| Author |
Message |
|
50W
|
 Obotlig rundgång i gitarren!?
Nej, jag begriper inte... Jag har en gitarr som är omöjlig. Jag har bytt mickar, pottar och switchar. Extraisolerat mickhålen och elektronikhålet med folie. Till och med stoppat fullt med skumgummi i mickhålen (som Satriani sa att han gör). Osv... Gjort allt känns det som. Utom att byta kablar och själva jacket.
Gitarren har någon typ av fulrundgång på högre volym hur jag än gör. Inte den sköna feedback som man är ute efter - jo förresten på lägre volym har den mer av det än andra gitarrer. Men så fort jag skruvar upp till användbar volym (rockband...) så piper/skriker den rakt ut. Ni vet man vinklar gitarren i olika riktningar och den piper på olika sätt, olika tonlägen, osv...
Jag vet att t ex även vissa av Gibsons 70-tals V:n hade problem med detta. Tror att det berodde på att de var för resonanta och ihåliga så det stoppades saker i för att mildra effekten.
Den här är en super strat med distinkta hål för mickar skruvade rakt ner som man (Ibanez m fl) gör numera.
(Jag har byggt egna gitarrer, skruvat med de jag köpt, lött på nya mickar, osv så jag är inte helt tappad men detta får jag inte ordning på)
Kan det vara kablarna? Jordloop? (kan inte se att det ska vara fallet men kan ha missat) Själva kroppen? Annat...?
Är det någon i den här Ljudbojs-sfären som kan och vet något som jag borde veta? Tacksam för kloka råd!
Last edited by 50W on 13 Jun 2024, 16:15, edited 1 time in total.
|
| 27 May 2024, 16:19 |
|
 |
|
zoork_1
|
 Re: Obotlig rundgång i gitarren!?
Mickens lindning kan vara för "slapp", polpeice skruvar, mm kan sitta löst och skapa mikrofoni.
|
| 28 May 2024, 15:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vad är det för gitarr, vad för mickar osv......
| 28 May 2024, 15:58 |
|
 |
|
Britbender
|
vaxdoppa mickarna så löser det sig
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 28 May 2024, 17:21 |
|
 |
|
50W
|
Tack för era tips och engagemeng! Mickarna är det första man tänker på. Helt riktigt. Men de som sitter i har jag haft i andra gitarrer och det är inga fel på dem heller. Men ljudet är samma som man får av kassa mickar... Squeeal... Ja, det är väldigt märkligt det hela.
Kan en jordloop leda till sådan rundgång? Är det någon som har koll på det?
Jag kan inte se att jag har en loop men jag kan ha missat.
|
| 28 May 2024, 19:06 |
|
 |
|
zoork_1
|
Jag kan inte tänka mig att det skulle bero på en "jordloop" el dyl, men vem vet. Är mickarna gamla, har de legat i nån låda och plockats fram kan det ha med åldrande att göra.... Jag skulle laborera med en (1) mick, ta bort folie o annat, kolla att den sitter stumt, kanske sätt något på sidorna som trycker lite mot lindningen, osv. Om det finns kåpor med i spelet skulle jag rycka dem direkt, helt enkelt fortsätta att testa mig fram...
Oftast är det något som är löst i mickar när det låter så där
Sist men inte minst skulle jag även testa att sätta något fluffigt under micken (foam eller så) bara för att kolla att det inte ät trävibrationer som sätter igång något i micken...
|
| 28 May 2024, 19:56 |
|
 |
|
50W
|
Stort tack igen! Jag önskar att jag inte hade testat dessa saker innan. Testat med o utan folie. Det sitter för närvarande rätt så ordentligt med foam/skumgummi under mickarna. Mickarna är det inget fel. Det kom precis från en annan gitarr. Inga kåpor sitter på dem. Det går troll i guran (som tyvärr annars är jättebra) Trävibrationer ligger misstänkt till men tycker att jag har gjort vad jag kan för att motverka. Och då det sista halmstrået - om det är något med kopplingarna som jag inte sett!? Som en groundloop...!?
|
| 29 May 2024, 10:13 |
|
 |
|
arinihsd
|
"Utom att byta kablar och själva jacket." Kanske dags att prova? Fel i en kabel med metallstrumpa kan jorda var som helst i folien om något fallerat.
Jag har inte så mycket erfarenhet av jordfel i gitarrer. Dålig lödning i jacket, stereojack, gav intermittent jordfel som gav oljud när strängarna ej hade handkontakt. Jag tror att jordning till stränghållaren går samma väg. Jag provade aldrig oljudet på hög volym. Jacket byttes men kablage/mickar gjordes om för mer än 45 år sedan så det är egentligen dags att uppdatera.
Potar/kabeländar som kommer i kontakt med folie/skärmfärg ger också oljud, men hos mig mer att ljudet blir som att vrida ner volympoten. Mitt senaste jordfel kom bara när luckan skruvades över potarna. Trångt i en Ibanez med korta kablar och en volym-, en tonepot och jack i urfräsningen. Potarna var omlödda så jag snurrade ena poten så inget kom i kontakt med skärmfärgen.
|
| 29 May 2024, 12:09 |
|
 |
|
50W
|
Ja, det ligger nog i något sådant kanske. Jag har skärmade kablar i denna och det kanske händer något konstigt med någon av dem!? Jag testar vidare. Ska dock posta här när jag väl löst problemet. Antar att det kan vara till allmän nytta i så fall... 
|
| 29 May 2024, 14:46 |
|
 |
|
arinihsd
|
Skärmade kablar ska väl bara vara jordade i ena änden. Åtminstone brukar det påpekas i rörforumet när de förekommer i förstärkare.
|
| 29 May 2024, 21:23 |
|
 |
|
50W
|
Det ska nog stämma bra vad jag förstår.
|
| 30 May 2024, 08:20 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Några tips:
Om problemet är en lös/slak lindning i gitarrens ovaxade mickar: Kan man testa detta med 'rör-testet': Precis som med rör: Knacka på micken -med distat ljud på. Ger detta rundgång: Ligger problemet problemet där. Ibland går lös lindning att fixa genom att linda helt vanlig eltejp runt en öppen, oskyddad lindning. Rekommenderar dock att man tar hjälp av av någon son har koll -ifall man känner sig osäker här. (Väldigt lätt att få brott i lindningen -ifall man inte har full koll här.)
Kolla igenom jordlänkarna mellan samtliga potar. Samtliga potar skall ha en ORDENTLIG jordbrygga av SINGEL LEDANDE material/kabel. Lita ALDRIG på klistrad aluminium folie Ex i pleka. Dubbel kolla även att sträng jorden verkligen funkar; och inte har något avbrott.
Jord omsluten kabel från volympot till outjack; är alltid det bästa. Men när man använder sig av detta -är det ALLTID SMART (speciellt i en strata konstruktion) -att värma på en krympslang över HELA denna jordomslutna kabel. Kör man med extra långa, ihop lindade, jordomslutna mick kablar i el kammaren; gäller samma sak här: Värm krympslang på dessa -så att det jordade höljet i kablarna ej kan orsaka onödiga problem i el kammaren.
Ett väldigt vanligt fel när det om löds i outjack; är att den heta luggen i jacket ej är isolerad; och tar i mot exempel vis träet. Har man dessutom folie isolerat jack kammaren; blir detta i princip ett 'moment 22' -av brum och oljud. I detta fall behöver het lugg inte ens ta i isolerings foliet. Det räcker ofta med att det ligger 'nära' -för att ge problem. Samma problem kan man få i pot-luggar. Om de 'heta' luggarna i potarnas rundning/undersida -ligger för nära plekans klistrade inner folie; skapar samma problem.
Kör man traditionella SC-mickar -med singelledande och längre kablar -genom hårt folie isolerade el kammare; skapar detta ofta också brum. Detta hörs ännu mer om man dessutom kör en volympot med dubbelt värde på 500K (Istället för standard 250K för SC-mickar).
Personligen anser jag: Att folie isolera inner kammare i en kropp; är TOTALT lönlöst! Det är ALLTID (utan undantag) bäst att byta ut Ex kablarna i mickarna istället. Dvs: Ersätta singel ledar kablarna från mickarna med jordomsluten kabel. Alternativt: Linda folie runt singel ledar kablarna; och jorda den. (Här är det även smart att värma en krympslang över hela sin folie lindade kabel.) Den ENDA stället jordfolie gör någon nytta (i el med korrekta kablar) -är i kaviteterna där man är TVUNGEN att använda singelledande kabel. Och detta är oftast ENDAST i huvud el kammar kaviteten; mellan potar, switch etc, etc.
Samma sak gäller extra skum isolering för mickarna. Detta hjälper i princip ALDRIG; då orsaken till problemet ligger i helt andra saker.
/ Jonken
|
| 30 May 2024, 09:28 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Quote: Personligen anser jag: Att folie isolera inner kammare i en kropp; är TOTALT lönlöst! +1, det enda det leder till är att spillret i tonen kan försvinna om man har otur, precis samma som händer om man vaxar en mick för hårt. Skulle tippa på en lös lindningtråd i detta fallet men jordfel kan skapa mycket trassel också. Kan ta ett exempel på en sak som jag inte tidigare varit med om : Köpte en Fender AV 52 Tele för ett antal år sedan, jättebra gitarr som jag trivs kanon med. Märkte däremot direkt efter införskaffandet att det var något knas med elektroniken. Gitarren brummade och levde fan och betedde sig underligt när man använde volym och tonkontrollen. Elen på gitarren var snyggt kopplad med bra kabel, pottar och jack, inga konstigheter som jag direkt lade märke till vid första anblicken. Hela arrangemanget var dock jordat ihop via kontrollplattan, inga separata jordkablar mellan pottarna. När jag mätte mellan baksidorna på pottarna och fick helt knasiga ohmvärden började jag ana oråd. Visade sig att resistansen i plattans ytbehandling var långt i från optimal, jag hade nästan 200 ohm på två centimeters avstånd. Lite gnuggande med fin slipduk ordnade till det men jag lödde ändå dit jordkablar. Nu är den gitarren knäpp tyst och funkar helt perfekt.
Attachments:
Tele plate.jpg [ 87.3 KiB | Viewed 4719 times ]
tele plate 2.jpg [ 90.32 KiB | Viewed 4719 times ]
|
| 30 May 2024, 14:32 |
|
 |
|
Jonken
|
JTM wrote: +1, det enda det leder till är att spillret i tonen kan försvinna om man har otur, precis samma som händer om man vaxar en mick för hårt. Skulle tippa på en lös lindningtråd i detta fallet men jordfel kan skapa mycket trassel också. Kan ta ett exempel på en sak som jag inte tidigare varit med om : Köpte en Fender AV 52 Tele för ett antal år sedan, jättebra gitarr som jag trivs kanon med. Märkte däremot direkt efter införskaffandet att det var något knas med elektroniken. Gitarren brummade och levde fan och betedde sig underligt när man använde volym och tonkontrollen. Elen på gitarren var snyggt kopplad med bra kabel, pottar och jack, inga konstigheter som jag direkt lade märke till vid första anblicken. Hela arrangemanget var dock jordat ihop via kontrollplattan, inga separata jordkablar mellan pottarna. När jag mätte mellan baksidorna på pottarna och fick helt knasiga ohmvärden började jag ana oråd. Visade sig att resistansen i plattans ytbehandling var långt i från optimal, jag hade nästan 200 ohm på två centimeters avstånd. Lite gnuggande med fin slipduk ordnade till det men jag lödde ändå dit jordkablar. Nu är den gitarren knäpp tyst och funkar helt perfekt. Helt rätt. Och GRYMT VÄL demonstrerat av dig dessutom! Men lik förbannat är vartannat YT-klipp; med ännu en själv utnämnd gitarr 'förstå-sig-påare': En orgie i kammarfolie. Hur stolta dessa YT-tomtar dessutom är över sina Michael Faraday -bragder. Synd om alla de ovetande/oinvigda -som verkligen fullt ut köper att bli matade med den där skiten.... / Jonken
|
| 30 May 2024, 23:46 |
|
 |
|
Custom Sam
|
 En bild säger mer än tusen ord som det heter, två bilder säger ännu mer. Väldigt tydligt och informativt. Lätt hänt att man testar allt mellan himmel och jord, och så är det "kromet". Tack! 
_________________ /Lennart
|
| 02 Jun 2024, 21:04 |
|
 |
|
50W
|
Tack igen för insiktsfulla bidrag! Härligt att ta del av det, de som verkligen kan, har att dela med sig av! Jag kan ha fått till det - dock betydligt mer ovetenskapligt - och det kan ha varit att mickarna ville komma i svängning i sina kaviteter. Så jag rullade in tämligen rejält med skumplast/foam (en typ av stjärt-torklapp till babisar som jag hittade på apoteket  ) under mickarna så att de ligger stabilt. Peppar, peppar. Har inte testat i repan än men har fått god respons med stärkare hemma. Insåg när jag kopplade förbi allt o satte stallmicken direkt till jacket - och den fortsatte yla - att det är något kring mickarna trots allt som strular. Mickarna i sig är som sagt OK, det vet jag. Men nu är det som sagt förhoppningsvis löst. (enligt Joe Satriani's tips...) Så om detta enkla tips kan glädja någon så är jag glad för det!
|
| 10 Jun 2024, 18:38 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
50W wrote: Jag vet att t ex även Gibsons 70-tals V:n vanligen hade problem med detta. Tror att det berodde på att de var för resonanta och ihåliga så det stoppades saker i för att mildra effekten.
Jag har inte alls samma erfarenhet från de 70-tals V jag ägt, eller senare ´67 Reissues (som har samma konstruktion) Har aldrig behövt stoppa en massa grejer inuti gitarrerna, och då har jag lirat riktigt högt typ Marshall 100w + 4x12 Spelat på V's i > 30 år och inte hört om detta problem. Har även haft Korina Heritage V från -81 som var superlätt och extremt resonant, kanske den mest resonanta Gibson jag ägt Inte heller den hade något sånt problem. Sen förstår jag inte vad du menar med att 'mildra effekten', i mina gitarrer har det suttit olika varianter av Humbuckers av PAF-typ Jag tror snarare dina problem är relaterat till de mickar du har eller effekter som används, eller just den gitarrkroppen som är nåt knas med. Alla gånger jag påträffat den typ av rundgång du beskriver har det varit lösa lindningar i ovaxade mickar eller nåt annat problem med micken. Sen är det ju i så fall inget fel att stoppa i strumpor, skumgummi eller vad man vill men tror inte grundproblemet är detta.
| 11 Jun 2024, 11:30 |
|
 |
|
rifle
|
Kanske är så enkelt att kåpan är lite lös och när du haft den i andra gitarrer så har den suttit fast lite mera och inte tjutit, men nu sitter lite lösare igen. Det är de enkla sakerna som är svåra att upptäcka.
|
| 13 Jun 2024, 07:54 |
|
 |
|
50W
|
Ja, jag skulle nog inte ha tagit Gibson V från 70's som exempel. Det var en gitarrtekniker som sa det till mig för många år sedan. Han hade en själv som han hade brottats med och han hävdade att det var vanligt. De V jag har spelat på har inte haft det problemet, så det var nog knasigt att ta det med som ett exempel. Lärdom - Gå inte på andras synpunkter. Skaffa dina egna.
|
| 13 Jun 2024, 15:37 |
|
 |
|
50W
|
Nej, jag har varit igenom alla dessa saker och det som verkar bita är att få mickarna att sitta stadigt. Har aldrig varit med om detta tidigare. Förbryllad. Och jag har haft många gitarrer. Byggt ett antal. Mickarna är helt OK. De har inga kåpor och tål egentligen vilken volym som helst, typ. Inga problem där. Och det är just detta som är mystiken. Detta är också den första gitarr jag har utan micksargar, med mickarna skruvade i träet (som sagt). Gillar inte det men nu är det så. Det verkar som att problemen har kommit från just detta (och i viss mån även finns kvar). Halsmicken sitter så tight mot halsen att det inte tillåter sarg utan att fräsa upp hålet en smula. Kanske gör jag så senare och monterar mickarna i sarger, på det sätt jag brukar ha det men har inte kommit dit ännu.
|
| 13 Jun 2024, 15:42 |
|
 |
|
HasseA
|
Jag har haft precis samma problem nyss. Testat att vaxa bla. Men det som verkligen gjorde skillnad va att jag bytte fjädrarna mot gummislang. Det går att stabba dem med tejp eller lim av mjuk karaktär, typ kontaktlim också om man inte har omedelbar tillgång till slang. Värt att testa ivf.
_________________ Hasse.
|
| 21 Jun 2024, 13:51 |
|
 |
|
50W
|
Hej Hasse, Du menar fjädrarna till svajet? Eller? Jag brukar sätta lite eltape på dem för att minska resonanseffekter men har faktiskt inte gjort så på denna gitarr! Men det ska jag göra nu. Någonting är ju i svängning och det är inte mickarna som är problemet i denna gitarr. Cheers!
|
| 01 Jul 2024, 12:54 |
|
 |
|
HasseA
|
Nä. Menade fjädrarna till mickarna. Kan ju vara lite olika känsligt beroende på vilken kropp de sitter i? Försvann helt när jag bytte till slang i stallmicken och (i brist på mer slang) smetade kontaktlim på halsmickens fjädrar. Trodde det va något annat först då det fortfarande lät knas fastän bara stallmicken va inkopplad. Men försvann då jag fixade halsmicken. Så fjädrarna återkopplade även om den micken inte va inkopplad.
_________________ Hasse.
|
| 01 Jul 2024, 14:36 |
|
 |
|
50W
|
Aha! De här mickarna sitter som jag skrev dragna i träet men med skumgummi under micken (motsvarande fjädrar) som vissa gitarrer har det nu för tiden. Själv tycker jag mer om sarger och fjädrar. Men då förstår jag vad du menar. Och i denna gura finns inga sådana fjädrar. Däremot till FR-svajet...
|
| 01 Jul 2024, 14:42 |
|
 |
|
HasseA
|
Ah! Ja kolla svajet. Kanske kanske är det dessa fjädrar?
_________________ Hasse.
|
| 01 Jul 2024, 16:41 |
|
 |
|
50W
|
Ja, jag brukar som sagt linda lite eltape runt mina svajfjädrar för att undgå för mycket ringande, reverb-liknande okontrollerade effekter... Bara löst. Som ett litet rör runt fjädern. Det brukar hämma denna effekt.
Testa även på denna gitarr. Tack för att du väckte tanken Hasse! Och det verkar ha bidragit till att kontrollera problemet ytterligare. Gött!
Det är mycket som kan krångla uppenbarligen.
|
| 02 Jul 2024, 09:19 |
|
 |
|
HasseA
|
Härligt! Ja. Som när jag letade fel i en Laneycombo. Gick igenom ”allt” som brukar krångla. Plockade lös kretskortet o instr.jack. Osv. Men det visade sig vara jacket till effektreturen på baksidan, som aldrig använts som glappade… Men kul att hitta det ändå.
_________________ Hasse.
|
| 02 Jul 2024, 15:26 |
|
 |
|
50W
|
Haha, ja det är en klassiker. Jag hade en Laney VC50 som krånglade på något vis som jag inte kommer ihåg och det var också jacken till loopen som ärgat lite. Dålig kontakt där är en vanlig orsak till oönskade problem, på vilken stärkare som helst (som har en loop). Ofta är det inte så stora problem som man tror. Lite corrosion på någon kontaktyta eller ett rör i försteg eller slutsteg som behöver bytas (jag säger det själv så slipper vi ha en debatt om det - ja man byter inte endast ett slutstegsrör utan paret eller kvartetten - om man inte har en avancerad rackare som man kan justera fint, men knappast då heller  ).
|
| 03 Jul 2024, 10:03 |
|
 |
|
Jonken
|
Det här ett fyndigt hjälpmedel till att rengöra gamla rörsocklar som ärgat: https://cdon.se/hem-tradgard/inf-rengoringsborsteset-flaskrengoringsborste-5-delar-nylonborste-i-rostfritt-stal-svart-p139056816?srsltid=AfmBOoqX6QN9qjkK2s6PePJ2DCeMJ0WN9U0cGipy9nPSzi3B7Xp9b5vz_ckPå Ex äldre Marshalls -är ju rörsocklarna fast nitade; och därför lite småjobbiga att byta ut. Dessa små stålborstar -är kanon till att rengöra PIN-hål i rörsocklar. Funkar för både förstegs -som slutstegs socklar. Efter rengöring: Ett GENERÖST varv med dammsugarslangen; och avslutning med Ex Electro Clean på sprayburk. VIKTIGT! GLÖM INTE att ström tappa/tömma förstärkaren HELT -innan detta bara 
|
| 03 Jul 2024, 11:41 |
|
 |
|
zoork_1
|
Tach för tipset Jonken, ska kollas in....
|
| 03 Jul 2024, 14:22 |
|
|