| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 vad gör ni en sån här kväll?
själv sitter jag på altanen i Tullinge och bygger om min hemsida med lite flash. Bredvid står ett liiitet glas Ouzo [;)] Vad gör ni andra? Är ni off-line eller smyger ni in till datorn då och då trots att det är sommar och sol?[8D] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Jul 2007, 22:01 |
|
 |
|
Burner
|
1:a semesterdagen... Halva dan gick åt att knata runt i skogen med jycken, medans fru & svärmor plocka blåbär..
Andra halvan av dagen ägnades åt sol, bad i poolen & bira i trädgården [:D]
NJust nu e man lite lagom suffsig[:p][;)]
"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"
|
| 16 Jul 2007, 22:06 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Burner wrote: 1:a semesterdagen... Halva dan gick åt att knata runt i skogen med jycken, medans fru & svärmor plocka blåbär..
Andra halvan av dagen ägnades åt sol, bad i poolen & bira i trädgården [:D]
NJust nu e man lite lagom suffsig[:p][;)]
"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"
å faan, här är det första dan <b>efter</b> semestern...[^] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Jul 2007, 22:14 |
|
 |
|
Matte
|
Här packas det väska för att dra till STHLM imorgon och gå på lite jazzfestival och göra stan osäker.[:D] Ingen Ouzo, bara vatten. Rusdrycker kommer det nog bli så det räcker i stora staden.
<font size=1>I play pretty loud onstage, mainly because there's a wild ape on the drums.<i> -Scott Henderson"]</font id=size1>
|
| 16 Jul 2007, 22:27 |
|
 |
|
aliendealer
|
nere i skåneland så slickar jag såren efter en låååång och hård helg. Började i torsdags med Metallica i Stockholm, utgång i "byn" efter konserten och var i säng vid 05:30. fredagen räknar jag inte ens som en dag... Lördag party, party i Göteborg. I säng vid 5 på morgonen. Söndagen räknar jag inte ens... Idag var jag uppe 13 och målade fram till 18. Så nu ska jag försöka sova, men jag är säkert för trött för det, ta mig fasen [:D]
"Beware of the AlienDealers ! ! !"
|
| 16 Jul 2007, 23:34 |
|
 |
|
knedy
|
Först repade jag med ett av banden och bestämde att jag kanske skulle ta och sjunga lite.. pirrigt som tusan kan jag meddela. Sen for jag över till ett annat och snackade och skrev på ett papper så får man snart pengar för ett gig häromdagen. Vi fick 200kr/skalle, trodde vi skulle få ett presentkort på en kanelbulle och kaffekopp hos det lokala kafét så det var en positiv överraskning. Vi spelade bara i en kvart och på mestadels lånade grejer så det var schysst tycker jag. [8D]
Alla stålar är välkomna då jag annars sitter arbetslös, känns tyvärr som jag måste sälja något. Återkommer kanske om det senare..[B)]
|
| 17 Jul 2007, 02:01 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Dukade upp med allt som behövs för att äta surströmming ute i sommarstugan i sällskap av förädrar och en bror med familj. Ingen surströmming gick dock att uppbringa varför vi åt sillbuffe, tunnbröd, mandelpotatis, lök osv vilket sköljdes ned med öl och snaps.
Natten tillbringades i tält med grabben, en tradition vi har att varje sommar campa på gräsmattan. (Jag är för gammal för att sova i tält har jag lärt mig, nu är jag stel i ryggen och trött av att ha sovit för dåligt.)
/Bilton "Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther
|
| 17 Jul 2007, 13:58 |
|
 |
|
bjoel
|
Det hände inte så mycket - såg på tv och sen somnade tidigt. Så blir det när man gått upp för tidigt på morgonen. [:)]
|
| 17 Jul 2007, 14:11 |
|
 |
|
javelin70
|
Första arbetsdagen igår [xx(]. Biltvätt när jag kom hem och sedan blev det att kolla den enbarmliga antennen till digitaltvburken. Det har varit störningskänsligt hela tiden men nu funkar bara 1:an och 2:an, resten är väck. Det verkar som om antennen gjort sitt, funkade hyfsat i ca 1,5 år. Håll er borta från dom här:  Säljs som Digiality och Maximum - rent skräp! /Micke
|
| 17 Jul 2007, 15:17 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Bilton wrote: Dukade upp med allt som behövs för att äta surströmming ute i sommarstugan i sällskap av förädrar och en bror med familj. Ingen surströmming gick dock att uppbringa varför vi åt sillbuffe, tunnbröd, mandelpotatis, lök osv vilket sköljdes ned med öl och snaps.
Natten tillbringades i tält med grabben, en tradition vi har att varje sommar campa på gräsmattan. (Jag är för gammal för att sova i tält har jag lärt mig, nu är jag stel i ryggen och trött av att ha sovit för dåligt.)
/Bilton "Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther
Nu vet jag inte hur era sängar ser ut, men jag skulle ha fått min sängbotten utburen, då skulle jag nog kunna sova i tält.[8D]
|
| 17 Jul 2007, 15:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
javelin70 wrote: Första arbetsdagen igår [xx(]. Biltvätt när jag kom hem och sedan blev det att kolla den enbarmliga antennen till digitaltvburken. Det har varit störningskänsligt hela tiden men nu funkar bara 1:an och 2:an, resten är väck. Det verkar som om antennen gjort sitt, funkade hyfsat i ca 1,5 år. Håll er borta från dom här:  Säljs som Digiality och Maximum - rent skräp! /Micke Jag vet inte hur långt du bor från sändaren men antar att det är mitt emellan Motala och Krokek typ, vilket borde bli några mil oavsett. I sånt läge ska du ha en bättre antenn. Jag har micklat mycket med antenner och kommit fram till att det för DTV-sändningar är ganksa bra med en s.k. gitterantenn. Lätt att ställa in, väger lätt och kostar lite. Rekommenderas å det grövsta Yagi-antenner (konventionella antenner) visar ofta högre förstärkning, men då ska man komma ihåg att dessa bara är optimerade för en frekvens, vilket inte garanterar att du har spec bra förstärkning på de frekvenser just du använder. Gitterantennen däremot har en jämnare förstärkning och framförallt en mindre riktningskänslig mottagning, ngt som är bra för DTV Så här ser en gitterantenn ut (299 spänn på Kjell&Co)  -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Jul 2007, 16:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
danix wrote: Bilton wrote: Dukade upp med allt som behövs för att äta surströmming ute i sommarstugan i sällskap av förädrar och en bror med familj. Ingen surströmming gick dock att uppbringa varför vi åt sillbuffe, tunnbröd, mandelpotatis, lök osv vilket sköljdes ned med öl och snaps.
Nu vet jag inte hur era sängar ser ut, men jag skulle ha fått min sängbotten utburen, då skulle jag nog kunna sova i tält.[8D] haha, förra sommaren när jag var nybyggare och ännu inte fått upp ngt skjul på landet tältade vi i några veckor. JAg köpte då en tjock elektriskt uppblåsbar madrass från Jysk. Den var 2x1,6 meter och 50 cm tjock så den skulle nog bli mjuk och bra tänkte jag. Baxade in den i tältet, la mig tillrätta och tryckte på ON-knappen varpå madrassen så sakta började fyllas upp. Härligt, tyckte jag till den blev färdiguppblåst och jag upptäckte att jag nu hade näsan i tältduken. Vi hade nämligen ett tunneltält ca 1 meter högt (på högsta stället...) [:D][8D] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Jul 2007, 16:20 |
|
 |
|
bjoel
|
Ett annat tips för marksänd digital-tv är att se till att köpa en antenn med förstärkaren inbyggd i antennen. Många boxar kan strömförsörja en sån förstärkare utan extra kablar.
Förstärkaren ska dessutom vara avpassad för rätt frekvenser så den inte försöker förstärka mobiltelefoner och andra störningar...
|
| 17 Jul 2007, 16:23 |
|
 |
|
javelin70
|
bjoel wrote: Ett annat tips för marksänd digital-tv är att se till att köpa en antenn med förstärkaren inbyggd i antennen. Många boxar kan strömförsörja en sån förstärkare utan extra kablar.
Förstärkaren ska dessutom vara avpassad för rätt frekvenser så den inte försöker förstärka mobiltelefoner och andra störningar...
Burken jag har använt har inbyggd förstärkare. Det verkar som om elektroniken i den blivit sämre, iofs sitter ju en antenn utsatt för väder och vind. Ska kolla lite på andra typer av antenn, en inbyggd förstärkare är ett måste, långt till sändaren! /Micke
|
| 17 Jul 2007, 16:26 |
|
 |
|
bjoel
|
Micke, burken du har är en rundmottagande historia som till sin konstruktion är störningskänslig. Förmodligen är den inte så vädersäker heller. I min lägenhet och på mitt kontor är de däremot perfekta, där man har en kilometer till en slavsändare och sitter lite högre upp från mopeder och annan störning. Bor man mer "normalt i villa" håller jag med om Josh rekommendationer att skaffa nåt mer riktningskänsligt och med smalare frekvensband... En mycket tv-insatt bekant rekommenderade denna till mig: http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-407009
|
| 17 Jul 2007, 17:06 |
|
 |
|
Molle
|
Jag går ifrån antennsnacket lite, om ni ursäktar![;)] Vad jag gör en sån här kväll? Det får väl bli igår då, eftersom tråden kom upp då.
Jo minsann, jag var och repade lite med en tjej jag ska spela med nästa tisdag. Det blir ett litet akustiskt bluesgig är det tänkt. Hon har en alldeles grym pipa för blues. Om det går bra ska vi förhoppningsvis köra mer ihop. Jag har redan ett gig till på G, får se hur det blir.
Det ska bli kul att köra lite blues igen, det har blivit mycket visa senaste tiden.
Leve Visan! Leve Den Akustiska Bluesen!
|
| 17 Jul 2007, 20:59 |
|
 |
|
aliendealer
|
ni kan läsa mitt förra inlägg i denna tråd. tisdagen var i stort sett identisk [:D]
"Beware of the AlienDealers ! ! !"
|
| 17 Jul 2007, 22:11 |
|
 |
|
javelin70
|
bjoel wrote: Micke, burken du har är en rundmottagande historia som till sin konstruktion är störningskänslig. Förmodligen är den inte så vädersäker heller. I min lägenhet och på mitt kontor är de däremot perfekta, där man har en kilometer till en slavsändare och sitter lite högre upp från mopeder och annan störning. Bor man mer "normalt i villa" håller jag med om Josh rekommendationer att skaffa nåt mer riktningskänsligt och med smalare frekvensband... En mycket tv-insatt bekant rekommenderade denna till mig: http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-407009 Jodå, vädersäker ska den vara, den är konstruerad för utomhusbruk. Och den funkade faktiskt riktigt hyfsat från början förutom lite störningar, fick in alla kanaler. Nu är den ännu mer störkänslig och klarar inte längre att ta emot alla kanaler, bara ettan och tvåan. Vitsen med den var att slippa ha ett stort antennelände på taket men det får väl bli en sån igen trots allt. Gittervarianten lär inte räcka till tyvärr, det är för långt till sändaren för en sån. Ska kolla den du tipsar om. Micke
|
| 18 Jul 2007, 08:32 |
|
 |
|
bjoel
|
Ett annat tips är att leta efter svart kabel till antennen. Egentligen beror det ju inte på färgen så mycket, men i praktiken är de kablar man vill ha (UV-beständiga, för utomhusbruk) svarta och de vita tål inte tidens och solens tand på samma sätt när de monteras utomhus... En expert skrev på annat håll: Quote: Är kabeln tio år eller äldre, byt ut den mot en svart kabel. Nästan alla TV-handlare vill sälja vit kabel och har i regel inget annat att erbjuda. Den vita kabeln är inte UV-beständig. Installationsfirmorna har svart kabel. Begär att få den. Kabeln skall vara HF-tät, dvs dubbelskärmad. Det ger lägre dämpning och motverkar att HF-störningar tar sig in i systemet. En gammal kabel är i regel fuktangripen och fukt gör att dämpningen i kabeln ökar dramatiskt. All nyinstallation skall ske med svart kabel för bästa hållbarhet.
Det är ingen skillnad i hur lättarbetad kabeln är. Det är samma plastmaterial i grunden i ytterhöljet och utförandet inuti kabeln är detsamma. Skillnaden är att den svarta kabeln också tål jordläggning t ex och har ett hållbarare ytterhölje. Vid en installation som jag gjort för fjärrmottagning av tysk, polsk och dansk terrest TV vid sydkusten märks inga förändringar på kabeln vid inspektion efter 15 år. Det är praxis vid professionella installationer att alltid använda UV-stabiliserad kabel eftersom intensivt solljus och värme på takinstallationer innebär stora påfrestningar på kabeln. Vita kablar kan spricka i ytterhöljet efter något år under sådana förhållanden. Spricker ytterhöljet tränger fukten in och kabeln börjar dämpa signalen högst avsevärt.
Det är också bra att försegla kabelgenomföringar vid antenner med självvulkaniserande tejp som kan inhandlas på Elfa bl a. Se dock till att det finns ett litet lufthål i dosan där kabeln ansluts till antennen annars bildas kondens inuti dosan som kan tränga in i kabeln då skärmstrumpa och innerledare ligger fria inuti dosan. Lufthål brukar finnas på antenner av välkända fabrikat. De får dock inte vara så stora att insekter kan tränga in. Spindlar har saboterat många antenner!
Kläm inte åt kablarna så hårt med buntband (svarta UV-stabiliserade buntband, inte vita!) att ytterhöljet och skärmen på kabeln kan skadas. UV-stabiliserade buntband finns på Elfa till måttlig merkostnad, någon tia per 100 st.
|
| 18 Jul 2007, 08:56 |
|
 |
|
javelin70
|
bjoel wrote: Ett annat tips är att leta efter svart kabel till antennen. Egentligen beror det ju inte på färgen så mycket, men i praktiken är de kablar man vill ha (UV-beständiga, för utomhusbruk) svarta och de vita tål inte tidens och solens tand på samma sätt när de monteras utomhus...
Jag har vit kabel men den verkar klara sej bra (ska vara fukt och UV-beständig och är dubbelskärmad). Satt upp första satellitantennerna 95-96 nån gång och använder fortfarande en av kablarna till nuvarande satellitantennen (två huvuden), inga problem där. Till antennen för marksända är det bara en halvmeter kabel utomhus under takfoten så den tar inte så mycket stryk av vädret. Har hittat en dansktillverkad yagiantenn med förstärkare som verkar vettig och ska klara avståndet till sändaren utan problem (50km). Matas med 5v från boxen precis som den jag har nu. Micke
|
| 18 Jul 2007, 10:12 |
|
|