View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 05:35

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Nacho Banos Stratocaster 
Author Message

Post Nacho Banos Stratocaster
Aldrig hört talas om dessa, men verkar ju sanslöst bra.
Mycket att läsa, nörderi av bästa sort……

https://www.tonequest.com/valencia-magic/

26 Aug 2023, 17:31
Profile

Julian Lage använder en Telecaster som han byggt.

26 Aug 2023, 21:13
Profile ICQ YIM WWW

Men alltså, över 70.000 sek för en "Fender". (Den extremt dåliga växelkursen gör ju iofs saken än värre, men typ
50.000 hade den ju kostat även innan kronan sjönk.)

Mer än det dubbla mot t.ex. en Fender Eric Johnsson.

Jag vet att det är mycket jobb nerlagt, och de verkar extremt lätta (nästan för lätta).

Men nånstans blir det lite löjligt.

Ja, jag tycker de är snygga, men för min del strider det mot själva grundidén med en Fender, en
relativt billig, lättmekad gitarr, där man kan byta ut delar (främst hals) vid behov eller efter eget tycke.

Blir lite som tillverka en perfekt replica av en Volvo PV för en halv miljon.

Alla får naturligtvis göra som de vill, och uppenbarligen finns det köpare. Men jag känner ärligt
inget sug efter en sån här.

27 Aug 2023, 00:35
Profile ICQ YIM WWW

Lite märkligt tycker jag att de inte sätter någon logga på huvudet.

27 Aug 2023, 14:47
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Nacho Banos Stratocaster
Cabretta wrote:
Men alltså, över 70.000 sek för en "Fender". (Den extremt dåliga växelkursen gör ju iofs saken än värre, men typ
50.000 hade den ju kostat även innan kronan sjönk.)

Mer än det dubbla mot t.ex. en Fender Eric Johnsson.

Jag vet att det är mycket jobb nerlagt, och de verkar extremt lätta (nästan för lätta).

Men nånstans blir det lite löjligt.

Ja, jag tycker de är snygga, men för min del strider det mot själva grundidén med en Fender, en
relativt billig, lättmekad gitarr, där man kan byta ut delar (främst hals) vid behov eller efter eget tycke.

Blir lite som tillverka en perfekt replica av en Volvo PV för en halv miljon.

Alla får naturligtvis göra som de vill, och uppenbarligen finns det köpare. Men jag känner ärligt
inget sug efter en sån här.

Verkligen!

28 Aug 2023, 20:33
Profile

Han gillade FGNs budgettele (ej NITRO), men nu har han hittat en så bra Nacho (med NITRO) att han säljer bl.a. sin Tokai 335 (med NITRO) för att finansiera köp av Nacho.

Kanske blir bättre när det ser gammalt ut, känns och låter gammalt. Vintage. Det var nog bättre förr. Frågan är om det här är riktiga Teles och Strator? De är ju gjorda i Spanien. De gamla gitarrerna som legendariska gitarrister spelade på var tillverkade i USA av Fender.

https://www.youtube.com/watch?v=ehzFJht ... athanCordy FGN

https://www.youtube.com/watch?v=kIPQUOt ... athanCordy Nacho

https://www.youtube.com/watch?v=FszKxUf ... athanCordy Tokai

18 Jan 2025, 11:00
Profile

Jag har aldrig testat en Nacho Banos Telecaster eller Stratocaster men under mitt liv har jag testat och ägt väldigt många varianter av båda. Inte minst när jag jobbade på Fender och besökte fabriken och deras Custom Shop flera gånger.

Den mest välljudande och spelvänliga Tele jag spelat på var en HDP Tele ihopsatt av en Bojare som han dessutom hade vänligheten att sälja till mig till ett fint pris.
Så jag ifrågasätter också verkligen om en basic Tele behöver kosta dessa summor som en Nach Bano kostar.

/Mats N

18 Jan 2025, 13:42
Profile WWW

Mats Nermark wrote:
Jag har aldrig testat en Nacho Banos Telecaster eller Stratocaster men under mitt liv har jag testat och ägt väldigt många varianter av båda. Inte minst när jag jobbade på Fender och besökte fabriken och deras Custom Shop flera gånger.

Den mest välljudande och spelvänliga Tele jag spelat på var en HDP Tele ihopsatt av en Bojare som han dessutom hade vänligheten att sälja till mig till ett fint pris.
Så jag ifrågasätter också verkligen om en basic Tele behöver kosta dessa summor som en Nach Bano kostar.

/Mats N

Typ, samma för mig. Jobbat i musikaffär känt på löjligt många fenders och bästa Telen jag ägt är min HPD Tele köpt via blocket. Vet inget om den bara att det ska sitta en Lundgren mick i stallet inte ens kollat inuti, spelar som smör det räcker. Once in a lifetime tur!

Men en fråga till Mats. Du verkar ju äga många dyra high end gitarrer. Vilken är favorit och vad gör dom värda sitt pris (vilket dom säkert gör) men vore kul om du vill recensera dom här på forumet? Det är ju få som känt eller ens sett dom i verkligheten.

18 Jan 2025, 15:58
Profile

4trax wrote:
Typ, samma för mig. Jobbat i musikaffär känt på löjligt många fenders och bästa Telen jag ägt är min HPD Tele köpt via blocket. Vet inget om den bara att det ska sitta en Lundgren mick i stallet inte ens kollat inuti, spelar som smör det räcker. Once in a lifetime tur!

Efter att ha talat med åtskilliga fantastiskt duktiga gitarrbyggare så tror jag att det handlar dels om de individuella träbitarna och hur de interagerar. Sedan handlar det ju givetvis om hur hantverkaren monterar gitarren samt kvalité på hårdvara/elektronik. Men fungerar inte träbitarna ihop så brukar det inte bli optimalt även om resten är bra. Det är därför så många välrenommerade byggare lägger mycket tid och omsorg just på urval av trä. I de stora fabrikerna har man inte kalkylerat för tiden det tar att välja ut trä eller att förkasta något av inköpt trä men man kan ha tur att träffa på en billigare gitarr där det råkat hamna bra träbitar som fungerar bra ihop och i slutändan blir en bra gitarr. Jag har t.ex. en billig Yamaha Pacifica 604w som är fantastisk. Där satt redan Sperzel stämskruvar och ett Wilkinson VS-100 svaj på den så det enda jag har gjort med den är att byta mikrofoner. Den har alltid varit den som följt med på spelningar där jag inte kunnat ha så god koll på gitarren och den har alltid varit med som backup.

4trax wrote:
Men en fråga till Mats. Du verkar ju äga många dyra high end gitarrer. Vilken är favorit och vad gör dom värda sitt pris (vilket dom säkert gör) men vore kul om du vill recensera dom här på forumet? Det är ju få som känt eller ens sett dom i verkligheten.

När det gäller high end gitarrer (eller vad som helst som är high end) så är det väl sällan man egentligen tycker att de är värda sitt pris.
Nu är det ju också så att de gitarrer jag har turen att äga inte var så dyra när jag köpte dem. Gitarrer har ju som bekant stigit kraftigt de senaste åren.
I mitt fall så är det så att jag varit på massor av mässor (30 Frankfurt, 29 NAMM, alla FUZZ, några AES och diverse andra) och lärt känna väldigt mycket människor/företag och dessutom skrivit rapporter och gjort videos om deras företag och produkter. När jag senare visat intresse för deras produkter och det inte funnits en Svensk generalagent så har jag ofta kunnat köpa direkt från byggaren/tillverkaren. Allt efter åren har jag blivit kompis med många av dem och nu åker jag mer på mässor för att träffa vänner än att testa prylar (även om det är grymt kul det med). Så för mig har det ofta inte varit dyrare att köpa en high end gitarr än det idag varit att köpa en vanlig Strata eller Les Paul. Det är som med husmarknaden. De som köpte för 25-30 år sedan har ju sett att motsvarande säljs idag för betydligt högre summor.

Är det någon speciell gitarr du tänker att du vill veta mer om?

/Mats N

18 Jan 2025, 17:05
Profile WWW

Mats Nermark wrote:
4trax wrote:

Är det någon speciell gitarr du tänker att du vill veta mer om?

/Mats N

Tack för svar.
Hm, nu kommer jag inte ihåg alla gitarrer du har men vet att du har en Collings vilket låter intressant att höra hur dom är. Även James Tyler guran.
Du skriver att du fått bra dealer på gitarrerna och Då undrar man, är det nån av gitarrerna är så bra att du hade köpt dom för riktpris, att det är så pass bra att det är värt det? :D

18 Jan 2025, 17:46
Profile

En sån här firma är ju en direkt konkurrent till Fenders egen custom shop. Lustigt att de inte får
någon "cease and desist" angående huvudformen,

ANtar att man får betala en del för den otroliga relicingen som börjar närma sig en egen konstform.

18 Jan 2025, 19:06
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
Hm, nu kommer jag inte ihåg alla gitarrer du har men vet att du har en Collings vilket låter intressant att höra hur dom är. Även James Tyler guran.

Jag vet att det finns en del svindyra byggare (>US12.000) som bygger jättefina gitarrer men av dessa har jag bara testat några få och då var jag ju så rädd för att skada gitarrerna så att jag knappt vågade spela så de har jag ingen korrekt åsikt om.
Men när det gäller gitarrer med limmad hals, två humbuckers och 24.75 mensur så har jag inte hittat något som (för mig) är skönare att spela på och mer välljudande än Collings.
När det gäller gitarrer med skruvad hals, SSS eller HSS och 25.5 mensur så finns det ju så otroligt mycket att välja på och många är väldigt gedigna och fina byggen. De flesta, men långt ifrån alla, kostar en del mindre än en James Tyler men för mig så är det Tyler som jag gillar allra bäst och som jag behållt när annat sålts av. Där är det definitivt halsprofilen, det totala intrycket och Tylers mikrofoner som får mig att känna så.

4trax wrote:
Du skriver att du fått bra dealer på gitarrerna och Då undrar man, är det nån av gitarrerna är så bra att du hade köpt dom för riktpris, att det är så pass bra att det är värt det? :D

Detta är ju en fråga som är väldigt svår att svara på eftersom det finns många perspektiv att utgå ifrån. Idag skulle jag inte köpt dem för riktpris av den ytterst enkla anledningen att jag inte skulle ha råd. Men hade jag haft disponibel inkomst för att köpa dem hade jag inte tvekat en sekund.

/Mats N

18 Jan 2025, 23:58
Profile WWW

Obi wrote:
En sån här firma är ju en direkt konkurrent till Fenders egen custom shop. Lustigt att de inte får
någon "cease and desist" angående huvudformen,

På Nacho Banos hemsida står det att de är fransmän och fransmän har väl aldrig varit exceptionellt förtjusta i att följa alla regler. I alla fall inte regler som någon annan hittat på. Sedan vet jag inte hur man applicerar amerikanska copy right-lagar i Europa för sådant som form. Det kan skilja en del. Jag pratade om sådant här med Nik Huber som fick ett cease and desist från Gibson om hans Krautster men det gjorde att han inte kunde sälja dem i USA. Det gick fortfarande att sälja i Europa och, tror jag, övriga världen.

/Mats N

19 Jan 2025, 00:07
Profile WWW

Telen som John Nathan Cordy spelar på ser ut som man byggt den av en eka som legat på en flodbotten i några år.
FGN gör nåt liknande. De har en serie som de kallar Virtuoso. Där använder de upp till 200 år gammalt trä. Det borde räknas som vintage? Och det ska ju vara bra.
De tillverkar tydligen bara en sån gitarr per månad. 12 per år alltså. Priset hamnar på 30 000 kr och uppåt. Det blir säkert ändå billigare än en Nacho.
Kanske trots allt är bättre med en Nacho. Den är ju en replika på en gammal Fender Telecaster. Som de gnidit lite på så att den ser gammal och cool ut.
"Every instrument crafted by Nacho Guitars is a collector's item—less than 100 are made each year."

19 Jan 2025, 09:15
Profile

Mats Nermark wrote:
4trax wrote:

Jag vet att det finns en del svindyra byggare (>US12.000) som bygger jättefina gitarrer men av dessa har jag bara testat några få och då var jag ju så rädd för att skada gitarrerna så att jag knappt vågade spela så de har jag ingen korrekt åsikt om.
Men när det gäller gitarrer med limmad hals, två humbuckers och 24.75 mensur så har jag inte hittat något som (för mig) är skönare att spela på och mer välljudande än Collings.
När det gäller gitarrer med skruvad hals, SSS eller HSS och 25.5 mensur så finns det ju så otroligt mycket att välja på och många är väldigt gedigna och fina byggen. De flesta, men långt ifrån alla, kostar en del mindre än en James Tyler men för mig så är det Tyler som jag gillar allra bäst och som jag behållt när annat sålts av. Där är det definitivt halsprofilen, det totala intrycket och Tylers mikrofoner som får mig att känna så.

4trax wrote:

Detta är ju en fråga som är väldigt svår att svara på eftersom det finns många perspektiv att utgå ifrån. Idag skulle jag inte köpt dem för riktpris av den ytterst enkla anledningen att jag inte skulle ha råd. Men hade jag haft disponibel inkomst för att köpa dem hade jag inte tvekat en sekund.

/Mats N

Tack för det!
Skönt att du har en sund inställning till gitarrer oavsett om det är en dyr gura eller en (billigare) hpd. :)

19 Jan 2025, 16:19
Profile

Jag köpte via Reverb en gammal Greco Stratta SE-1200.

700€ eller ca 7000sek

Killer gitarr, den har fet v hals och låter som en 50talare.
Sustain som en bra Les Paul. En var hit och köpte en Fender Twin av mig.
Och hade med sin 1968 Stratta. Min lät bättre.

Jag fixade banden thats it.

Attachments:
Stratobanjo.jpg
Stratobanjo.jpg [ 208.13 KiB | Viewed 2155 times ]
19 Jan 2025, 22:25
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:

700€ eller ca 7000sek

När var detta? För de japanska gitarrerna har stuckit iväg rejält i pris.

21 Jan 2025, 17:04
Profile

salesman wrote:

700€ eller ca 7000sek

SNygg! Förmodligen tillverkad i Sen (japansk ask) vilket kansle är bättre än man tror.

På 50-talet så exporterade japan enorma mängder av det då mycket billiga träslaget Sen till USA,
ett träslag som man där ofta använde till t ex möbeltillverkning.

När man analyserade trä från stratocaster nr 1038 från 1954 så visade det sig att den var tillverkad av Sen och inte det som brukar hävdas, röd eller vit amerikansk ask.
Sen_ brukar ibland kallas japansk ask och har en ådring som är mycket lik ask men träslagen är egentligen inte ens släkt.

Det betyder ju inte att alla gamla "ask-fendrar" från perioden är gjorda av Sen men kanske en och annan under perioder när importerad Sen ev var billigare eller mer lätttilgängligt för Leo.

Någon som kan avgöra vilken av dessa två 54:or som är ask eller Sen?
Image

21 Jan 2025, 20:17
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
salesman wrote:

700€ eller ca 7000sek

SNygg! Förmodligen tillverkad i Sen (japansk ask) vilket kansle är bättre än man tror.

På 50-talet så exporterade japan enorma mängder av det då mycket billiga träslaget Sen till USA,
ett träslag som man där ofta använde till t ex möbeltillverkning.

När man analyserade trä från stratocaster nr 1038 från 1954 så visade det sig att den var tillverkad av Sen och inte det som brukar hävdas, röd eller vit amerikansk ask.
Sen_ brukar ibland kallas japansk ask och har en ådring som är mycket lik ask men träslagen är egentligen inte ens släkt.

Det betyder ju inte att alla gamla "ask-fendrar" från perioden är gjorda av Sen men kanske en och annan under perioder när importerad Sen ev var billigare eller mer lätttilgängligt för Leo.

Någon som kan avgöra vilken av dessa två 54:or som är ask eller Sen?
Image

Den högra? :lol:

George Harrison

21 Jan 2025, 20:27
Profile

Polytone wrote:
Den högra? :lol:

Korrekt, bägge är tillverkade av ask eller sen, speciellt den högra. 8)

21 Jan 2025, 21:07
Profile ICQ WWW

berra.b wrote:
salesman wrote:

700€ eller ca 7000sek

När var detta? För de japanska gitarrerna har stuckit iväg rejält i pris.

Den är köpt 2/11/2021

Inom EU så det blev ingen tull.
Det har funnits nyligen några liknande på blocket.

21 Jan 2025, 23:01
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]