Jahaaaw...
Bra samtal med Aleks.
Det jag alltså gjort denna ggn är att jag separerat dels det vi kan kalla "kraftjord" (som vanligt..ni vet "gyllene regeln,Kirchoff osv) från det andra. Dvs det som VERKLIGEN drar ström med våra mått mätt...slutrör osv. Tillika jordning av CT för glöd...chassi noll för bias osv.
Men.
På det har jag tagit all signaljord ifrån pottar osv samt alla gridläckor i preampen SAMT jordningen av ingångsjack till en egen punkt/kabel.
Mao har tanken här varit att inget skall få "smutsa ner" det vi ser som bla AC/signaljord och enkelt kan summeras att det fungerar och fungerar mkt mkt bra.
I min nyfikenhet och vilja att lära mer så har det där med maskiner som är väluppfostrade i tomgång närmast blivit ngt maniskt och de stegen jag tagit idag har utan tvekan varit ytterligare ett ganska rejält kliv i insikter i frågan.
När jag muttrat ihop den här maskinen har jag alltså gjort det på ett sådant sätt att allt tex vad avser signaljord såväl som gridläckor (som ju på sitt sätt är en förlängning av detsamma) mm ligger på en enda kabel som träffar chassi. Rent praktiskt är det alltså nu en relativt enkel sak att FLYTTA denna kabel dit man ser lämpligt.
Detsamma gäller för preampens jord,och givetvis då även dess glättning.
Märk då att en lyt över en katodresistor i egentlig mening alltså är..AC jord. Dvs signaljord,det med.
Slutsatsen är att jag nu alltså i effekt har tre jordpunkter mot chassi. Dels det jag då väljer att kalla "kraftjord",där vi kan riskera allsköns skit i signalen,dels jord av preampen (som ju medför ngr mA som enhet) och dels i sin tur då signaljord-som ju mår bäst av lugn och ro.
Utan tvekan kan sägas att detta är intressant,iaf för min del. Skillnaderna är givetvis på sin höjd nyanser i detta spel,men de finns där iaf och vad vidare är anser jag att det kan komma att bli en STOR skillnad den dagen man springer på en setup som trilskas mer än det skall-i den config den levereras.
Kort summerat,detta handlar om vad som är elektriskt rätt. Korrekt.
För er andra som ev är nyfikna,lek och lattja med det säger jag. Att tex summera allt vad som utgör signaljord och gridläckor mm är ju enkelt nog,och det KAN skapa rent avgörande skillnader.
Philipsen ovan är vad vidare är utrustad med sk "humdinger" pot för glöden,något som i effekt av det ovan då kommit att visa sig MINDRE nödvändigt.
Summa?
Ptja vänner..."the sum of all fears...i guess"!

_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.