|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
top5rec
|
 Historien om a-kassan
Har nu underhållits ett bra tag av HTFs svar på Gestapo, nämligen deras arbetslöshetskassa. Drar till med ungefärliga datum här.
1/12 arbetslös (på väldigt tveksamma grunder) Anmäler arbetslöshet och ansöker om a-kassa. 2/12 Begär arbetsgivarintyg från förre arbetsgivaren 6/12 kontaktar återigen förre arbetsgivaren om arbetsgivarintyg 11/12 Förklarar för arbetsgivaren att det fortfarande är bråttom! 15/12 Får arbetsgivarintyg och skickar dom till HTF 4/1 HTF begär komplettering med arbetsgivarintyg från min föregående anställning 4/1 Kontaktar den arbetsgivaren om arbetsgivarintyg
9/1 Får nytt jobb
11/1 Påminner om arbetsgivarintyg då jag inte fått något 16/1 förlänger tiden för komplettering hos HTF 22/1Får arbetsgivarintyg och skickar in det till HTF
30/1 HTF Begär komplettering, mina sjukdagar gentemot arbetad tid går inte ihop från min senaste arbetsgivare, och från arbetsgivaren innan vill man ha tre arbetsgivarintyg eftersom jag haft tre olika anställningar där senaste året. Man vill även ha specifierat hur mycket OB jag haft
2/2 Kontaktar båda arbetsgivarna om detta. 8/2 Kontaktar båda arbetsgivarna igen 12/2 komplettering om sjukdagar kommer, men på mail, vilket inte godtas, ny kontakt tas 15/2 kompletteringen om sjukdagar kommer i pappersform 23/2 Ny kontakt med den andre arbetsgivaren 6/3 även det intyget inkommer Förlänger tiden för komplettering och skickar in till HTF 21/3 Ansökan om a-kassa är godkänd, och jag är beviljad ersättning
Detta innebär att om jag inte fått nytt jobb så hade jag gått helt utan pengar i 4 månader. I mitt fall så hade det väl gått ihop med lån från föräldrar och syskon, men det handlar trots allt om åtminstonde 35 000 som ska lånas ihop för att klara hyra mat lån csn med mera under den tiden. Hur gör folk med sämre skyddsnät?
Blir vräkta för att dom inte kan betala hyran, får andra betalningsanmärkningar eftersom man inte har pengar till övriga räkningar heller. Mat blir en lyxvara då man ska vända på vartenda öre. Och den dagen när man väl får ersättning så är det svårt att få bostad, hitta jobb, och överhuvudtaget ta sig upp på nytt. Du är inte direkt trovärdig för lån med en hög av betalningsanmärkningar.
Det här är inte påhittat, jag har sett det hända. För den personen blev också följden att hon bara får träffa sina två söner en gång i månaden, eftersom socialen inte tyckte att hon kunde uppbjuda en säker tillvaro för dom. Att hon inte hade råd att behålla telefonen gjorde inte saken bättre.
Det här är vad borgarna brukar benämna som folk som väljer att leva på bidrag eftersom det inte lönar sig att arbeta. Allt som krävs för många av oss är en tveksam uppsägning, problem med a-kassa eller sjukvårdsersättning och dåligt skyddsnät. Då kan vi vara där.
Att skaffa pengar från a-kassa (som är en försäkring) eller att söka andra pengar via försäkring eller bidrag är en heltidsysselsättning och ett rent helvete.
Jag har en kompis som inte var berättigad a-kassa (vilket det efter allt detta visade sig att han var) som gick utan jobb i nästan sex månader. Han lånade pengar av alla han kände för att hålla sig flytande men insåg tillslut att han behövde göra något. Så med svansen mellan benen gick han och en annan kompis i samma situation och svalde stoltheten och kröp in på socialen för att söka socialbidrag. Där satt dom och blev utskällda i 35 minuter och fick veta att dom var minnsann bara arbetsskolkande slashasar som då inte fan skulle få några pengar. Tillslut fick min vän nog, ställde sig upp förklarade i högljudd ton sanningen för honom, och vände om och gick.
Socialsekreteraren ringde en vecka senare upp och bad om ursäkt, men då hade min kompis redan bestämt sig för att aldrig mer gå dit, han menade att ska man behöva bli nersparkad i skorna på det viset så var det mer värdigt att lägga ner sin egen verksamhet. en månad senare lyckades han få jobb, numera är han på fötter med egen lägenhet, en skräpig bil och koll på finanserna.
Vet inte riktigt varför jag berättar allt detta, men jag tycker att folk måste reagera när vi kör landet i botten! Det handlar inte om låglönejobb och knappt heller om ersättningsnivåer i a-kassan!
Det handlar ju om möjligheten att få in pengar även när man blivit arbetslös eller sjuk, och att man får in dom innan hel[xx(]a ekonomin och ens framtid är förstörd. 5% skillnad i ersättningsnivån spelar ingen direkt roll om man ändå inte får några pengar på 4-5 månader! Vad gör man under tiden??
AAAAARRRRRRRRGHHHH![xx(][xx(][xx(]
och tack för att ni orkade läsa allt det här, hoppas det har väckt en tanke..'
Någon dag ska jag berätta historien om hur jag fick sparken...även om den kanske borde tas upp med facket först..
/Peter, som har sålt sin rygg, nacke och knän mot 16500 i månaden till ett möbellager.
------------------------------------------------ 6 strängar är 6 för lite
|
| 21 Mar 2007, 13:44 |
|
 |
|
Matt_Public
|
Vete fan om a-kasseknas är något specifikt borgerligt, har sett sånt hända även under (hyfsat) röd flagg. Men ändå:
Mitt djupa deltagande till alla i den där förbannade karusellen.
|
| 21 Mar 2007, 16:35 |
|
 |
|
Rock_N_Ron
|
Även om jag lider med dig oxå, Peter, och håller med om att detta är för j-ligt, så måste jag hålla med Matt lite här...
Detta kan du inte skylla på borgarna & jag tror att de flesta som röstar höger har en lite mer nyanserad inställning än att "folk väljer att inte jobba, för dom får ju i alla fall en j-la massa bidrag..."
Vet inte om vi kanske kommer ifrån meningen med denna tråden nu -sorry i så fall!
Lycka till med det nya jobbet & fortsatta kontakter med FSK i alla fall!
= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =
|
| 21 Mar 2007, 18:24 |
|
 |
|
Gibson61
|
Detta låter ju inte så uppmuntrande... blev uppsagd i måndags... Verkar vara ett litet helvete jag har framför mig...
"This shitty guitar never plays the chords i want it to" /Freddie Mercury
|
| 21 Mar 2007, 20:28 |
|
 |
|
top5rec
|
Jag har inte benämt problemen med a-kassan som något borgerligt. Inte en gång. Däremot så har borgerliga politiker gång på gång pratat om att "det måste löna sig att arbeta, därför måste vi sänka ersättningsnivåer",
A-kassan var däremot enklare tidigare
|
| 21 Mar 2007, 21:30 |
|
 |
|
top5rec
|
Men de var ca 2-3 år sedan, så de kan mycket väl ha varit lika knepigt i augusti...
önskar att facket slutar snacka ersättningsnivåerna snart, och tar tag i möjligheten att betala ut pengar i förskott, så folk inte hamnar på gatan.
|
| 21 Mar 2007, 21:38 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Jag är inte förvånad över din historia men har tack och lov inte själv upplevt något sådant. Har gått på A-kassa och lärarvikariat sedan juli 2006 och det har förvånansvärt nog fungerat alldeles utmärkt, befarade långt mer strul än som det blivit (har Alfakassan). Har just nu en vikarietjänst terminen ut så jag behöver inte bekymra mig så mycket just nu men är orolig för vad som ska ske när jag måste återuppta A-kassan i sommar, man får se då. Har fortfarande c:a 180 dagar kvar av A-kassan från den förra beslutsperioden men det finns säkert något sätt att jävlas med en som sökt runt 150 jobb men bara fått gå på 7 intervjuer och ännu inte fått någon fast tjänst. <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.sirrealistic.se"]  [/url]
|
| 24 Mar 2007, 00:01 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|