View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:50

Reply to topic  [ 6 posts ] 
6V6 metall och EL90 spänningstålighet samt glöd belastning. 
Author Message

Post 6V6 metall och EL90 spänningstålighet samt glöd belastning.
Egentligen 3 frågor.
Ett: Jag har tillgång till NOS 6V6 metall av RCA:s tillverkning. Jag ämnar bygga en 5E3, förutom att dom blir varma, pallar dom samma spänningar som 6V6 GT. I detta fallet runt 360-370 på anoden?

Två:
Jag har en hel del NOS EL90 som är ett trevligt rör i enpetare. Jag har 270 volt på anoden och det hanteras utan att knorra på något sätt.
Har någon erfarenhet av hur dessa klarar av att hoppa upp till ca 335 volt på anoden?
EL90 är ju till stora delar ett förminskat 6V6 och storebror tål ju spänningar långt över spec.

Tre: Lite av föregående fråga bottnar i att tänkte göra en PP förstärkare med två EL90 men tänkt trafo har bara 1,5 A på glöden och 2 12AX7 och 2 EL90 drar tillsammans just 1,5 A. Känns som man borde ha lite marginal där och inte ligga precis på spec.
Alternativet är ett annat trafo men då hoppar ht upp med 50 volt.
Åsikter?
H
Bosse

21 Dec 2019, 13:34
Profile

Post Re: 6V6 metall och EL90 spänningstålighet samt glöd belastni
trälhavsvägen wrote:
Egentligen 3 frågor.
Ett: Jag har tillgång till NOS 6V6 metall av RCA:s tillverkning. Jag ämnar bygga en 5E3, förutom att dom blir varma, pallar dom samma spänningar som 6V6 GT. I detta fallet runt 360-370 på anoden?

Två:
Jag har en hel del NOS EL90 som är ett trevligt rör i enpetare. Jag har 270 volt på anoden och det hanteras utan att knorra på något sätt.
Har någon erfarenhet av hur dessa klarar av att hoppa upp till ca 335 volt på anoden?
EL90 är ju till stora delar ett förminskat 6V6 och storebror tål ju spänningar långt över spec.

Tre: Lite av föregående fråga bottnar i att tänkte göra en PP förstärkare med två EL90 men tänkt trafo har bara 1,5 A på glöden och 2 12AX7 och 2 EL90 drar tillsammans just 1,5 A. Känns som man borde ha lite marginal där och inte ligga precis på spec.
Alternativet är ett annat trafo men då hoppar ht upp med 50 volt.
Åsikter?
H
Bosse

Du kan ju frikoppla glöden med en ytterligare 12V trafo, ( eller 6 om du hittar)

21 Dec 2019, 16:39
Profile WWW

Ja, jag var inne på det, men det är inte riktigt vad jag vill. Tanken är att bygga den väldigt liten och då känns det sådär att smäcka dit ett trafo till.
Men resonemanget att vilja ha lite marginal på glöden är väl sunt? Kanske 25-30%?

21 Dec 2019, 16:51
Profile

trälhavsvägen wrote:
Ja, jag var inne på det, men det är inte riktigt vad jag vill. Tanken är att bygga den väldigt liten och då känns det sådär att smäcka dit ett trafo till.
Men resonemanget att vilja ha lite marginal på glöden är väl sunt? Kanske 25-30%?

Ja, inte minst för att man kanske vill addera en last senare ( DC till relä, lampa, driva pedal etc)

21 Dec 2019, 18:53
Profile WWW

Om trafon säger X så ska du kunna köra med X. Glöden är ju inte samma sak som som B+ där du får olika sag om du ligger på specs eller under som påverkar ljudet. En riktig trafo ska ange Yvolt vid Xampere. Inte Yvolt olastad. Nu kan jag iofs inte gå i god för aktuell trafotillverkare.

21 Dec 2019, 23:36
Profile

En bra trafo ska kunna leverera enligt spec. Kärnan kan bli lite övervarm om totaluttagbet av effekt är större än spec, men lite på gränsen på nån av utgångarna ska inte vara dödande (om det inte är en dålig produkt). Vad gäller 6AQ5/EL90 vs 6V6 så är det troligen inte ett problem med överspänning på anoden (lite), men tillåtna anodförlusten är nog större på 6V6; håll ordning på katodströmmen och max Pa så bör det nog funka.

21 Dec 2019, 23:46
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]