|
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
| Author |
Message |
|
salesman
|
 Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Walain wrote: salesman wrote: Allt har ju besvarats utav oss med erfarenhet som dessutom har ägdt eller äger Vintage Gibson, ändlöst med Custom Shops, Standards och Japanska kopior. Och har i mitt fall över 20 årserfarenhet med A/B tester och iallafall så lyssnar ingen på mig eller andra med lång eller ännu längre erfarenhet.
Så därför svarar ingen av oss riktigt mera.
När erfarenheten avfärdas med nån konstig hänvisning till något YT klipp med någon som inte vet vad hen talar om.
There, I said it. Jag håller iofs med om det du säger, samtidigt tycker jag ändå att den bästa erfarenheten är den egna. Skit i YT och internetforum (även detta), avsätt en så stor budget du kan, köp beggat och sälj till samma peng tills du hittat ett ex som du är nöjd med. Det är så man får göra. Jag har nog ägt 10-15 olika les pauler, varav kanske 5 japanska, ngn epiphone, 5-6 custom shops och några Usa standards. Jag har tre st kvar, som är mina keepers, och de har jag ägt i 11, 8 och 7 år respektive, så de lär stanna. Men jag hade ju inte hittat fram till dessa tre om jag inte provat runt en massa innan. Jag är iofs jävligt kinkig och specifik med mina gitarrer också, men oavsett hur kinkig man är så måste man ju bonda med de gitarrer man vill behålla. För mig finns det i custom shop-guror en lite mera abstrakt kvalitet, som inte har berörts i tråden hittills, och det är vetskapen om att har du ett bra custom shop-ex, så kan du sannolikt inte hitta en bättre les paul (inom ett någorlunda rimligt prisspann). Det kan låta fåfängt och löjligt, men för mig finns det ngt sorts lugn i att jag vet att jag spänt bågen hårt, cashat upp och köpt det bästa jag kunnat. För andra så finns det säkert samma lugn i att göra tvärtom, dvs få ut mesta möjliga av billigast möjliga instrument. Man får hitta sin egen väg helt enkelt, men när jag hade japaner och Usa standards så sneglade jag alltid på reissues. Sedan jag köpte dessa så har jag slutat snegla. För mig är det en kvalitet som är lika mätbar som de som är mera konkreta och påverkar spelkänsla och ljud. Jag håller med i allt du säger. Förutom att jag tycker det har varit svårt att hitta bra Custom Shops. Dom flesta är dova I soundet och har en mörk halft oanvändbar halsmick. Nu överdriver jag en aning... men det är absolut inte några magiska gitarrer. Men jag tror heller inte man vet skillnaden på en "magisk" och en helt normal och fin en utan en viss erfarenhet. Men när du hittat ett fint exemplar så bleknar dom som är helt okej. Jag hade en R7 som hade ett förjävla bra sound. Helt i klass med en vild Vintage Les Paul. Men den blev ganska tråkig runt 12 bandet och uppåt. Magin räckte bara till halva halsen. Ett annat tips som jag lärt mig är att måste gitarren uppgraderas med nya mickar och pottar så leta hellre upp en som låter killer Med befintliga grejer nya mickar osv kan inte trolla fram frekvenser ur träet som inte finns där. Jag har hållit på och moddat i åratal och man kan ändra soundet litegrann men du kan inte trolla fram det som inte finns där. Med det sagt en bra gitarrist kan göra under på en helt vanlig okej Les Paul.
|
| 03 Jun 2021, 10:27 |
|
 |
|
Polytone
|
Walain wrote: Jag håller iofs med om det du säger, samtidigt tycker jag ändå att den bästa erfarenheten är den egna. Skit i YT och internetforum (även detta), avsätt en så stor budget du kan, köp beggat och sälj till samma peng tills du hittat ett ex som du är nöjd med. Det är så man får göra.
Jag har nog ägt 10-15 olika les pauler, varav kanske 5 japanska, ngn epiphone, 5-6 custom shops och några Usa standards. Jag har tre st kvar, som är mina keepers, och de har jag ägt i 11, 8 och 7 år respektive, så de lär stanna. Men jag hade ju inte hittat fram till dessa tre om jag inte provat runt en massa innan. Jag är iofs jävligt kinkig och specifik med mina gitarrer också, men oavsett hur kinkig man är så måste man ju bonda med de gitarrer man vill behålla.
För mig finns det i custom shop-guror en lite mera abstrakt kvalitet, som inte har berörts i tråden hittills, och det är vetskapen om att har du ett bra custom shop-ex, så kan du sannolikt inte hitta en bättre les paul (inom ett någorlunda rimligt prisspann). Det kan låta fåfängt och löjligt, men för mig finns det ngt sorts lugn i att jag vet att jag spänt bågen hårt, cashat upp och köpt det bästa jag kunnat. För andra så finns det säkert samma lugn i att göra tvärtom, dvs få ut mesta möjliga av billigast möjliga instrument. Man får hitta sin egen väg helt enkelt, men när jag hade japaner och Usa standards så sneglade jag alltid på reissues. Sedan jag köpte dessa så har jag slutat snegla. För mig är det en kvalitet som är lika mätbar som de som är mera konkreta och påverkar spelkänsla och ljud. Bra sagt. Skulle också vilja tillägga att ett "bra" instrument är ett som inspirerar. Då handlar det inte alltid om att det rent objektivt ska vara längsta möjliga sustain osv. utan det kan lika gärna vara att ens favoritgitarrist kör med ett sådant märke, att man tycker gitarren är snygg, man gillar vikten/hur den känns mot kroppen, skön halsprofil osv. osv. Går man igång på historiskt gamla föremål så kan man finna inspiration i äldre gitarrer. Så, gå på din egen känsla, vad du inspireras av, så hittar du ett "bra" instrument för dig. För mig har det varit guld värt att ha minst två gitarrer av varje sort som jag vill ha (Les Paul, Es335, Strata, Tele), då kan man hela tiden A/B testa när man byter mickar mm. och sälja av och köpa nytt. Sedan sitter man dessutom på en back up gitarr vilket inte heller är helt fel om den ena går sönder.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 03 Jun 2021, 10:30 |
|
 |
|
Walain
|
Jag håller inte med om att halsmicken är halvt oanvändbar.. Man får jobba med hur man justerar både micken OCH hur man rattar förstärkaren. Om man rattar stärkaren efter hur stallmicken låter med volymratten och tonratten på fullt, så kan det bli en utmaning att få halsmicken att låta bra för alla situationer, men man kan ju göra tvärtom också, ratta förstärkaren efter hur halsmicken låter och sen kompensera med tonkontrollen på gitarren för stallmickens diskant.
Jag använder i princip bara halsmicken till solon och då brukar det funka alldeles utmärkt.
|
| 03 Jun 2021, 10:42 |
|
 |
|
rifle
|
bummer wrote: Suck... jag inser ju att det är så. Jag skulle kunna köpa en superbra Tokai eller Burny, men sen ändå sitta och undra/drömma om en Gibson Custom Shop. Hmmm... får nog ta mig en funderare här. Kanske spara ihop och få The Real Deal. Det finns inget som säger att du inte kan ha båda. Men köpa och sälja är mycket bra sätt för att evetuellt upptäcka nåt i ens egna smak som man gillar som man inte visste om. För du kanske gillar 70tals modeller med dew-topp och lönnhals bäst, det vet du inte förrän du provat. Prova för mig innebär att jag måste ha gitarren minst ett halvår för att verkligen hinna få känsla för feeling. Precis, exakt 
|
| 03 Jun 2021, 10:50 |
|
 |
|
lpstd
|
rifle wrote: Prova för mig innebär att jag måste ha gitarren minst ett halvår för att verkligen hinna få känsla för feeling. Samma här. Eller kanske ett år till och med.
|
| 03 Jun 2021, 11:34 |
|
 |
|
lampic
|
kloka ord..har ju slängt mig med att "nitro är inte allt" osv..o det är väl sant men det är så mycket som spelar in. jag älskar Les Paul gitarrer..har alltid gjort, är väl anledningen att man är så petig som man är.. man kan väl slå fast att: 1. Alla gitarrer är unika, även om de konstruerats exakt lika och tom väger lika, så kommer de låta olika.. 2. Konstruktionen spelar roll, vinklar mellan hals/kropp/huvud, mängd massa, halstjocklek. Vilken man tycker är bäst är personligt. 3. Lacken spelar roll (även om jag tar en gitarr som stämmer för mig i punkt 1 och 2 över en gitarr som endast stämmer i punkt 3)
o för min del ingen punkt 4 om tex elektronik, sånt byter man själv lätt om man tycker det behövs.. Håller en tillverkare sig till originalformulan för en LP så blir det oftast en jävligt bra gitarr oavsett logga på huvudet. Denna min första customshop levde i iallafall upp till detta, alla boxar ikryssade o låter som förväntat jävligt bra.
fan så sant..hoppa i plurret nu o testa dig fram. Köper du begagnat så kan du sälja igen utan att förlora en massa på det..du kanske tom tjänar en hacka ;D Tycker Gibson classicen på blocket såg fin ut (om man gillar plaintops) verkar svårsåld dock..är väl inläggen i halsen..hur svårt är de att byta..eller vad kostar det att byta dem om man lämnar in? Tror att hade man bytt dem hade gitarren sålts för 3000 mer direkt. Burnyn för 6500 går att pruta 500 spänn. är säkert hur bra som helst och du kan sälja den till hösten för en tusing mer med lite snyggare bilder...ifall du inte behåller förståss..
h
|
| 03 Jun 2021, 12:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
lampic wrote: .är väl inläggen i halsen..hur svårt är de att byta..eller vad kostar det att byta dem om man lämnar in? h Meckigt och kostar nog en del kulor, först måste du skaffa nya inlägg och hoppas att de passar exakt, sen värma bort de gamla Rensa bort det gulgröna limmet (som ger effekten) slipa ur varje hål så de nya bottnar. sen troligen lägga en filler runt och slipa varje inlägg jämn med brädan. Gissar på 2500-3000 för jobbet hos ett proffs. Nån här kanske gjort detta och vet bättre?
| 03 Jun 2021, 13:59 |
|
 |
|
zoork_1
|
Walain wrote: Jag håller inte med om att halsmicken är halvt oanvändbar.. Man får jobba med hur man justerar både micken OCH hur man rattar förstärkaren. Om man rattar stärkaren efter hur stallmicken låter med volymratten och tonratten på fullt, så kan det bli en utmaning att få halsmicken att låta bra för alla situationer, men man kan ju göra tvärtom också, ratta förstärkaren efter hur halsmicken låter och sen kompensera med tonkontrollen på gitarren för stallmickens diskant.
Jag använder i princip bara halsmicken till solon och då brukar det funka alldeles utmärkt. Helt rätt, det går att ratta på gitarren, stärkaren, spela närmare stallet, sänka micken, byta potar, osv. Men efter att ha ägt och moddat flera Les Paul:er kan jag bara konstatera att många ändå låter luddigt i slutänden. Det jag tycker funkar bäst för att få halsmicken riktigt användbar, särskilt när man spelar på hög volym, är lägre DCr/"low-wind. Har testat ända ner till 6,7 - 6,9K och det funkade fint, men är kanske inte för alla.
|
| 03 Jun 2021, 14:11 |
|
 |
|
lampic
|
du har säkert rätt, 2-3000 för att byta o meckigt. Då ska man gilla o pula själv eller så ska gitarren verkligen ticka in alla boxar. Classicen är dock rätt billig..
halsmick.. min erfarenhet är att ha 500k pottar o låg output, jepp, ner åt 7k nånting. magneter alnico 2 eller 3 blir snyggt.
|
| 03 Jun 2021, 15:05 |
|
 |
|
bummer
|
Last edited by bummer on 04 Jun 2021, 12:19, edited 3 times in total.
|
| 03 Jun 2021, 15:54 |
|
 |
|
fredj
|
Jag har bytt inlägg på min R0 2003 till celluloid inlägg som de nyare Historic LP'na har. Kommer inte ihåg var jag köpte inläggen men de var ganska dyra och passade perfekt, kanske dessa https://historicmakeovers.com/retrospec ... te-inlays/. Var några år sedan men det här är vad jag kommer ihåg. Att ta bort de gamla gick lättare än förväntat, jag värmde med en lödkolv och sedan borrade jag ett litet hål typ 4mm i mitten genom inlägget så att man kunde sticka in en liten skruvmejsel och pilla bort inlägget. Gick ganska enkelt utan att det gick flisor eller blev andra skador på greppbrädan. det var inga stora problem att få bort limmet och de nya stack inte upp speciellt långt. Limmade de nya och sedan tog man ett rakblad eller blad till "modellkniv" och skrapade ner inläggen till rätt nivå och polerade med stålull på slutet. Jag skall inte lura i någon att det är lätt men det gick förvånansvärt enkelt för mig men jag kanske bara hade tur.
|
| 03 Jun 2021, 15:56 |
|
 |
|
zoork_1
|
fredj wrote: Jag har bytt inlägg på min R0 2003 till celluloid inlägg som de nyare Historic LP'na har. Kommer inte ihåg var jag köpte inläggen men de var ganska dyra och passade perfekt, kanske dessa https://historicmakeovers.com/retrospec ... te-inlays/. Var några år sedan men det här är vad jag kommer ihåg. Att ta bort de gamla gick lättare än förväntat, jag värmde med en lödkolv och sedan borrade jag ett litet hål typ 4mm i mitten genom inlägget så att man kunde sticka in en liten skruvmejsel och pilla bort inlägget. Gick ganska enkelt utan att det gick flisor eller blev andra skador på greppbrädan. det var inga stora problem att få bort limmet och de nya stack inte upp speciellt långt. Limmade de nya och sedan tog man ett rakblad eller blad till "modellkniv" och skrapade ner inläggen till rätt nivå och polerade med stålull på slutet. Jag skall inte lura i någon att det är lätt men det gick förvånansvärt enkelt för mig men jag kanske bara hade tur. Eller så är du allmänt händig...? Får man fråga varför du bytte? Jag har en gitarr med sjukt irriterande inlägg, alltså de är inte hala utan sträva, fingertopparna bromsas liksom.... Har länge tänkt att byta, men aldrig kommit till skott fast nu fick jag lite inspiration 
|
| 03 Jun 2021, 16:25 |
|
 |
|
rifle
|
Jag har bytt prickar på en hals. Hur enkelt som helst. Borra lite hål pilla upp, peta bort lim, dit med nytt lim och trycka ner, slipa litegrann.
|
| 03 Jun 2021, 16:30 |
|
 |
|
albert
|
zoork_1 wrote: Jag har en gitarr med sjukt irriterande inlägg, alltså de är inte hala utan sträva, fingertopparna bromsas liksom... Det där måste väl bara kunna poleras slätt med bilpolish eller lite rubbing/Autosol först, om det krävs grövre grejor?
_________________ Mats
|
| 03 Jun 2021, 16:47 |
|
 |
|
fredj
|
Quote: Får man fråga varför du bytte? Tittat för mycket på nördiga gitarrforum om hur "fel" akrylinläggen var jämfört med de "riktiga" celluloidinläggen från 50-talet plus en alltid nötande känsla av att saker måste "förbättras".
|
| 03 Jun 2021, 17:05 |
|
 |
|
salesman
|
Jag bytte även från gula inlägg på en 2001 Classic till vita Det var enkelt och smidigt.
Men den Gibson gitarren var totalt skit. Jag moddade allt på den. Pottar motstånd och tog ur lite extra magneter ur humbuckrarna. Mickarna lät Okej men det var hemskt trä i den. Stallet satt 4 meter från kroppen med en våldsam halsvinkel. 16nde bandet in på kroppen.
#postorder
Han som köpte den dog i hjärtattack. Troligen provade han nått annat finare.
Betalade in 1000€ igår för en Keebler kommer nästa år.
|
| 03 Jun 2021, 18:19 |
|
 |
|
zoork_1
|
albert wrote: zoork_1 wrote: Jag har en gitarr med sjukt irriterande inlägg, alltså de är inte hala utan sträva, fingertopparna bromsas liksom... Det där måste väl bara kunna poleras slätt med bilpolish eller lite rubbing/Autosol först, om det krävs grövre grejor? Jag ska absolut testa det, har en bit proffsrubbing från typ 60-talet som bara ligger och skräpar.
|
| 03 Jun 2021, 19:07 |
|
 |
|
zoork_1
|
fredj wrote: Quote: Tittat för mycket på nördiga gitarrforum om hur "fel" akrylinläggen var jämfört med de "riktiga" celluloidinläggen från 50-talet plus en alltid nötande känsla av att saker måste "förbättras". Ja, det där känner jag igen. Lagt alldeles för mycket tid på gamla mickar, potar, kablage och kondingar... 
|
| 03 Jun 2021, 19:14 |
|
 |
|
salesman
|
mjau
Last edited by salesman on 05 Jun 2021, 09:47, edited 1 time in total.
|
| 03 Jun 2021, 19:56 |
|
 |
|
bummer
|
southbeck wrote: Klart som fasiken dom är bra. Du sa att du haft Epiphone och Bach tidigare. Köper du en Gibson för över 20k så kommer du tycka den är skitbra. Skulle det vara någon detalj du inte är nöjd med är det bara att fixa. Skulle greppbrädan mot förmodan vara torr är det ju bara att smörja in den. Samma sak mot sadeln. Skulle den, mot förmodan, vara för snäv är det enkelt att fixa. Men klart det kommer vara en grym gitarr. Att det skulle vara ett lotteri att köpa en ny Gibson tror jag inte på överhuvudtaget. jag har själv ingen erfarenhet, men läst mycket negativt genom åren om olika modeller (Gibson USA)
|
| 04 Jun 2021, 11:08 |
|
 |
|
albert
|
Den här tråden liknar Hasse och Tages klassiska sketch ”Aftonbladet eller Expressen”. https://youtu.be/2gUYj1U-bGYSom Gösta Ekman säger i slutet: ”Jag kan aldrig bestämma mig!”
_________________ Mats
|
| 04 Jun 2021, 15:40 |
|
 |
|
lpstd
|
albert wrote: Den här tråden liknar Hasse och Tages klassiska sketch ”Aftonbladet eller Expressen”. https://youtu.be/2gUYj1U-bGYSom Gösta Ekman säger i slutet: ”Jag kan aldrig bestämma mig!” "Man vill ju inte köpa grisen i säcken."
|
| 04 Jun 2021, 16:09 |
|
 |
|
bummer
|
Gregsguitars sålde tydligen den där svindyra Murphy-gnuggade Les Paulen, över 100 000:- Vad är det för människor som köper en sån gitarr, och har såna pengar?
Joe Bonamassa?
|
| 04 Jun 2021, 16:37 |
|
 |
|
LabLord
|
Tycker det mesta i slutänden mest handlar om att trådstartaren vill komma så billigt undan som möjligt? Du vill ha en Gibson CS men du vill inte betala för det helt enkelt. Du återkommer hela tiden till att fundera över Tokai, FGN men efter ett tag så kommer du återigen fram till att du vill ha Gibson.
Jag slantade upp 32K för min R8 Historic och har aldrig ägt en bättre LP.
Jag A/B testade denna mot en 50s standard som kändes ok å rätt bra om det inte vore för att jag kunde jämföra fram och tillbaks. Efter ett par timmar så åkte jag tillbaks till affären och lämnade tillbaks 50s Standard å tog med mig R8:an hem. Har inte ångrat mig en sekund.
Har haft en drös LP:s genom åren men denna säljer jag inte. Finns ett bett och en ton i den som jag inte har haft i tidigare LPs dessutom är den oborrad/outfräst och väger 3.6kg.
|
| 04 Jun 2021, 16:44 |
|
 |
|
bummer
|
LabLord wrote: Tycker det mesta i slutänden mest handlar om att trådstartaren vill komma så billigt undan som möjligt? Du vill ha en Gibson CS men du vill inte betala för det helt enkelt. Du återkommer hela tiden till att fundera över Tokai, FGN men efter ett tag så kommer du återigen fram till att du vill ha Gibson.
Jag slantade upp 32K för min R8 Historic och har aldrig ägt en bättre LP.
Jag A/B testade denna mot en 50s standard som kändes ok å rätt bra om det inte vore för att jag kunde jämföra fram och tillbaks. Efter ett par timmar så åkte jag tillbaks till affären och lämnade tillbaks 50s Standard å tog med mig R8:an hem. Har inte ångrat mig en sekund.
Har haft en drös LP:s genom åren men denna säljer jag inte. Finns ett bett och en ton i den som jag inte har haft i tidigare LPs dessutom är den oborrad/outfräst och väger 3.6kg. Ja, 40 000:- för en gitarr är lite väl mycket för mig. Jag skulle nog inte märka så stor skillnad ändå på en bra Standard och en Custom Shop. Jag är ingen kännare som många andra är. Jag tror att FGN och Tokai är ett säkrare köp, bättre byggda än Gibson USA. Men det är grejen, att ha en Gibson, som vore så kul. Har du testat de där gamla Traditional, som kom 2008? Kollar på en från 2009. Läste på My Les Paul och många där gillar dom, tyckte att Gibson gjorde mycket rätt där.
|
| 04 Jun 2021, 17:30 |
|
 |
|
lampic
|
Köp begagnat... jag vet att det känns surt o ligga ute med slantar för att testa sig fram. Har nämnts att man ska ha minst 2 så man kan jämföra o hela tiden behålla den bästa- absolut !! Jag testade massor av mij lp..när man kan kunde få hem den frågan n Japan för runt 5000 o man fick så mycket för pengarna var det ju inte mycke o fundera på..kronkursen var sjysst.. tyvärr lyckades jag missa rean av Gibson reissuess..va fan hände? Jag råder dig att köp burnyn på blocket o känn på den o jämför mot din bach.. njut av en gitarr som ändå försökt efterlikna en 50- tals Gibson..trots plastlack och en semilång tenon.. men allt annat stämmer vilket du inte får på en Gibson standard.. 6500;- rena fyndet.. Gör dig erfaren... pröva ! Pröva kanske en high end mij.. med det menar jag att de har nitrolack.. Men där börjar du komma nära att köpa en beg Gibson customshop .. Och jag är asnöjd med den jag köpte... nått helt annat än en Gibson standard 
|
| 04 Jun 2021, 18:23 |
|
 |
|
rifle
|
lampic wrote: Köp begagnat... jag vet att det känns surt o ligga ute med slantar för att testa sig fram. Har nämnts att man ska ha minst 2 så man kan jämföra o hela tiden behålla den bästa- absolut !! Jag testade massor av mij lp..när man kan kunde få hem den frågan n Japan för runt 5000 o man fick så mycket för pengarna var det ju inte mycke o fundera på..kronkursen var sjysst.. tyvärr lyckades jag missa rean av Gibson reissuess..va fan hände? Jag råder dig att köp burnyn på blocket o känn på den o jämför mot din bach.. njut av en gitarr som ändå försökt efterlikna en 50- tals Gibson..trots plastlack och en semilång tenon.. men allt annat stämmer vilket du inte får på en Gibson standard.. 6500;- rena fyndet.. Gör dig erfaren... pröva ! Pröva kanske en high end mij.. med det menar jag att de har nitrolack.. Men där börjar du komma nära att köpa en beg Gibson customshop .. Och jag är asnöjd med den jag köpte... nått helt annat än en Gibson standard  Men din gibson cs är säkert slarvbyggd ändå fast den är bra 
|
| 04 Jun 2021, 18:50 |
|
 |
|
lampic
|
Sluta..finns det bättre?? Eller menar du att den är så bra för att den inte är byggd rätt?  Fuck you rifle.. Min iPhone säger att du heter ridlektion 
|
| 04 Jun 2021, 19:27 |
|
 |
|
rifle
|
lampic wrote: Sluta..finns det bättre?? Eller menar du att den är så bra för att den inte är byggd rätt?  Fuck you rifle.. Min iPhone säger att du heter ridlektion  Det är säkert sån där dålig nitrolack också. Nä skämt åsido det är alltid kul med bra gitarrer.
|
| 04 Jun 2021, 19:36 |
|
 |
|
lampic
|
Den ska ha nitro..  fuck..
|
| 04 Jun 2021, 19:59 |
|