View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 01:21

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Virusen är ute efter din musik!!!! 
Author Message

notuern wrote:

_jesper_ wrote:
Ja, alltså, jag kan inte skriva mjukvara som kodar/avkodar formatet mp3 utan att riskera bli stämd eller betala licenspengar till ett flertal olika parter som alla hävdar äga patent till formatet eller delar av det. Det suger.

Ok, jag "ger mig" på första punkten, det börjar bara utvecklas till ett gräl som kommer sluta på "din mamma nivå". [:o)]

Ja, jag är tillräckligt trött och irriterad för att det ska kunna hamna där. Läs wikipedias artikel, den är ganska bra. Jag _vet_ att du har fel. Påstår du att du kan höra skillnad på ljuddata komprimerad med FLAC och original? Isåfall inbillar du dig eller har en väldigt trasig avkodare. Det är exakt samma data som skickas till ditt ljudkort.
Quote:
Men det med MP3 och att skriva mjukvara är ju ingenting som JAG påverkas av, därför bryr jag mig inte. Det finns dll'er som man får använda gratis till det iaf. det enda kravet är att man skriver med vart dll'en kommer ifrån.
Jag tror att det var tidigare Winamp som använde sig av den, även min fars kompis använde den i en MP3 spelare han gjorde, och det var lagligt.

Jag är tveksam till att du faktiskt får använda de DLLerna... och att du inte påverkas är ju bara vad du tror. Det hindrar folk från att skriva mjukvara du hade kunnat ha mycket nytta av, det tvingar andra att ta betalt eller finansiera sig med reklam etc som du drabbas av.

Hursomhelst, finns det ett fritt och öppet alternativ som är lika bra eller bättre på övriga punkter också så är ju valet självklart.

06 Aug 2007, 02:25
Profile ICQ WWW

Självklart så tappar inte filen i komprimperingen, det var inte det jag menade. Det jag menar är vid uppspelningen, annars måste du dekomprimera hela filen innan du spelar upp den, och det tycker jag käns opraktiskt.
Självklart så är ju datan i filen intakt, men vid uppspelningen så blir det ju loss, och om det inte blir loss så blir det i form av att det hackar till, eller som jag skrev innan, att den packar upp filen innan uppspelning.

Tyvärr, det stämmer fortfarande inte. Alla filformat måste tolkas på ett eller annat sätt av programvara eller chip innan de spelas upp. Detta märks inte i praktiken om din dator inte är trasig eller otillräcklig. Dvs det ÄR ingen skillnad på FLAC eller WAV ur den aspekten.

Vad är det för dator du använt där du hört skillnad?

Det enda jag kan tänka mig är om man har en dator där ljudkortet är väldigt störningskänsligt och där den lilla extra CPU-kraften som går åt skickar in störningar i ljudkortet på nåt skumt vis. Har man det problemet lär man ju få liknande störningar oavsett vad du gör samtidigt som du spelar upp ljud - surfar, läser mail eller så. Min förra laptop (Compaq Armada M700) var sådan - det blev oljud i ljudkortet när man rörde musen! Inget man kan beskylla FLAC för dock...

06 Aug 2007, 06:30
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2