View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 23:08

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
2204 klon.......-ish 
Author Message

Post 2204 klon.......-ish
Satt med lite mtrl över i lite annorlunda variant.
Å på det kom en kund med en sådan där löjlig 100 watts transistor Marshall som jag fick som en form av glad present för tidigare utförda jobb.

Så? Med det där raset till lösning som utgjorde bas och den där transistorprylen,jag menar..chassi och cab e ju ok.
Så vad kunde bli mer naturligt än att göra en form av 2204 klon i all hast.?

Fast...med en egen twist,givetvis,och på det i en form som MIG veterligen inte e gjord förut.
Ok?
Ja. Denna gången blir det med 7591 som slutrör. Med de spänningar som ligger för handen innebär det att vi sannolikt landar i häradet 35w-40w och då med 7591´ornas karaktär. Ett rör som ju varit uppe till dialog här på Bojen tidigare.
Trevliga e de,tycker jag iaf. De e väl reffade till 19w styck om inte minnet sviker och är per den definitionen "nya" rör rent utvecklingsmässigt.

Jaja. En point to point byggd 2204,hur fel kan det bli liksom.

Image

Jo. 1w metallfilm genomgående. Å i vanlig ordning med allt vad heter kondensatorer undertill. Appropå det...

Image

Mojon tilläts flöda fritt. Har ju ett mindre lager med mustarder liggande sedan allt man varit nere med näbben i,och denna ggn vart det liksom Marshall va... Hur många 2204´or finns det med DE förutsättningarna!? :lol:

Image

Mm. Nätsäkring,B+ säkring,säkringar till glöd. Den observante tar till sig... Om ni kikar lite närmare ser ni att allt vad kablage heter kring IEC uttag och säkringar är säkrat med buntband kring det de är lödda till. Mao,det spelar ingen roll om skiten får felaktiga säkringar nerför vägen och det hela går så tungt att det smälter,det springer fan ingenstans iaf.
Failsafe var ordet,och det till kostnaden av ngr buntband. :wink:

Image

Å tamigfan om inte tom kortet för bias e klart. Å som sagt,wirat för 7591. Skall faktiskt bli kul att se ifall mina tankar håller vatten här.
Grejen e den att PT´n e en toroid som kommer lämna strax över 400VDC under last om jag räknat rätt och det medför att droppresistorerna framför allt är det som inte riktigt blir som i en 2204 eftersom imperativet där är railspänningarna i sig. Inte resistorvärdena.

Image

Valet av lytar föll på stående 50µF+50µF JJ. Vis av erfarenhet är de kontrollmätta innan de nu ser en endaste volt... :evil:
Å mjo...de klarade det testet.
Preamp rören är 6n2p. Av mer än en anledning.

Image

Mkt riktigt. JJ 7591. Trevliga flaskor,helt klart.

Image

Översiktsbild. Ptja,vad skall jag säga?

Att smiska ihop det här går trots allt mkt fort. Iom att man har koll på vad som skall till och vad som skall vart rasslar det mest bara till...

Maskin skall givetvis kompletteras med PPIMV. Naturligtvis skall den det. NFB skall vara som original och detsamma med presence såväl som tonstack.
Små skillnader...framför allt vad avser vissa katodmotstånd samt PI´ns anod dito.

Om min magkänsla är rätt tror jag detta kan bli en djävla trevlig bekantskap. Att göra en "klon" från höften e kanske lite fegt för att vara mig,men samtidigt..varför inte.?
Delarna låg ju där...fick komplettera med lite lytar osv förvisso meeeeeen...hallå liksom.

Faceplate samt bakstycke blir som annars. Dvs eloxerad aluminium. Att gå "ape" på de bitarna i detta fallet...näää....det kan kvitta. Det får isf näste man engagera sig i.

02 Mar 2016, 21:22
Profile

Post Re: 2204 klon.......-ish
Jahaaaw....pga stockidioter inom transportnäringen,som kan läsas annan plats,vart det ngn timma över till eget hoppålek...
Som användes enl följande.

Image

Runt bias/likriktningsplattan rensades det upp. Ordning och reda..
Biaskretsen ktrl för funktion och spannet både räcker och blir över.

Image

Lilla maskinen begåvades med en choke. Ett stycke tysk gammal choke om 4H. Detta av fler än de rent självklara anledningarna.
Tillika ser vi en central chassijordpunkt....vi ser att skyddsjord,enl lag,sitter i eget lödöra å se..vi ser även en sk "humdinger". Dvs en balanspott till glöden.

Image

Mm. Eftersom maskin nu inte blir ngt effektmonster så..zeners vs g2. Bra skit. Som synes då i serie med 100 Ohmare och...punkten de emellan säkrad på gammaldags maner,om olyckan nu skulle vara framme. I sin tur 1 Ohmare mot backen för att enkelt (läs-vem som helst) kunna avläsa anodförlust i tomgåmg..

Image

Asså...ledsen att säga det,men jag fan gillar det där. Rent estetiskt. Ni ser rätt...sitter inget mot gallrena på två av flaskorna men som jag påtalat tidigare..för att testköra 6n2p skiter de i så måtto i vilket eftersom de hittar bias via sina katoder iaf.
Å visst fungerar skiten. Obestridbart.
Jag gillar helt enkelt att det e såpass "rent". Tilltalar min själ på ngt vis....

Image

Med tidens tand har det visat sig att det mången brukare av Marshalls saknar är en loop. Så..i ljuset av hur enkelt det där e att implementera...så visst fan skall lilla apparaten ha en loop. Klart den skall!

Image

Förvisso saknas nu kablaget ToF pottar/jack mm...men hallå! Detta e alltså ett normalstort transistor Marshall chassi. De olika delarna får ju fan ha megafon för att samtala med varandra! Ordet man söker blir...cleant... :mrgreen:
Sant. Nu skall loopen dit,men se..det förändrar inte mkt i rent intryck.

Nöjd? Ja. Det får man nog säga så långt.

04 Mar 2016, 21:03
Profile

Glömde fö.
Skiten e alltså uppe å lullar å går. B+ ramlade in på 430VDC@40mA.
Mao..heeeeeeeeeeeeelt där det skall vara.

Så min gissning om uteffekt handlar nog mkt om vad de i sammanhanget omstridda JJ rören kommer fixa.

04 Mar 2016, 21:08
Profile

Vi får mäta och jämföra med ett par NOS 7591.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

05 Mar 2016, 03:32
Profile WWW

Ja,det hade varit lite spännande.

För er som då inte e helt med i matchen är det så att det debatterats och stötts en hel del vad senare 7591 löser.
Att de helt enkelt ligger ganska långt ifrån de gamla hederliga NOS varianterna. Finns en hel del att läsa online i ämnet.
De som fått mest kritik,men då skall man ha med sig att detta är ett antal år sedan och att problemen därmed KAN vara åtgärdade,är just JJ.
Ngn hade fått ut så dåligt som strax över 20 watt ur paret i push/pull.

Men som sagt,lätt nog att mäta och rent empiriska prov KOMMER i det läget ge oss svaret.

05 Mar 2016, 15:32
Profile

Image

Så. Spelbart.
Å se visst osar det 2204. Grejen e väl den då att jag alltså moddat original 2204 kretsen lite. Bla med trimpot som slopemotstånd...2n2 mot midpott...avkoppling av katodmotstånd sker med 4.7µF och i sista hand har jag installerat ett 3.3k katodmotstånd på första steg.

6n2p flaskorna förefaller dra ström lite annorlunda än 83´orna i detta fallet med. Referensspänningarna för en 2204 blir inte helt rätt. Mot PI´n ligger det nu där det skall,kring 390VDC,men mot KF steget samt 820 Ohms dito ser vi ung 330VDC och mot de första två stegen i sin tur ung 305VDC.
Som man kan ana distar maskin därför lite annorlunda än originalet och personligen tycker jag faktiskt detta är bättre. Inte lika "hård" i tonen samt vad den levererar. Transkonduktans skiljer ju lite mellan 6n2p och ECC-83 med i sin tur,vilket är ngt jag tycker man märker rent praktiskt-nu med skiten spelbar och igång.

Image

7591 flaskorna tillför helt klart ngt rent karaktärsmässigt med. Obestridbart,men med det sagt är iaf JAG av den uppfattningen att skillnaderna i uppträdande mellan olika former av slutrör ofta överdrivs å det djävligaste!
Men..7591´orna ger mig det jag förväntade här. Så e re. Maskin känns mer "tight" än en original 2204 krets. Helt klart. Den håller ihop ljudbilden bättre helt enkelt. Givetvis en funktion av modsen som e kastade efter den MED men...en del av det ligger som jag ser det i 7591´orna ink den där gamla Kalamazoo OTn.
Bra. Mycket bra rent av.

Tillika har den en MYCKET bättre separation än originalet. Ngt som ju då är justerbart till grad iom trimpotten som slope resistor.

Image

Igen. Work in progress-som det heter. Men....redan nu ser man att där all den adderade kabeln till trots råder ordning. Samma...hela skiten skall ju tvättas ur innan vi drar igen dörren...men jag gillar´t redan som det står.
Med det sagt. Hänsyn är taget till Hr Kirchoff mm och mkt riktigt är resultatet därefter. Inga "universal" jordbussar a´la originalet varför den är mkt mkt städad i tomgång. Det enda man inte kommer ifrån är givetvis bruset med alla kontrollerna dimeade. Men brum? Nope. None. :mrgreen:

Image

Mm. Ordning och reda. Skall dock fortfarande få de sista detaljerna hanterade. Som synes nu då med dubbla PPIMV´s. En lösning jag anser är SÅ bra att det är mig en ren djävla gåta varför inte fler maskiner har detsamma.

Sant e nu att kortet för loopen skall installeras men...så städat och så rent intrycket under huven är kommer då ett litet kretskort inte fördärva det intrycket till ngn större grad.
Å se...det där med dubbla PPIMVs samt en loop är jag helt övertygad om att de som använder Marshalls av "äldre" snitt (nåja..) kommer värdera. Väl invand vid det tror jag rent av att man inte kan gå tebax å lira utan.
Japp. Det är SÅ bra.

Så..kortet till loopen samt jack till det skall till nu då. Väl å ve med det...Lurar på om jacken därför skall sitta fram eller bak,men..det ordnar sig misstänker jag.
På det styrning av ett par LDR´s så vi kan hantera det med volymerna via antingen switch eller fotpedal.

Uteffekt?
Ja,ngr 20 watt (vilket varnats för online) e det då rakt inte tal om. Rent relativt är den högljudd,men jag har alltså INTE mätt ännu.
En kvalificerad gissning e då att vi iaf passerat 30 watt med marginal. Hur mkt marginal..låter jag vara osagt.
Men som den står skulle jag lätt ställa den att lira ikapp rent volymmässigt med vilken 2204 som helst.

Image

Cabben så. Transistor Marshall cabben. "The immaculate deception" :lol: :lol:
Inte för att den behöver det men..fan vet om jag inte skulle engagera mig i att addera en skärm i botten där. Mest för att det rent tekniskt är rätt.

05 Mar 2016, 20:55
Profile

Image

Jahapp liksom. Loop kortet hamnade på högkant,eg mest för att göra trimmande dels enklare och dels mindre farligt för di mindre invigda.

Image

I sin tur installerades nu en presence pott. Även om effekten av den blir en funktion av PPIMV´erna så..det e iaf "Marshall korrekt". Så...där mellan bladen på jacket sitter det en 100k NFB resistor.

Image

Mm. Som sagt. Svansen på PI´n,allt kopplat som det skall. Inte mkt att tillägga,maskin fungerar och fungerar bra. Låter som man kan förvänta sig,och lite till.

Kvar e då ett par kackerlackor för att kunna styra de dubbla PPIMV kontrollerna och en switch samt ett fotpedalsjack... Så har vi oss en vettig 2204 som den väl ur mångas perspektiv skulle göras om den var realitet idag.

07 Mar 2016, 01:48
Profile

grymt coolt ;)
har själv lekt med tanken att göra om en gamma transistor Marshall, men har varken tid plats eller kunskapen egentligen.
Är väl nått sånt här man skulle vilka ha hemma egentligen.

lite bilder när den är ihopsatt och ljudprov!!

07 Mar 2016, 13:07
Profile

Tack!

Ja. Som jag sagt tidigare tycker jag rent personligt att det fan inte skadar att det appliceras lite humor även på det med förstärkare.
Eller rättare sagt,det finns ingen anledning att låta bli. :mrgreen:

Å jodå. Ljudklipp kommer.

07 Mar 2016, 23:03
Profile

Snyggt och prydligt som vanligt! Av teknikpratet begriper jag inte ett jota, men det spelar ingen större roll.
Imponerad av tiden och engagemanget du lägger ned blir jag dock alltid! :)

07 Mar 2016, 23:38
Profile WWW

Tack Forsman.

Dagens nerköp e att...så länge varade det roliga. Kortis på g1 på ena flaskan...så ena röret skenar. Byte comin´ up... :evil:

08 Mar 2016, 02:30
Profile

Det som jag tycker minst om är att behöva säga "vad var det ja sa?".
Nu upprepar jag mig igen: 7591 från JJ är bara skit.

Zagray! - test & review

08 Mar 2016, 12:52
Profile WWW

Mm.
Nu e de bytta iaf och allt är frid och fröjd igen.

Image

Å där har vi resultatet. Inte helt utan merit iaf tycker jag. Man har med sig släktskapet men..ändå med en egen "take" på det hela.

Image

Provade den en stund under kvällens rep,och visst vrålar det 2204 om eländet. Icke tu tal om annat.

Image

Å ....DÄR har ni grejen! Alla som släpat runt på en 2204 som JMP alt som JCM har vett på att värdera den där bilden.
Tack för kaffet liksom :mrgreen:

08 Mar 2016, 23:24
Profile

När du filat på den där till perfektion kan du väl PM:a ett pris?
Saknar en MV Marshall ibland...
/Erik

09 Mar 2016, 13:27
Profile

Tack.
Will do.

10 Mar 2016, 00:43
Profile

Inte konstigt att den där blev så lätt. Ser ju tydligt på bilden att den är lättad och icke-vintagekorrekt, inga rattar ju! Bara tänk så länge man skulle kunna bära på Dolly Parton utan rattar :lol:

Skojigt projekt! PPIMV på den här kretsen är verkligen trevligt. Tillför en viss timbre som osar rock. Något som verkligen får det att pirra i kroppen vid double-stops.

10 Mar 2016, 19:36
Profile

:lol: :lol:

Mm... 8)

Som sagt,inte bara PPIMV utan dubbla PPIMV. Säger det igen,det är en grej man inte kan vara utan när man väl använt det.

Säg mig hur många gitarrister som inte skulle ge sin förstfödde son för 3dB extra när de e solo dags.. :wink:

11 Mar 2016, 02:30
Profile

Marshnall!? :D Du e king, racing! Kul läsning.

11 Mar 2016, 22:42
Profile

"Så. Spelbart.
Å se visst osar det 2204. Grejen e väl den då att jag alltså moddat original 2204 kretsen lite. Bla med trimpot som slopemotstånd...2n2 mot midpott...avkoppling av katodmotstånd sker med 4.7µF och i sista hand har jag installerat ett 3.3k katodmotstånd på första steg."

Mittåt nu!
-Hurum ligger denna 2n2 kopplad? Vet att det ibland använts vid combos.
-Vilket katodmotstånd avkopplas med 4u7? Den som brukar vara 10k?
-3k3 isf 2k7 ok.

11 Mar 2016, 23:07
Profile

Tack.

Axewall i sin tur. Avkoppling av katod sker enbart på 1a steg. Precis som på originalet.

2,2nF sitter mot midpott.

"Problemet",eller vad man skall kalla det,med Marshall kretsen är att du kan bara skjuta det i omloppsbana så långt. Sedan ställer katodföljarsteget till det och börjar komprimera så maskin blir ospelbar.
Mao,såsom 2204 är designad är nog ganska rätt tänkt med det i minne.

Image

Missat att uppdatera det...*harklar mig*,men där e iaf den lilla switchen till de båda PPIMV kontrollerna. Är kopplat till jack baktill med,och när man puttar in ngt i jacket bryts matningen till switchen. Mao inga konstigheter.

Image

Fick frågan varför jag så sällan lägger upp bilder på maskinernas baksida. Ptja..e väl för att jag anser att de inte e så porriga att titta på antar jag :lol: .
Hur som. Där e dennas baksida iaf.

12 Mar 2016, 14:01
Profile

Racing wrote:
2,2nF sitter mot midpott.

?
Har du bytt 22n mot en 2,2n?

12 Mar 2016, 16:14
Profile

Japp,och med hänsyn taget dels till hur det låter och dels R/C.

12 Mar 2016, 18:35
Profile

Baskontrollsfrekvensen övre bryt bestäms ju av midkondingen så fattar inte hur du kan få det där att fungera om du inte har ökat sloopresistorn rejält...och då menar jag rejält.

12 Mar 2016, 18:55
Profile

:wink:
Johan. Ett enkelt faktum är att om man gör som alla andra låter man som alla andra.
"Try it you´ll like it,69".

12 Mar 2016, 19:21
Profile

Racing wrote:
:wink:
Johan. Ett enkelt faktum är att om man gör som alla andra låter man som alla andra.
"Try it you´ll like it,69".

Jag är nog den sista som gör som alla andra, dock är just den typen av tonkontroll så extremt interaktiv så ändrar man en komponent till ett band så flyttar man ett annat band osv. Lägger man 2n2 med existerande 33k så är dels midkontrollen inte i midbandet längre utan i diskantregistret och baskontrollens övre bryt är uppe i diskanten....Lägger man även till en pot som sloope får man en hel bunch av interaktivitet där med när man vrider på den, inte bara midfreq som påverkas utan nivån på både bas och mid.

12 Mar 2016, 19:34
Profile

Juuuuuuuuuuuuuuuuust precis.. :wink:

12 Mar 2016, 19:55
Profile

hmmm skulle nog vilja testa med köra 8000pf mot midpott blir till o testa ;)

14 Mar 2016, 01:40
Profile WWW

Tack.

Axewall i sin tur.

"Problemet",eller vad man skall kalla det,med Marshall kretsen är att du kan bara skjuta det i omloppsbana så långt. Sedan ställer katodföljarsteget till det och börjar komprimera så maskin blir ospelbar.

Helt jävla rätt slutsats.

14 Mar 2016, 02:58
Profile

Axewall wrote:
Tack.

Axewall i sin tur.

Helt jävla rätt slutsats.

Mm. Vad som sedan har varit tanken bakom att insistera på det där KF steget i tid och otid för Marshalls del kan vi gärna debattera det med.

Jag å Aleks satt ju å dividerade kring det i samband med den "working mans JMP" jag knåpade ihop för en tid sedan baserat i en Klemt BS-40. Där kan man lite lugnt säga att man fick ta del av vad det ger när man serverar KF steget för mkt signal.
Att det där steget finns på plats för utgångsimpedansen skull kan vi kanske bara kvittera vara färdiga med det.
Sett från en lite annan synvinkel medför det bla att den dist designen mäktar med blir begränsad,hur vi än vänder och vrider på det.
Grundidén,att sänka utgångsimpedansen mot tonstacken,är vi väl mer eller mindre alla bekanta med. Det jag kan känna är en vettig fråga är varför man insisterar på att använda det där KF steget.?
Att katodföljare har en plats torde väl stå alla klart,det jag ifrågasätter är om den platsen är i en gainkedja.
Jag får nog säga att jag tycker inte det. Samtidigt är KF steget idag en direkt imperativ del av en Marshalls sound och beteende varför jag ur perspektivet "branding" kan se att man håller fast vid detsamma. Komprimeringen av signalvågens ena topp är ju tvivellöst där när man skickar in tillräckligt med signal,tillsammans med en del andra faktorer som blir effekt.

Låter det som att jag är anhängare av anoddriven tonkontroll? Ja,visst är jag det.

14 Mar 2016, 12:42
Profile

All denna tjat om KF komprimering av signalens positiva halvperiod. :evil:
Vad som händer med den negativa halvperioden verkar ingen bry sig om.
Och det är just där som ljudet/tonen åker söderut.
Konsten är att avväga signalnivåer rätt.
Fram med oscilloskopet och signalgeneratorn.
Eureka upplevelse kan infinna sig.

Zagray! - test & review

14 Mar 2016, 13:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next