View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 12:53

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Nära ögat.. 
Author Message

Post Nära ögat..
Hade man haft otur hade jag kankse skrivit mitt sista inlägg på bojen igår...
På väg till Skellefteå på E4 (dubbelfilig med mitträcke) ca 110-120 km/h skriker plötsligt frun " de står stilla" och mycket riktigt pallnitar bilarna framför(p.g.a en lös hund!!) en i varje fil , Jag trampar på bromsen och tänker att det här blir precis... då går bromspedalen i botten utan att något händer [:0][:0] Vad göra , bara att hålla ut till höger att hälsa på i naturen , men tack vägverket för att ni rensat dikesrenen på de största stenarna , vi gör en tur ut till höger "vallar" mot kanten vid viltstängslet och styr in på vägen igen efter ca 100 m.
Frugan tänte "varför saktar han inte in då jag blåste vidare ut i naturen" Tack och lov var det motlut så vi stannar med hjälp av handbromsen och kan andas ut , och kör lååååångsamt helt utan bromsar till nästa parkeringsficka.
Man bryr sig inte så mycket om att man är lite snuvig efter en sån utflykt !!
Sensmoralen : håll avstånden i trafiken !

R.T.

12 May 2007, 21:26
Profile WWW

Shit mannen! Ibland ska man ha turen och lite understöd uppifrån på sin sida (om man tror på sånt)!

Skönt att höra att det gick bra!

Var utan bromsar själv häromveckan pga läckande bromsbackar (sa Lill-Peter i alla fall när han fixat det), men bara hemma på uppfarten som tur var...men det gick saaaaakta ner på byn när den skulle till Peter.

Var det igår förresten? Mötte er inne i byn tror jag...har du skaffat basker?

12 May 2007, 21:43
Profile

Ufff... tur i oturen - adrenalinet brukar sitta rätt högt efter en sån vända.

Har du lyckats ta reda på vad som var fel med bromsarna?

12 May 2007, 21:52
Profile

Hujj! Tur att ni kunde köra ut i vägrenen!

Har väl kört i snitt 4-5000 mil per år i tjänst och privat under kanske 12-13 års tid och aldrig råkat ut för nått liknande...har faktist bara haft punktering 2 ggr tror jag under den tiden...

Skönt att det gick bra för er iaf!

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

12 May 2007, 22:01
Profile

Jag körde direkt till närmaste verkstad och där får den stå till måndag men bromsslangen v bak läckte som ett såll då man tryckte ned pedalen.

Nej Mikke , ingen basker ( jag har inga franska ambitioner) men en redig keps är det ju dags för efter 40 !!? Speciellt om man dansar till swingmusik!

R.T.

12 May 2007, 22:02
Profile WWW

För ett par år sen kom jag åkande på E4:an mot stockholm en tidig morgon när bilen framför mig tappade ett hjul! Hjulet studsade tvärs över vägen men både jag och lastbilen brevid mig hann bromsa och få på varningsblinkersen så ingen krockade... ändå lite otäckt.

12 May 2007, 22:05
Profile

Okej, keps och basker...lätt att se fel genom en Ford-ruta [:)]

12 May 2007, 22:17
Profile

Skönt att det slutade bra, var med om något liknande -88 i Tyskland på mc, men jag åkte in i baken på en bil det slutade bra det med ingen kom till skada men det blev en stor v-formad buckla i bilen efter mitt framhjul. Man blev skiträdd och vi körde inget mer den dagen.

13 May 2007, 06:40
Profile ICQ WWW

Fy fan va otäckt. Tur att det gick så bra i allafall.
Men om det bara var på vänster bak som det läckte borde du ju haft hälften av bromsverkan kvar iallafall. Det är väl två slingor oberoende av varandra på en bil?

/Baberg

13 May 2007, 11:01
Profile

Men om det bara var på vänster bak som det läckte borde du ju haft hälften av bromsverkan kvar iallafall. Det är väl två slingor

Det trodde jag också en gång i tiden. Men en gång sprang ett bromsrör läck på bilen vid en häftig inbromsning då nån idiot slängde sig in framför mig med bilen här i Uppsala. Det var bara att köra till verkstan 3 km med nästan obefintlig bromsverkan. Fast det går ju med handbroms också [8D]

--------------------------------------------------
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

13 May 2007, 13:15
Profile

Ron Thomson wrote:

Hade man haft otur hade jag kankse skrivit mitt sista inlägg på bojen igår...
På väg till Skellefteå på E4 (dubbelfilig med mitträcke) ca 110-120 km/h skriker plötsligt frun " de står stilla" och mycket riktigt pallnitar bilarna framför(p.g.a en lös hund!!) en i varje fil , Jag trampar på bromsen och tänker att det här blir precis... då går bromspedalen i botten utan att något händer [:0][:0] Vad göra , bara att hålla ut till höger att hälsa på i naturen , men tack vägverket för att ni rensat dikesrenen på de största stenarna , vi gör en tur ut till höger "vallar" mot kanten vid viltstängslet och styr in på vägen igen efter ca 100 m.
Frugan tänte "varför saktar han inte in då jag blåste vidare ut i naturen" Tack och lov var det motlut så vi stannar med hjälp av handbromsen och kan andas ut , och kör lååååångsamt helt utan bromsar till nästa parkeringsficka.
Man bryr sig inte så mycket om att man är lite snuvig efter en sån utflykt !!
Sensmoralen : håll avstånden i trafiken !

R.T.

Fy, det där är otäckt! Jag råkade ut för samma sak för ett antal år sen, som tur var hände det när jag skulle svänga av motorvägen. Det var nog så otäckt ändå när man svänger av och trampar på bromsen för att komma ner i fart och pedalen går direkt i botten. Smög försiktigt till jobbet och kollade, mycket riktigt forsade det bromsvätska under bilen. Det visade sej att ett bromsrör gått tvärt av under bilen, där hjälpte inte ens tvåkretssystemet.

Ännu mer otäckt var när jag en vinter i dimma kör över en liten bro på samma motorväg och tycker att jag ser några figurer vid vägkanten som flaxar med armarna. När jag tittar framåt ser jag svagt i dimman att det är totalstopp i bägge filerna. Jag är då på väg nerför den lilla bron och ställer mej på bromspedalen men dubbfria vinterdäck är ju inte helt perfekt och jag glider rakt emot bilen framför. Jag lyckas svänga ut på vägrenen till höger om den och få stopp på bilen i alla fall (ABS är en lysande uppfinning!), i backspegeln ser jag då nästa bil komma! Som tur är glider han förbi mej på vänster sida och lyckas stanna några decimeter från bilen framför. Kan säga att hjärtat gick rätt fort den gången. Ingen mer bil smällde men orsaken till stoppet var att flera bilar kört i hop längre fram, det tog över en timme innan trafiken började röra sej igen. Turligt nog gick det bra för alla inblandade.

Micke

13 May 2007, 18:43
Profile ICQ WWW

Helt galet! Tur att ni klarade er oskadda... [:)]

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green">

Kommande spelningar:
10/8 Helsingörsfestivaln - Danmark
25/8 - Bryggeriet - Märsta: Semifinal
5/10 The Fiddlers Elbow - London
</b>

13 May 2007, 19:21
Profile WWW

De var väl inte bara nära ögat, utan jäklart mitt i!!
Fy fasen, det är läskigt att köra bil...jag har iofs bara haft körkort i 5½ år, men varit med om vattenplaning och älgar som hoppat upp framför bilen...Läskiga saker det där!

Skönt att det gick bra iaf, ska kolla efter bilspår när jag kör upp från Flarken imorgon bitti

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

13 May 2007, 21:31
Profile ICQ WWW

kollade längs vägrenen idag, och det som slog mig var hur många ställen det finns där det skulle ha smällt rejält, där det går vägar under, betongpelare och ganska djupa diken...dags för en trisslott måntro?

6 strängar är 6 för lite

14 May 2007, 14:03
Profile ICQ WWW

Du har nog "turligt" nog förbrukat den turen...så det är nog ingen idé att köpa en trisslott...[;)]

top5rec wrote:

kollade längs vägrenen idag, och det som slog mig var hur många ställen det finns där det skulle ha smällt rejält, där det går vägar under, betongpelare och ganska djupa diken...dags för en trisslott måntro?

6 strängar är 6 för lite

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

14 May 2007, 18:07
Profile

huvvaligen! Skönt att det ändå slutade relativt lyckligt.

MVH faellman

<i><font size=1>oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id=size1>"]

14 May 2007, 22:34
Profile WWW

Jag styrde rakt ut på en åker i en liknande situation för ett tiotal år sedan. Inget fel på bromsen men vägjäveln var nyspolad och jag hade sommardäck och ingen ABS. Styrde sålunda av vägen, studsade över diket och hamnade på en åker. Blev lerig som faan om kostymbyxorna när jag skulle tillbaka upp på vägen[:D] Bärgningen blev komplicerad men bilen klarade sig med en trasig ljuddämpare och själv klarade jag mig ju helskinnad jag med.

Man får vara glad att man klarat sig hittills, jag har nog kört över 100.000 mil vid det här laget och det farligaste jag har varit med om var en frontalkrock. Jag stod still och den mötande bilen hölll väl max 30 i kollisionsögonblicket, men det räckte för att totalkvadda båda bilarna...

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 May 2007, 22:53
Profile WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]