View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:12

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Årets musiktips! 
Author Message

Ja, det är årets bästa platta för mig, och en av de absolut bästa jag lyssnat på i hela mitt liv!
Kapten Röd - Stjärnorna finns här är helt fantastisk rakt igenom

Gör er själva en tjänst och kolla in detta. Berättar inte mer om vad de e för musik, men är ni öppensinniga och kanske inte alltför blåa i själen så kommer ni att gilla/älska!

Ladda hem eller köp! Eller som jag, först de ena, sen de andra

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

30 Jul 2007, 23:32
Profile ICQ WWW

Hyfsat bra skiva. Jag tenderar att lessna lite på denna typ av musik om jag skall lyssna på hela skivan men hör man en låt då & då är det kanon, riktig soft förfestmusik... [;)]

Skall bli kul att se Svenska Akademien nu på Urkult till helgen oxå..

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

31 Jul 2007, 08:10
Profile

Jag är absolut inget reaggefans, men det finns så grymt mkt i texterna på denna skiva att jag ryser när jag lyssnar..

Såg Svenska på trästocks där dom utan tvekan stod för bästa spelningen, så de blir nog bra!

6 strängar är 6 för lite

31 Jul 2007, 11:27
Profile ICQ WWW

Kanske något för mig. Min själ är inte blå på en enda fläck![:D][;)]

Leve Visan! Leve Den Akustiska Bluesen!

31 Jul 2007, 11:47
Profile ICQ WWW

Jag är blåröd som vanligt med denna typ av "musik" har jag svårt för. Gottköpstexter för bittra[;)] till billig beat[}:)]

TAcka vet jag Petter eller Eminem om det ska rappas[8D]

(tur att det är högt i tak här på BOJen) (?[:I])

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 Jul 2007, 11:51
Profile WWW

Hu, det var nog det sämsta jag hört på länge! Nu återgår jag till att lyssna på Michael Schenker!

/Micke

31 Jul 2007, 12:04
Profile ICQ WWW

Äh..va faan...rökte du inte en pipa samtidigt som du lyssnade..det måste man! [;)]

javelin70 wrote:

Hu, det var nog det sämsta jag hört på länge! Nu återgår jag till att lyssna på Michael Schenker!

/Micke

/Emnitec

31 Jul 2007, 13:53
Profile

OJojoj, nu har gubben gått å blivit gammal!
Kallar du det här för rap`?
Petter och Eminem? ok för eminem, men Petter har ju för fasen inte gjort varken en vettig text eller låt i hela sitt liv!!
Ska du ha rap så är de Timbuktu om du vill ha svenskt (Någon som minns skivan madderfakkingdiiil?) och Kayne West, Lupe Fiasco eller JayZ om de ska va på utrikiska, Lady Soverieign om du e modig, eminem e som sagt bra han med.

Men att kalla detta för rap känns för mig som att jämföra Bonamassa med Britney Spears..

Sen behöver man ju inte tycka om detta, men för mig så handlar det inte bara om hur tunga beat deta handlar om, utan kanske snarare om själen i musiken..

En del av själen ligger ju hos en själv, och att tillexempel fundera på att man står utan pengar efter sjukskrivningen, att chefen försöker säga upp dig och på alkisen på bänken när Ensamhället går igång, eller att tänka på en vän som dog alltför tidigt när man lyssnar på 29:e mars, det skapar en känsla så otroligt stor. Men då måste man ju känna musiken, och inte bara lyssna till den.

Och jag vet att de nu låter som att jag inte kan acceptera att vissa inte gillar detta, men det är hur lungt som helst, har lyssnat på en hel del av de ni skriver om i trådarna och inte uppskattat de på samma sätt, man är ju inte stöpta i samma form helt enkelt, kul att så många laddade hem ändå!

Joshunznera wrote:

Jag är blåröd som vanligt med denna typ av "musik" har jag svårt för. Gottköpstexter för bittra[;)] till billig beat[}:)]

TAcka vet jag Petter eller Eminem om det ska rappas[8D]

(tur att det är högt i tak här på BOJen) (?[:I])

-----------------

6 strängar är 6 för lite

01 Aug 2007, 01:02
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

/Micke

Såg du inte Reinfeldts regeringsförklaring?

6 strängar är 6 för lite

01 Aug 2007, 01:04
Profile ICQ WWW

OJojoj, nu har gubben gått å blivit gammal!
Kallar du det här för rap`?
Petter och Eminem? ok för eminem, men Petter har ju för fasen inte gjort varken en vettig text eller låt i hela sitt liv!!
Ska du ha rap så är de Timbuktu om du vill ha svenskt (Någon som minns skivan madderfakkingdiiil?)

jomenvisst, glömde Timbuktu! Han e bra ocså (på sitt sätt)

Fast den störste (och förste?) rapparen var ju Evert Taube[:)]

Och reggae är ngt helt annat än vad Kapten Röd kommer inärheten av[}:)]

Den där liknelsen med Joe Bonamassa och Britney var ju rätt kul f.ö, Jag antar förstås att Kapten Röd ska gestalta Britney då[;)]

Annars förstår jag mycket väl att det kan finnas personliga relationer till låtar och texter. Att en medioker text kan sitta som en smäck för ngn i en specifik livssituation.

-----------------

01 Aug 2007, 05:21
Profile WWW

"<i>Att en till synes medioker text för den ene kan sitta som en smäck för den andre i en specifik livssituation"]" [;)]

För...inte tyckte då jag att texterna var mediokra..

Joshunznera wrote:
Att en medioker text kan sitta som en smäck för ngn i en specifik livssituation.

-----------------

/Emnitec

01 Aug 2007, 08:21
Profile

Appappapp...du måste väl ändå mena..

"<i>Att en till synes medioker text för den ene kan sitta som en smäck för den andre i en specifik livssituation"]" [;)]

men det tyckte ju jag då..

(fast ska jag vara ärlig så lyssnade jag ju bara på en hel låt)

-----------------

01 Aug 2007, 08:35
Profile WWW

Jag vet att du tyckte texten var medioker och det är klart du skall tycka det om du tycker det...hmm... [:D]

Jag är bara på lite besserwisserhumör och tycker att du skulle skriva att det var ditt personliga tyckande som tyckte att texten var medioker....

Imorrn får jag inte vara en besserwisser eftersom det är Urkult-festival och där är det mer kärlek än t.o.m. på Pride-festivalen så jag häver ur mig det jag har idag...

Joshunznera wrote:

Emnitec wrote:

Appappapp...du måste väl ändå mena..

men det tyckte ju jag då..

(fast ska jag vara ärlig så lyssnade jag ju bara på en hel låt)

-----------------

/Emnitec

01 Aug 2007, 08:50
Profile

Jag vet att du tyckte texten var medioker och det är klart du skall tycka det om du tycker det...hmm... [:D]

Jag är bara på lite besserwisserhumör och tycker att du skulle skriva att det var ditt personliga tyckande som tyckte att texten var medioker....

Jag skriver alltid det som är min personliga åsikt (BOJen-gurutiteln till trots[:D]) Framförallt gäller ju detta när jag tycker till om musik musik. Det handlar ju om konst och där sitter alltid skönheten i åskådarens öga (eller åhörarens öra i detta fall)

Det är bl. det som jag gillar med BOJen, att man faktiskt kan tycka tvärtom utan att be om ursäkt för det

När det gäller texter och musik tycker jag att det är kul när de går hand i hand. Tyvärr är det ju vanligtvis antingen eller (som med Eminem (text) eller Beatles (musiken). Men de gånger man hör en låt som verkligen berör både musikaliskt och textmässigt då är livet stort. Två exempel ur min torftiga värld:

* "River of tears" från Clapton-albumet Pilgrim. Första gången jag hörde den var jag riktigt låg beroende på en allvarlig privat fnurra. Text och musik satte sig som en smäck i mitt inre

* "Äventyr", med Eva Dahlgren. En låt som jag uppfattar att den handlar om döden (alla skulle nog inte hålla med). Så jävla bra att jag till och med skrivit ned i Vita Arkivet att den ska spelas på min eventuella ([8D]) begravning

* "Someday my peace will come" med Chris REa från Stony Road-albumet. En trött och sjuk Chris Rea svårt märkt av bukspottkörtel-cancer och på randen till sin egen död.

sorry, top5rec för den lilla trådkapningen, men nu fick du ju i alla fall tre låtar till att lyssna in dig på[8D]

-----------------

01 Aug 2007, 09:59
Profile WWW

Ok, det är på svenska och han har inte dreads, är itne ens svart, så det kan inte vara reagge, eller? Känns som att säga att ett brittpop-band (med brittpopen menad som musikstil) måste komma från de brittiska öarna för att räknas till den kategorin.

Du benämner deras texter som dåliga för att du lyssnat på en (1!) låt, men då måste jag fråga, finns det någon artist som har prickat rätt hela tiden?

Låt oss dra lite citat:
Eminem "Hi my name is, what, my name is, huh, my name is icky bitty slim shady"
Mark Knopfler "He do the song about the sweet lovin' woman He do the song about the knife. He do the walk, he do the walk of life
Petter "Alla tjejer skaka rumpan, korka skumpan
Jag är upptagen stumpan
Gör business på scen, slår bort ben
Tar trofén, glider i första kupén, med blåljussirén"

Men som du säger så kommer vi ju med helt olika hakklappar till bordet och för mig så är ju Eric Clapton inte mycket mer än en trött gammal gubbe som gör musik för trötta gamla gubbar..

6 strängar är 6 för lite

01 Aug 2007, 12:20
Profile ICQ WWW

Satt och kollade på Allsången igår och ungarna var som vanligt mer upp och ner i soffan än sittandes men plötsligt då Arne "Rosen" började sjunga så stelnade dom till och började smådigga med sina huvuden...helt tysta under hela låten. Och, efter låten hade dom en massa frågor om aktuell låt.

Och, jag håller med...tycker Rosen är en alldeles genial låt och framförandet är ju helt outstanding!! [:D]

/Emnitec

01 Aug 2007, 12:59
Profile

Ok, det är på svenska och han har inte dreads, är itne ens svart, så det kan inte vara reagge, eller? Känns som att säga att ett brittpop-band (med brittpopen menad som musikstil) måste komma från de brittiska öarna för att räknas till den kategorin.

Du benämner deras texter som dåliga för att du lyssnat på en (1!) låt, men då måste jag fråga, finns det någon artist som har prickat rätt hela tiden?

Låt oss dra lite citat:
Eminem "Hi my name is, what, my name is, huh, my name is icky bitty slim shady"
Mark Knopfler "He do the song about the sweet lovin' woman He do the song about the knife. He do the walk, he do the walk of life
Petter "Alla tjejer skaka rumpan, korka skumpan
Jag är upptagen stumpan
Gör business på scen, slår bort ben
Tar trofén, glider i första kupén, med blåljussirén"

Men som du säger så kommer vi ju med helt olika hakklappar till bordet och för mig så är ju Eric Clapton inte mycket mer än en trött gammal gubbe som gör musik för trötta gamla gubbar..

6 strängar är 6 för lite

haha, vad du tar i idag då[:)]

För det första har jag inte skrivit att alla Kapten röds texter suger, jag refererar bara till det jag har hört, dvs en hel låt och ett par brottstycken från två andra låtar. Å andra sidan är det inget vågat tips att anta att en som skriver en medioker gottköpstext i den ena låten inte skulle göra det också i andra låtar från samma tid.

För det andra har jag inte påstått att Eminem skriver enbart bra texter. Jag har hört bra och dåligt från honom med, men nivån är ändå högre än det mesta andra motherfucking bitch-dravlet som kommer där bortifrån.

Det finns fler exempel i min bok på lysande text-författare som inte alltid hade alla rätt: Frank Zappa är ett sånt exempel

För det tredje tycker jag inte att Clapton skriver bra texter. Långtifrån. Det jag gav var tre exempel, vilket inte innebär att jag gillar allt som de tre artisterna producerat.

Och det där med att vara färgad och ha dread för att vara reggae, det är helt och hållet din tolkning. Jag har hört mycket bra svensk reggae, Peps Persson tex

Ta inte allt så bokstavligt[:)]

-----------------

01 Aug 2007, 13:46
Profile WWW

Alltid svårt att se känslor i text.

Sen så är exemplena ovan tagna från det näst mest framgångsrika albumet och de allra mest framgångsrika albumet som de artisterna gjort, vilket bör innebära att det ibland finns en dålig text på ett i annat fall bra album..

gottköpstext är ett uttryck jag aldrig hört före denna tråd, vänligen utveckla.

och vad gäller din synpunkt på eminems texter så kan jag påpeka samma sak, att jag aldrig sagt att alla Kapten Röds texter är bra. Kallakallacka är mest bara rolig tillexemel.

6 strängar är 6 för lite

01 Aug 2007, 14:16
Profile ICQ WWW

Sen så är exemplena ovan tagna från det näst mest framgångsrika albumet och de allra mest framgångsrika albumet som de artisterna gjort, vilket bör innebära att det ibland finns en dålig text på ett i annat fall bra album..

och vad gäller din synpunkt på eminems texter så kan jag påpeka samma sak, att jag aldrig sagt att alla Kapten Röds texter är bra. Kallakallacka är mest bara rolig tillexemel.

6 strängar är 6 för lite

mina exempel är knappast tagna från de mest framgångsrika skivorna från resp artist

gottköpstext är i detta fall detsamma som opportunistism , dvs man skriver sånt som man tror att fansen vill höra snarare än det man vill uttrycka. HAr ingen aning om ifall det är så, det är bara min tolkning, blir bara lite trött av politisk korvstoppning.

-----------------

01 Aug 2007, 14:35
Profile WWW

Joshunznera wrote:

top5rec wrote:

6 strängar är 6 för lite

mina exempel är knappast tagna från de mest framgångsrika skivorna från resp artist

gottköpstext är i detta fall detsamma som oppotunistism , dvs man skriver sånt som man tror att fansen vill höra snarare än det man vill uttrycka. HAr ingen aning om ifall det är så, det är bara min tolkning, blir bara lite trött av politisk korvstoppning.

-----------------

Nu är du allt ute och går med rullatorn, du får ta tillfället i akt att lyssna igenom hela albumet nån dag i framtiden när du får en halvtimme över.
Eller varför inte se första fem minuterna av trainspotting och sen ge en rescension?[;)][}:)][:D]

6 strängar är 6 för lite

01 Aug 2007, 17:45
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

top5rec wrote:

6 strängar är 6 för lite

gottköpstext är i detta fall detsamma som oppotunistism , dvs man skriver sånt som man tror att fansen vill höra snarare än det man vill uttrycka. HAr ingen aning om ifall det är så, det är bara min tolkning, blir bara lite trött av politisk korvstoppning.

-----------------

Nu är du allt ute och går med rullatorn, du får ta tillfället i akt att lyssna igenom hela albumet nån dag i framtiden när du får en halvtimme över.
Eller varför inte se första fem minuterna av trainspotting och sen ge en rescension?[;)][}:)][:D]

6 strängar är 6 för lite

Att jag skulle orka igenom hela den skivan med rullatorn är lika osannolikt som att du skulle orka lyssna på Anders Borgs budgetdragning. Vi har förutfattade meningar både du och jag

Trist f.ö. med ålderspåhopp när man pratar musik. Värdelöst dessutom att ens diskutera tycke och smak. Att det finns folk som uppskattar skitmusik som jag inte orkar lyssna på är helt ok och en del av det som gör vår värld värd att leva i.

Skulle aldrig ha gett mig in i denna diskussion , det inser jag ju nu och avslutar därför för min del just här och nu.

-----------------

01 Aug 2007, 18:36
Profile WWW

Joshunznera wrote:

top5rec wrote:

Joshunznera wrote:

[quote="top5rec"]

6 strängar är 6 för lite

-----------------

6 strängar är 6 för lite

Att jag skulle orka igenom hela den skivan med rullatorn är lika osannolikt som att du skulle orka lyssna på Anders Borgs budgetdragning. Vi har förutfattade meningar både du och jag

Trist f.ö. med ålderspåhopp när man pratar musik. Värdelöst dessutom att ens diskutera tycke och smak. Att det finns folk som uppskattar skitmusik som jag inte orkar lyssna på är helt ok och en del av det som gör vår värld värd att leva i.

Skulle aldrig ha gett mig in i denna diskussion , det inser jag ju nu och avslutar därför för min del just här och nu.

-----------------

[/quote]

För arkivet så vill jag påpeka att jag mer än gärna lyssnar på borgs budget, jag hoppas bara att inte gör så många till. Jag har nog bättre koll på borgarnas politik än du tror.

om du sedan tar det som ett ålderspåhopp att jag skriver att du är ute o går med rullatorn i stället för att du är ute och cyklar och tar illa upp över det kan jag tycka att du är lite överkänslig.

6 strängar är 6 för lite

01 Aug 2007, 23:55
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 22 posts ]