View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 19:20

Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Gibson SG fenomen 
Author Message

iStofil wrote:

Kommer osökt att tänka på braksuccén Firebird X. Kanske ett tidigt Musk-projekt?

Ja ryktas att det är han som kör grävmaskinen när dom avslutade modellserien (bokstavligt)

https://www.youtube.com/watch?v=dd7ySopIwog

10 Jan 2024, 17:05
Profile ICQ WWW

Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
iStofil wrote:

Kommer osökt att tänka på braksuccén Firebird X. Kanske ett tidigt Musk-projekt?

Ja ryktas att det är han som kör grävmaskinen när dom avslutade modellserien (bokstavligt)

Modellen på grävmaskinen är 160 X. Just saying.

10 Jan 2024, 18:59
Profile

Mike Leaf wrote:
iStofil wrote:

Phu! Ja, det där är ett märkligt beslut att göra en sak på det sättet. Som företagsledning visar man ingen respekt till det arbete deras medarbetare faktiskt lagt ner i produkterna. Och det ser otroligt barnsligt ut om jag ska vara ärlig.... det skulle mycket väl kunna vara Musk, han verkar rätt barnslig...

Nu är det väl en helt annan ledning på Gibson numera, så några sådana här märkligheter ska väl inte behöva upprepas. :shock:

10 Jan 2024, 19:01
Profile

Custom Sam wrote:

Phu! Ja, det där är ett märkligt beslut att göra en sak på det sättet. Som företagsledning visar man ingen respekt till det arbete deras medarbetare faktiskt lagt ner i produkterna. Och det ser otroligt barnsligt ut om jag ska vara ärlig.... det skulle mycket väl kunna vara Musk, han verkar rätt barnslig...

Ja, det är riktigt svårt att begripa sig på. Antar att det inte var meningen att detta skulle filmas och läggas ut till allmän beskådan. Men man kan ju ana hur eftertraktade de här kommer att vara om 20 år.

10 Jan 2024, 21:37
Profile

Inte en död ton på denna SG

https://www.youtube.com/watch?v=62mBQ2lqr7c

11 Oct 2025, 13:04
Profile ICQ WWW

Obi wrote:

https://www.youtube.com/watch?v=62mBQ2lqr7c

Det är ju också en Banker ,vad det nu är? :) Jävligt snygg färg på guran!

11 Oct 2025, 16:03
Profile

Obi wrote:

Inte många långa ut ringande toner där inte + att snubben kan ju spela. Lätt att maskera problemen -när man är rutinerad. (Inte för att han ens behöver göra det här.) Han är god nog; för kunna låta bra på plywood i dessa hurtigare bpm:s.

12 Oct 2025, 12:58
Profile

Jonken wrote:
Inte många långa ut ringande toner där inte + att snubben kan ju spela. Lätt att maskera problemen -när man är rutinerad. (Inte för att han ens behöver göra det här.) Han är god nog; för kunna låta bra på plywood i dessa hurtigare bpm:s.

Det är inte ens en Gibson, hur vet du hur denna gitarr klingar och om den har dina 'spaghetti-halsar'?
Eller ens vad den är byggd av?
Vad är det för problem du känner till om denna gitarr/gitarrist som han maskerar?
Eller vad vill du ha sagt egentligen?

13 Oct 2025, 09:05
Profile ICQ WWW

En död ton eller wolftone går nog att spela, man kan spela snabbt, "dölja det lite" eller två toner tillika bruka eliminera den mostsägande vibrationen i halsen.

En död ton med slut band är något annat, en motvibrationen i halsen är en död not eller wolfetone.
Då motvibrerar halsen jämtemot den aktuella noten. Då orkar halsen inte ringa vidare.
Detta i finns i alla sorters stadier minimalt till horrendous.

Men jag har även börjat försöka ha ihjäl min fixering med detta, livet är för kort.
Jag har en kompis som kan spela på riktigt.
Tar man fram ett knaggligt riff... så ta mig fasiken får han det inte att låta bra.

Han fick jag visa vad en död ton var hade ingen aning och det hördes inte i musiken.

Så the jokes are on me antar jag.

13 Oct 2025, 11:31
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Det är inte ens en Gibson, hur vet du hur denna gitarr klingar och om den har dina 'spaghetti-halsar'?
Eller ens vad den är byggd av?
Vad är det för problem du känner till om denna gitarr/gitarrist som han maskerar?
Eller vad vill du ha sagt egentligen?

Tycker nog -att det framgår ganska väl vad jag faktiskt säger i mitt inlägg där.
Sedan om läsaren gillar; eller inte gillar det jag säger i mitt inlägg: Är ju givetvis en helt annan femma.

14 Oct 2025, 20:00
Profile

Jonken wrote:
Tycker nog -att det framgår ganska väl vad jag faktiskt säger i mitt inlägg där.

Ja lite lamt och otydligt, förutsägbart och tröttsamt, gäsp.

Last edited by Mike Leaf on 15 Oct 2025, 15:07, edited 1 time in total.

15 Oct 2025, 13:10
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
Det är ju också en Banker ,vad det nu är?

Banker är en amerikansk 'boutique builder' (heter så när man hemmasnickrar kopior på kända gitarrer)
som blivit populär bland en hel del kända gitarrister.

De var den första som gick in i partnerskap med Gibson, och får därmed använda samtliga designelement
(som tex huvudform) exklusive logotypen. De kan alltså öppet annonsera sina 'replikas' och tom
sälja via återförsäljare, tror det var CME som sålde några....

Knepet (förutom att de får väl betala en slant per år) är att de nu lockas att bygga legitima kopior men
utan att sätta fulloggan på, eller lägga lös i caset.

15 Oct 2025, 13:15
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
+ att snubben kan ju spela. .

Man vet att man är att räkna med när Tom Murphy specialtillverkar en gitarr som bröllopsgåva åt dig med ett serienummer som är din bröllopsdag

15 Oct 2025, 15:02
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Ja lite lamt och otydligt, förutsägbart och tröttsamt, gäsp.

Bryr mig egentligen inte; men kan ändå inte låta bli att fråga: -Vad gav din hjärna egentligen den grundläggande impulsen/synapsen -att skriva ditt förra inlägg då?

16 Oct 2025, 11:31
Profile

Ska försöka leta lite mera wolftones till helgen.

20 Nov 2025, 16:39
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Eller så fortsätter du leva i lycklig ovisshet, man kan nämligen bli deppig av att hitta wolftones eller toner som ringer alltför kort... :wink:

Vill du verkligen hitta, så kan jag hjälpa dig. Finns inte en gitarr som jag testat (och det är många) som varit helt fri från spots med uppenbart kortare/mindre sustain... :mrgreen:

Om någon har en (tonmässigt) helt perfekt Les Paul, SG, 335, strata eller tele till salu, skulle jag gärna köpa.... 8)

20 Nov 2025, 20:22
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
rifle wrote:
Eller så fortsätter du leva i lycklig ovisshet, man kan nämligen bli deppig av att hitta wolftones eller toner som ringer alltför kort... :wink:

Vill du verkligen hitta, så kan jag hjälpa dig. Finns inte en gitarr som jag testat (och det är många) som varit helt fri från spots med uppenbart kortare/mindre sustain... :mrgreen:

Om någon har en (tonmässigt) helt perfekt Les Paul, SG, 335, strata eller tele till salu, skulle jag gärna köpa.... 8)

zoork_1 har helt 100% rätt här.

Du vill INTE hitta dem!
Det stjäl tid från spelandet och du får nästan ett OCD beteende till sist.

Jag sålde en Gibson R7.
Den vildaste Les Paulen jag spelat den hade nästan inbyggd distorsion, träigt och aggressivt.
Men 12 bandet på g strängen var död vill säga ingen sustain alls.
Jag slipade banden och testade allt möjligt.... bytte stall, experimenterade med olika tyngder på stämskruvar och olika material i pinbultarna till abr-1 stallet... me no deal

Men därifrån och neråt är jag helt säker på att den passerade en och annan gammal burst.

Men jag kunde inte leva med det.
Idag har jag insett att du kan säkert ta Pages Nr1, Peter Greens Les Paul osv osv osv
Och hitta underligheter.

Men som sagt OCD...
Jag har sålt en jävla massa superfina gitarrer pgr 1 död ton.... suck.

Nu har jag två Les Pauls som är så bra som jag hittat.

Om man lyssnar på tex Clapton, Gibbons osv osv i intervjuer så hör man lite nu och då hur dom pratar om att en gitarr låter bättre i vissa positioner än andra.

Man botar dessa problem ganska bra om man spelar med mycket watt.
Då äter rundgången upp det mesta utav OCD orsaken.

Men vänligen leta inte dessa om de inte stör eller har stört.

21 Nov 2025, 04:51
Profile ICQ YIM WWW

Gugglade igår på fenomenet och hittade nån video där en akustisk byggare pratade om det och förklarade massvis om det och hur tonen ringer och han visade det på flera olika akustiska gitarrer.
Så nu är jag lite mera i matchen, och givetvis har man ju märkt genom åren att det skiljer lite här och där men faktiskt aldrig nåt jag stört mig på jag har nog mera tänkt på de bra ställena än de dåliga.

Förstod det som att akustiska byggare försöker "stämma" gitarren så att tonen ska hamna mittimellan två toner, men lite osäker pga lite knaglig engelska.

Har ni provat att stämma om gitarren lite typ en halvton och se om man kan minska/öka dessa egenskaper?

21 Nov 2025, 08:53
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Gugglade igår på fenomenet och hittade nån video där en akustisk byggare pratade om det och förklarade massvis om det och hur tonen ringer och han visade det på flera olika akustiska gitarrer.
Så nu är jag lite mera i matchen, och givetvis har man ju märkt genom åren att det skiljer lite här och där men faktiskt aldrig nåt jag stört mig på jag har nog mera tänkt på de bra ställena än de dåliga.

Förstod det som att akustiska byggare försöker "stämma" gitarren så att tonen ska hamna mittimellan två toner, men lite osäker pga lite knaglig engelska.

Har ni provat att stämma om gitarren lite typ en halvton och se om man kan minska/öka dessa egenskaper?

Stämmer.

Gitarren vibrerar någonstans i en ton. Och då har den såklart en motton och då dessa krockar så tar de ut varann.

Nu kommer en konstig liknelse..... tänk på när du balanserar vinterdäcken då sätts det tyngder där en vibration finns och man kan få bort det eller justera de
dåliga vibrationerna.

Ett gammalt trick är att sätta en tyngd vid gitarrens huvud.

Prova nu med att leta upp den tonen som inte vill återge lång sustain. Och sätt på ett capo på huvudet.
Voila det blir mycket bättre för då äter den ökade tyngden upp vibrationera och den noten som har problem ringer längre.

Ännu ett sätt är att om du tex har ett stadigt träbord.
Tryck gitarrhuvudet mot trästycket (En vägg eller bord.... eller what have you...) så ser du också att din wolftonen försvinner.

Detta är absolut inte krångliga saker och när man förstår... så är det uppenbart.

Detta är även orsaken till att folk pratar om att Grovers har bättre ton... (vilket brukar låta som troll och häxkonster innan man förstår fysiken)
Har man bytt från lättare Klusons till tyngre Grovers så brukar det oftast bli lite bättre sustain.

Jag köpte just själv en Gibson SG så jag sitter och försöker få den att ringa så bra som möjligt.
Jag har justerat halsen, fixat alla sadlar, tunna strängar , dragit åt allt som skuller kunna vara en bov.

Den är inte som mina Les Pauls men den låter riktigt bra nu.
Men den dyker gärna mot golvet med huvudet.
Men denna har låsbara grovers vilket är dom tyngsta.

Jag kunde sätta lättare stämmskruvar men då har jag igen kanske wolftones som hoppar upp på nått underligt ställe.

21 Nov 2025, 09:19
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
rifle wrote:

Detta år rätt tänkt och brukar fungera men du bara flyttar juh lite ifrån vibrationen i halsen.
Bättre är om man får bort vibrationerna vilket är nästintill omöjligt.
Men man brukar kunna få det fixat till ett "jag kan leva med det - stadiet"

Då finns det även tex dåligt bandade gitarrer med en massa luftluckor under banden.
Lösa stämskruvar kanske ett plektrumskydd som vibrerar.

Och såklart slitna band.

Som kan ge liknande symptom.
På mina gitarrer med Nashville eller ABR-1 stall brukan jag kolla så alla anligningsytor är raka och fina.Och kolla så inget irriterar strängsignalen.

Allt detta är en av orsakerna till jag jag vill rulla med örgonen när folk säger: Gitarren vibrerar så skönt.... nej tack den skall vara så stadig som möjlig
så all energi går till att vibrera strängen länge.
För det är det som magnetfältet ser och som kommer ur högtalaren sen.

Energin skall hållas i strängen och inte i halsen så gått det bara går.

En annan sak är såklart när man spelar med en stor förstärkare.
Då blir det ett helt annat interplay mellan gitarren och förstärkaen med feedback osv.
Då läggs hela den världen jag just pratat om i en annan situation.

Men det är såklart bekant.

21 Nov 2025, 09:30
Profile ICQ YIM WWW

Jag har en gitarr med typ floyd svaj på som har nåt ställe där tonen blir extra förstärkt och sustainig och det är lite kul att hänga på den tonen pga dess extra livlighet :D

21 Nov 2025, 11:02
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Jag har en gitarr med typ floyd svaj på som har nåt ställe där tonen blir extra förstärkt och sustainig och det är lite kul att hänga på den tonen pga dess extra livlighet :D
Det är lite så jag vill ha det, man slår an strängen och sen ringer tonen (alla toner idealt sett) länge och jämt.
Har man lite volym och gain får man lätt(are) ett riktigt fint långt häng (jfr. t ex The Supernatural).
Vill man få till detta utan bra "grundton" behövs väsentligt mer volym och gain..... :?

21 Nov 2025, 19:32
Profile ICQ YIM WWW

Har nu provat på olika gitarrer även min SG men supertunn hals men jag har inte hittat nåt som sticker ut så man blir galen.

På de videos jag sett med akustisk gitarr där man hörde att en ton ringde mycket sämre några sånna ställen hittar jag ej, skillnad absolut men inte störande.
Vissa ställen på gitarren upplever man trögare att spela på helt klart, men när man testlyssnar en ton i taget över halsen och kommer till det tröga området så är det i mina öron väldigt liten skillnad dvs mindre än man uplever trögheten när man spelar vanligt.

Vi är antaligen lite olika känsliga för sådant och jag antar att det hänger ihop med hörseln och gehör.

24 Nov 2025, 08:54
Profile ICQ WWW

Det mesta har redan sagts och diskuterats i detta ämne i trådens 3 första sidor, man kan ju försöka få så lite utav detta fenomen
som möjligt genom att testa ev framtida inköp (om möjligt) samt se till att ha en bra setup.

Tycker mig inte höra skillnad akustiskt på mina SG vad gäller tonen runt 10:e på G-strängen.
Diskuterat med några bekanta som har massor av kunskap och erfarenhet och dom har antingen aldrigt
hört om detta eller föreslår att dra på lite mer på stärken i så fall 8) 8)

24 Nov 2025, 11:07
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Har nu provat på olika gitarrer även min SG men supertunn hals men jag har inte hittat nåt som sticker ut så man blir galen.

På de videos jag sett med akustisk gitarr där man hörde att en ton ringde mycket sämre några sånna ställen hittar jag ej, skillnad absolut men inte störande.
Vissa ställen på gitarren upplever man trögare att spela på helt klart, men när man testlyssnar en ton i taget över halsen och kommer till det tröga området så är det i mina öron väldigt liten skillnad dvs mindre än man uplever trögheten när man spelar vanligt.

Vi är antaligen lite olika känsliga för sådant och jag antar att det hänger ihop med hörseln och gehör.
Så är det, och så länge det det inte stör, är det bara att köra på.... 8)

24 Nov 2025, 13:31
Profile ICQ YIM WWW

man får väl köpa en PRS om man är så kinkig.

24 Nov 2025, 13:44
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Vad är dom gjorda av som inte tillåter förekomst av 'spöktoner', 'döda toner' eller vad de kallas.

24 Nov 2025, 14:18
Profile ICQ WWW

snutstrut wrote:

Vad är dom gjorda av som inte tillåter förekomst av 'spöktoner', 'döda toner' eller vad de kallas.

24 Nov 2025, 14:18
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:

Bättre hantverkare än på Gibson kanske? :wink:

24 Nov 2025, 16:41
Profile

snutstrut wrote:

Vad jag förstått hade PRS mycket problem med dödatoner.
Det syns även på halsklacken hur dom försökt lösa detta.

Jag är inte expert på PRS.
Jag har satt energin på Gibson Les Paul och SG modellen.

Hela vitsen med Ted Mcartys Les Paul design är att slippa
Alla döda toner och få gitarren så bastant som möjligt.
Med en ren kraftig och lång sustain.

SGn däremot bryter ju alla de regler och blir ganska fladdrig.
Med konstigt beteende både här och där.

Detta är även orsaken att Les Paul himself inte gillade alls 1961ans Les Paul.

Men en bra SG är väldigt trevlig.
Min ny inköpta SG nu har en tolererbar halvdöd ton på BH strängen 15 bandet. Men det är svårare att hitta bättre enligt min erfarenhet.

Det är en 2017 HP med bredare hals och lönntopp svart eller coal vad dom nu heter. Men satans halstung...

24 Nov 2025, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next