View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 21:36

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Supreme gitarrer, Musikbörsen??? 
Author Message

Post Supreme gitarrer, Musikbörsen???
För 10-15 år sedan sålde Musikbörsen gitarrer av märket Supreme, Strata, SG och Les Paul om jag minns rätt.
Har stratan som jag köpte billigt, uppgraderat sådant som var av nöd, och den är därefter inte så tokig.
Googlat för mer info om märket, men hittar i stort sett ingenting. Sannolikt var det något MB importerade och fick loggat med Supreme.
Någon som vet mer?
Hur var Gibson-klonerna?

19 Jan 2022, 17:58
Profile

Post Re: Supreme gitarrer, Musikbörsen???
Har testat en bas som var rena katastrofen. Fick känslan av att bandstavarna inte ens satt där de skulle, så omöjlig var den att intonera.

Giggade en gång tillsammans med ett band där gitarristen hade en Supreme LP och som påstod att den var skitbra för pengen.

19 Jan 2022, 18:06
Profile

Folkhögskolan jag gick på när jag va circa 20 hade några Supreme "Les PAuler"

Dom var helt fantastiska, höll stämningen bra och var sjukt sköna (låg stränghöjd) att spela på. Gillade väldigt mycket

Kan såklart inte tala för alla Supreme. Finns garanterat garbage exemplar out there.

20 Jan 2022, 11:06
Profile

Tyckte det var riktiga skräpgitarrer. Riktigt kassa faktiskt.

20 Jan 2022, 12:42
Profile

Snubblade över LP varianten på en loppis nyligen. Enligt prislappen var den defekt så priset var satt till fåtalet hundralappar (glappande utgångsjack+ saknad sträng visade det sig).

jag hade aldrig hört talas om dessa gitarrer eftersom jag knappt varit inne i en musikaffär de senaste 20 åren- så jag googlade lite och det var mycket riktigt
musikbörsens (dåvarande innan konkursen) egna "legotillverkade".

Intrycket från googlandet var att de bl a var populära ca 2009/2010 bland hemstudiofolk som inte spelade gitarr men ville ha en samt en del lite "hårdare" nybörjare som vill ha en "tuff elgitarr"

Kollade musikbörsens cashade wayback sidor från 2010 och detta kom upp:

https://web.archive.org/web/20100820163753/http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=26584&artno=180894

Mahogny med lönntopp, limmad hals och normalpris på 4k för ett par hundralappar, "how bad can it be" tänkte jag :mrgreen:

Kan dock dementera musikbörsens krängarsnack , finns ingen mahogny i denna (om de inte ändrade specar någon gång). Kroppen som är normaltjock LP är helt av basswood (lind), halsen är av lönn (och bara den). Ganska slarvigt routad och limmad men den limmade halsen har en bra vinkel.

Pickuperna med kåpa är bekräftat keramiska. Utöver groovermekaniken så är hårdvaran och översadel inte av bästa kvallisort men funkar.

Kan dock hålla med tvåtakt att den ändå spelar ganska bra. Med lite fix, kanske en lätt bandslip lite byten av hw etc är det en klart godkänd gitarr. Jag hade några alnico pickuper liggandes som jag tryckte i och då fick den mer liv. Gillar halsen och de ganska fläskiga bandstavarna.
Det som talar emot är väl att den subjektivt är ganska ful 8) och att ribban för budgetgitarrer har höjts betydligt de senaste åren. Idag, med alla Harley Bentons etc , så skulle en sån här gitarr vara osäljbar till det priset som börsen krängde dem för 2009. På nya budgetgitarrer får man dock sällan RW bräda numera.

For reference :)

17 Mar 2025, 12:12
Profile ICQ WWW

Har en Börsen-katalog från 2009. Där är deras Black Devil (LP), White Angel (LP) och Red Devil (SG) med.

Black Devil. Håller på att bli en av Sveriges mest sålda gitarrer. Priset är grymt lågt i förhållande till dess kvalitet. Du kan säkert hitta en gitarr av denna modell ännu billigare, men i klassen "bang for the buck" vinner Black Devil. Lite fakta: Välvd topp av lönn, kropp av mahogny, creme färgade bindings, 22 jumboband, greppbräda av rosewood, tune o matic stall, 2 humbuckers mm. 2.995 SEK

White Angel. Mäktig gitarr till ett mycket bra bris. White Angel är snygg och har skön utsmyckning.Den levererar det klassiska tunga humbucker soundet som man bara måste älska. Kropp av mahogny, förgylld hardware, Diecast stämskruvar, hals av mahogny, greppbräda av rosewood. 3.999 SEK

Red Devil. Väldigt mycket gitarr för pengarna. Inspirerad av en klassisk modell. Viktmässigt är detta en lätt gitarr som dessutom är väldigt spelvänlig. Passar även för de som har lite mindre händer. Levererar ett klassiskt sound som använta(används av 100.000 tals gitarrister. Kropp och hals av mahogny, greppbräda av rosewood, Kluson stämskruvar mm. 1.795 SEK

19 Mar 2025, 11:05
Profile

bummer wrote:
Har en Börsen-katalog från 2009. Där är deras Black Devil (LP), White Angel och Red Devil (SG) med.

Black Devil. Håller på att bli en av Sveriges mest sålda gitarrer. Priset är grymt lågt i förhållande till dess kvalitet. Du kan säkert hitta en gitarr av denna modell ännu billigare, men i klassen "bang for the buck" vinner Black Devil. Lite fakta: Välvd topp av lönn, kropp av mahogny, creme färgade bindings, 22 jumboband, greppbräda av rosewood, tune o matic stall, 2 humbuckers mm. 2.995 SEK

Ja det är delvis precis samma text och pris (med MB deal :roll: ) som i min länk ovan (från börsens gamla hemsida) . Min ser identisk ut med bilden men den har verkligen ingen mahogny eller lönn i kroppen så det får man nog betrakta som bedrägeri. Ett nypris på 1000-1500 hade nog varit mer passande.

19 Mar 2025, 11:13
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
bummer wrote:
Har en Börsen-katalog från 2009. Där är deras Black Devil (LP), White Angel och Red Devil (SG) med.

Ja det är delvis precis samma text och pris (med MB deal :roll: ) som i min länk ovan (från börsens gamla hemsida) . Min ser identisk ut med bilden men den har verkligen ingen mahogny eller lönn i kroppen så det får man nog betrakta som bedrägeri. Ett nypris på 1000-1500 hade nog varit mer passande.

Jag tycker deras pris på Gibson Les Paul Standard 1959 V.O.S var lite kul. 59.000 SEK

Det borde de alltid kosta :lol:

19 Mar 2025, 11:20
Profile

En R7:a kostade mindre än en standard idag

https://web.archive.org/web/20100323084451/http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1074&artno=170587

19 Mar 2025, 11:46
Profile ICQ WWW

Otroligt.
I katalogen från 2009 kostade de 37.995 SEK
Standard 26.995 SEK.

19 Mar 2025, 12:15
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]