View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Sep 2026, 16:27

Reply to topic  [ 144 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Gitarrmärken och Snobberi 
Author Message

Post Re: Gitarrmärken och Snobberi
Som jag skrev så, vill man ha en Gibson med allt det innebär så är det ju ingen idé att kolla på annat. Då menar jag om man vill att det ska stå Gibson på huvudet. Det är ett ikoniskt instrument och många vill ha originalet.
Finns ju för många Les Paul-kopior för att nämna. I princip varje större gitarrmärke har en singlecut-modell. Så bryr man sig inte om att det står Gibson är det bara att gå till närmaste gitarraffär och testa så många som möjligt och köpa den man gillar mest.
Skulle jag själv köpa hade jag köpt en Eastman eller kanske någon vintage Lawsuit modell; tokai, burny, greco osv.
Om inte budget spelar någon roll kan du ju gå till tgt11 och testa någon modern variant. Tror inte du hade blivit missnöjd med den här t ex:

https://tgt11.com/product.html/nik-hube ... gory_id=11

09 May 2021, 21:04
Profile

southbeck wrote:
Som jag skrev så, vill man ha en Gibson med allt det innebär så är det ju ingen idé att kolla på annat. Då menar jag om man vill att det ska stå Gibson på huvudet. Det är ett ikoniskt instrument och många vill ha originalet.
Finns ju för många Les Paul-kopior för att nämna. I princip varje större gitarrmärke har en singlecut-modell. Så bryr man sig inte om att det står Gibson är det bara att gå till närmaste gitarraffär och testa så många som möjligt och köpa den man gillar mest.
Skulle jag själv köpa hade jag köpt en Eastman eller kanske någon vintage Lawsuit modell; tokai, burny, greco osv.
Om inte budget spelar någon roll kan du ju gå till tgt11 och testa någon modern variant. Tror inte du hade blivit missnöjd med den här t ex:

Jag är egentligen nöjd med min Vintage V100, men man drömmer om en Gibson ibland. Antar att även om jag köper en superbra Tokai, så sneglar jag ändå på Gibson sen.

Budget spelar verkligen roll, när en gitarr kostar 80 000:- :o

09 May 2021, 21:17
Profile

Snacket om att kopiorna typ burny och liknande gör gitarrer mera lika 50s Gibson än gibson själv gör det vette tusan om jag håller med om.
Med lika kanske vi pratar om olika saker. Men de redigt påkostade som tex haraldrig visade bilder på var ju definitivt inga exakta kloner på alla områden.
När gibson inte är helt exakta blir det ett jävla liv men när är kopian har plastlack då gör det inget fast den ändå är mera 50s true än gibson. Jag fattar inte alltid hur resonemanget går.

09 May 2021, 23:07
Profile ICQ WWW

Små-missar på Les Paul's har man ju läst om. "Part of the charm" säger vissa. Det kanske är det som gör Gibson till vad det är.
https://www.mylespaul.com/threads/2021- ... 0s.454955/
Se inlägg nr 1 och nr 9.

Jag skulle inte bry mig om sånt, om gitarren kändes bra och lät bra, men man undrar om original LP's från 50-talet också hade dom här missarna?

10 May 2021, 07:51
Profile

Här kan man läsa om folk som haft riktiga 50-tals Gibson och det finns ingen garanti att de var bättre än nyare LP's. Ibland var de bara ok.
Och en har en poäng i att många av de kända gitarristerna faktiskt moddade sina LP's.
Vilket är en dödssynd när det gäller gamla original Gibson's.
https://forum.gibson.com/topic/119415-o ... the-truth/

10 May 2021, 08:01
Profile

Kollar på Japanguitars.co.uk, ett par Navigator, som vissa tipsat om. Ska vara bra grejer. Jag har läst att när det är finare och mer påkostade LP's så väljer man ut den bästa mahognyn, gitarrerna väger inte så mycket (och man slipper borra i kropparna).
Båda väger 4,5 kg. Det är inte speciellt lätt tycker jag.
Gitarrerna kostar 23 000 - 24 000:-
Men dom har nitro, one piece Honduran back, long tenon, så dom är väl byggda som "det ska vara". Motsvarade Gibson får man väl betala mer för. Mycket mer.
Just dom här Navigator är gamla, från 1995 och 2000.
Sett nya Gibson Custom Shop som är lättare, vägt under 4 kg.

Är Momose bra grejer? Också nitro, one piece back, nitro. Lite lättare, lite billigare än Navigator. Skitsnygga är dom iallafall.

Last edited by bummer on 10 May 2021, 10:41, edited 3 times in total.

10 May 2021, 09:30
Profile

southbeck wrote:

Nik Huber Orca är nog den absolut bästa singlecut som jag har spelat på. Halsen är helt fantastisk och den gitarren jag testade var väldigt resonant och lät mycket bra både akustiskt och i förstärkare. Men jag tycker att den är lite för dyr för att jag som bara är "hobbygitarrist" ska köpa den. (utan att sälja av alla andra gitarrer jag har). Om jag däremot arbetade som musiker skulle jag köpa den direkt.

Eastman är också ett bra tips om man inte måste ha en Gibson.
Testade en SB59/v när jag var i USA för några år sedan, och den gitarren var (i mitt tycke) den bästa gitarren i den butiken. Den kostade visserligen drygt 2000 USD, men det var en väldigt välbyggd gitarr med bra hårdvara och mickar. Det finns billigare varianter också har jag sett, men de har jag tyvärr inte testat.

Men sen är det ju så att man är van med utseendet på en Gibson Les Paul, så vissa gitarrer går tyvärr bort för mig. Ibland är de lika en Gibson, men ser "konstiga" ut pga att tex hornet är spetsigt eller ful huvudform, konstig layout på ton/volym kontroller mm. Då kan det vara svårt.

Men vill man ha en Gibson tycker jag att man ska testa så många olika exemplar som möjligt, och köpa den man fastnar för. Det finns bra Gibson i alla prisklasser, men i de dyrare prisklasserna (custom shop) är de oftare bra. Jag har tex haft en Les Paul Studio som jag aldrig borde ha sålt. Den lät fantastiskt och hade av någon anledning rätt halsvinkel (samma som på min R8) så man kunde skruva ner stränghållaren mot kroppen utan att strängarna tog i baksidan på stallet. Tycker också att halsvinkeln gör något med spelbarheten på gitarren.

10 May 2021, 09:39
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
lampic wrote:
Celullosalack...känns nice tycker jag men om om jag måste välja mellan två gitarrer och den bättre har plastlack så väljer jag ju den...oavsett logga på huvudet.. lacken är inte den viktigaste komponenten..

Fast det är väl en tydlig skillnad som gör att en Gibson känns annorlunda än en kopia?,
plus att de kostar betydligt mer i tillverkningen vilket är anledningen att andra tillverkare inte gör det.

Hur definierar du 'den bättre' förresten?

nä jag tycker ju inte det, har ju själv haft många Gibson Les Paul (standard, classic mm..inte custom shop) under många år och då även spelat på andra märkens LP modeller (både med och utan nitro).
Själva Nitrogrejen var inte så betydelsefull för känslan, snarare loggan, myten osv.. sen fick jag om och om inse (men det var tufft för jag ville omedvetet gärna ge Gibson gitarrerna mer kredd och sökte fel i de andra) att Gibson gitarrerna var tunga, obalanserade, svårare att intonera.
för rundade i toppen så micksargarna gärna ville spricka och hade en halsvinkel som varken var konsekvent eller lika skön att spela på som tex de MIJ LP gitarrerna jag hade..och jo, det finns de med Nitro också.

Jag har inte heller påstått att MIJ LP skulle vara exakta kopior av 50-tals gibsons, hur skulle det gå till när även de skilde sig åt en aning? Vad jag däremot står fast vid är att de var närmare 50-tals specar än Gibson standard gitarrerna efter 60-talet.
Allt efter den info jag har kring de gamla specarna.
Om de små skillnaderna gör så stor skillnad i spelbarhet så utgår jag ifrån att customshop gitarrerna generellt är jävligt bra, men det är inget magiskt med en logga, ingen raketforskning att bygga en gitarr.

Vad menar du med dyrare i tillverkningen? Nitrolacken? jo kanske, men inte 10000 i skillnad för en gitarr..och även andra tillverkare använder Nitro.
Prissättning är mycket mer än reell tillverkningskostnad, det heter marknadspriser.
Jag tvivlar också på att Smirnov är dyrare att tillverka än Vodka explorer ..

Till trådskaparen, har man fått "the Gibson bug" så finns inte mycket val än att köpa en tyvärr. Håll inte på och testa andra för du kommer aldrig bli nöjd och hela tiden undra om det ändå inte är bra nog. Skrapa ihop stålar, sälj av grejer, gör vad du kan och köp din dröm Gibson.
Handlar du den beg så kommer du ändå inte förlora pengarna ifall du inte trivs med den. Om du kan, testa massor och jämför. Vet att många har pratat om "torrt trä i rosewooden" för de nya, men olja in greppbrädan då, vet inte så mycket om de nya men har för mig att folk ändå är ganska nöjda med dem. Jag själv gick från Epiphone till en mängd olika Gibson och när jag blev nyfiken på MIJ skaffade jag min första Burny. Försökte hela tiden hitta fel på den, kunde inta fatta hur bra den var, bättre än min "riktiga" LP med Nitro?? fan heller haha, men det var den..

10 May 2021, 10:29
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:

Till trådskaparen, har man fått "the Gibson bug" så finns inte mycket val än att köpa en tyvärr. Håll inte på och testa andra för du kommer aldrig bli nöjd och hela tiden undra om det ändå inte är bra nog. Skrapa ihop stålar, sälj av grejer, gör vad du kan och köp din dröm Gibson.
Handlar du den beg så kommer du ändå inte förlora pengarna ifall du inte trivs med den. Om du kan, testa massor och jämför. Vet att många har pratat om "torrt trä i rosewooden" för de nya, men olja in greppbrädan då, vet inte så mycket om de nya men har för mig att folk ändå är ganska nöjda med dem. Jag själv gick från Epiphone till en mängd olika Gibson och när jag blev nyfiken på MIJ skaffade jag min första Burny. Försökte hela tiden hitta fel på den, kunde inta fatta hur bra den var, bättre än min "riktiga" LP med Nitro?? fan heller haha, men det var den..

Ja, om det blir en Gibson så bör jag helst kunna känna på den först. Köpa online är nog inte optimalt. Även om det är från seriösa säljare. Bara för att dom tycker att instrumenten är fantastiska så kanske inte jag gör det :lol:

10 May 2021, 10:44
Profile

lampic wrote:
Jag själv gick från Epiphone till en mängd olika Gibson och när jag blev nyfiken på MIJ skaffade jag min första Burny. Försökte hela tiden hitta fel på den, kunde inta fatta hur bra den var, bättre än min "riktiga" LP med Nitro?? fan heller haha, men det var den..

Som han som har Japanguitars.co.uk:

I have just sold my 1966 Gibson ES 345 and my original 1958 les Paul junior. I used to gig with these guitars, but today they are replaced with a Burny SA 100, a Burny junior and the 1980 FLG 240/150. They are simply better guitars, and for the price of the two Gibsons I can by 10 Burnys, and a new car!!

10 May 2021, 10:46
Profile

bummer wrote:
lampic wrote:
Jag själv gick från Epiphone till en mängd olika Gibson och när jag blev nyfiken på MIJ skaffade jag min första Burny. Försökte hela tiden hitta fel på den, kunde inta fatta hur bra den var, bättre än min "riktiga" LP med Nitro?? fan heller haha, men det var den..

Som han som har Japanguitars.co.uk:

I have just sold my 1966 Gibson ES 345 and my original 1958 les Paul junior. I used to gig with these guitars, but today they are replaced with a Burny SA 100, a Burny junior and the 1980 FLG 240/150. They are simply better guitars, and for the price of the two Gibsons I can by 10 Burnys, and a new car!!

Haha been there done that ;D jo man kan hamna där, men att köpa sin första Gibson Les Paul är ändå en jävligt kul o mäktig känsla :)

10 May 2021, 10:49
Profile ICQ YIM WWW

Alltså jag är ledsen, men de här diskussionerna är sååå gamla, trötta och meningslösa. Det finns antagligen terabyte värt av trådar på nätet att läsa om varför xxx är bättre än Gibson. Det enda sättet att veta vad man själv tycker är att prova, ingenting någon skriver eller någon läser på internet kommer att kunna ersätta det.

Såna här trådar är ju gitarrforums clickbait, man undrar ju om man får något jävla virus om man skriver i dom.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

10 May 2021, 11:01
Profile WWW

känner mig som ett jävla virus som skriver i dom faktiskt haha

10 May 2021, 12:04
Profile ICQ YIM WWW

Nåt måste man fördriva tiden med.
Finns inga andra ämnen som engagerar nån :mrgreen:

10 May 2021, 12:18
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Nåt måste man fördriva tiden med.
Finns inga andra ämnen som engagerar nån :mrgreen:

Precis, finns inte mycket som engagerar och rör upp såna känslor som när man inte tokhyllar Gibson.
Skulle vara åldersskillnad då :mrgreen:
Jag trodde det var ett forum för gitarrnördar.
Får väl kolla på The Gear Page eller My Les Paul istället.

10 May 2021, 12:26
Profile

bummer wrote:
rifle wrote:

Precis, finns inte mycket som engagerar och rör upp såna känslor som när man inte tokhyllar Gibson.

Fast det är ju tvärtom. De som lirar på Gibson ev dyrare modeller blir ju inte upprörda. Bara trötta. Troligen kombination av repitition och ålder.

10 May 2021, 12:33
Profile ICQ WWW

Walain har ändå en poäng i att man måste prova själv för att veta vad man tycker. Blir rent omöjligt om man ska gå efter andras tycke och smak. Det blir ungefär som att fråga runt om vilken tjej/kille man ska bli ihop med. Det är bara man själv som vet (om ens det förresten... :) ).

George Harrison

10 May 2021, 13:08
Profile

Polytone wrote:
Walain har ändå en poäng i att man måste prova själv för att veta vad man tycker. Blir rent omöjligt om man ska gå efter andras tycke och smak. Det blir ungefär som att fråga runt om vilken tjej/kille man ska bli ihop med. Det är bara man själv som vet (om ens det förresten... :) ).

Håller med. Gitarrer måste man prova innan köp, oberoende av prisgrupp.

I övrigt är det väl bara folk som inte själv har dyra grejer (oberoende av vad det är "varför köpa goretex när detta billiga är lika bra") som kör diskussionen dyrt VS billigt.
Nej, en Harley Benton a 2000:- är inte lika bra som en Fender Custom Shop, aldrig.

/Magnus

10 May 2021, 13:15
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Polytone wrote:

Håller med. Gitarrer måste man prova innan köp, oberoende av prisgrupp.

I övrigt är det väl bara folk som inte själv har dyra grejer (oberoende av vad det är "varför köpa goretex när detta billiga är lika bra") som kör diskussionen dyrt VS billigt.
Nej, en Harley Benton a 2000:- är inte lika bra som en Fender Custom Shop, aldrig.

/Magnus

när vi ändå snackar tråd titeln...

10 May 2021, 14:37
Profile ICQ YIM WWW

Polytone wrote:
Blir rent omöjligt om man ska gå efter andras tycke och smak. Det blir ungefär som att fråga runt om vilken tjej/kille man ska bli ihop med. Det är bara man själv som vet (om ens det förresten... :) ).

Lysnande liknelse! Personligen är jag rätt trött på ordet "bättre" när det gäller dessa diskussioner. Bara jag vet vad som passar mig bäst.

10 May 2021, 14:40
Profile

lpstd wrote:
Lysnande liknelse! Personligen är jag rätt trött på ordet "bättre" när det gäller dessa diskussioner. Bara jag vet vad som passar mig bäst.

Nåt jag lider av är det som passar mig bra nu inte passar mig bra om några år o :D

10 May 2021, 14:43
Profile ICQ WWW

bummer wrote:

Tokhyllning av Gibson det har väl knappats hänt på detta forum eller nåt annat forum jag nånsin hängt på.
Men andra upplever det säkert annorlunda och det är väl vintage som är den heta potatisen och som säkert rör upp känslor.

Själva kärnan i ett bra instrument är väl att man själv ska gilla det och inte vad andra tycker om ditt instrument?

Vad jag gillar mest själv varierar, och sen tycker jag om att begränsa "gilla-området" för jag har helt enkelt vare sig tid, plats eller pengar att gilla för många olika gitarrmodeller och fabrikat.

Absolut bästa är faktiskt jakten på nåt man suktar efter, sen när man väl har det så är det bara en till gitarr i mängden med andra förutsättningar än de andra.

10 May 2021, 14:56
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
bummer wrote:

Tokhyllning av Gibson det har väl knappats hänt på detta forum eller nåt annat forum jag nånsin hängt på.
Men andra upplever det säkert annorlunda och det är väl vintage som är den heta potatisen och som säkert rör upp känslor.

Själva kärnan i ett bra instrument är väl att man själv ska gilla det och inte vad andra tycker om ditt instrument?

Vad jag gillar mest själv varierar, och sen tycker jag om att begränsa "gilla-området" för jag har helt enkelt vare sig tid, plats eller pengar att gilla för många olika gitarrmodeller och fabrikat.

Absolut bästa är faktiskt jakten på nåt man suktar efter, sen när man väl har det så är det bara en till gitarr i mängden med andra förutsättningar än de andra.

Bra skrivet..
jag kan ju tyvärr aldrig riktigt låta bli o tycka när det skrivs (i mitt tycke) gamla stereotyper o grova förenklingar.
Men försökte väl komma fram till nåt liknande råd om begränsning. Dvs är du sugen på en Gibson lp så köp en sån o inget annat..sparar tid o huvudbry.

Själv kan jag tänka mig o testa en customshop, gärna goldtop..om nån har en över

10 May 2021, 22:26
Profile ICQ YIM WWW

Ett tag trodde jag nästan att det här var en troll-tråd.... :?

10 May 2021, 23:03
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Ett tag trodde jag nästan att det här var en troll-tråd.... :?

Finns ett uns av seriöst intresse i denna tråd som gör att man faktiskt inte kan låta bli att delta, det är nog
främst rubriken som sen inte har stöd i själva texten , som A-bladet ungefär

11 May 2021, 06:45
Profile ICQ WWW

jag kan ju tyvärr aldrig riktigt låta bli o tycka när det skrivs (i mitt tycke) gamla stereotyper o grova förenklingar.

Men alltså nu, år 2021, när japspållar har varit hyllade och forumhypade i 15+ år (jag köpte min första Greco typ 2005-2006 om jag minns rätt) så är väl "japanska les pauler är bättre än Gibson vid motsvarande tidsperiod (eller alla tidsperioder)" bland den äldsta och grövst förenklade stereotypen som förekommer på gitarrforum??

Det finns väl nästan ingen mera vanligt förekommande "sanning" på gitarrforum sedan ganska många år? Men det kanske är det du menar? Jag blir helt snurrig av alla konstiga resonemang i den här tråden, och i typ alla andra trådar som drar åt det här hållet.

11 May 2021, 11:48
Profile WWW

Walain wrote:
Jag blir helt snurrig av alla konstiga resonemang i den här tråden, och i typ alla andra trådar som drar åt det här hållet.

Är det för att du stöter på andra åsikter än dina egna? Det vore inte första gången.

11 May 2021, 11:53
Profile

Menar du att jag skrev detta?
"japanska les pauler är bättre än Gibson vid motsvarande tidsperiod (eller alla tidsperioder)"
inte vad jag kan minnas..

11 May 2021, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:
Walain wrote:
Jag blir helt snurrig av alla konstiga resonemang i den här tråden, och i typ alla andra trådar som drar åt det här hållet.

Är det för att du stöter på andra åsikter än dina egna? Det vore inte första gången.

Första gången som jag stöter på andra åsikter än mina egna? Min enda åsikt jag uttryckt i den här tråden är att det inte går att läsa sig till vilken gitarr du kommer tycka är bäst, du måste prova själv. Det är väl inte så kontroversiellt?

Om det är intressant för den här tråden så har jag ägt 5-10 japanska les pauls och ungefär lika många amerikanska. Vissa av de japanska var bättre än vissa av de amerikanska, iaf sett till priset jag gav för dom, men vissa av de japanska var också avsevärt sämre än de amerikanska.

Exakt just nu så äger jag en Orville LP jr som är helt asgrym, lätt i klass med vilken custom shop-gura som helst, och så äger jag tre st Gibson custom shop, de är också asgrymma och lätt i klass med vilka andra custom shop-guror som helst.

Sett till pris så gör det ju så klart Orvillen på ett sätt mycket mera prisvärd, men eftersom jag köper begagnat, så kostar de ju mig ungefär lika mycket, i den bemärkelsen att jag inte förlorar pengar på någon av dom när jag säljer. Jag har gått minus på i princip alla japanska guror jag köpt/sålt men plus på i princip alla amerikanska guror jag köpt/sålt, för mig indikerar det att de amerikanska, ändå i slutändan är mera prisvärda och ett bättre köp.

11 May 2021, 12:06
Profile WWW

lampic wrote:
Menar du att jag skrev detta?
"japanska les pauler är bättre än Gibson vid motsvarande tidsperiod (eller alla tidsperioder)"
inte vad jag kan minnas..

Nä det var mera ett generellt konstaterande att det är väldigt vanligt och har blivit en långt mer vanligare förekommande forumsanning än "Gibson är bäst, ingen protest!".
I den här tråden uppfattar jag att du skrivit att din egen empiriska erfarenhet säger dig att du oftast föredrar japanska gitarrer, men att du inte heller har provat några custom shop-gibbor, och är intresserad av att göra detta. Sorry om citatet togs ur kontext, inser att det blev lite konstigt!!

11 May 2021, 12:08
Profile WWW
Reply to topic   [ 144 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next