View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 20:47

Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i försteg) 
Author Message

Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort störningar)
Tubis wrote:
Ingen skillnad. Du kan dock inte DCkoppla den till ett tidigare stegs anod som i typ Marshall. Den ska ACkopplas via konding och sen resistor till jord.

Varför kopplade då Fender och Marshall som man gjorde, finns det inga fördelar? För att spara en konding och ett motstånd?

I mitt fall känns ju mycket trevligare med 2-3V likspänning på katoden och ut om kopplingskondingen skulle börja läcka än 200V likspänning ut i tex ett mixerbord.

18 Feb 2016, 16:07
Profile

busse wrote:
Tubis wrote:
Ingen skillnad. Du kan dock inte DCkoppla den till ett tidigare stegs anod som i typ Marshall. Den ska ACkopplas via konding och sen resistor till jord.

Varför kopplade då Fender och Marshall som man gjorde, finns det inga fördelar? För att spara en konding och ett motstånd?

I mitt fall känns ju mycket trevligare med 2-3V likspänning på katoden och ut om kopplingskondingen skulle börja läcka än 200V likspänning ut i tex ett mixerbord.

Vet inte varför man gjorde saker på ett visst sätt förr och alla har extremt svårt att släppa och bara fortsätter att göra så för det är så det ska vara.
Dock när det kommer till distkretsar så påverkar ju den DC kopplade katodföljaren soundet. Men när man ska AC koppla och ta ner signalen innan en loop buffer ser jag ingen vits med en DC kopplad. Har man negativ motkoppling kan det däremot vara vits att DC koppla för man då får färre kondingar som fasförskjuter. Men det har inte du här.
Det är inte bara att man är säkrare av att inte ha sån hög DC ut utan man kan ha en konding med betydlig lägre voltspec och därmed öka på kapacitansen i stället.

18 Feb 2016, 16:13
Profile

Tubis wrote:
Amp Healer wrote:

Johan nu förstod jag inte vad du menade ?

För stor spänningskillnad mellan glöd och katod kan leda till brum. Busses loop send buffer har en enorm skillnad och det är ju just där det kan göra nytta att elevera glöden. Men, man kan använda en buffer som den han har till sin tuner out i stället som inte har denna stora potentialskillnad.

Precis det var så jag tänke med :wink: fick inte bara ihop ditt tidigare svar :oops:

18 Feb 2016, 16:21
Profile

Låter ut vettigt, förhoppningsvis får jag lite tid att mixtra med stärkaren i kväll och skall kolla vidare. Låter ut som att det skulle vara klokt att koppla om loopen och även line out.

Är lite lur på att det är nåt lite knas runt loopen men den kanske bara är en del i sammanhanget och att dem blir inblandad via
jordningen.

18 Feb 2016, 16:24
Profile

busse wrote:
Låter ut som att det skulle vara klokt att koppla om loopen och även line out.

.
Tänk på att du kan dumpa de extra kondingarna du satte dit innan buffrarna om du bygger om iom att du inte längre har DC på gallret.

18 Feb 2016, 16:27
Profile

Hur blir det om jag bygger om katodföljaren i loopen skall jag byta ut 100K poten till en 22K pot, den måste ju vara motsvarande 22K motståndet R41 i tuner out. Hur blir det med signalnivån skall jag byta ut spänningsdelaren som nu består av 82K och 10K till nåt ungefär motsvarande 22K kanske 18K och 2,2K?

18 Feb 2016, 19:38
Profile

Lägre resistanser här ger mindre brus. Det är ju att ses som ett ingångsteg där låg nivå ska förstärkas upp mycket. Jag hade absolut sänkt poten och resistorerna. Även då returnpoten. Nu kan du ju sätta en konding med mycket kapasitans iom du sänkt DC.

18 Feb 2016, 20:27
Profile

Funderar på att göra ett snabbtest ikväll då grabbarna somnat, om jag inte själv somnar. Det bör väl funka att testa med 100K till att börja med, bör väl ge skillnad i brum om det är detta som skulle vara galet även om 100K och 1M är höga värden. Skall man ha samma förhållande på spänningsdelaren eller kommer den att ändras på nåt vis?

Tror jag har en 20uF 50V bilpolär elyt liggandes, den borde väl funka med tex en 10K pot?

Edit:
Hur är det med kondingen ut från katodföljaren skall den vara bipolär eller funkar det med en vanlig elyt?

18 Feb 2016, 20:39
Profile

2.2uf plasfilm hade jag satt, det räcker gott och väl.

18 Feb 2016, 20:51
Profile

Jag blir fan inte klok på vad i h-vete det är som jävlas :evil:

Byggde om katodföljaren men utan nåt resultat annat än betydligt lägre signal så nåt måste de där 200V på katoden väl göra? Nu har jag inte bytt potarna om det nu skulle ha stor betydelse men fick dra både send och retur på max för att det skulle bli hyfsat tryck i stärkaren, brumhelvetet är ju kvar och om man har av eller kortslutit signalen in till loopen så brummar fanskapet från 0 upp till 7-8 för att sen brumma betydligt mindre från 8-10. Samma fenomen som alltid varit finns fortfarande kvar på renakanalen brummet gör ungefär som i loopen når sin kulmen på 8 och blir sen tystare. Har försökt kolla och flytta jordar men inte nåt vettigt hittils

Distkanalen existerar inte längre utan potar, kablage och eq-kortet ligger på bänken V3 är ryckt ur, det som nu finns kvar i stärkaren är den renakanalen, loopen och slutsteget, dock sitter ju elyter, anod, katodmotstånd och kablar till anoder och katoder till distkanalen fortfarande kvar. Testade att koppla förbi loopen och lägga signalen från försteget rakt in på recoverysteget, men det är samma brum så man vrider upp volymen på rena kanalen men betydligt mer signal än att köra genom katodföljaren, brummet ökar till 8 sen minskar det en del.

Kortsluter man från recoverystegets galler och bakåt då blir det tyst, om man maxar loopens kontroller och kortsluter på sendstegets galler så blir det också tyst till man backar returvolymen då kommer brummet.

Blir som inte alls klok på detta, nu är jag i färd med att riva precis allt var enda jäkla komponent och kabel som finns som inte har med renakanalen, loopen, fasvändare eller slutrör att göra. Verkar ju som att slutsteget är okej men sen är det nåt som är helt åt fanders galet.

Känns bara så jävla frustrerade nu, visst brukar det jävlas men inte så här.

19 Feb 2016, 00:25
Profile

busse wrote:

Byggde om katodföljaren men utan nåt resultat annat än betydligt lägre signal så nåt måste de där 200V på katoden väl göra?
Det ska inte bli lägre signal. Har du avkopplat anodresistorn? Den får lite lägre ingångsresistans om man har samma 1M till jord som man hade till katoden eftersom 1M inte längre är bootstrappad. Bara att höja värdet.

Edit : Tar tillbaks det det verkar bli lite lägre signal, har man dock så det räcker att mata den med så blir det ändå win win.

19 Feb 2016, 08:58
Profile

Tubis wrote:
busse wrote:

Byggde om katodföljaren men utan nåt resultat annat än betydligt lägre signal så nåt måste de där 200V på katoden väl göra?
Det ska inte bli lägre signal. Har du avkopplat anodresistorn? Den får lite lägre ingångsresistans om man har samma 1M till jord som man hade till katoden eftersom 1M inte längre är bootstrappad. Bara att höja värdet.

Nej kör 100K anod inte avkopplad, 2.2K katoden och 1M mellan galler och jord, har inte avkopplat anoden på tuner out men den verkar ju funka ändå. Hur funkar avkoppling på anoden i detta fall, blir det inte som ett vanligt gainsteg där man avkopplar anoden för att tex skära diskant? Skall jag öka på 1M till jord motsvarnade det jag hade tidigare? 1,047M det kan väl inte göra någon större skillnad?

Vet som sagt inte riktigt vad jag skall göra nu med stärkaren som den är nu, annat än att riva hela skiten och börja om :( .

Är inne på att skippa det gemensamma ingångssteget och ta rörhalvan som nu är tuner out till en eget ingångssteg till distkanalen, sen låta V1 sköta den rena kanalen och V2 och V3 ha hand om distkanalen så man får kanalerna helt separata från varandra. Funderar på att vända hela kortet så jag får kablaget bättre och hoppas att det funkat att löda på undersidan av öljetterna, sätter in en jordbusstråd längs med kortet nere vid kondingarna för nu är det helvetiskt trångt runt jordningarna vid filterkondingarna och det går ju ändå bara en kabel mellan dessa kondingar, byter nog också då till 22uF/500V istället för att ha seriekopplade 47uF.

Tänker att man sen bara bygger upp renakanalen, loopen, fasvändare och slutsteg ingen annat i första läget och testkör och ser om man får eländet att fungera, sen får man väl kanske plocka ur kortet igen och löda dit distkanalen. Är också inne på att kapa kortet om det går men jag är osäker på om det går, skulle vara fint att kunna behålla slutsteget och fasvändaren kvar i stärkaren om man vill lyfta ur försteget för att kunna modda och tjorva på med det utanför stärkaren.

19 Feb 2016, 09:27
Profile

busse wrote:
Nej kör 100K anod inte avkopplad, 2.2K katoden och 1M mellan galler och jord, har inte avkopplat anoden på tuner out men den verkar ju funka ändå. Hur funkar avkoppling på anoden i detta fall, blir det inte som ett vanligt gainsteg där man avkopplar anoden för att tex skära diskant? Skall jag öka på 1M till jord motsvarande det jag hade tidigare? 1,047M det kan väl inte göra någon större skillnad?

Det blir lite lägre signal oavsett vad du gör testade snabbt my bad ber om ursäkt.

Dock... avkopplar du anoden blir utresistansen från röret lägre och laster efter sänker inte signalen lika mycket. Den ska föresten avra avkopplat annars har du förtagit hela grejen med att ha en buffer. Avkopplingen ska du se som att det växelspänningsmässigt är anslutet direkt till B+, precis som i din DC kopplade katodföljare bara att man här bromsar strömmen DC mässigt med en anodresistor.

Inresistansen på en DC kopplad blir inte 1M den blir betydligt högre iom att resistorn är kopplat via katoden, kan inte uträkning här rakt av men betydligt mer än 1M.

19 Feb 2016, 09:41
Profile

Tubis wrote:
Edit : Tar tillbaks det det verkar bli lite lägre signal, har man dock så det räcker att mata den med så blir det ändå win win.

Blev väldigt stor skillnad, i alla fall som den upplevs det så efter att jag byggt om katodföljaren. Blev en enorm skillnad om man lägger signalen direkt från försteget in på så sendsteget verkar ju sno bra mycket signal. Okej då skall jag testa att avkoppla anoden med 0.1uF och se vad som händer

I övrigt vet jag som sagt inte riktigt vad jag skall hitta på känns som att det är lika bra att börja om för brummet är ju kvar vilket känns frustrerande då jag är hyfsat hemma med stärkaren i övrigt och den för övrigt låter, nu mer lät bra för att bara vara ihop skruvad utan att alls vara twekad nåt.

Känns som att det är lika bra att låta varje kanal gå helt separat och även ha separata ingångssteg, funderar också på om man skall låta tex de tre förstegsrören matas av samma nod eller i alla fall de två första rören om jag bygger om så den får två helt separata kanaler. Annars funderar jag på hur det blir om man splittar signalen vid ingången med var sitt motstånd och sen matar den till var sitt ingångsteg från var sin nod, var tusan skall man då jorda ingångsjacket?

19 Feb 2016, 10:09
Profile

Annars kan du skydda dig mot för hög DC på utgången genom att använda en resistor i serie följt av och två zenerdioder rygg mot rygg till jord. Dessa måste dock ligga så högt att peakvärdet av din signal inte kapas. Men det blir bra mycket bättre än 200V.

19 Feb 2016, 10:48
Profile

Det bör väl funka med säg 27V zenerdioder, mycket mer signal än så kan det väl knappast bli ut ur katodföljaren. Vad skall man har för värde på motståndet? Förmodar att man sätter detta efter katodföljarens katods kopplingskonding.

Fortsätter att fundera på hur jag skall göra med mitt bygge om jag skall riva isär det totalt eller inte :roll:

19 Feb 2016, 15:59
Profile

Kanske inte tillbaka på ruta ett men inte långt ifrån, gav upp och har rivit skiten för att börja om på nytt och då passade jag på att vända på kortet, slutsteget och fasvändaren är klart nu men det skall in en jordbuss på detta kort. Kapade av kortet så nu sitter slutsteget och fasvändaren på ett kort och preampen kommer på ett annat kort för att enklare kunna lyfta ut korten för att modda.

Försteget kommer jag att ändra på så att det får bli två helt separata kanaler där ett V1 får sköta den renakanalen och V2 och V3 den distkanalen och skippar det gemensamma ingångssteget. Funderar dock på hur man skall spänningsmata det hela om ska låta 1:a rören i respektive kanal matas från samma nog för att minska risken för jordbrum? För hur blir det med jordningen av telejacket om man skall mata två rör som matas av var sin nod, var skall man då jorda ingången?

En bild på eländet som det ser ut nu.
Image

20 Feb 2016, 01:38
Profile

busse wrote:
Det bör väl funka med säg 27V zenerdioder, mycket mer signal än så kan det väl knappast bli ut ur katodföljaren. Vad skall man har för värde på motståndet? Förmodar att man sätter detta efter katodföljarens katods kopplingskonding.

Skulle haft efter din peak linenivå plus lite till för transienter, kanske runt 5V. Sen en 1k resistor med låg effekt typ 0.25W så den brinner av. Annars belastar du röret och droppresistorerna i B+ vid överslag i kondingen. Får du överslag i kondingen blir ju resistansen och zener din nya katodbias. Samma gäller om du inte har zener. Fast då bara resistanserna till jord.

20 Feb 2016, 09:48
Profile

Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (nytt försök, omstart)
Tubis wrote:
Skulle haft efter din peak linenivå plus lite till för transienter, kanske runt 5V. Sen en 1k resistor med låg effekt typ 0.25W så den brinner av. Annars belastar du röret och droppresistorerna i B+ vid överslag i kondingen. Får du överslag i kondingen blir ju resistansen och zener din nya katodbias. Samma gäller om du inte har zener. Fast då bara resistanserna till jord.

Blir det så att man sätter in det hela som jag ritat här? Nu då jag har loss kortet så kommer jag att sätta in öljetter så man kan sätta dit ett motstånd och två zenerdioder då har man ju möjligheten att testa.

Image

20 Feb 2016, 10:54
Profile

busse wrote:
Tubis wrote:

Blir det så att man sätter in det hela som jag ritat här? Nu då jag har loss kortet så kommer jag att sätta in öljetter så man kan sätta dit ett motstånd och två zenerdioder då har man ju möjligheten att testa.

Image

Nej såhär http://www.electronics-tutorials.ws/dio ... gif?81223b

Det du gjort blir en distkrets.

Du kan se varför att koppla varje zener till jord inte fungerar här http://www.electronics-tutorials.ws/dio ... cuits.html Den klipper signalen under ena halvperioden ända nere vid dioddroppvärdet. Sätter du dem mot varandra blockar respektive zener detta och klipper bara på zenerdiodens värde på respektive period.

Kuriosa är att du kan även på samma sätt skydda ingångar från överspänning, det skyddar både mot DC och AC. Sätter du en till resistor efter zenerdioderna skyddar du även mot backspänning vilken kan vara en bra idé om man använder datorn som tongenerator.

20 Feb 2016, 11:27
Profile

Zenerdioder är jättebra på att alstra brus. Så var försiktig...

20 Feb 2016, 12:49
Profile

Tubis wrote:
Nej såhär http://www.electronics-tutorials.ws/dio ... gif?81223bDet du gjort blir en distkrets.Du kan se varför att koppla varje zener till jord inte fungerar här http://www.electronics-tutorials.ws/dio ... cuits.html Den klipper signalen under ena halvperioden ända nere vid dioddroppvärdet. Sätter du dem mot varandra blockar respektive zener detta och klipper bara på zenerdiodens värde på respektive period.Kuriosa är att du kan även på samma sätt skydda ingångar från överspänning, det skyddar både mot DC och AC. Sätter du en till resistor efter zenerdioderna skyddar du även mot backspänning vilken kan vara en bra idé om man använder datorn som tongenerator.

Då är jag med, sätter in öljetter för zener och motstånd men testar först att bygga tubis varianten med anodmotstånd först.

Har filat lite på schemat och nu ser det ut mer som från början med två helt separata kanaler. Kommer att bygga den renakanalen och loopen först och testa av att dom funkar, sen hakar jag på distkanalen, och sist får tuner och line out komma.

Så här ser schemat ut nu
Image

20 Feb 2016, 18:39
Profile

Nu är slutsteg och fasvändare kopplade och klart monterade i stärkaren. Har börjat med preampkortet och alla komponenterna är i stort sett på plats nu så nu skall det kopplas och lödas in i stärkaren, kommer nog att bara att koppla in den rena kanalen och loopen vid ett första testa för att se att det funkar utan störningar.

Fick via Owe tips på att Mesa Boogie Road King har en tuner out och den var ju jäkligt simpel en spänningsdelare direkt efter 1:a gainsteget, finns på sid 6 här http://milas.spb.ru/~kmg/files/schemati ... g%20II.pdf Vad säger ni om denna tuner out?

01 Mar 2016, 22:48
Profile

Nu är kortet vänt och nu är den ihopkopplad med betydligt mindre kabel och om inte annat snyggare invändigt. Jag testade att starta upp den igen men bara den rena kanalen, loopen och då med Tubis katodföljare som sendsteg i loopen, denna gång med avkopplat anodmostånd, fasvändare och slutsteg. Den spelar som den gjorde innan jag rev den men problemen med brum är ändå kvar :evil:

Har nu kopplat om det hela så jag har V1 som 1:a och 2:a gaingsteget i den rena kanalen har nån överhörning där men det hade jag ju förut så det är säkert nåt med kabeldragningen. Vad jag märker är att med Tubis sendsteg även då det nu är avkopplat blir det lägre signal ut från katodföljaren och man måste ha sendvolymen ställd högt för att kompensera detta och då kommer brummet. Verkar som att det är loopen som tjorvar, rycker jag ur V1 så gör det ingen skillnad på brummet utan vrider man upp returvolymen kommer störningarna, jag kan ha mastern fullt uppdragen utan att få störningar och brum om jag har av returvolymen i loopen, detta bör ju då betyda att loopen tjorvar, vrider jag av sendvolymen blir det inte heller märkbart mindre med störningar så det borde ju betyda att det är recoverysteget som spökar. Men vad f-n skall det vara, jag blir som inte klok på detta.

06 Mar 2016, 10:04
Profile

Det räcker inte med att rycka V1 för att isolera loopen du måste jorda ner gallret på loop send steget med.

06 Mar 2016, 11:10
Profile

Ska testa jorda gallret på sendsteget i kväll då grabbarna somnat. Men om problemet skulle vara i försteget V1 i detta fallet borde inte brummet försvinna om man tycker V1? Om det blir tyst då man jordar gallret på sendsteget var skall man få tro att man har fel?i sendsteget eller försteget?

06 Mar 2016, 13:04
Profile

Området mellan V1 och sendsteget är inte öde när du ryckt röret. Du har komponenter där kopplade till B+. Rippel på B+ kommer lägga sig på send gallret via V1s anodresistor och kopplingskonding. Om detta rippel sen hörs beror ju på hur stort det är och hur mycket förstärkning du har efter fram till högtalaren.

06 Mar 2016, 14:24
Profile

Ipad är bra :wink: Har kommit hem från en skoterfärd och medan jag garagerade skoter och pulkan så hade grabbarna hunnit låna grannes Ipad. Fullt sysselsatta med den smet jag ner i källaren.

Har varit nere i källaren och testat, kortsluter man gallret på katodföljarens sendsteg så händer inget, lika mycket brum om inte rent av lite mer. Kortsluter man gallret på recoverysteget blir det knäpptyst. Vad skall man nu dra för slutsatser av detta, att det är nåt jäkla knas mellan send och returstegen i loopen? Om försteget skulle spöka borde det väl varit tyst redan då man kortade sendsteget galler?

06 Mar 2016, 15:17
Profile

Kan det vara nåt med jordlyftningen av sendjacket i loopen som gör att det knasar till sig?

Har ritat schemat som stärkaren ser ut just nu då den är strippad på en kanal och allt annat bjäfs, har även ritat jordningen som den är i verkligheten hur det hela är kopplat ihop med varandra. Får jag nån jäkla loop på nåt vis runt jacken?

Edit:
Skall man tänka katodföljaren som ett eget steg och jorda allt som har med senddelen, dess jack och volymkontroll till katodmotståndets jordpunkt på katodföljaren som man skulle gjort om det var ett SE slutsteg? Sen har recoverysteget själv och jorda dess jack och volymkontroll till returstegets katodmotstånds jordpunkt?

Image

06 Mar 2016, 23:14
Profile

Eftersom du frågar just om jordning (du har ju annars hjälp av de riktiga gurusarna snart förmodligen) kan jag säga att när jag satt samman jordpunkterna för resp steg till samma ställe har det blivit knäpp tyst.

Till exempel har jag isolerat jacken till reverb/tremolopedal från chassit och dragit jorden från de switcharna till respektive funktions jordpunkt, dvs vid reverbdriverrör och tremolorör. du kanske t.o.m ska dra en jordtråd från ett förstärkarsteg till en gemensam punkt, dvs stjärnjordning (om jag inte minns fel :? ).

När jag tänker efter isolerade jag alla jack från chassit, och jordade dem i stället i respektive stegs jordpunkt. Ta en bit plastpåse och testa, det kan faktiskt funka om du inte har riktiga isoleringsbrickor hemma.

Lycka till! :)

06 Mar 2016, 23:41
Profile
Reply to topic   [ 226 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next