View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 04:33

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur göra två switchbara ppimv? 
Author Message

Post Re: Hur göra två switchbara ppimv?
Tubis wrote:
Lägger du den ena LDR så som du gjort blir den ena volymkontrollen extremt påverkande på den andra. Lägger du dom rätt har du så stor serieresistans så påverkan blir försumbar. Kolla tex på Soldano SLO volymkontroller.

Soldano SLO kanske även har en lösning hur mitt schema kan byta kanal som i ursprungsidén (ett extra rör i kanal 2) och ändå använda relä? För detta är väl relä, och jag har inte hört om att det poppar? Fender Prosonic som har relä och därtill switchen placerad lite som jag gjort i ursprungsidén, vet jag däremot är omtalad för att poppa. edit:nu såg jag det fanns en LDR i preampdelen oxå (förutom att de switchar mastrarna). Så det är en kombination av mekaniskt relä (efter första steget) och LDR?

http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/Music- ... o100_1.gif

11 Mar 2016, 17:34
Profile

isak wrote:
Tubis wrote:
Lägger du den ena LDR så som du gjort blir den ena volymkontrollen extremt påverkande på den andra. Lägger du dom rätt har du så stor serieresistans så påverkan blir försumbar. Kolla tex på Soldano SLO volymkontroller.

Soldano SLO kanske även har en lösning hur mitt schema kan byta kanal som i ursprungsidén (ett extra rör i kanal 2) och ändå använda relä? För detta är väl relä, och jag har inte hört om att det poppar? Fender Prosonic som har relä och därtill switchen placerad lite som jag gjort i ursprungsidén, vet jag däremot är omtalad för att poppa. edit:nu såg jag det fanns en LDR i preampdelen oxå (förutom att de switchar mastrarna). Så det är en kombination av mekaniskt relä (efter första steget) och LDR?

http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/Music- ... o100_1.gif
Soldano SLO har inget relä i kanalswitchningen. Det är enbart LDR. Om du tycker dig se relä på schemat så är det till två st modeswitchar som sitter på panelen och inte reläer. För övrigt så hänvisade jag enbart till denna pga hur volymkontrollerna är ordnade vilka du ser i denna del av schemat http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/Music- ... o100_2.gif
Övrig kanalbytning i SLO är dålig för den läcker som fan mellan kanalerna

12 Mar 2016, 10:46
Profile

Tubis wrote:
Soldano SLO har inget relä i kanalswitchningen. Det är enbart LDR. Om du tycker dig se relä på schemat så är det till två st modeswitchar som sitter på panelen och inte reläer. För övrigt så hänvisade jag enbart till denna pga hur volymkontrollerna är ordnade vilka du ser i denna del av schemat http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/Music- ... o100_2.gif
Övrig kanalbytning i SLO är dålig för den läcker som fan mellan kanalerna

Du har helt rätt, jag trodde clean/crunch switchen var en del av kanalbytet, eftersom jag oxå trodde du ville ge ett exempel på hur signalen på rena kan dämpas för att motverka läck. Men du gav ett exempel på hur det INTE skall göras!?

Tack för ditt tålamod att förklara. Du kanske vill bygga min stärkare med tyst kanalbyte utan läck (chassie bara, resten kan jag göra själv)?

12 Mar 2016, 15:48
Profile

isak wrote:
Men du gav ett exempel på hur det INTE skall göras!?

Nej jag gav ett exempel på hur två parallella volymkontroller ska ordnas med LDR vilket är det enda SLO gjort bra. Alltså ENBART volymkontrollerna hänvisade jag till.

12 Mar 2016, 16:05
Profile

isak wrote:
Du kanske vill bygga min stärkare med tyst kanalbyte utan läck

Nej eftersom det inte bara går att implementera kanalbyte i en specifik krets utan hela kretsen måste tänkas ut och skapas efter kanalbytet. Hela stärkarkretsen skulle vara tvungen att vara MIN krets. För övrigt står jag med servicearbeten upp över öronen så gör inga byggen.

12 Mar 2016, 16:08
Profile

Tubis wrote:
isak wrote:
Du kanske vill bygga min stärkare med tyst kanalbyte utan läck

Nej eftersom det inte bara går att implementera kanalbyte i en specifik krets utan hela kretsen måste tänkas ut och skapas efter kanalbytet. Hela stärkarkretsen skulle vara tvungen att vara MIN krets. För övrigt står jag med servicearbeten upp över öronen så gör inga byggen.

Min krets är bara en lekmans idé, den är inte huggen i sten på något sätt. Fast jag är rätt nöjd att ha kokat ner det till 4 preamprör och ändå två kanaler med en 2204 krets (minus eq) i grunden, loop och reverb. Det enda jag inte är beredd att kompromisssa med är just:
1. Att det finns två kanaler och bägge har en gain/master (alt plus "level") 2. att den har effektloop, halvt buffrad som i mitt exempel tror jag skulle räcka (?) 3. att det finns fjäderreverb.

Skulle dessutom vara bra om den var lätt och kan tåla att reverbtanken placeras nära chassiet ifall jag vill göra en topp, så har därför tänkt donut pt.

Jag tror idén med att ha samma antal steg för bägge kanalerna och bara byta gainkontroller som i mesaschemat (eller som i volympottarna i SLO?) du länkade till passar mig bra, så får "attitude poten" kopplas in i kanal 2.

men ok, det var väl synd du har för mkt att göra! Jag skulle gärna testa att bygga själv, men eftersom jag aldrig lött ihop nåt utom en silverring, så skulle jag behöva fråga den mentor jag nödvändigtvis skulle behöva, vid varje moment i bygget. så denne skulle förmodligen tröttna snabbt.

Last edited by isak on 14 Mar 2016, 18:19, edited 2 times in total.

12 Mar 2016, 16:47
Profile

Tubis wrote:
isak wrote:
Men du gav ett exempel på hur det INTE skall göras!?

Nej jag gav ett exempel på hur två parallella volymkontroller ska ordnas med LDR vilket är det enda SLO gjort bra. Alltså ENBART volymkontrollerna hänvisade jag till.

Ok, men när du säger att SLO läcker så syftade du inte på denna del av schemat, utan läcket kommer från preampdelen (innan fx loop)? Jag kan fatta att rena kanalen läcker in i smutsiga innan loopen, jag ser ingen LDR som tystar den rena kanalen där.

Kort sagt, kan jag sno SLO:s skifte av volymkontroller till min preamp utan att få läck?

12 Mar 2016, 17:09
Profile

isak wrote:

Kort sagt, kan jag sno SLO:s skifte av volymkontroller till min preamp utan att få läck?

Ja

12 Mar 2016, 18:57
Profile

Tubis wrote:
isak wrote:

Ja

låter bra, men ett förtydligande bara: jag hoppade nog ett par steg i tanken och tänkte på om de båda reglagens inställningar kan läcka över på varandra om man kopplar enligt SLO? Att inget läck från några andra rörsteg förekommer fattar jag, eftersom det ju nu inte ska kopplas in något annat steg. Kopplingen i SLO är ju så oerhört enkel, jämfört med tex den på mesa rectifire!?

Jag har en moddad mesa (inte rectifire) där de olika gainrattarna och levelrattarna interagerar, så att fast de skall vara ur krets, påverkar dess inställning den kanal som är aktiv. Gillar det inte!

12 Mar 2016, 21:37
Profile

isak wrote:
och tänkte på om de båda reglagens inställningar kan läcka över på varandra

Lite svårt att förklara detta men.......
Ja det läcker, men det är funktionellt, och du kan ju inte höra att det läcker eftersom det är precis samma signal till bägge potarna, det läcker från samma tunna in i samma tunna med samma vätska, du reglerar bara vilket det läcker mest från genom att switcha mellan potarna. Du kommer att ha fullt svep från noll till max volym ändå på bägge potarna.

Det är detta jag pratat om med att det är en utmaning med LDR jämfört med relä, med LDR måste man få läcket att fungera funktionellt och här krävs en större förståelse för hur saker fungerar och interagerar för att få till det.

13 Mar 2016, 12:49
Profile

Tubis wrote:
Du kommer att ha fullt svep från noll till max volym ändå på bägge potarna.

Detta är huvudssaken, och att om volym 1 står på 2-3, så skall den inte öka i volym om jag skruvar upp volym 2:s reglage.

Så här då kanske. Då är nästa fråga om jag kommer undan med så lite eq, och om typen av eq är rätt. Antar jag får starta ny tråd för det.

Attachments:
rsz_zedna_ldr_3.jpg
rsz_zedna_ldr_3.jpg [ 121.67 KiB | Viewed 4014 times ]
14 Mar 2016, 17:50
Profile
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2