View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 22:35

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Charvel San Dimas vintage 
Author Message

Post Charvel San Dimas vintage
Hej.

Jag har ägt och äger en hel del riktigt bra gitarrer/förstärkare.

Men en drömgitarr, jag aldrig haft möjlighet att prova, ännu mindre äga.

Är en tidig 80-tals Charvel San Dimas (med Stratocaster) huvudet.

Jag är bara nyfiken om någon här, har ägt/äger eller har testat en tidig Charvel?

Är dom så fantastiska som många påstår, med halsprofilen, bygget etc ?

Har letat i 35 år och kommer aldrig hitta en, därför den nyfikna frågan bara :D

Många kändisar spelade på dom, som. Gary More, Warren DeMartini, Jake E Lee, för att nämna några.

19 Apr 2024, 16:24
Profile

Post Re: Charvel San Dimas vintage
PatricD wrote:
Hej.

Jag har ägt och äger en hel del riktigt bra gitarrer/förstärkare.

Men en drömgitarr, jag aldrig haft möjlighet att prova, ännu mindre äga.

Är en tidig 80-tals Charvel San Dimas (med Stratocaster) huvudet.

Jag är bara nyfiken om någon här, har ägt/äger eller har testat en tidig Charvel?

Har letat i 35 år och kommer aldrig hitta en, därför den nyfikna frågan bara :D

Många kändisar spelade på dom, som. Gary Moore, Warren DeMartini, Jake E Lee, för att nämna några.

Det finns flera olika modeller av dessa. Det är en stor skillnad mellan dem. Jag har några stycken. Moores och DeMartinis är båda liknande konstruktion -medans Jake E Lees är lite annorlunda i jämförelse.

Alla Charvels med Floyd (nya och gamla) -har en lite bredare 2 1/4" 57.2 mm häl på halsen. En standard Strata häl (som sitter på Jake E Lees Charvel) är 2 1/16 55.55 mm. Detta för att ge mer/en större spel/bandstavs -yta på Floyd gurorna. Hur bred halsen är uppe vid nöten/översadeln varierar. Halsarna är överlag tunna U-shape halsar: Snabba -med jumbofrets. Fint, rakt, tät ådrat trä. Radiusen på brädorna är plan för låg stränghöjd. En compoud radie på 12 (1:a band) till 16 tum (22:a band). Men det finns även raka 12-tummare och raka 16-tummare -på de äldre modellerna.

En annan sak som kännetecknar dessa instrument: Är ett topp monterat Floyd Rose. Dessa har oftast ingen recess undertill; vilket gör att större svajningar uppåt är begränsat. De flesta som spelar på dessa instrument prioriterar ofta neråtsvajning ala EVH. Detta speltekniskt för att bends inte skall påverka de andra strängarna. Att ha stallet justerat till 'dive only'; erbjuder även möjligheten till att ha en D-tuna på stallen -för drop D-funktion.

De bästa och mest åtrovärda, äldre Charlel gitarrerna; är de med Ask kropparna. Dessa ger det där tighta Tele 'twanget' i den akustika tonen. Denna lite tightare, exaktare klangbild -med för att även en fetare high output mick låter dynamisk -istället för bara fet. Detta medför att tonhanteringen hos den som spelar skiner igenom mycket bättre. (Ungefär samma sak -som att hänga på en fet HB-mick på en gammal, distinkt Telecaster -gitarr.)

Ett tips:
Det finns faktiskt en RIKTIGT BRA äldre gitarr från 80-talet; som många inte känner till: Fernandes ST-65JL.
https://alienxnation.com/vintage-1980s-guitar-resource-blog/2021/2/19/the-fernandes-st-65jl-jake-e-lee-model-whitey-in-all-its-glory

Har sett dessa gå för i princip kaffe pengar på ex Reverb. Ett GRYMT instrument!!! (Bara att hålla ögonen öppna; och hugga som en kobra -när dessa dyker upp.)

/ Jonken

21 Apr 2024, 17:14
Profile

Tack Jonken.

Intressant information, skulle vara kul att äga en sådan, innan det blir för sent :D .

Ska verkligen hålla ögonen på den Fernandes Jake E Lee modellen.

Har bla en Tokai Brad Gillis 80 talare vilket är en fantastisk gitarr.

Ska även hålla ögonen på en begagnad Wayne Charvel priserna har dock sprungit iväg på dessa gitarrer

Kan även finnas någon intressant gitarrbyggare där ute som bygger (kopior) på gamla Charvels.

Mycket bra info.
/PatricD

21 Apr 2024, 20:36
Profile

PatricD wrote:
Kan även finnas någon intressant gitarrbyggare där ute som bygger (kopior) på gamla Charvels.

/PatricD

Spara pengar; beställ och bygg själv:

Kropp: https://www.kneguitars.com/
Hals: https://musikraft.com/custom-guitar-neck/

/ Jonken :wink:

23 Apr 2024, 11:17
Profile

Jonken wrote:
PatricD wrote:

/PatricD

Spara pengar; beställ och bygg själv:

Kropp: https://www.kneguitars.com/
Hals: https://musikraft.com/custom-guitar-neck/

/ Jonken :wink:

Att beställa från USA låter inte direkt som att spara pengar...

04 May 2024, 13:45
Profile

Här är en väldigt intressant och läsvärd artikel av Eric Kirkland -om 'Jack Butler' Jackson -gitarren (Crossroads):

https://www.guitarworld.com/features/steve-vai-crossroads-jackson

-Håll till godo!

/ Jonken

05 Jul 2024, 12:36
Profile

Crossroads är en film jag sett ett antal gånger. :D

Sjukt intressant läsning.

Tack

Patric

05 Jul 2024, 16:56
Profile

Tjena 'P'.
NU har det dykt upp en billig 'Jake' på Ebay! Detta dock med en förhållandevis cool 'twist':
https://www.ebay.com/itm/116042564187

*Edit: OK. Det gick fort. -Någon Bojare som högg den...?

/ Jonken :?:

10 Jul 2024, 09:38
Profile

Det är väl ändå så att Jake's första "Charvel" är en Fender från 70-talet? Fullskala, trepunkts halsinfästning samt bullet.

Det fanns en numer nedlagd butik i GBG som hade en tidig Charvel till salu. Det är den enda jag provat nånsin men det jag kommer ihåg var att den grymma känslan av obehandlad, eller lätt oljad, hals vilket var för mig ett helt nytt grepp - då.

10 Jul 2024, 14:14
Profile

Jonken wrote:
Tjena 'P'.
NU har det dykt upp en billig 'Jake' på Ebay! Detta dock med en förhållandevis cool 'twist':
https://www.ebay.com/itm/116042564187

*Edit: OK. Det gick fort. -Någon Bojare som högg den...?

/ Jonken :?:

Fasiken. :twisted:

Nu var jag sen på bollen igen.
Gäller att kolla hela tiden.

Tack, kan ju alltid titta på bilderna.

/Patric

10 Jul 2024, 15:20
Profile

glassfinger wrote:
Det är väl ändå så att Jake's första "Charvel" är en Fender från 70-talet? Fullskala, trepunkts halsinfästning samt bullet.

Stämmer bra. (Enda Charvel med en äkta Fender Bullet T/R.) :lol:

/ Jonken

10 Jul 2024, 20:13
Profile

PatricD wrote:
Fasiken. :twisted:

Nu var jag sen på bollen igen.
Gäller att kolla hela tiden.

Tack, kan ju alltid titta på bilderna.

/Patric

Jo; fan: Det gäller att vara med -med 'Buy it now' -knappen direkt.
Du hugger nästa.... :wink:

/ Jonken

10 Jul 2024, 20:16
Profile

PatricD wrote:

Hej!
Jag håller med , det där är ju en gitarr man skulle vilja äga nån gång.

Jag har testat en tidig 80-talare en gång (81:a har jag för mig att det är)
Det var när jag besökte 3rd Powers "verkstad" i Nashville som jag fick testa Dylanas (ägarens) Charvel när jag skulle provspela en förstärkare.

Nu är det här ca åtta år sedan men vill minnas att jag tyckte att den lät bra och var skön att spela på (trots att stränghöjden var väldigt hög), men jag hade nog förväntat mig att den skulle vara ännu bättre. Så jag blev lite besviken. Men om man hade spenderat lite tid med den och fått den justerad som man vill ha den så kanske den hade varit så bra som man vill att de ska vara.
Och jag var vid det tillfället mest fokuserad på förstärkaren. :) (Som jag senare beställde ett ex av)

11 Jul 2024, 12:38
Profile WWW

1331 wrote:
PatricD wrote:

Hej!
Jag håller med , det där är ju en gitarr man skulle vilja äga nån gång.

Jag har testat en tidig 80-talare en gång (81:a har jag för mig att det är)
Det var när jag besökte 3rd Powers "verkstad" i Nashville som jag fick testa Dylanas (ägarens) Charvel när jag skulle provspela en förstärkare.

Nu är det här ca åtta år sedan men vill minnas att jag tyckte att den lät bra och var skön att spela på (trots att stränghöjden var väldigt hög), men jag hade nog förväntat mig att den skulle vara ännu bättre. Så jag blev lite besviken. Men om man hade spenderat lite tid med den och fått den justerad som man vill ha den så kanske den hade varit så bra som man vill att de ska vara.
Och jag var vid det tillfället mest fokuserad på förstärkaren. :) (Som jag senare beställde ett ex av)

Intressant läsning, ska till Alabama nu snart, men ganska liten chans jag hittar en på Guitar Center, men kanske någon annan bra gitarr :D

11 Jul 2024, 15:14
Profile

:idea: Tips!

Nu finns det en trevlig, gammal Fernandes -gitarr på Ebay. Det är inte en 'Jake' modell. Dock Strata byggd av EXTREMT FINA träbitar:

https://www.ebay.com/itm/166733781786?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=fxlyc7nbspo&sssrc=2047675&ssuid=mfmSlUosS66&widget_ver=artemis&media=COPY

Att byta till en 'Jake' pleka + trevliga på denna; ger ton + klang mässigt en ännu bättre gitarr; än ST65-JL. (Inga halvmånar här inte: Snarare customshop kvalitet på de riktigt täta, hel raka trä ådringarna genom hela halsen.) Den här är byggd av exakt samma vintage träslag -som Jake E Lee's orginal Charvel Lavender Hue -gura. Som nämnts: Mickar, el + pleka är givetvis någonting man redan från gå bör räkna med att behöva byta ut på denna gitarr.

Med andra ord är detta i princip kaffe-penningar; för bara träkvalitén som erbjuds här.

/ Jonken

20 Jul 2024, 12:52
Profile

Efter mycket velande och letande efter en bra film att se igår kom jag på att jag kan se crossroads, en film som jag inte har sett. Trodde att det skulle vara en lökig 80-talsfilm men jag blev glatt förvånad, den var ju faktiskt bra! Ralph Macchio ”spelar” ju bra i filmen. Jämför t.ex med Jimi Hendrix filmen, ser ju bedrövligt ut när han ”spelar”.

24 Aug 2024, 21:25
Profile

berra.b wrote:
Ralph Macchio ”spelar” ju bra i filmen. Jämför t.ex med Jimi Hendrix filmen, ser ju bedrövligt ut när han ”spelar”.

Känns lite OT detta, men när det kommer till metal-yxor är mina kunskaper begränsade. Kan det vara en dylik " Charvel San Dimas" Steve Vai (Satan) spelar på i filmen?

Nåväl Ralph Macchio gitarrspel utfördes av Ry Cooder, som väl även var musikaliskt ansvarig för hela filmen. Han var även coach åt Ralph Macchio så att gitarrspelet skulle se OK ut visuellt!

25 Aug 2024, 12:59
Profile

Jag vet inte vad som är en tidig Charvel, men när jag jobbade hos generalagenten för Jackson/Charvel 1987 testade jag många. Besökte även fabriken i Kalifornien.

/Mats N

25 Aug 2024, 17:06
Profile WWW

För många år sen köpte jag en strata gitarr i form av trasiga och dåliga delar av fabrikat "Performance Holywodd USA" ett märke som hade små annonser i tidningen Guitar Player, och enligt uppgift spelades av Frank Zappa och Steve Vai.

Jag limmade, målade och trixade och fick ihop den ganska bra, tyckte det var extra kul med en strata med ebenholtz bräda!
Men någon no:1 blev den aldrig! Torr, tråkig ton, inte speciellt skön att spela på heller, så den såldes!

Har "Performance" något samband med Charvel? Typ en förlaga eller.....

25 Aug 2024, 19:26
Profile

Mats Nermark wrote:
Jag vet inte vad som är en tidig Charvel, men när jag jobbade hos generalagenten för Jackson/Charvel 1987 testade jag många. Besökte även fabriken i Kalifornien.

/Mats N

1981 är vanligtvis det året samlarna av "pre-pro"-gitarrer brukar anse att det inte längre är en "tidig Charvel".

26 Aug 2024, 12:23
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]