View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 19:09

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Snart färdig renoverad Major The Pig från 67 
Author Message

Post Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Har jobbat länge med denna då jag haft problem med trafona och med slutsteget. Idag fick jag ordning på slutsteget och äntligen har jag uppnått önskade 720V B+

De höga spänningarna i dessa har gjort att jag varit extra motvillig att göra denna färdig. Men nu vet lite mer och kan fixa den andra jag har också... :D :D :D

plexi

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

plexi

12 Mar 2016, 19:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Snart färdig renoverad Major The Pig från 67
Kanske skulle lagt bilderna i en annan ordning ser jag nu. Sista bilden är råttboet när jag fick den!

Nu är det ljud i den iallafall, bara två slutrör och div skräprör i försteget, håller på att kolla spänningarna. Den har mycket mer gain än jag trodde. Treble volym 10, Bass Volym 2 och Master Volym på 4. Den är en hifi-förstärare designad av GEC och inte Marshall då de inte fick till 200watt själva. Detta är inte samma Major som sen kom 68 även om modellbetäckningarna är samma. Biasen ger lite förmycket så ett rör redplate-ar, Måste bygga om biasen lite. Den är inte som andra Marshalls... enkel...

Image

plexi

14 Mar 2016, 13:15
Profile ICQ YIM WWW

har ru svetsat igen hölen`?

14 Mar 2016, 14:24
Profile WWW

Svetsat! Nä "liquid metal" för reparation av aluminiumkarosser till bilar! Det är aluchassi på denna. Rekommenderas! Hitta de på ebay!

Här leker jag lite till...
https://youtu.be/cexTZ4OvJPE

plexi

14 Mar 2016, 14:52
Profile ICQ YIM WWW

Image
Image
Image
Image
Image

Ser så här ut lagat och med en lite airbrush ovanpå!

plexi

14 Mar 2016, 15:03
Profile ICQ YIM WWW

Vilket lik.. Men vilken räddning på det! Gillar bruket av kemisk metall för att snygga till chassit, smakfullt!

Pippo

19 Mar 2016, 14:32
Profile

Image

Image

Nu är den klar! Låter fantastiskt trevlig! Det roligaste är ju att det inte finns någon riktig referens till dessa stärkare. Det gjordes max 50 st under ett par månader 1967, men troligen inte fler än drygt 30 st. Alla idag kända exemplar (9 stycken) är modifierade mer eller mindre och inga officiella scheman finns. Tillsamman med andra gitarrnördar på helt olika platser i världen har vi med hjälp av bilder försökt återskapa ett troligt schema och kopplingar. Så det är en vad jag tror en bra version av hur toppen lät när den var ny. Alla komponenter är gamla NOS eller återvunna från gammal elektronik som på när vissa kablar. Transformatorerna är också gamla partridge och RS choke och fanns i original (Även andra versioner dual core Partridge fanns också, det har jag i min PA version av the Pig 200)

Så här blev innandömet (Det som av viker från original är de två extra interna säkringarna, för att skydda trafosen har B+ på över 730 volt!!! samt dubbel bias justering istället för ingen eller en)

Image

plexi

20 Mar 2016, 07:47
Profile ICQ YIM WWW

schemat ;) gissar på du redan har det men kul för andra och se det :mrgreen:

Attachments:
Marshall%20200%20%20a_k_a_%20The%20Pig_zpskwfv8sep.gif
Marshall%20200%20%20a_k_a_%20The%20Pig_zpskwfv8sep.gif [ 62.48 KiB | Viewed 12587 times ]

20 Mar 2016, 09:39
Profile WWW

Ja Vintagekiki är en av de viktiga snubbarna i detta tyvärr pratar han inte engelska så konversationerna går via google translate vilket ibland gör saker och ting lite extra spännande :)

för intresserade finns ett par jättelånga trådar om denna och andra pig och majors på vintage sidan på Marshallforum.com

plexi

20 Mar 2016, 09:51
Profile ICQ YIM WWW

Ser att du har de gula kondingarna. Går det att få tag på dessa fortfarande eller har du haft på lager?
Mina favoritkondingar sedan mitt jobb inom elektronik. :)
Har nästan aldrig haft något fel på en sådan konding.
Minns att Servex sålde sådana...

20 Mar 2016, 10:12
Profile

Snyggt jobbat !

LF Audioservice

20 Mar 2016, 10:27
Profile WWW

Mustard caps som är ett smeknamn på dessa gula kodningar går att hittat på ebay både begagnande och NOS. Köpte dessa från grekland.

Beroende på värde så kan de kosta från en tia upp mot 200 kr styck! De värden som sitter i tex Marshall vox eller Leak förstärkare är självklart dyrast! :)

Samma sak med de gamla piher motstånden...

plexi

20 Mar 2016, 11:17
Profile ICQ YIM WWW

Wow! Vilken renovering... Respekt! :)

https://www.facebook.com/ahjelmamp

21 Mar 2016, 11:25
Profile

Renoveringstråden på Marshallforumet har faktiskt medfört att jag blivit erbjuden en till The pig i ungefär samma söndermosade skick. Så det blir en renoveringstråd till!

Dessa förstärkare kräver att de sköts ordentligt och att man har bra rör i och justerar bias rätt. 720-750 Volt i dem och gör nåt fel i dem kan det gå riktigt fel. Det är därför alla kända förstärkare som finns kvar är moddade till mer eller mindre grad då saker och ting går rejält sönder vid dessa höga spänningar. De medför också att många bygds om helt. Schema saknades fram till Vintagekiki´s schema kom ut och många har blandat inom dessa förstärkare med den senare Marshall Major som är väldigt annorlunda uppbyggt det enda de har gemensamt är typ att de är på 200 watt har KT88 och det står marshall på dem.

plexi

21 Mar 2016, 11:58
Profile ICQ YIM WWW

Då blir det väl en tråd här också !?

21 Mar 2016, 12:43
Profile

Om ni vill! :) Har en PA the Pig också... ;)

plexi

21 Mar 2016, 12:56
Profile ICQ YIM WWW

Vad är grejen med försteget? Nåt slags delningsfilter innan andra steg och tonkontrollerna?

21 Mar 2016, 16:10
Profile

Glöm allt med hur förstegen är uppbyggda i vanliga marshalls! The Pig har tre kontroller. De är tre interaktiva volymkontroller, Master volym, Master treble och Master Bass och vrider du på en påverkar detta de andra på ett ganska finurligt sätt. Dock känns det ovant för en traditionell Marshall användare.
Treble Master kan dock för lätthetens skull jämföras med Bright channel på en super lead (med allt på max) och Bass Master som Normal channel (med allt på max). Master Volym är en master över båda bass och treble volymerna men ska inte riktigt jämföras med en master på en JMP topp. Vrider du ner Treble volymen från max ändrar tonkontrollernas inställningar även för Bass volymen och vise versa. Även Mastervolymen mixtrar lite med de virtuella tonkontrollerna på Bass och Treble. Denna förstärkare designades inte av Marshall själva utan av GEC som gjorde KT88 rören bland annat. GEC designade normalt HIFI förstärkare och så kan man beskriva även denna skapelse. Grejen är dock den att om man kör lågfiltrering och spettar på volymerna så kommer även denna förstärkare att dista ordentligt, speciellt som jag i klippet jag gjort bara kör två av fyra rör i slutsteget, skapar lite power scaling...

plexi

21 Mar 2016, 16:53
Profile ICQ YIM WWW

Respekt!
Vad som är påfallande i jämförelse med Major är, att drivsteget är alldeles för klent, så att slutrören aldrig når upp till sin potential, något som de rättade till på Majorn. Sen är den ju, med hajfaj mått mätt, en smula underfiltrerad, så att även där kraften blir lidande. Därmed inte sagt att den låter kasst, den kanske t.om låter bättre än en Major, men den kan inte leverera riktigt samma dynamik. Så en bassist kanske föredrar Majorn. Men när det gäller gitarr kan det ju också bli lite för mycket om man säger.... Försteget är ju asfränt, det blir lite som ett aktivt delningsfilter, med ganska branta låg- och högpassfilter som man mixar in i slutsteget.

http://kuhnamps.com

24 Mar 2016, 00:20
Profile ICQ WWW

Tack Martin!

Hur menar du att försteget är underdimensionerat , ser ganska standard ut.

Lite off Topic... Tur är väl det om den inte levererar 200 watt :) Stark som farao ändå

plexi

24 Mar 2016, 09:00
Profile ICQ YIM WWW

Jag Martin! Den är lågt filtrerad (kodningar var dyra delar och ju större desto dyrare)

För gitarr föredrar jag så låg filtrering som möjligt innan Ghosting blir för prominent)

Piggen med tre rattar är en Lead topp för gitarr (Pete Townshend drev marshall mot att bygga twohundrawattare) Använde de inte så länge när de väl sen kom då han blev ovän med Terry Marshall som anklagade honom för att inte ha betalat utrustning.... kan inte hela storyn)

plexi

24 Mar 2016, 09:08
Profile ICQ YIM WWW

pleximaster wrote:
Tack Martin!

Hur menar du att försteget är underdimensionerat , ser ganska standard ut.
Jag menade förstås fasvändarn, som i det här fallet är ungefär standard för 40-80-wattare. För att driva en kvartett KT88 till vansinne innan fasvändarn själv kroknar behövs det maffigare grejor, framför allt strömstarkare. Jämför med fasvändarn på senare Major. (Kan tillägga att det här med underdimensionerade fasvändare/drivsteg är ganska vanligt även inom hajfajvärlden)

Lite off Topic... Tur är väl det om den inte levererar 200 watt :) Stark som farao ändå

Säjjeru?.... :D

plexi

24 Mar 2016, 11:18
Profile ICQ WWW

Hiwatt DR201 har inga problem med att driva leverera 200W , visserligen med en slags DC-kopplad LTP men ändå. Nån hade mätt 6xEL34-varianten till ca 190W ren 1KHz och bortåt 320W vid "full clip"..men jag kan hålla med om att 200W+ kan bli svårt för en standard LTP.

LF Audioservice

24 Mar 2016, 14:32
Profile WWW

Quote:
visserligen med en slags DC-kopplad LTP men ändå.
Just det. Stor skillnad. När det gäller EL34, så kräver de dessutom lägre sving än KT88. Sen handlar det mycket om marginaler, men ju närmare klass AB2 man kan komma med drivsteget, desto bättre upplevd dynamik har jag märkt. (tro mig; jag har provat alla upptänkliga slutstegsvarianter, och har dessutom en helt egen konstruktion i mina stärkare...)

24 Mar 2016, 16:05
Profile ICQ WWW

Johan Segeborn besökte mig häromkvällen och spelade lite på "Piggelinen"

Han är himla duktig! :)

https://youtu.be/dFgmmhRv0W0

24 Mar 2016, 18:14
Profile ICQ YIM WWW

Det där försteget är onekligen intressant. Hur står det sig vad gäller gain t.ex jämfört med en typisk plexi eller upplägget i en standard trestegare typ Fender? Hur mycket klipper det när man maxar tonkontrollerna och håller mastern nere?
Den kretsen in i ett par klenare slutrör kanske vore nåt..? :idea: :)

24 Mar 2016, 23:41
Profile

pleximaster wrote:
Johan Segeborn besökte mig häromkvällen och spelade lite på "Piggelinen"

Han är himla duktig! :)

https://youtu.be/dFgmmhRv0W0

Jävla Johan! :D

Last edited by Axewall on 25 Mar 2016, 13:32, edited 1 time in total.

25 Mar 2016, 03:21
Profile

Men vad är det ni hetsar upp er vad gäller förstegen? Bara lite brantare filter hit å dit.
Inget konstigt egentligen nivåmässigt, däremot som Martin säger om fasvändaren,
det är den som låter crunch, och får som EQ:ad signal från det som ligger före.

25 Mar 2016, 03:30
Profile

Axewall wrote:
Men vad är det ni hetsar upp er vad gäller förstegen? Bara lite brantare filter hit å dit.
Inget konstigt egentligen nivåmässigt, däremot som Martin säger om fasvändaren,
det är den som låter crunch, och får som EQ:ad signal från det som ligger före.

Som jag tolkar det så är det i princip två parallella signalvägar, en för låga frekvenser och en för höga, med varsin triod och volymkontroll, katodföljare på diskanten. Det är väl ändå lite speciellt? Men jag kan inte läsa ut av schema exakt hur det funkar i praktiken, därför frågar jag.

25 Mar 2016, 14:22
Profile

Quote:
Som jag tolkar det så är det i princip två parallella signalvägar, en för låga frekvenser och en för höga, med varsin triod och volymkontroll, katodföljare på diskanten. Det är väl ändå lite speciellt? Men jag kan inte läsa ut av schema exakt hur det funkar i praktiken, därför frågar jag.

Det funkar precis som du beskrivit det.

25 Mar 2016, 22:45
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next