View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 17:12

Reply to topic  [ 12 posts ] 
nån bra site för fälgar å däck? 
Author Message

Post nån bra site för fälgar å däck?
ska köpa vinterhjul och behöver tips på ngt bra place som säljer nya fälgar och däck via nätet. Vet att det finns en del men har tappat bort adresserna

ngn som har koll?

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Nov 2007, 12:09
Profile WWW

http://www.bythjul.com

09 Nov 2007, 12:18
Profile WWW

Jag köper gärna 4st vinterdäck på fälg till en Volvo 745:a..

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"

09 Nov 2007, 12:38
Profile WWW

Jag köpte från http://www.alven-ingvarsson.se/ för ett par år sen och det var en smidigt och bra affär. Egentligen skulle jag hellre köpt av däcksnissen på hörnet (Pelles Däck i Linköping), men den nätfirman hade lättare att få fram rätt dimension som jag behövde då. Dessutom blev det billigare. [:)]

09 Nov 2007, 12:45
Profile

Bythjul funkar bra, jag handlade av dom förra året. Det tog lite tid men det berodde på att däcken jag skulle ha (Gislaved Nordfrost 5) var precis nya och dom hade inte fått leverans av dom än. Annars funkade det kanonbra, DHL levererade hjulen hem till dörren. Det saknades ett märke på centrumkåpan till en av fälgarna men det skickade dom hem till mej snabbt efter att jag mailat dom. Kan bara rekommendera dom.

Micke

09 Nov 2007, 13:08
Profile ICQ WWW

Döm om min förvåning igår när jag också jagade vinterdäck! Kollade på dackonline.se, besökte A-Däck i Uppsala som brukar ha hyfsade priser, och bjussar på montering och skifte.

Till slut åkte jag förbi Upplands Motor, Uppsalas Volvohandlare, som man normal har en känsla av inte har bästa priserna. Dom blev billigast! Mer än 200:- under A-Däck, och endast 50:- över dackonline, där man dessutom åker på monteringen hos någon däcksfirma. (Tar väl 100-200:- per däck om man köper däcken någon annanstans.)

Nu var det inte det billigaste däcket på marknaden, men ändå! Jag hade bestämt mig för dubbfritt, och 205/55 skulle det vara, och Gislaved Soft Frost2 låg högst på önskelistan. Även om jag tog ett lite billigare däck, t.ex. Conti Viking Contact3, hamnade totalen inte högre hos märkesverkstaden.

Undrens tid är inte förbi! [^]

09 Nov 2007, 13:08
Profile WWW

Vinterhjul till hustruns bil är nu inköpta[:)]

-----------------

09 Nov 2007, 19:18
Profile WWW

Jag köpte Gislaved Nordfrost 5 185/65 15 på OK
1165:- per däck inklusive montering var bra.
Jag ser till att rugga isytan åt er ickedubb-köpare...annars kom ni inte långt..

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

09 Nov 2007, 19:31
Profile ICQ WWW

Jag köpte Gislaved Nordfrost 5 185/65 15 på OK
1165:- per däck inklusive montering var bra.
Jag ser till att rugga isytan åt er ickedubb-köpare...annars kom ni inte långt..

6 strängar är 6 för lite

samma däck som jag köpte (fast jag köpte 205/60 16)
Kostade 6100 inklusive 4 feta alu-fälgar. Bra pris tyckte jag. Hade hustrun köpt så hade det nog blivit stålfälg, så det är tur att jag får stå för detta projekt [8D]

-----------------

09 Nov 2007, 20:12
Profile WWW

Ständigt denna debatt. [:)]

Härnere i Östergötland, åtminstone i stan och på E4:an är dubbfria i stort minst lika bra i de flesta väglag. Nu kör jag dubbat (Nordfrost jag med) men de dubbfria jag hade på en tidigare bil gav mig bättre grepp än jag vågat tro även på dåligt hållna småvägar i dåligt väder. Å andra sidan körde jag på den tiden Merca med bakhjulsdrift och stor motor - då kör man rätt försiktigt i vintervädret. [:D]

10 Nov 2007, 00:36
Profile

bjoel wrote:

top5rec wrote:

Ständigt denna debatt. [:)]

Härnere i Östergötland, åtminstone i stan och på E4:an är dubbfria i stort minst lika bra i de flesta väglag. Nu kör jag dubbat (Nordfrost jag med) men de dubbfria jag hade på en tidigare bil gav mig bättre grepp än jag vågat tro även på dåligt hållna småvägar i dåligt väder. Å andra sidan körde jag på den tiden Merca med bakhjulsdrift och stor motor - då kör man rätt försiktigt i vintervädret. [:D]

Jo, det är en ständig debatt. Trodde det skulle starta en häromdan med min farbror, innan han konstaterade att hans test av dubbffria vinterdäck höll en sväng. Efter den krashen så var det direkt tillbaka till verkstan för byte till dubbade.

Men dom säger ju att det aldrig skulle funka med bara dubbfria, eftersom de dubbade ruggar ytan så de inte blir blankis. Men det är klart att det är skillnad på olika ställen i landet, och här skulle det funka bra med dubbfria från halva januari, men inte före det.

Skulle kännas bra om man visste att den som kommer i oroväckande hög fart mot en när man bromsar in har bra dubbade vinterdäck, men tyvärr snålar ju många.

Josh: Hade gärna köpt lite fina fälgar till mina också, men man måste ju proritera. Jag håller inte riktigt med min gamle jobbarkompis som resonerade att Fälgar, det var minsann det roligaste inköpet man kunde göra!
Men det är snyggt.

Kör försiktigt allihopa ute i vinterväglaget, man är aldrig så skicklig på att köra som man tror, och även om man är det så möter man oftast någon som inte är det!

6 strängar är 6 för lite

10 Nov 2007, 01:54
Profile ICQ WWW

dubb eller ej. Lätt för mig, jag väljer dubb på fruns bil (och JEEPen) men dubbfritt på min bil (so går flest mil). Det är ca 2 dagar per år här i Stockholm som jag skulle ha behövt dubb och dom dagarna stannar jag hemma eller tar tåget[:)]

-----------------

10 Nov 2007, 06:07
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]