View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 19:58

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hej igen Bojen! 
Author Message

Post Hej igen Bojen!
Nyss hemkommen efter ytterligare en tjänsteresa till andra sidan jordklotet, den här gången på ett hotell med så seg internetlina så jag kom aldrig in på Bojen [:(]
Ni kanske inte saknat mig men jag har saknat er [:)]

Är det någon som vet varför man kan gå in på vissa sidor men inte på andra då man är långt hemifrån? Är det något man kan påverka med inställningar i datorn eller är det bara att acceptera?

24 Nov 2007, 07:48
Profile

Var du i Kina? De styr väl rätt hårt sin internettrafik...

24 Nov 2007, 09:07
Profile

Var du i Kina? De styr väl rätt hårt sin internettrafik...

Japp, jag var i Kina.
Okej, men det funkade faktiskt sist. Men då bodde jag på ett annat ställe.

24 Nov 2007, 12:46
Profile

Mmm, kan ju vara olika. Men de har väl en egen, censurerad, version på både Google och Wikipedia har jag för mig.

24 Nov 2007, 13:13
Profile

Ok, bara acceptera att jag får klara mig utan vissa sidor då jag är ute och reser [:)]
Tack för svaret i alla fall.

24 Nov 2007, 19:53
Profile

mikkejohansson wrote:

Mmm, kan ju vara olika. Men de har väl en egen, censurerad, version på både Google och Wikipedia har jag för mig.

En censurerad version av wikipedia är väl precis vad vi också har. Regeringskansliet har ju varit in och skrivit om och ändrat om vissa ministrar, om deras köpta utbildningar och tidigare drogvanor..

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

25 Nov 2007, 00:09
Profile ICQ WWW

Quote:
En censurerad version av wikipedia är väl precis vad vi också har. Regeringskansliet har ju varit in och skrivit om och ändrat om vissa ministrar, om deras köpta utbildningar och tidigare drogvanor..

Det är ju själva poängen med wikipedia. Att vem som helst har möjlighet att anpassa texten, inklusive personen som artikeln handlar om. Förstår inte varför en minister eller någon av dess medarbatare skulle ha mindre rätt än någon annan att justera sin wikipediartikel. Med ett genomsnitt av den information användarna lägger in ger artikeln en någorlunda balanserad och relevant bild, vilket ju just är själva tanken.

/D

25 Nov 2007, 14:28
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Quote:

Det är ju själva poängen med wikipedia. Att vem som helst har möjlighet att anpassa texten, inklusive personen som artikeln handlar om. Förstår inte varför en minister eller någon av dess medarbatare skulle ha mindre rätt än någon annan att justera sin wikipediartikel. Med ett genomsnitt av den information användarna lägger in ger artikeln en någorlunda balanserad och relevant bild, vilket ju just är själva tanken.

/D

Balanserad bild?
Handlar ju inte om att dom ändrat lite smått i tveksamma ärenden, dom har ju tagit bort allt negativt och ljugit till en hel del positivt. Tycker ibland att wikipedia känns som en ding ding värld...eller news of the world...

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

25 Nov 2007, 17:59
Profile ICQ WWW

Quote:
Balanserad bild?
Handlar ju inte om att dom ändrat lite smått i tveksamma ärenden, dom har ju tagit bort allt negativt och ljugit till en hel del positivt. Tycker ibland att wikipedia känns som en ding ding värld...eller news of the world...

Om du tycker att en text är felaktig är det väl bara att gå in och ändra den...? Precis som det bara är för någon annan att plocka bort text som man anser är felaktig. Sen finns ju därtill frågan om vilken information som är relevant och bör finnas där, oavsett vilket det beskrivan objeketet är.

I vilket fall är ju idén att informationen på wikipedia "i genomsnitt" avspeglar ett tvärsnitt av vilken information användarna tycker ska stå där.

Och tycker man att Wiki är meningslöst som källa är det väl bara att låta bli att använda den, eller?

/D

25 Nov 2007, 20:35
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]