans massa smörja den gubben vräkte ur sig, varför bor vi inte i grottor? Allt var ju mycket bättre för... Och som jag hört förut men som någon i kommentarerna sammanfattade väldigt bra; "Randall Smith is a big boy. He was responsible for much litigation against smaller companies that didn’t have the resources to fight him back on his dubious claims on exclusive designs, while he himself “borrowed”heavily from the SOLDANO SLO when he designed the Rectifier, knowing Mike SOLDANO didn’t have the $$ to defend his designs." Så det var inte precis Jesus som gick i pension, eller blev uppsagd eller whatever... Och han hade säkert fått rimligt betalt. Kyrkogårdarna är fulla med folk som var oumbärliga. 
_________________ /Lennart
|
| 19 Aug 2024, 21:40 |
|
 |
|
Obi
|
pudas wrote: Mike Leaf wrote: Nja, i flera fall har det väl mera sett ut så här:
5 Efter övertag har man planer för hur man ska utveckla märket och deras produkter
I detta fallet kan man nog förutsätta att Mesa Boogie kommer att tillverkas i Vietnam och/eller i Kina. Och sen lite livsstilsprodukter på det, Mesa Boogie jogginglurar och bluetooth-högtalare.
|
| 20 Aug 2024, 07:08 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
Kan nog bara säga att den surgubben får sluta ! Kanske nu kan Mesa boogi kan göra stärkare utan inbyggda fel som är vanligt hos dessa pga val av kolponenter.
Två vanliga fel som dyker upp pga mesa köpte upp en massa kompneter av dessa och envist har fortsatt att använda dessa är :
1. Kolmassa motstånd på shärmgaller 2. Och ett mer vanligt fel är att använda signalkondingar med 400V värde när det behövs 630V .
Sen hela hans attityd om " äga marknaden" med att patentera saker o ting som varit känt från 50:talet , men ingen har patenterat innan. Skit mannen la in en partent om mastervolym,,,,,suck Och jag vet inte hur många partent verkligen gått igenom , det står ofta mer paten pending.
Jag vet en kille i Canada som bygger bra stärkare (har pratat med han) han byggde en stärkare med blandade/olika slutrör. Randall ringde han personligen och hotade med stämning om han inte slutade med tillverka hans stärkare. Och denna personen var en person som byggde stärkare for hand och inte hade några anställda.
Men när Brues Egnatar kör samma konsept med olika slutrör i en stärkare, då vågar inte Randall hota. Ja , Randall har gjort mycket inovativt med stärkare , men har alltid varit en skitstövel mot andra som bygger stärkre , enligt mig och vad jag vet efter +30 år med meck stärkare.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 22 Aug 2024, 17:31 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|