| Author |
Message |
|
pudas
|
 Re: Om man vill ha Les Paul men inte vet ett skit om ämnet
Inget att skämmas för, Les Paul varianterna är oändliga med ibland helt obegripliga benämningar och utföranden. Efter mer än femtio års spelande så har jag ännu inte hittat en Les Paul som jag velat köpa! För mig är dom som döda gravstenar runt halsen! Dock har jag stött på några som varit rätt trevliga, men ej varit till salu som en Deluxe med minis, tidig 70-talare, en Studio från början av 90-talet, en The Paul från ingen aning. Däremot så är jag såld på min Melody Maker ri med en hals som på en Martin acke och en fjäderlätt kropp, underbar gitarr!
Sen kan jag nog tycka att en les paul kan kännas lite väl mycket kliche´, fantasilöst. Jag hade nog sneglat på en Yamaha SG, eller Ibanez artist istället!
_________________ pudas
|
| 12 Dec 2023, 00:26 |
|
 |
|
persuader
Joined: 27 Jan 2006, 19:02 Posts: 1338 Location: Mothvirgin
|
 Re: Om man vill ha Les Paul men inte vet ett skit om ämnet
pudas wrote: Inget att skämmas för, Les Paul varianterna är oändliga med ibland helt obegripliga benämningar och utföranden. Efter mer än femtio års spelande så har jag ännu inte hittat en Les Paul som jag velat köpa! För mig är dom som döda gravstenar runt halsen! Dock har jag stött på några som varit rätt trevliga, men ej varit till salu som en Deluxe med minis, tidig 70-talare, en Studio från början av 90-talet, en The Paul från ingen aning. Däremot så är jag såld på min Melody Maker ri med en hals som på en Martin acke och en fjäderlätt kropp, underbar gitarr! Sen kan jag nog tycka att en les paul kan kännas lite väl mycket kliche´, fantasilöst. Jag hade nog sneglat på en Yamaha SG, eller Ibanez artist istället! Jag har haft liknande känsla inför Les Paul i många år. Men nu bestämde jag mig för att jag vill äga i alla fall en Gibson Les Paul. Om det inte funkar så kan man ju sälja vidare. Ju mer jag kollade runt så tycker jag ändå att det är något speciellt. Den där träiga mahogny tonen med att par low output humbuckers genom en bra stärkare. Detta också för att vi spelar in allt mer och jag har känt att jag vill ha fler valmöjligheter än bara strator (som är det enda jag äger)
_________________ "Constipated people don't give a crap"
|
| 13 Dec 2023, 19:48 |
|
 |
|
persuader
|
 Re: Vill ha Les Paul men inte vet ett skit om ämnet -> KÖPT
Idag så hittade jag vad jag tror är rätt Gibson Les Paul. Har test spelat 5-6 olika och läst på så mycket jag kunnat. Kan bara konstatera som många av er redan visste att det är en djungel när det kommer till olika versioner och årtal. Och nya gitarrer är inte samma som äldre fast det gäller det att hitta rätt exemplar också.
Det blev en Gibson Les Paul Classic 1997 där allt är original på. Den har en 60 tals hals för jag kunde inte få det att funka med den aningen fetare 50 tals halsen. Mitt ex är förvånansvärt lätt. Väger ungefär som mina strator och halsen är ungefär som på en strata. Kände direkt när jag plockade upp den att det var denna jag skulle ha. Vad jag läst så är mickarna i hetaste laget för mig, tror att stall micken är en 500? Så jag skall nog ha andra mickar i den typ någon alnico 2 / PAF variant. Dessutom vill jag ha mickar med kåpor då jag tycker det är snyggast så då löser det sig också. Är väl bara att behålla originalen om man skall sälja någon gång. Gjorde en snabb puts och satte på nya Ernie Ball 0.10:or och jevfla vad den sjunger!! Så in i helvete resonant och skön att lira på men tror man måste vänja sig lite för spelstilen blir lite annorlunda. Och den håller stämningen på ett sätt som inte en strata gör. Tack till alla som chippade in i tråden. Det var många goda och tänkvärda råd. Hade ju sagt att jag ville ha en cherry burst men bärnstensfärgen på den här är inte dålig alls.Här ett par bilder på min feta julklapp.
Last edited by persuader on 13 Dec 2023, 21:25, edited 1 time in total.
|
| 13 Dec 2023, 20:07 |
|
 |
|
Polytone
|
Snyggt med plain top. 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 13 Dec 2023, 20:15 |
|
 |
|
Obi
|
Polytone wrote: Snyggt med plain top.  +1 Nice  97:a ?
|
| 13 Dec 2023, 20:20 |
|
 |
|
persuader
|
Obi wrote: Polytone wrote: Snyggt med plain top.  +1 Nice  97:a ? Yes jag tycker plain top växer på en. Vilken blick du har "Obi". Det är en 97:a (skrev in det i min bild post nu) Skall man ha med eller utan pleka?
|
| 13 Dec 2023, 21:27 |
|
 |
|
bummer
|
Grattis! Den där var inte fel alls 
|
| 13 Dec 2023, 22:16 |
|
 |
|
Polytone
|
persuader wrote: Yes jag tycker plain top växer på en. Vilken blick du har "Obi". Det är en 97:a (skrev in det i min bild post nu)
Skall man ha med eller utan pleka?
Med pleka för tusan! 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 13 Dec 2023, 22:39 |
|
 |
|
Obi
|
persuader wrote: . Vilken blick du har "Obi". Det är en 97:a (skrev in det i min bild post nu)
Nja, jag har själv letat passande Gibson LP ett par år nu, och alltså kollat in ett ohälsosamt antal, så jag tog det på serial  Antar att jag är lika obeslutsam som bummer  . Men jag har 3 LP likväl så jag klarar mig.
|
| 14 Dec 2023, 07:29 |
|
 |
|
bummer
|
Obi wrote: persuader wrote: . Vilken blick du har "Obi". Det är en 97:a (skrev in det i min bild post nu)
Nja, jag har själv letat passande Gibson LP ett par år nu, och alltså kollat in ett ohälsosamt antal, så jag tog det på serial  Antar att jag är lika obeslutsam som bummer  . Men jag har 3 LP likväl så jag klarar mig. Ja, jag vill ha en Custom men tänker inte lägga ut 40000:-, så det får bli en Tokai eller FGN i så fall. Sen så finns ju Standard 50s och 60s. Goldtop är snygg men gillar jag feta halsen? Jag föredrar den tunnare halsen på min Vintage, jämfört med fetingen på min gamla Kasuga. Mickarna där är jag lite kluven. 60s har hetare, men jag har sett klipp där jag tycker 60s också kan låta sweet. Vilka 3 LP har du?
Last edited by bummer on 14 Dec 2023, 10:34, edited 1 time in total.
|
| 14 Dec 2023, 08:25 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Stort grattis till en riktigt snygg LP. persuader wrote: Vad jag läst så är mickarna i hetaste laget för mig, tror att stall micken är en 500? Så jag skall nog ha andra mickar i den typ någon alnico 2 / PAF variant. Dessutom vill jag ha mickar med kåpor då jag tycker det är snyggast så då löser det sig också. Är det 500T/496R så är det keramiska magneter i bägge så det kanske räcker med att byta magneter till något mildare. Kåpor är rätt väg att gå.
|
| 14 Dec 2023, 09:12 |
|
 |
|
salesman
|
Snygg Les Paul! Jävligt snygg Les paul. Jag har hör dom mest fantastiska sound ur dom åren däromkring(Jag vet det tanke sättet är löjligt men still...) https://www.instagram.com/p/CJyXWisjCC6/Du kan ta ur extra magnetera ur mickarna och dom blir väldigt paffiga fungerar skit bra. Men man måste sätta dit en lite träbit eller 2 ,något för att stöda dem. Och gärna 500k pottar. Men man kan även ratta in förstärkaren och kanske du inte behöver röra ett skvatt.
Last edited by salesman on 14 Dec 2023, 11:35, edited 1 time in total.
|
| 14 Dec 2023, 11:23 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Grattis, har själv haft ett par av dessa från 90-talet! De var alltid plain top och Gibson kallade denna finish 'Honeyburst'
Om Du ska sätta kåpa på stallmicken tänk på att dessa är 'wide spacing' på polerna. Sen har jag för mig att det ändå var knepigt att få kåpan att sitta bra på 500T, men osäker.
Jag har alltid bytt ut mickarna på dessa gitarrer till något som låter mer klassiskt, tex Classic 57. Brukar också ta bort bottenplattan och löda om med 500k potar.
Men det kan man ju vänta med till man vant sig med ljud etc. Dessa ändringar går ju också att reversera tillbaka enkelt.
| 14 Dec 2023, 11:23 |
|
 |
|
salesman
|
Mike Leaf wrote: Men det kan man ju vänta med till man vant sig med ljud etc. Dessa ändringar går ju också att reversera tillbaka enkelt.
Det där är väldans bra råd!!!
|
| 14 Dec 2023, 11:39 |
|
 |
|
lpstd
|
Väldigt snygg. Har en LP Std från år 2000 som är ganska lik i Honeyburst. (Det är den som syns i min profilbild) Har haft den i 20+ år, kanske har skruvat någon gång på dragstången för massor av år sen och justerat stränghöjd och intonerat någon gång, men annars har jag i princip aldrig gjort något med den förutom att byta strängar ibland. Den har aldrig, som några av mina andra Gibsons, fått besöka en gitarrtekniker. Den är ändå så bra så den nästan spelar av sig själv. Och 490R/498T låter gudomligt på denna gitarr.
|
| 14 Dec 2023, 12:47 |
|
 |
|
rifle
|
Sänk stallmicken jättemycket så blir det lite mindre åka av i den. Nästan som en PAF 
|
| 14 Dec 2023, 16:18 |
|
 |
|
CarlM
|
persuader wrote: Det blev en Gibson Les Paul Classic 1997 där allt är original på. Den har en 60 tals hals för jag kunde inte få det att funka med den aningen fetare 50 tals halsen. Kul! Grattis! Det verkar som du delar min uppfattning om att alla Gibson-halsprofiler inte passar alla. Jag hade definitivt köpt en Classic redan på 90-talet, om halsprofilen hade funkat för mig, men jag var frö inkörde på 59-pofilen, så det fick bli andra Les Paul-modeller för mig. 90-tals Classic är en intressant modell och enligt uppgifter på den tiden så laddade de den med 500T och matchande halsmick (498R?) för att den inte skulle bli för lik deras reissues. Annars kan det ju tyckas konstigt att man stoppar in Gibson metal-mickar i en i övrigt vintage-specad gitarr... Men ett mickbyte är ju inte komplicerat och du säljer originalen för ungefär vad du kan hitta ett par vettiga begagnade PAF-varianter för, så det kostar i stort sett ingenting om du inte väljer något mer exotiskt eller köper nytt. Som andra har varit inne på så brukar det vara bra att byta pottar i Gibson när man ändå är där och löder mickkablar. Pottarna Gibson använder mäter nästan alltid för lågt. Rekordet för mig var stallmicks-volym-potten i min fina 59 reissue. Den mätte 280 kohm istället för 500k som det borde vara. Men för låga värden låter mickarna muddiga och trötta eftersom höga frekvenser leds ner i jord när micken lastas för lågt. Glöm inte att kontrollmäta mickar innan montering. Många pottar av den typen mäter för lågt.
|
| 14 Dec 2023, 20:22 |
|
 |
|
Little Wing
|
Riktigt snygg! Gratulerar! 
_________________ Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com
|
| 14 Dec 2023, 20:27 |
|
 |
|
persuader
|
"bummer" - Jag fattar inte varför Custom är så mycket dyrare. Har en kompis som har en Custom med guld detaljer. Har för mig att han betalade rätt mycket för den. Har lirat på den några gånger men utan att bli imponerad. Inga brådska att byta pickups men ett byte blir det nog för dom här keramiska mickarna passar inte mig. Bara att spara så kan man återställa om det behövs. Ingen ide att sälja dom tycker jag. Början på denna video liras på 498T vs 500T och det är inte det ljudet jag vill ha även om jag vet att det är omtyckt av andra. https://youtu.be/gSTqQf0GZKoHar upptäckt att det är svårt att få tag på Gibsons egna 57:or. Lång väntetid på Thomann så jag började kolla andra. Hittade Wizz Premium Clone PAF som tillverkas av någon snubbe i Kroatien. Låter svinbra på det jag hört. Sedan får man ju ta dessa YT videos med en nypa. Här är en snubbe som kör Wizz genom några olika förstärkar modeller https://youtu.be/YR09fH2Gp4YHär lirar Rhett Shull på ett par Wizz https://youtu.be/LR30sDBnquc?t=688
|
| 14 Dec 2023, 21:12 |
|
 |
|
bummer
|
persuader wrote: "bummer" - Jag fattar inte varför Custom är så mycket dyrare. Har en kompis som har en Custom med guld detaljer. Har för mig att han betalade rätt mycket för den. Har lirat på den några gånger men utan att bli imponerad. Inga brådska att byta pickups men ett byte blir det nog för dom här keramiska mickarna passar inte mig. Bara att spara så kan man återställa om det behövs. Ingen ide att sälja dom tycker jag. Början på denna video liras på 498T vs 500T och det är inte det ljudet jag vill ha även om jag vet att det är omtyckt av andra. https://youtu.be/gSTqQf0GZKoHar upptäckt att det är svårt att få tag på Gibsons egna 57:or. Lång väntetid på Thomann så jag började kolla andra. Hittade Wizz Premium Clone PAF som tillverkas av någon snubbe i Kroatien. Låter svinbra på det jag hört. Sedan får man ju ta dessa YT videos med en nypa. Här är en snubbe som kör Wizz genom några olika förstärkar modeller https://youtu.be/YR09fH2Gp4YHär lirar Rhett Shull på ett par Wizz https://youtu.be/LR30sDBnquc?t=688Det är nog för all extra utsmyckning. Tidskrävande med binding över hela gitarren. Vet inte om ebenholts är mycket dyrare, Sire har det på sina gitarrer. Lite coolt att FGN bygger sina dyrare (LC20) som original Gibson gjorde, helt i mahogny. Det är förresten min Vintage också. Gibson använder ofta lönntopp på sina Custom nu. De är verkligen svindyra. 40000:- är ju begagnat, nya ligger de på över 50000:-
Last edited by bummer on 16 Dec 2023, 11:38, edited 1 time in total.
|
| 14 Dec 2023, 21:50 |
|
 |
|
zoork_1
|
Grattis till köpet... 
|
| 15 Dec 2023, 10:49 |
|
 |
|
Mmannen
|
Mike Leaf wrote: Grattis, har själv haft ett par av dessa från 90-talet!
Jag har alltid bytt ut mickarna på dessa gitarrer till något som låter mer klassiskt, tex Classic 57. Brukar också ta bort bottenplattan och löda om med 500k potar.
Vet du vad det sitter för pottar original i en Classic från 1991? Är det inte 500K? Om inte så kanske jag ska byta ut dem i min.... :-/
|
| 15 Dec 2023, 14:52 |
|
 |
|
persuader
|
Mmannen wrote: Mike Leaf wrote: Grattis, har själv haft ett par av dessa från 90-talet!
Vet du vad det sitter för pottar original i en Classic från 1991? Är det inte 500K? Om inte så kanske jag ska byta ut dem i min.... :-/ Jag tänker byta till till Mojotones wireless harness med väldigt bra komponenter. Då kan man byta mickar utan att löda.
|
| 15 Dec 2023, 18:45 |
|
 |
|
Marshall
|
Grattis till fin pålle, Philip!
Vad gäller mickar: många gillar Wizz’ PAF-kloner och många gillar Gibsons ’57 Classics. Jag gör det inte; de Wizz jag haft har låtit för aggressivt och onyanserat, de ’57 jag haft har alltid låtit komprimerat och luddigt, därmed också onyanserat. Kanske ’57 hade gått att få bättre topp på med 550-pottar istf 500 men jag vet inte; har inte provat.
Olika pållar låter olika, de kan vara mörka, eller ljusa med mer bite/attack i tonen. Därför svårt att råda om specifikt mickmärke. Jag har labbat med tredjepartsmickar sedan DiMarzio kom med ”Fat Strat FS-1” och ”PAF” på 70-talet men inte hittat hem förrän för några år sedan. Antagligen pga. att jag först då - med något undantag (SD Seth Lovers för c:a 25 år sedan) - kom i kontakt med ovaxade mickar och förstod hur viktigt det är att micken ovaxad (= mer mikrofonisk) för att kunna ta upp mer av instrumentets karaktär och inte bara direkt strängljud.
I min värld ska Les Paul med PAF (eller kloner) ge en måttlig och balanserad output med tydligt definierad topp - nästan åt stratahållet men med fetare/mer komprimerad och mer robust mid och botten. Mitt sökande upphörde när jag hittat ThroBaks SLE-101 Maximum Vintage. De uppfyller mina preferenser och jag har dem på mina pållar (R7 & R9). Givetvis ovaxade.
|
| 17 Dec 2023, 12:16 |
|
 |
|
salesman
|
Marshall wrote: Grattis till fin pålle, Philip!
Vad gäller mickar: många gillar Wizz’ PAF-kloner och många gillar Gibsons ’57 Classics. Jag gör det inte; de Wizz jag haft har låtit för aggressivt och onyanserat, de ’57 jag haft har alltid låtit komprimerat och luddigt, därmed också onyanserat. Kanske ’57 hade gått att få bättre topp på med 550-pottar istf 500 men jag vet inte; har inte provat.
Olika pållar låter olika, de kan vara mörka, eller ljusa med mer bite/attack i tonen. Därför svårt att råda om specifikt mickmärke. Jag har labbat med tredjepartsmickar sedan DiMarzio kom med ”Fat Strat FS-1” och ”PAF” på 70-talet men inte hittat hem förrän för några år sedan. Antagligen pga. att jag först då - med något undantag (SD Seth Lovers för c:a 25 år sedan) - kom i kontakt med ovaxade mickar och förstod hur viktigt det är att micken ovaxad (= mer mikrofonisk) för att kunna ta upp mer av instrumentets karaktär och inte bara direkt strängljud.
I min värld ska Les Paul med PAF (eller kloner) ge en måttlig och balanserad output med tydligt definierad topp - nästan åt stratahållet men med fetare/mer komprimerad och mer robust mid och botten. Mitt sökande upphörde när jag hittat ThroBaks SLE-101 Maximum Vintage. De uppfyller mina preferenser och jag har dem på mina pållar (R7 & R9). Givetvis ovaxade. Och med det sagt vill vi höra ett klipp.
|
| 17 Dec 2023, 13:25 |
|
 |
|
Marshall
|
salesman wrote: Marshall wrote: Grattis till fin pålle, Philip!
I min värld ska Les Paul med PAF (eller kloner) ge en måttlig och balanserad output med tydligt definierad topp - nästan åt stratahållet men med fetare/mer komprimerad och mer robust mid och botten. Mitt sökande upphörde när jag hittat ThroBaks SLE-101 Maximum Vintage. De uppfyller mina preferenser och jag har dem på mina pållar (R7 & R9). Givetvis ovaxade. Och med det sagt vill vi höra ett klipp. Om du menar från mig så hittar jag detta i högen, det är min R7 genom en Deluxe tweed med Blue Celestion. Det är en bright pålle. Kasst inspelningsljud men representativt. https://on.soundcloud.com/qKprmaZ2PLNU6DBg6
|
| 17 Dec 2023, 13:53 |
|
 |
|
zoork_1
|
Marshall wrote: Om du menar från mig så hittar jag detta i högen, det är min R7 genom en Deluxe tweed med Blue Celestion. Det är en bright pålle. Kasst inspelningsljud men representativt. https://on.soundcloud.com/qKprmaZ2PLNU6DBg6Bra band och groove får jag säga, spelar ni fortfarande?
|
| 17 Dec 2023, 14:25 |
|
 |
|
Marshall
|
Tack zoork_1! Nu är ju detta persuaders tråd som inte ska kapas, men i korthet ja, vi tar gig om det finns. Fokus är Savoy Brown 1967-70 (med Chris Youlden som sångare) men the occasional Fleetwood Mac, Aynsley Dunbar Retaliation, Chicken Shack och även en Whipping Post kan slinka in i repertoaren.
|
| 17 Dec 2023, 14:45 |
|
 |
|
zoork_1
|
Marshall wrote: Tack zoork_1! Nu är ju detta persuaders tråd som inte ska kapas, men i korthet ja, vi tar gig om det finns. Fokus är Savoy Brown 1967-70 (med Chris Youlden som sångare) men the occasional Fleetwood Mac, Aynsley Dunbar Retaliation, Chicken Shack och även en Whipping Post kan slinka in i repertoaren. Ja, sorry för kapningen persuader. Marshall, fin inriktning i val av artister. Fick en förnimmelse av att den som sjunger gillar Jimi Hendrix...
|
| 17 Dec 2023, 15:41 |
|
 |
|
salesman
|
Quote; Om du menar från mig så hittar jag detta i högen, det är min R7 genom en Deluxe tweed med Blue Celestion. Det är en bright pålle. Kasst inspelningsljud men representativt. https://on.soundcloud.com/qKprmaZ2PLNU6DBg6Härligt sound och klipp. Det var jag som va skyldig till kapningen.... Ursäkta. Men lite sound connecta till diskussionen måste well vara okej?? Vi prata ju inte direkt om hur man stickar julkofftor fortast möjligast....
|
| 17 Dec 2023, 15:51 |
|
|