| Author |
Message |
|
fabian1137
|
 Slipgrund till cellulosa?
Hej bojare, nu är det snart dags att lackera mitt senaste teleprojekt. Jag har köpt gitarrdelars cellulosa lack och planen var att använda deras klarlack som första skikt på rent trä(furu), slipa till så det blir slätt och fint och gå vidare med färgskikt och sedan ännu mer klarlack. Men efter ett besök hos min lokala gitarrtekniker med betydligt mer erfarenhet så avrådde han mig från att använda klarlacken som slipgrund.
Därav undrar jag vad ni rekommenderar som är kompatibelt med cellulosa? Jag tar gärna emot tips på direkta produkter. Har jag förstått rätt att shellack funkar som första lager under cellulosa? Skulle jag t.ex kunna använda mig utav vanlig kvistlack baserad på shellack eller är det att köpa egna flingor som gäller? Har aldrig använt mig utav shellack innan.
Är tacksam för alla tips jag kan få.
|
| 09 Mar 2023, 17:29 |
|
 |
|
fabian1137
|
 Re: Slipgrund till cellulosa?
|
| 09 Mar 2023, 17:30 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Kör bara med cellulosa, det är så man alltid gjort på 'see through' lacker, om din gitarrtekniker avråder från det så fråga vad denne rekommenderar? Ska vara om det är något speciellt med maple i så fall, inte så vanligt att ha det som träval för kroppen.
| 09 Mar 2023, 18:42 |
|
 |
|
fabian1137
|
Tack för svar. Jag ska ej ha den "see-through" utan detta är innan jag lägger färglagret som är dakota red. Det är inte maple(lönn) utan furu det är tal om. Min gitarrtekniker rekommenderade vanlig snickerigrund på typ biltema istället men innan jag ev kör på det så ville jag höra ännu fler åsikter.
|
| 09 Mar 2023, 18:50 |
|
 |
|
Marshall
|
Jag har använt shellac (flingor + T-röd) på en stratakropp av ask, det blev bra som porfyllare och lät sig slipas jämnt. Sedan sprayade jag Cardinal Red (Roman Red) i några tunna lager för att sedan dofta på med många tunna klara cellulosalager där vissa slipades, inklusive det sista. Gick hur bra som helst.
|
| 09 Mar 2023, 23:07 |
|
 |
|
fredj
|
Jag har dock aldrig lackat furu men det är väl ett träslag som inte behöver porfyllas? På al och lönn har jag några gånger kört direkt med cellulosalacken men också använt Biltemas primer för deras bilfärger och kanske också vit Biltema billack. Detta mest för att spara på den dyrare cellulosalacken. Det var 10 år sedan så Biltema kan ju ha ändrat sina bilfärger men när jag gjorde det var det inga problem med att lacka cellulosa över Biltemalack.
|
| 10 Mar 2023, 09:19 |
|
 |
|
NiklasC
|
fabian1137 wrote: Tack för svar. Jag ska ej ha den "see-through" utan detta är innan jag lägger färglagret som är dakota red. Det är inte maple(lönn) utan furu det är tal om. Min gitarrtekniker rekommenderade vanlig snickerigrund på typ biltema istället men innan jag ev kör på det så ville jag höra ännu fler åsikter. Snickerigrund låter tveksamt. Lösningsmedlet i cellulosalacken är väldigt potent. Både på hjärnceller och många lacker. Snickerigrund låter som något vattenbaserat akrylat-tjosan. Gissningsvis så skrynklar cellulosalacken till ytan rätt rejält om du lägger den på snickerigrunden. Även om du lägger en billack på snickerigrunden och det funkar och blir slätt och fint så kan cellulosans lösningsmedel skrynkla snickerigrunden genom billacken. Men det är bara gissningar och spekulationer från min sida, baserat viss empiri. Men biltemas billack och cellulosa funkar bra ihop. Det har jag testat flera gånger. Så någon billacksprimer först borde inte vara något problem. Jag har för mig att jag har använt det. I så fall var det på ett lapsteelbygge i fur.
|
| 10 Mar 2023, 12:56 |
|
 |
|
vikko98
|
Använd porfyllare till att börja med om det behövs, används på träslag med stora porer t.ex. mahogany eller ask. Om det inte behövs grunda med vit färg, slipa jämnt, kulör, slipa jämnt, sedan klarlack med eventuell mellanslipning och till sist slipa finare och finare och finare och till sist polering. Tänk på att cellulosa är känsligt för hög värme.
/Niklas
_________________ "A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil
www.myspace.com/doldrumsrocks
|
| 11 Mar 2023, 00:42 |
|
|