|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
les paul
|
 Rörvärde?
Go kväll alla rörälskare! Har en låda med lite nya och gamla rör, och jag undrar om det är något vidare värde i dom? Det är bla nya Siemens ECC 81, ECC 82 och EL 84. Sen har jag även ett par använda RCA DX 6L6. Resten är nog rör som jag tror används i radioamatörsapparater!?? Räcker väl inte till pensionsförsörjning, men ändå! Vad tror ni? Ha en bra kväll!
|
| 13 Feb 2016, 20:01 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
 Re: Rörvärde?
Jättesvårt att ge nån bra input här, men jag försöker ändå.
Rör som används "kommersiellt", dvs audiorör av olika slag, har ett värde som är i samma härad som vad du kan få betala på ELFA (de har fortfarande rör i sin katalog) eller nån annan som säljer rör; detta om de är felfria (nya eller testade OK). Minsta avvikelse (beg, förpackning saknas etc) kan medföra att man få mindre betalt. "Bra märke" brukar ge mer betalt... Obs att detta gäller inte exotiska rör, som 300B eller 2A3, KT66 eller nåt liknande. Där är det nog förhandling i varje enskilt fall som gäller.
Lite mer udda rör, som sändarrör, högfrekvensförstärkarrör (ofta pentoder som EF80, EF94 etc) är inte särskilt mycket värde i för en privatperson, men finns efterfrågan finns ju även möjlighet att få betalt... Det har nog mer med slumpen att göra, dvs att man hittar rätt köpare (som vill ha ett visst rör). Det är ju lite så det funkar... tillgång och efterfrågan. Det finns några entusiaster som renoverar gamla radioapparater och mätinstrument och så och där används lite andra typer än vad som går i en vanlig förstärkare.
Indikatorrör är inte så lätta att få ta i nuförtiden ("magiskt öga", nivåkontroll på gamla bandspelare) så hittar man några sådana i lagret bör man nog vara rädd om dem, de kan komma att efterfrågas.
Om det inte är en rackarns massa rör så kan du väl helt enkelt lista dem i en tabell i Word eller i ett Excel-ark, så kan du skicka listan om nån är intresserad och då kan du säkert få en del av dem sålda. Det är ju lite jobb, men när det är gjort är det ju kanske inte så dumt att ha listan.
|
| 13 Feb 2016, 23:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|