View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 23:48

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
kulturstöd till konstnärer 
Author Message

Post kulturstöd till konstnärer
Måste spy ur mig lite[xx(][xx(]

Alltså:

Nu annonserar Kulturministern att det statliga kulturstödet ska ses över

BRA, tycker jag som ofta har irriterat mig på att vi ska finansiera författare, konstnärer och musiker under deras "kreativa uppladdning" så att de senare eventuellt ska kunna prestera ngt igen och slippa gå till jobbet som oss andra som inte kan försörja oss på konsten[}:)]

Har aldrig förstått varför en konstnär inte skulle kunna ta ett tillfälligt jobb för att försörja sig när just detta krävs av alla oss andra.

Den kostnär som inte kan försörja sig på heltid får väl för f--n ta ett hederligt jobb då tills han säljer nästa tavla..

Nån "konstnär" hävdade till sitt försvar att han minsann behövde perioder emellan sitt skpande för att "Ladda batterierna i lugn och ro"..... [?][?]

Undrar varför i så fall inte den ensamstående tvåbarnsmamman skulle behöva ladda batterierna ett par gånger om året istf att gå upp 05 varje morgon för att hinna få barnen till dagis innan jobbet börjar klockan 07 för att sedan slita med sitt underbetalda jobb till 16, stressa iväg till affären eller Posten och sedan hinna hämta ungarna innan dagis stänger. Dag efter dag. År efter år. Är det nån som behöver ladda batterierna så är det väl hon? Inte nån jävla rufsig installations-konstnär som hellre vill dricka rödvin på dagarna än att arbeta.

Men ge mig gärna lite mothugg nu och förklara varför våra skattepengar ska gå till viloperioder för kulturarbetarna?

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Oct 2007, 19:21
Profile WWW

Jag tror knappast att stödet är avsett för konstnärernas och författarnas vila. Det är väl för att de ska kunna arbeta med sin konst som de får stödet?

Tanken är väl att samhället ska finansiera produktion av diverse smal kultur som annars inte skulle produceras, tror jag. På sätt och vis kan ju detta jämföras med vilken annan skattefinanierad kulturverksahet som helst - bibliotek, museer, offentligt finansierade konserlokaler etc. Skillnaden är att stödet går direkt till själva produktionen och inte till lokalerna där kulturen tillhandahålls.

Man kan naturligtvis diskutera hur stor mängd skattepengar som ska gå till kultur överhuvudtaget, men personligen tycker jag nog att det det är rätt sympatiskt att stödja en del kulturformer som annars skulle ha svårt att klara sig. Jag tror att vi får ett rikare kulturliv på det sättet. Motargumentet är ju förstås att man kan undra om någon egentligen vill ha den kultur som inte klarar sig på egen hand.

16 Oct 2007, 20:30
Profile ICQ WWW

<font color="green">Det är bra att stödja olika kulturgärningar.
Inte minst som en motvikt mot dagens totalkommersiella samhälle.
Angående rödvinet så känner jag mig nästan träffad
</font id="green">

Joshunznera wrote:

Alltså:

BRA, tycker jag som ofta har irriterat mig på att vi ska finansiera författare, konstnärer och musiker under deras "kreativa uppladdning" så att de senare eventuellt ska kunna prestera ngt igen och slippa gå till jobbet som oss andra som inte kan försörja oss på konsten[}:)]

Har aldrig förstått varför en konstnär inte skulle kunna ta ett tillfälligt jobb för att försörja sig när just detta krävs av alla oss andra.

Den kostnär som inte kan försörja sig på heltid får väl för f--n ta ett hederligt jobb då tills han säljer nästa tavla..

Nån "konstnär" hävdade till sitt försvar att han minsann behövde perioder emellan sitt skpande för att "Ladda batterierna i lugn och ro"..... [?][?]

Undrar varför i så fall inte den ensamstående tvåbarnsmamman skulle behöva ladda batterierna ett par gånger om året istf att gå upp 05 varje morgon för att hinna få barnen till dagis innan jobbet börjar klockan 07 för att sedan slita med sitt underbetalda jobb till 16, stressa iväg till affären eller Posten och sedan hinna hämta ungarna innan dagis stänger. Dag efter dag. År efter år. Är det nån som behöver ladda batterierna så är det väl hon? <font color="red">Inte nån jävla rufsig installations-konstnär som hellre vill dricka rödvin på dagarna än att arbeta. </font id="red">

Men ge mig gärna lite mothugg nu och förklara varför våra skattepengar ska gå till viloperioder för kulturarbetarna?

-----------------

Image

16 Oct 2007, 20:46
Profile

visst är det så dossena, och tro nu inte att jag är emot kulturstöd. Långtifrån så.

Smal kultur (liksom bred kultur) ska stödjas, det tycker jag också. Men inte i form av försörjning till konstnärerna utan till stöd åt gallerier, museer, utställningar etc som ger oss andra möjlighet att ta del av verken.

Det jag vänder mig emot är att vi ska stödja och försörja de "konstnärer" som inte kan livnära sig på sin konst. Dom får allt ge sig ut och söka jobb som oss andra som inte valt att titulera oss konstnär

Och visst kan man se det så att det nuvarande kulturstödet ska användas för att de ska kunna utöva sin konst. Tyvärr är det ju inte så det uppfattas av alla som uppbär stödet. Många tror att det är ngt slags stöd för att kunna softa ihop till lite ny inspiration.. I min värld ska de leva på pengarna de fick för sitt senaste konstverk. Det första får de måla ihop på sin fritid

-----------------

16 Oct 2007, 20:51
Profile WWW

<font color="green">Det är bra att stödja olika kulturgärningar.
Inte minst som en motvikt mot dagens totalkommersiella samhälle.
Angående rödvinet så känner jag mig nästan träffad
</font id="green">

[8D]haha, inte ska du känna dig träffad guitarowner. Att spetsa till argumentationen hör till om man vill ha reaktioner[8D]

-----------------

16 Oct 2007, 20:54
Profile WWW

Här i samhället har man hotat med att lägga ned vårdcentralen - och om vanligt folk ska prioritera så tror och hoppas jag att man vill ha vårdcentral mycket hellre än konst och balett...

R.T.

16 Oct 2007, 21:00
Profile WWW

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

16 Oct 2007, 21:05
Profile

Alltså:

Undrar varför i så fall inte den ensamstående tvåbarnsmamman skulle behöva ladda batterierna ett par gånger om året istf att gå upp 05 varje morgon för att hinna få barnen till dagis innan jobbet börjar klockan 07 för att sedan slita med sitt underbetalda jobb till 16, stressa iväg till affären eller Posten och sedan hinna hämta ungarna innan dagis stänger. Dag efter dag. År efter år. Är det nån som behöver ladda batterierna så är det väl hon? Inte nån jävla rufsig installations-konstnär som hellre vill dricka rödvin på dagarna än att arbeta.

-----------------

Jag kan (och vill inte) ge dig mothugg i sakfrågan.

"Kulturstöd" till före detta aktiva konstnärer går inte att försvara särskilt enkelt, fast vi kommer nog att få en debatt i media med en del tappra försök den närmaste tiden.

Kuturstöd vill jag likna vid till exempel stöd till näringsverksamhet.

Jag tycker att det är viktigt med stöd till unga eller nya företagare med bra ideér och stödfinansiering under startskedet av ett företag och utvecklingen av en produkt eller tjänst. Så kallad "såddfinansiering" innan banker och andra kreditgivare slantar upp. Motiveringen till detta är förutom att underlätta entreprenörskap möjligheten till nya varor och tjänster, dvs en ökad mångfald. Denna finasiering måste ha lägre krav på avkastning än traditionell finansiering.

Annan verksamhet som bör stödjas är sådan verksamhet som behövs i samhället men har svårt att klara sig kommersiellt. Dessa verksamheter finns oftast i närheten av offentlig sektor.
Syftet med dessa är att trygga allas tillgång till basal välfärd eller för att trygga en mångfald.

Ovanstående resonemang är direkt överförbart till kultursektorn.

Exempel på sådant som ska ha kulturstöd är skattefinasierade musik och kulturskolor, föreningsstöd och stöd till lokala kulturintressen likväl som statligt stöd till museér, vissa institutioner och stöd för kultur till etniska minoriteter.

Det kulturstöd som Josh avser skulle aldrig förekomma i en kommun. Vi ska komma ihåg att det är där det stora summorna av svenskt kulturstöd hanteras dagligen.

Vi betalar inte en krona till någon som inte avser att prestera något!

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

16 Oct 2007, 21:45
Profile

[

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

jorå, det betalas en hel del bidrag utan att veta varför. Inte i din kommun såklart[;)] men säkert annorstädes. Och dessutom räcker det nog inte med att man frågar snällt om konstnärens avsikter, då får man de svar man förtjänar [:o)]

-----------------

16 Oct 2007, 22:08
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Bilton wrote:

[

/Bilton

jorå, det betalas en hel del bidrag utan att veta varför. Inte i din kommun såklart[;)] men säkert annorstädes. Och dessutom räcker det nog inte med att man frågar snällt om konstnärens avsikter, då får man de svar man förtjänar [:o)]

-----------------

Men det resonemanget gäller ju knappast bara inom kultursektorn...

Det finns förstås många exempel på rätt tveksamma verksamheter som fått stöd av det slag som Bilton kallar "såddfinanseiring".

16 Oct 2007, 22:34
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Bilton wrote:

[

/Bilton

-----------------

Men det resonemanget gäller ju knappast bara inom kultursektorn...

Det finns förstås många exempel på rätt tveksamma verksamheter som fått stöd av det slag som Bilton kallar "såddfinanseiring".

så rätt

-----------------

16 Oct 2007, 22:36
Profile WWW

Nu handlade det väl inte om kulturstöd i största allmänhet, utan om konstnärslöner. Jag måste medge att jag har svårt för det. Det är ju en slags ej behovsprövat socialbidrag för kultureliten. En förmån ingen annan yrkesgrupp har.
Tänk dig att få pengar när du inte giggar eller säljer skivor. När du får in lite stålars så görs avdrag från konstnärslönen förstås. Tänk på alla skitjobb som du och jag måste ta för att vi inte kan göra karriär på musiken. Det slipper du om du har konstnärslön. Det finns faktiskt inga krav alls på dig när du väl beviljats din konstnärslön. Du kan faktsikt göra just ingenting i åratal i väntan på den stora inspirationen. Det är inga jättestora pengar ca 200 000 kronor om året, men det är gratis pengar. Räkningen skickar du bara till skattebetalarna. Skål!

--------------------------------------------------
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

16 Oct 2007, 23:06
Profile

Kan vem som helst bli det?

[:D][:p]

17 Oct 2007, 14:32
Profile WWW

Pal wrote:

När är man konstnär då?

<b>Kriterier för fördelning av stipendier och bidrag
<i>
Konstnärlig kvalitet, yrkesverksamhet och ekonomiskt behov är grundkriterierna vid fördelningen. Därutöver strävar styrelsen efter att fördela stipendierna över landet - det skall vara lika lätt eller svårt att få stipendium oberoende av var man är verksam - och i förhållande till kön, ålder och val av uttrycksform. För att få tilldelas stöd skall man ha sin huvudsakliga konstnärliga verksamhet i Sverige eller vara stadigvarande bosatt i landet. Den som deltar i en grundläggande konstnärlig utbildning kan inte komma i fråga för stipendium eller bidrag.</b>"]

Här har du alla som har det i Sverige just nu:
http://www.konstnarsnamnden.se/stip/inkomstgarant.html

17 Oct 2007, 17:09
Profile ICQ WWW

knedy wrote:

<i>
Konstnärlig kvalitet, yrkesverksamhet och ekonomiskt behov är grundkriterierna vid fördelningen. Därutöver strävar styrelsen efter att fördela stipendierna över landet - det skall vara lika lätt eller svårt att få stipendium oberoende av var man är verksam - och i förhållande till kön, ålder och val av uttrycksform. För att få tilldelas stöd skall man ha sin huvudsakliga konstnärliga verksamhet i Sverige eller vara stadigvarande bosatt i landet. Den som deltar i en grundläggande konstnärlig utbildning kan inte komma i fråga för stipendium eller bidrag.</b>"]

Fasen, kolla vem som är med: Jan Schaffer

Man kanske skulle söka [:D]!

Micke

17 Oct 2007, 17:13
Profile ICQ WWW

knedy wrote:

Pal wrote:

När är man konstnär då?

<i>

Den mest oväntade rubriken var väl ändå... schackspelare! Jag undrar hur många som vet att schackspelaren Ulf Andersson upbär statlig inkomstgaranti för konstnärer.

17 Oct 2007, 19:11
Profile ICQ WWW

17 Oct 2007, 22:09
Profile

Den mest oväntade rubriken var väl ändå... schackspelare! Jag undrar hur många som vet att schackspelaren Ulf Andersson upbär statlig inkomstgaranti för konstnärer.

Jag visste det! Jag har fått spö av honom i shack....[:D]

/Bilton

18 Oct 2007, 09:01
Profile

Quote:

/Bilton

Vilket iofs väl inte bevisar så mycket.. Inte faan kan det väl behövas konstnarsstöd för att spöa Bilton i schack heller [;)]

-----------------

18 Oct 2007, 09:35
Profile WWW

Bilton wrote:

Quote:

/Bilton

Vilket iofs väl inte bevisar så mycket.. Inte faan kan det väl behövas konstnarsstöd för att spöa Bilton i schack heller [;)]

-----------------

Nej, det behövs inte![:I][:I][:D]

Jag råkade bara veta att han hade konstnärsstöd eftersom vi spelat i samma klubb.

/Bilton

18 Oct 2007, 11:41
Profile

Jan Myrdal och Göran Palm finns med på listan!
De är väl pensionärer?
Om Godsägare Persson skriver en bok kanske han också kan få stöd.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

18 Oct 2007, 21:05
Profile WWW

Ett jobb är ett jobb, kan man inte försörja sig som konstnär så får man väl för faen hitta på något annat.

+En miljard.

Jävla påhitt. Det här innebär i praktiken att det är politiker som bestämmer vad som är "kultur" eller ej. Om allmänintresset för denna så kallade "kultur" är så lågt att konstnärerna inte kan tjäna några pengar på det, så rimmar det uppenbarligen illa med <i>rådande"] kultur. Det må vara hur tragiskt som helst, men folk tittar hellre på MTV än går på muséer och utställningar. Den eran är förbi. Svälj det och skaffa ett jobb. [}:)] Samma sak gäller musikutövande.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

19 Oct 2007, 10:23
Profile

Makten wrote:

Galanti wrote:

Ett jobb är ett jobb, kan man inte försörja sig som konstnär så får man väl för faen hitta på något annat.

+En miljard.

Jävla påhitt. Det här innebär i praktiken att det är politiker som bestämmer vad som är "kultur" eller ej. Om allmänintresset för denna så kallade "kultur" är så lågt att konstnärerna inte kan tjäna några pengar på det, så rimmar det uppenbarligen illa med <i>rådande"] kultur. Det må vara hur tragiskt som helst, men folk tittar hellre på MTV än går på muséer och utställningar. Den eran är förbi. Svälj det och skaffa ett jobb. [}:)] Samma sak gäller musikutövande.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

Det är nog i och för sig inte så att folk inte vill se exempelvis konstutställningar. Det gör flera hundra tusen människor varje år bara i Stockholm. Men besökarna vill eller kan inte betala vad entrébiljetten skulle kosta om verksamheten inte var skattefinsierad.

Tycker du inte att kultur ska skattefinansieras överhuvudtaget? Det innebär i så fall att konserthuset, operan, alla museer och alla bibliotek får stänga. För egen tycker jag det vore trist om det blev så. Dessutom blev jag nog arbetslös...[;)]

19 Oct 2007, 13:25
Profile ICQ WWW

dossena, du frågar Makten men jag svarar jag också så länge:

Absolut tycker jag att vi ska ha en stadsfinasierad kultur, tex bibliotek, teatrar, museer mm. Operan är jag mer tveksam till, eftersom den inte riktar sig till de breda folklagren. Ta Opera-pengarna och satsa på Kommunala Musikskolor istället tex

Det jag ville diskutera i denna tråd är snarare det statliga konstnärsstödet, inte kulturstöd i allmänhet

-----------------

19 Oct 2007, 13:42
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Absolut tycker jag att vi ska ha en stadsfinasierad kultur, tex bibliotek, teatrar, museer mm. Operan är jag mer tveksam till, eftersom den inte riktar sig till de breda folklagren. Ta Opera-pengarna och satsa på Kommunala Musikskolor istället tex

Det jag ville diskutera i denna tråd är snarare det statliga konstnärsstödet, inte kulturstöd i allmänhet

-----------------

Visst, jag förstår det. Och konstnärsstödet är verkligen en rätt speciell form av kulturstöd, bland annat med tanke på hur många av dem som får pengarna som är pensionärer.

Samtidigt tycker jag att det är lite intressant att ställa frågan på sin spets - hur vill vi att kultur ska finansieras generellt? Jag tror att rätt många inte tänker på hur stor del av den kultur man så att säga tar för given som bekostas med skattepengar. Sverige är ju inte heller på något sätt unikt i det sammanhanget.

19 Oct 2007, 13:53
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

-----------------

ojoj vad det debatteras om de pengar som vi skänker till olika ändamål genom våra skattepengar... alltså med den tungan kan man klaga på allt o alla... Jag tror faktiskt inte att det är så himla lättsinnigt att få konstnärsbidrag som man kanske vill få det att låta nu... men man kan väl bredda diskussionen och då säger jag att jag hellre betalar för en halvlyckad/misslyckad konstnär så han/hon får bröd och logi än att betala en massa pengar för att polisen ska kunna säkra fotbollsmatcher t.ex.... jag gillar inte snacket om att allt som är för den bredda publiken är OK men inte för den smala... de miljarder som fotbollsarrangemang kostar oss är inte någonting jag egentligen vill betala för... ge min andel till fattige målarn istället *smile*

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se
http://www.facebook.com/profile.php?id=702488639

23 Oct 2007, 16:18
Profile ICQ WWW

Slo, du har tvär-rätt betr fotbollsmatcherna. Håller med dig fullständigt. Men för den skull vill jag inte stödja annat tjafs istället[;)]

Förresten, betr fotbollshuliganism.. Det finns ett riktigt enkelt sätt att bekämpa sånt: Låt båda lagen spela för tomma läktare i tre omgångar efter varje bråk. Då blir det nog faan snart lugnt på Råsunda också (om det nu finns ngn fotbolls-supporter som vill motarbeta huliganismen, vill säga. Vad vet jag, jag är ju sport-analfabet [8D])

-----------------

23 Oct 2007, 20:46
Profile WWW

Fotbollssnacket får mig återigen en tjej som intervjuades i samband med göteborgskravallerna vid det där EU-toppmötet: "Vad ska huliganerna i vår politiska demonstration att göra, de kan väl hålla sig på fotbollsarenorna?!". [:)]

23 Oct 2007, 21:18
Profile

http://www.aftonbladet.se/kultur/article5820825.ab

[^]

-----------------

19 Sep 2009, 07:51
Profile WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next