|
Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i försteg)
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort störningar)
Har efter lite funderande på morgon varit snabbt ner i källaren och kollade, rycker man ur V1 så minska inte brummet nämnvärt och brummet kommer med volymkontrollen för den rena kanalen, men minska rejält då man vrider fullt. Ryckte V2 och då blev det tyst och brummet försvann, brummet öka även på distkanalen då man vrider upp volymen så nånting runt V2 är det som ställer till brummet. Postar ett nytt schema på hur stärkaren ser ut nu R76 som är en trimpot för loopen är dock inte ännu monterad så R104 går direkt till C57. Jordningar (märkta G i schemat) skall vara som på schemat, de är dragna till respektive filterkonding och sen med en kabel där ifrån till jordstjärnan. 
|
| 13 Feb 2016, 10:24 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: och brummet kommer med volymkontrollen för den rena kanalen, Hur lång är tampen som går till switchen för clean channel on off? I on läge dinglar den ju fritt i luften. Testa att ha en resistor till jord "precis" där switchen är så det inte blir några antenner. Angående läget på poten är min teori att det är där upplockat brum får högst resistans till jord.
_________________ Johan Hansson
|
| 13 Feb 2016, 10:49 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (mastervolym fundering
busse wrote: Sökte och hittade tråden som den mastervolymen kommer ifrån viewtopic.php?f=24&t=84691&hilit=mastervolymOm det inte finns nåt annat förslag kommer jag att bygga om mastern till en vanlig volymkontroll med 1M pot. du har ju glömt bleeder motståndet över mastervolymen 10 meg är där för att koppla bort mastern vid Clean..... "100k" är ju till för att tämja gainkanalen men även för att halvera serie resistansen på potten när switch är öppen till Clean kanal . jag använder denna mastervolymlösning på Vintage modern för att balansera ut kanalaren mot varandra  funkar hur bra som helst
|
| 13 Feb 2016, 12:35 |
|
 |
|
busse
|
Tubis wrote: busse wrote: och brummet kommer med volymkontrollen för den rena kanalen, Hur lång är tampen som går till switchen för clean channel on off? I on läge dinglar den ju fritt i luften. Testa att ha en resistor till jord "precis" där switchen är så det inte blir några antenner. Angående läget på poten är min teori att det är där upplockat brum får högst resistans till jord. Tåten som går från volymen till reläet är ca 4-5 cm lång, men det kan ju säkert räcka om man har otur. Skall testa sätta 10M motstånd över reläswitcharna och se vad som händer. zven wrote: du har ju glömt bleeder motståndet över mastervolymen 10 meg är där för att koppla bort mastern vid Clean....."100k" är ju till för att tämja gainkanalen men även för att halvera serie resistansen på potten när switch är öppen till Clean kanal . Okej tror jag fattar hur du menar, att det rena ljudet i din stärk körs utan master och distkanalen körs med master och att man då med denna mastervolym balanserar upp kanalerna mot varandra? Den funkar ju fint i Twinen då man kör den som 3-stegare.
|
| 13 Feb 2016, 14:39 |
|
 |
|
busse
|
Finns det nåt sätt att ta reda och mäta fram om man har upplockat brum eller om det är jordbrum i en stärkare?
|
| 13 Feb 2016, 14:40 |
|
 |
|
zven
|
zven wrote: du har ju glömt bleeder motståndet över mastervolymen 10 meg är där för att koppla bort mastern vid Clean....."100k" är ju till för att tämja gainkanalen men även för att halvera serie resistansen på potten när switch är öppen till Clean kanal . Okej tror jag fattar hur du menar, att det rena ljudet i din stärk körs utan master och distkanalen körs med master och att man då med denna mastervolym balanserar upp kanalerna mot varandra? Den funkar ju fint i Twinen då man kör den som 3-stegare.[/quote] DET ÄR precis så du skall använda den mastern till solo eller utbalansering av 2 kanaler 
|
| 13 Feb 2016, 21:09 |
|
 |
|
busse
|
Höll på lite igår och jag blir inte klok på vad som är fel, nåt med jordningen skulle jag tro. Bytte ut det lilla kablaget som inte var skärmat runt tonkontrollen i den rena kanalen och satte en 10M över reläets kontakt men ingen skillnad då det gäller brummet det ökar fram till 7-8 av 10 på volymen sen minskar den. Nu till nåt intressant om jag har volymen för den rena kanalen på ca 8 så jag har maximalt med brum och sen vrider upp volymen på diskanalen till ca 7-8 så minskar brummet och det ganska ordentligt. Backar man volymerna till samtidigt så dom följs åt hålls brummet nere, så om bägge volymerna är på ca 5 är brummet lågt men ökar man eller minskar man någon av volymerna så ökar brummet. Det verkar även som att om man ställer renakanalen så det brummar och kopplar in loopen utan nåt i den och vrider upp returenvolymen högt så man kan man även minska brummet genom att vrida upp sendvolymen, går även att balansera brummet med den men då verkar det som att minskar man den renakanalens volym så får man öka send för att minska brummet, och tvärt om ökar man rena kanalen får man minska på send. Nästa sak som jag inte blir klok på att jag har överhörning nånstans, vrider jag av samtliga tonkontroller på den rena kanalens EQ så får jag ändå igenom en svag signal om jag har volymkontrollen uppdragen, dessa tonkontroller fungerar ju om jag tolkar schemat rätt så att de jordar signalen fullt avridna och då skall det ju vara tyst, men jag får ändå igenom signal. Hade nåt liknade i Twinen jag höll på med då reverbet inte blev tyst fast man vred av poten helt och den hade väldigt lätt att oscillera i reverbet, var nog i den jordningen och att sent och returjacken jordar kom åt varandra. Hur får man överhörning via jorden och var skall man börja söka? Testade även att koppla loss signalerna som matar distkanalen och stämutgången efter 470K motstånden men överhörningen är kvar. Tänker att jag nu låter dessa vara urkopplade och riktar in mig på den rena kanalen. Några tips på hur man skall felsöka? ta loss jordarna till tuner out och distkanalen för att minska antalet potentiella felkällor? Postar ett nytt schema där jag ritat hur jordningen verkligen är kopplad fullt ut. 
|
| 14 Feb 2016, 10:25 |
|
 |
|
Tubis
|
Skulle jordat bort för att kolla dels var efter volympoten det plockas upp och var innan volympoten det strålas ut. Bra kan vara att första jorda bort volympoten så den inte bara är den som är kass.
|
| 14 Feb 2016, 10:57 |
|
 |
|
zven
|
tror din starground princip ställer till det är steg 1 som är det viktigaste för brum nivån.... skulle nog dela upp resterade noderna på en så kallad grounbus där ena änden är joradad ca 3-4 cm ifrån första konding nu skall alla noder utom första .. dela 1 punkt... se varje filter som en starground koppla sen de på en groundbus
|
| 14 Feb 2016, 12:08 |
|
 |
|
busse
|
Kommer från källaren och förvirringen är total, fixade igång signalgeneratorn och la på signal och kollade med skåpet och nu till det roliga, med tonpotarna avvridna har jag ingen signal ut från potarnas löpare men jag jag hör tonen i förstärkaren samma sak med volymen ingen signal ut från löparen och ingen signal på gallret. Volymen på överhörningen ökar då jag vrider upp poten till runt 7-8 för att sen minska på max men jag ser ingn signal på tonkontrollerna eller volymkontrollen eller gallret på V2A. Testade även att jord volympoten men ingen skillnad jämfört mot att vrida av volymen. Jag har överhörning så fort jag lägger på signal och det kan jag väl köpa men jag fattar inte hur man får ut denna överhörning då signalen redan jordas bort mellan 1:a och 2:a gainsteget. Nånstans kommer det ju in en överhörning då man lägger på signalen men hur och var, via jorden? zven wrote: tror din starground princip ställer till det är steg 1 som är det viktigaste för brum nivån.... skulle nog dela upp resterade noderna på en så kallad grounbus där ena änden är joradad ca 3-4 cm ifrån första konding nu skall alla noder utom första .. dela 1 punkt... se varje filter som en starground koppla sen de på en groundbus Edit: fixade texten lite, var luddigt skrivet Menar du att jag skall sätta en jordskena har för mig att det brukade sitta i vissa Marhsall och sen bara jorda ena änden på den 3-4 cm från likriktaren, sen bara dra man varje jordkabel från respektive filterkonding in på jordskenan så dom då skulle hamna på ca 5-7 cm mellanrum? Utveckla gärna lite mer.
|
| 14 Feb 2016, 12:24 |
|
 |
|
busse
|
Sven menar du så här, har nu ritat att man kopplar ihop kondingarna i en buss. Om man jordar i en buss kan man då ta och jorda samtliga komponenter i den eller skall man först jorda till filterkondingen och sen till bussen. I mitt fall kommer det ju bara att bli någon cm mellan filterkondingen och jordbussen men själva kabeldragningen skulle bli lättare om man satte alla kablar i en punkt intill varandra på bussen. 
|
| 14 Feb 2016, 12:36 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Volymen på överhörningen ökar då jag vrider upp poten till runt 7-8 för att sen minska på max men jag ser ingn signal på tonkontrollerna eller volymkontrollen eller gallret på V2A. Var dyker signalen upp igen för det måste den ju göra någonstans?
|
| 14 Feb 2016, 13:17 |
|
 |
|
busse
|
Tänkte på att kolla efter det, är väl bara att börja kolla med oscilloskopet först på samtliga kopplingskondingar och se var man hittar den igen, sen får man väl backa och se var den försvinner. Vill inte göra det just nu då grabbarna gärna vill vara med och jag är inte lika imponerad att ha hjälp av en fyra och sexåring då det gäller felsökning i rörförstärkare.
|
| 14 Feb 2016, 13:29 |
|
 |
|
zven
|
busse wrote: Sven menar du så här, har nu ritat att man kopplar ihop kondingarna i en buss. Om man jordar i en buss kan man då ta och jorda samtliga komponenter i den eller skall man först jorda till filterkondingen och sen till bussen. I mitt fall kommer det ju bara att bli någon cm mellan filterkondingen och jordbussen men själva kabeldragningen skulle bli lättare om man satte alla kablar i en punkt intill varandra på bussen.  varje filter/steg är sin egen starground lägg sen dessa i en slinga (groundbus) i tur o ordning jorda groundbus i närheten av starground nr 1 viktigaste är att inget annat än centertapp på sekundär alt diodbryggan - träffar första filterkondingens jordpunkt...
|
| 14 Feb 2016, 18:39 |
|
 |
|
busse
|
Tjorvade på lite mer igår kväll och fick i alla fall bort överhörningen, var kabeln som gick till V1B:s anod som tjorvade så nu är fanskapet i alla fall tyst vad det gäller överhörning.
Lödde om jordningen som det talats om tidigare och är nu som i sista schemat men ingen skillnad då det gäller brum och störningar. Funderar nu på hur man skall göra och funderar på att helt enkelt på om man skulle kunna riva stärkaren då det gäller jordning och sen börja montera tillbaka jord för jord för att se var brummet och störningarna uppkommer? Skulle det funka att lossa all jordningen till allt utom slutsteg och fasvändaren och lyssna om den då är tyst, sen jorda stegen till loopen, sen koppla in jordningen till line out röret, sen fortsätta att gå framåt till rena kanalen, distkanalen och tuner out? Kan man göra så att man bara "klipper" jordningen och låta B+ linan vara inkopplad för att lokalisera brummet? Man lär ju får lite högre spänningar då man kopplar ut förstegsrören som inte då drar ström men man bör väl ändå kunna lokalisera brummet.
Vad säger ni?
|
| 17 Feb 2016, 08:51 |
|
 |
|
Tubis
|
Har aldrig varit med om att man behöver vara så knusslig med jorden i preampen för att inte få störningar. I den jet city jag just nu sitter och tokmodifierar är preampjorden kors och tvärs drragen över kortet och jordarna är helt enkelt bara påkopplade där det finns plats till jordslingan. Inga störningar. Om du inte gjort något fel eller kalllödat tror jag på något annat.
Jag antar att vi snackar om hum när vi snackar om brum inte fiss. Sen vad för typ av hum, är det 50Hz 100Hz eller ett oidentifierbart mixhum
Några kanske enkla fel som man kanske inte alltid tänker på.
Ingångsjacket ska vara bortjordat
Inga skärmar ska vara jordade i bägge ändar
Glödens jordreferens påkopplad, glömde det en gång och hatade mig själv för idiotin efter jag ryckt mitt hår.
Trasig pot som inte ger bra kontakt till jord
Kass elektrolyt på glättningen som ger rippelbrum
För dålig glättning
Katodföljare med hög katodspänning som plockar glödbrum
När man sätter metalltelejack och lägger isoleringsbrickor, tänk på att även i själva hålet kan man få kontakt med chassi.
Kablage OCH komponenter för nära brumförande kablage.
Preamprör kan behöva skärmkåpor på.
Utomstående störkälla/avstånd.
|
| 17 Feb 2016, 09:43 |
|
 |
|
busse
|
Tubis wrote: Har aldrig varit med om att man behöver vara så knusslig med jorden i preampen för att inte få störningar. I den jet city jag just nu sitter och tokmodifierar är preampjorden kors och tvärs drragen över kortet och jordarna är helt enkelt bara påkopplade där det finns plats till jordslingan. Inga störningar. Om du inte gjort något fel eller kalllödat tror jag på något annat.
Jag antar att vi snackar om hum när vi snackar om brum inte fiss. Sen vad för typ av hum, är det 50Hz 100Hz eller ett oidentifierbart mixhum
Några kanske enkla fel som man kanske inte alltid tänker på.
Ingångsjacket ska vara bortjordat
Inga skärmar ska vara jordade i bägge ändar
Glödens jordreferens påkopplad, glömde det en gång och hatade mig själv för idiotin efter jag ryckt mitt hår.
Trasig pot som inte ger bra kontakt till jord
Kass elektrolyt på glättningen som ger rippelbrum
För dålig glättning
Katodföljare med hög katodspänning som plockar glödbrum
När man sätter metalltelejack och lägger isoleringsbrickor, tänk på att även i själva hålet kan man få kontakt med chassi.
Kablage OCH komponenter för nära brumförande kablage.
Preamprör kan behöva skärmkåpor på.
Utomstående störkälla/avstånd. Vad menar du med att ingångsjacket skall vara bortjordat? Nu sitter ingångsjacket så nära rörsockeln att bara gridstoppermotståndet finns mellan jacket och sockeln. I övrigt så har jag kollat så gott det går övriga ovanstående saker, störst riks är nog att det antingen är jordningen eller kablage som plockar upp störningarna. Stärkaren är tyst om jag vrider ner loopens returvolym men inte sendvolymen, frågan är om brummet kan sitta i loopen. På nåt vis skulle det ju vara bra att lokalisera var brummet uppstår, hur skulle det vara om man korsluter signalen steg för steg. Kan man på så sätt få reda på i vilket steg som brummet uppkommer?
|
| 17 Feb 2016, 17:40 |
|
 |
|
Tubis
|
Menade att ingångsjackets switch ska jorda när telekabel är ur vilket den ska vara när man störningsletar.
|
| 17 Feb 2016, 17:57 |
|
 |
|
busse
|
Nu är förvirringen helt jävla total, och så saknar jag en ESR mätare vilket jag hade behövt just nu, bytte kopplingskondingen C6 men då jag märkte att det fanns likspänning efter den. Fattar ingenting jag har nämligen runt 95V likspänning på gallret blir det så från katodföljaren som är loopens send? Har ca 200V på katoden, efter att jag plockade bort line out, vet att det är lite för högt.
Har också prövat att öka på dropresistorerna i B+ linan men utan nåt resultat.
Tänkte nämligen att nu ta riva stärkaren och montera ihop den från slutsteget och framåt steg för steg och gå igenom jordningar och sånt och lyssna vid vilket steg som brummet kommer. Plockade ur line outen som sitter på ett eget kort och rent lyfte ut skiten ur stärkaren, sen lossade kablaget till rörsockeln och jordkablarna till tuner out så nu är den ur urkopplad, så nu har jag dessa två saker urkopplade men utan nåt resultat då det gäller brummet. Nästa steg blir att se över loopen och då är det nåt tjorv då man får brum om man ökar på sendvolymen men brummet minskar på fullt.
Om man lossar dropmotstånden i B+ linan och sen jordningen till motsvarande steg och sen det som sitter i signalvägen bör man väl koppla ur allt som ligger efter där man lossar både spänning, jordnings och signalmässigt och då blir det ju inte så fruktansvärt mycket rivande.
Är irriterande att inte hitta vad fasen det är, brummet ändras i alla fall med hur man vrider på brumpoten till glöden men inte blir det tyst.
|
| 17 Feb 2016, 23:59 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Bosse,jag hör din frustration.
Du gör rätt i att ta det i delar. Ju mer ett problem gäckar dig desto mer basic behöver du bli,för var övertygad om att felet du upplever sitter NÅNSTANS.
När det handlar om just brum,och det inte kan härledas till AC brum,så är det som är att komma ihåg Kirchoffs lagar. Just därför bör man tex jorda en elektrolyt i den punkt där det den servar jordar. En ev jordloop då förbättrar inte direkt de oddsen.
Sammantaget kan man säga att det vi snackar om nu på sitt sätt är ett nytt fenomen. Det finns mängder av maskiner som inte är designade efter varken Kirchoffs lagar eller den gyllene regeln och som fungerar alldeles utmärkt ändå. Svaret på varför är lika enkelt som självklart. Gain,som i förstärkningsfaktor.
Oavsett om du "bara" ser ena kanalen som en tvåstegare så är den ju,handen på hjärtat,lika förbannat inte det iom loop..line osv,vilket då rimligen är ngt du behöver ta i beaktan. Kort sagt blir det med att tänka i effekt/strömcirklar samt framför allt då jordning av första smäll osv bara mer väsentligt
Mitt råd blir därför,jag har ju sett bilderna av bygget,slå isär det och ta det beståndsdel för beståndsdel. I grunden enklare att göra än man tror. I det empiriska arbetet...se då till att varje del av maskin just lyder under det ovan. ÄVEN om det "inte ger ngt rent praktiskt". Det vi talar om är fysiska lagar varför de ALLTID är applicerbara för givna applikationer.
Mao..ingenjörsmässigt är det som gäller. Slå isär problemet och var helt enkelt analytisk i din approach.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 18 Feb 2016, 00:51 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Nu är förvirringen helt jävla total, och så saknar jag en ESR mätare vilket jag hade behövt just nu, bytte kopplingskondingen C6 men då jag märkte att det fanns likspänning efter den. Fattar ingenting jag har nämligen runt 95V likspänning på gallret blir det så från katodföljaren som är loopens send? Har ca 200V på katoden, efter att jag plockade bort line out, vet att det är lite för högt.
Det ska vara likspänning där. Som du minns från uppmaningen att sätta kopplingskondingar in från de resistorer som gick till jord, detta var ju för att blocka just denna likspänningen från att spänningsdelas. Katodföljaren har ju en biasspänning på gallret matad från katoden via 1M resistorn.
Last edited by Tubis on 18 Feb 2016, 09:40, edited 2 times in total.
|
| 18 Feb 2016, 09:15 |
|
 |
|
Tubis
|
Kan du inte testa att jorda av efter varje komponent i tur och ordning innan du river hela förstärkaren? Och jorda inte av med och lita på potar utan använd en tåt. kort sådan. där det är DC ha en stor konding på tåten, och håll inte i den löd fast.
|
| 18 Feb 2016, 09:22 |
|
 |
|
busse
|
Har testat att jorda av lite grann med en testpinne från multimetern försedd med banankontakt, man får ju se till att hålla koll så man inte kommer på dc sidan om nån kopplingskonding. Resultatet är att jordar man av efter kopplingskondingen C6 och c18 så tystnar den eller om man jordar på löparen till R85. Skall testa lite mer men det är ju så jäkla konstigt att alla volymerkontroller, renakanalens, distkanalen och sendvolymen påverkar brummet och att man inte har maximalt med brum i, känns ju ut som att det är flera grejer som ligger och stör.
Då jag skriver riva isär så tänker jag mer på att göra som jag skrivit tidigare lyfta resistorer i B+ linan och lyfta jordkablarna mellan filterkondingarna och sen lyfta eller jorda signalen till dessa steg. Blir nog inte så mycket löda då, tänker att jag nu vill få slutsteget vilket ju verkar vara ok att funka, sen få loopen att vara tyst och funka, sen renakanalen, distkanalen och sist line och tuner out. Nu verkar ju dessa tre komtroller påverka brummet olika beroende på hur de ställs var för sig eller tillsammans.
Har även funderingar efter tips av Owe på att göra en spänningsdelare på B+ och höja glöden jord, brummet ändras om jag skruvar på brumpoten till glöden. Men just nu känns det ut som att man vill lokalisera var brummet uppkommer.
|
| 18 Feb 2016, 11:50 |
|
 |
|
busse
|
Fan kom på en sak, högtalarjacket jordas till loopens filterkonding då jag fått lära mig att om man har återkoppling brukar man jorda till där man har återkopplingen. Har ingen återkoppling just nu men hade återkopllingen till loopens recoverysteg, skulle denna tåt kunna spöka?
|
| 18 Feb 2016, 11:52 |
|
 |
|
Tubis
|
Att elevera glöden är ju för din loopbuffers risk att plocka brum skull, gör om den till en sådan du har till tunern i stället.
|
| 18 Feb 2016, 12:49 |
|
 |
|
busse
|
Kan det inte överhuvudtaget vara bra att elevera glöden jordning för att minimera störningar eller har jag fattat det hela fel?
|
| 18 Feb 2016, 15:24 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Tubis wrote: Att elevera glöden är ju för din loopbuffers risk att plocka brum skull, gör om den till en sådan du har till tunern i stället. Johan nu förstod jag inte vad du menade ?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 18 Feb 2016, 15:37 |
|
 |
|
busse
|
Följdfråga, vad blir det för skillnad med utsignalen från katodföljaren om man har kopplat anoden direkt till B+ och sen har stort katodmotstånd och hög spänning på katoden, som loopen i mitt bygge är kopplad eller tex katodföljarna i Marshall och Fender jämfört och då med och jämfört men att ha katodföljaren kopplad med ett stort anodmotstånd och litet katodmotstånd och ha låg spänning på katoden, som min tuner out. Har ju byggt tuner out efter tubis tips och den funkar ju den med 
|
| 18 Feb 2016, 15:43 |
|
 |
|
Tubis
|
Amp Healer wrote: Tubis wrote: Att elevera glöden är ju för din loopbuffers risk att plocka brum skull, gör om den till en sådan du har till tunern i stället. Johan nu förstod jag inte vad du menade ? För stor spänningskillnad mellan glöd och katod kan leda till brum. Busses loop send buffer har en enorm skillnad och det är ju just där det kan göra nytta att elevera glöden. Men, man kan använda en buffer som den han har till sin tuner out i stället som inte har denna stora potentialskillnad.
|
| 18 Feb 2016, 15:59 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Följdfråga, vad blir det för skillnad med utsignalen från katodföljaren om man har kopplat anoden direkt till B+ och sen har stort katodmotstånd och hög spänning på katoden, som loopen i mitt bygge är kopplad eller tex katodföljarna i Marshall och Fender jämfört och då med och jämfört men att ha katodföljaren kopplad med ett stort anodmotstånd och litet katodmotstånd och ha låg spänning på katoden, som min tuner out. Har ju byggt tuner out efter tubis tips och den funkar ju den med  Ingen skillnad. Du kan dock inte DCkoppla den till ett tidigare stegs anod som i typ Marshall. Den ska ACkopplas via konding och sen resistor till jord.
|
| 18 Feb 2016, 16:01 |
|
|