Fältspolehögtalare, erfarenheter?
Är det någon här som labbat med fältspolehögtalare?
I höstas renoverade jag en urgammal sak som jag haft stående i över 20 år utan att ens ha testat den.
Den heter LaScala och är på c:a 14,5", har suttit som biografhögtalare i en liten landsortsbio.
Jag hade tur och kunde få den att fungera som det nog är tänkt, trots lös talspole m.m. Att det gick att lösa beror på att man kan skruva loss hela konen med talspole.

Nåja, den här ska enligt en skylt matas med 220VDC till fältspolen, som alltså genererar den magnetkraft som krävs. Ingen vanlig permanentmagnet finns.
När jag provkörde den med mitt gamla Oltronix spänningsaggregat med variabel spänning, så noterade jag snart att ljudet påverkas mycket av vilken spänning som fältspolen får. Det blev "softare" ljud med förhållandevis mera bas vid lägre spänning. Intressant! Om man kan tänka sig att ha en variabel matningsspänning i en praktiskt applikation.
Det är väl inte så enkelt med över 200V, men det finns högtalare som kräver betydligt lägre spänning.
I gamla apparater användes ofta fältspolen som drossel i nätdelen, och fyllde därmed två funktioner.
Fler bilder finns här:
https://goo.gl/photos/ecoF7bs6YxHj2iQj6