View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 05:28

Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur ser ni på Ai-genererad musik? 
Author Message

Post Re: Hur ser ni på Ai-genererad musik?
Vinyljunkie wrote:
Hur kan kreativitet vara inblandad när du ber programmet skapa det åt dig utan din inblandning?

Kreativiteten kommer in i vad du ber programmet göra. Hur bra du kan prompta och få AI att förstå vad den skall göra avgör resultatet.
Idéerna är det kreativa, att realisera det är arbete.

//Magnus

17 Jun 2024, 12:39
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:

Kreativiteten kommer in i vad du ber programmet göra. Hur bra du kan prompta och få AI att förstå vad den skall göra avgör resultatet.

//Magnus

AI kommer delvis vara ett verktyg för musikr/låtskrivare/producenter, sen finns ju även
en annan mer automatiserad teori om hur det skulle kunna gå till.

Man matar in tusentals hitlåtar och låter AI helt random ta fram liknande låtar med små skillnader göra dom unika.
Där har ju sas kreativiteten redan gjort sitt i ett tidigare skede och behövs inga idéer ens

17 Jun 2024, 14:30
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

//Magnus

AI kommer delvis vara ett verktyg för musikr/låtskrivare/producenter, sen finns ju även
en annan mer automatiserad teori om hur det skulle kunna gå till.

Man matar in tusentals hitlåtar och låter AI helt random ta fram liknande låtar med små skillnader göra dom unika.
Där har ju sas kreativiteten redan gjort sitt i ett tidigare skede och behövs inga idéer ens

Absolut. Samma sak som redan är med den mesta populära listmusiken där ute.
Men undantaget att då måste någon ha öron nog att kunna plocka ut och härma.

//Magnus

17 Jun 2024, 14:36
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
I det fallet tar sig kreativiteten uttrycket att en människa bestämmer sig för att orka mata in tusentals hitlåtar och sen be nåt skapa nåt som låter....

17 Jun 2024, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
det fallet tar sig kreativiteten uttrycket att en människa bestämmer sig för att orka mata in tusentals hitlåtar och sen be nåt skapa nåt som låter....

OM det fortsatt kommer generera intäkter att producera tramsiga låtar så finns det kreativitet absolut.
Kanske Spottan själva kan lösa detta, de har ju redan 99% av alla låtar, eller 'content' som dom själva kallar musik

17 Jun 2024, 16:53
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

När man testar lite olika AI musikmotorer så får man känslan att de verkar fungera på lite olika sätt.
I det här skedet så tror jag att användarna ofta är viktiga , inte bara för kreativ styrning, utan för feedback så
mjukvaran ska lära sig vad folk tycker är bra och vad som fungerar och hur låtsnickrandet ska förbättras. Algoritmerna förfinas hela tiden under tiden genom att du och jag använder den där prompten.

Det är ju gratis att öppna (iaf begränsade) användarkonton och många av de här sidorna har hitlistor i alla möjliga och okända genrer där användarna får gilla egna och andras försök.

Sen tycker jag inte alls att vissa av motorerna verkar begränsa sig till nonsens och hitlistemusik utan de verkar kunna producera kvalitativt material även i smala, komplexa och mindre kommersiella genrer. Det finns ju alltid en marknad för det också även om de är just mindre.

Jag tror vi kommer få se avknoppningsprodukter. Pluggar till din DAW som kan komma med förslag och lägga ett komp eller gitarrsolo på din låt där du kan välja vilken stil/profil den musikerna ska ha osv

Eller pluggar med olika valbara röster som kan vara kreativ sångare eller vokalissa eller kör på låten du knåpar med osv. kanske med egna förslag på text i ett ämne som du väljer.

Jag vet att det finns enklare varianter av "spela med" funktioner redan idag men här pratar vi en helt annan nivå.

Eller t ex intelligenta repmusiker i din loop-pedal som kan haka på och komma med olika förslag på vad man kan spela till ackordföljden som du just loopat och spelar till

Och det tråkiga :cry: , finns det egentligen någonting som talar emot att AI en dag kommer överträffa människan som låtskrivare på egen hand om man ger det tillräcklig tid?

17 Jun 2024, 20:02
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Och det tråkiga :cry: , finns det egentligen någonting som talar emot att AI en dag kommer överträffa människan som låtskrivare på egen hand om man ger det tillräcklig tid?
Ja, det tror jag... 8)
Det finns en övertro på vad generativ AI kan åstadkomma. Så fort output börjar likna något med substans, så blir många (i alla fall initialt) bara så glada. När man sedan kritiskt granskar output blir det uppenbart att det många gånger lämnar mycket att önska. Kanske får vi mer nytta av AI i framtiden, men inte på alla områden. Mina två cent.... :wink:

17 Jun 2024, 22:26
Profile ICQ YIM WWW

Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:
Hur kan kreativitet vara inblandad när du ber programmet skapa det åt dig utan din inblandning?

//Magnus

Hmm.... när jag pratar om kreativitet i kontexten musik är det något heeelt annat än att vara påhittig med att förstå ett dataprogram...

18 Jun 2024, 12:37
Profile

Vinyljunkie wrote:

Hmm.... när jag pratar om kreativitet i kontexten musik är det något heeelt annat än att vara påhittig med att förstå ett dataprogram...

Som redan nämnts så för den stora gruppen konsumenter spelar det ingen roll hur musik produceras, vem som får betalt etc.
Sen kan ju den lilla klick som bryr sig fortsätta producera på vanligt sätt?

Ju mer jag funderar på detta, är det ens ett problem med AI och musik?

18 Jun 2024, 14:54
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Någonstans tror jag att det kommer göra att totalt sett färre kan leva på musik. Om det är ett problem eller inte är väl upp till var och en-.

Det är möjligt att kombon människa +AI kommer bli enda skillnaden.

18 Jun 2024, 16:03
Profile ICQ WWW

Enda nyttan jag skulle vilja ha är att AI lägger till text och sång på en låt man själv gjort.

18 Jun 2024, 17:14
Profile

Tokerekloker wrote:
Enda nyttan jag skulle vilja ha är att AI lägger till text och sång på en låt man själv gjort.
När du säger det så, vore faktiskt toppen om man kunde få melodiinspiration till egna harmisar....

18 Jun 2024, 22:01
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Tokerekloker wrote:
När du säger det så, vore faktiskt toppen om man kunde få melodiinspiration till egna harmisar....

Har inte testat själv men vad jag förstår kan du nog göra det du beskriver redan idag med senaste iterationen av UDIO med funktionen att ladda upp valfria ljudfiler. Möjligen måste man ha standardkonto som kostar lite.
Bör finnas youtube videos som beskriver hur man gör.

19 Jun 2024, 04:55
Profile ICQ WWW

Tokerekloker wrote:

Och textförfattare tänker kanske att det vore bra om Gen AI kunde fixa musik till texten man själv skrivit.

19 Jun 2024, 07:49
Profile

Obi wrote:
Har inte testat själv men vad jag förstår kan du nog göra det du beskriver redan idag med senaste iterationen av UDIO med funktionen att ladda upp valfria ljudfiler. Möjligen måste man ha standardkonto som kostar lite.
Bör finnas youtube videos som beskriver hur man gör.
Tack för tipset, får kanske undersöka det.

19 Jun 2024, 10:14
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:

Mitt största problem är att jag tappar intresset för ny musik eftersom det är viktigt för mig att musik är spelad och sjungen av levande varelser. Då letar jag hellre bakåt i musikhistorien för att få uppleva för mig ny musik. Men visst, få kanske tänker som jag. Jag har problem iallafall.

19 Jun 2024, 12:29
Profile

Vinyljunkie wrote:
Mitt största problem är att jag tappar intresset för ny musik eftersom det är viktigt för mig att musik är spelad och sjungen av levande varelser. Då letar jag hellre bakåt i musikhistorien för att få uppleva för mig ny musik. Men visst, få kanske tänker som jag. Jag har problem iallafall.
Att musik framförs, spelas, sjungs eller på annat sätt representeras, av människor tror jag betyder mycket för många.
Musik, i synnerhet live, innebär att något mellanmänskligt skapas eller uppstår. Det är per definition omöjligt med AI.
Allt är som bekant inte "svart eller vitt", "på eller av", osv, så kanske kan AI tillföra musiken något.
Problemet är väl kanske kostnaden eller priset, dvs att man använder en jävligt stor klimatpåverkande slägga för att åstadkomma lite musik....

19 Jun 2024, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Tokerekloker wrote:

Gärna dessutom med valfri sångare. Tror dock det är en bit kvar. På YT finns exempel på några AC/DC-låtar ursprungligen inspelade med Brian Johnson på sång, som med hjälp av någon AI gjorts om så att det ska låta som om Bon Scott sjunger. Personligen tycker jag dock inte det låter som Bon, tycker det är plågsamt att lyssna på. Och kanske är det lika bra det. För detta är ju egentligen en ganska grov historierevisionism när man tänker närmare på det.
Så jag tar tillbaka det där med att jag önskar valfri sångare, men jag tror dessväre vi hamnar där inom en ganska snar framtid.

20 Jun 2024, 15:39
Profile

Den här tråden får mig att tänka på när Ingmar Bergman i sitt sommarprat avslutningsvis ställde frågan ”Varifrån kommer musiken?”

Jag vet inte varifrån musiken kommer men jag är av den mening att personligen är jag inte speciellt intresserad av att använda AI till att ”skapa” musik. AI ska fan sköta tvätt, disk och städ så att jag kan ägna mig åt kreativa sysslor som musik.

Religion vs fossils. Fossils win.

20 Jun 2024, 17:19
Profile

Granis67 wrote:
AI ska fan sköta tvätt, disk och städ så att jag kan ägna mig åt kreativa sysslor som musik.
+1

07 Jul 2024, 23:35
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2