|
Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i försteg)
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (mät funderingar)
bb5000 wrote: Det som matas av första filtersteget jordar jag i dess jordpunkt, dvs vanligtvis slutrörens jord. Fasvändarens jord i jordpunkten för den lyt som matar den osv...o i praktiken så har jag samtliga dessa jordpunkter så nära trafons jordpunkt i chassit som möjligt. Det blir lite mer kabel men tyst. Det är ju så jag gjort, det som matas av respektive filterkonding jordas till den. Men jag vet att det snackas om av bla Alex om att separera på 1:a filtersteget från de resterande men dock bara med en lite bit om någon cm. Dock kommer jag inte ihåg hur det var om glöden och biaskretsens jord.
|
| 09 Feb 2016, 17:43 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Okej, nå men då är det väl bara att halvera alla värden på spänningarna och räkna med att det var 75 mV på ingången, eller? Skall testa att dubbla nivån på signalen in vid nästa testmätning vilket väl då blir 150mV rms 150mV peak to peak är ca 53 mVrms. rms är ju 0.707 av peak.
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Feb 2016, 18:01 |
|
 |
|
busse
|
Tubis wrote: busse wrote: Okej, nå men då är det väl bara att halvera alla värden på spänningarna och räkna med att det var 75 mV på ingången, eller? Skall testa att dubbla nivån på signalen in vid nästa testmätning vilket väl då blir 150mV rms 150mV peak to peak är ca 53 mVrms. rms är ju 0.707 av peak. Oj, läste fort och fel Man får alltså mutliplicera med peak med 0.707 för att få rms. Om jag nu räknar och tänker rätt så borde det bli så att om man vill ha 150mV rms så blir det 1.41 x 150mV = 211.5mv peak. 211.5mV peak är lika med 150mV rms Kul att en amatör som jag lär sig nya saker inom detta område, det är ju det som är så bra med bojen 
|
| 09 Feb 2016, 18:16 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: 211.5mV peak är lika med 150mV rms
Jepp och för att förtydliga "peak" alltså...inte "peak to peak" för det blir det dubbla.
|
| 09 Feb 2016, 18:21 |
|
 |
|
busse
|
Tubis wrote: Jepp och för att förtydliga "peak" alltså...inte "peak to peak" för det blir det dubbla. Japp har faktiskt koll på det nu 
|
| 09 Feb 2016, 22:07 |
|
 |
|
busse
|
Har gjort lite nya mätningar och kommit fram till att med 3/4 på volym och samtliga tonkontroller på den rena kanaler har jag följande värden.
88mV rms in i stärkaren (kör tongeneratorn med datorn och fick inte ut mer, måste fixa igång min signalgenerator men grejer är beställda) efter 1:a gainsteget är det då 2.83V rms, efter andra gainsteget 1.4V rms. sen måste jag justera ner sendvolymen så man har ut nånstans runt 0,42V rms för att inte överstyra recoverysteget till dist. Om man då har 0,42V rms så får man efter recoverysteget in mot fasvändaren 30V rms, hade nu avkopplad katod med 25uF.
Vet inte om det stämmer men 0.42V låter ju väldigt lågt men då är det kanske bättre att justera upp send till 1.2V rms och ner returvolymen. Detta borde ju vara bra för då kan man ju köra gitarreffekter men lågt ställd send och högt ställd retur och tvärt om, om man har linjenivå med högt ställd send och lågt ställd retur.
Som den är justera nu så här känns stärkaren definitivt inte trycklös ut men master måste upp ganska högt. Med loopen bypassad får man en jäkligt ful dist i recoverysteget. vilket ju inte är konstig med det är ju lätt fixat med motstånden i den fast spännings delaren.
|
| 10 Feb 2016, 00:32 |
|
 |
|
Tubis
|
Returnnivån ska ju vara den in i telejacket och inte in i recoverysteget. Där ska du ju som du säger ha ett spel för att kunna höja upp returnvolymen när du sänkt sendvolymen för tex pedaler. Jag skulle gjort en linjär dubbelpot i stället där ena delen sänks när den andra höjs så du slipper hålla på att ratta på bägge potarna varje gång. Den ena delen kan testas(har inte testat det själv men känns okej i teorin) att sättas innan buffertsteget innan din DCblockkonding för att erhålla så låg utgångsimpedans som möjligt. Låg utgångsimpedans dödar störningar som kan plockas upp. Och även hålla nere på värdet på poten så lågt som man tycker är acceptabelt. Stor resistans och låg signalnivå som i loop return är nämligen lika med brus. Allt man sätter normalt i loppen är ju buffrat så man behöver inte ha en 1M pot där.
|
| 10 Feb 2016, 10:29 |
|
 |
|
busse
|
Precis som du säger är ju returnivån det som kommer in till returjacket, men det blir ju ändå revoverysteget som sätter nivån vidare in i kretsen för att inte dista.
Då jag mätte så lät jag ju helt enkel signalen gå genom loopen och skruvade sen bara ner sendnivån till disten ut från recoverysteget försvann, sen mätta jag vilken nivå jag då hade ut från sendjacket vilket var samma som på ingången till recoverysteget. Men det är ju inga större problem att göra tvärt om och dämpa ingången till retursteget.
Dubbelpot skippar även om det säkert skulle funka bra, jag har redan två potar monterade och bakpanelen är tryckt och klar. Menar du att jag skall sätta sendpoten innan recoverysteget? Känns väl klokt men då påverkar ju den även den bypassade volymen om man skall låta signalen gå igenom loopen i bypass läge. I annat fall får man ju då skicka signalen i bypass helt förbi både send och recoverysteg i bypass men då kommer ju inte återkopplingen med. Skulle väl vara att man tog ut signalen och justerade nivån på den före sendnivån och sen skickade den till recoverysteget men efter returnivån direkt på gallret, i sånt fall skulle katodföljaren bli förbikoppllad med loopen bypassad.
Skulle det vara klokare att ha säg 10K som sendpot för att hålla nere impedansen? Då det gäller recoverysteget Fender kör med 250K innan gallret i ett liknade recoverysteg i sin Twin Reverb II.
Det lilla jag testade igår kväll så känns det ju ut hyfsat bra tryck, om är att man får upp med mastern. Det är mindre brus och störningar då man tar ner signalen i loopen.
Det jäkliga i detta fall, inte i övrigt ska tilläggas är ju att jag har två pojkar på 4 och 6 år på heltid så när jag har tid att testa och laborera så sover dom och även om jag har hyfsat isolerat i källaren så finns nog risken att dom vaknar om man skall spela denna stärkare med lite högre inställningar på volymkontrollerna.
|
| 10 Feb 2016, 11:33 |
|
 |
|
Tubis
|
Jo det krånglar ju med din bypass så det är nog lättast att ha det som det är. 10k ut är bra värde med du får då ha en ganska stor konding för att inte basen ska bli lidande. Gör du med resistor mellan poten och jord för att du egentligen inte behöver stänga av ljudet helt här behövs ju inte så stor pot heller. Ingångspotens storlek beror ju på utgångsimpedansen från det du stoppar in. Främst storleken på utgångskondingen.
|
| 10 Feb 2016, 12:04 |
|
 |
|
busse
|
Funkar det med en elyt som utgångskonding eller ska man ha nån bipolär konding? Tänker om man kan ha en 47uF/350V ut tillsammans med en 10K pot får man 0.3Hz i brytfrekvens och det lär ju funka utan att påverka basen. Man lär ju väl ha en konding som tål spänningen på katoden och den är ju i detta fall runt 180V.
Har för mig att jag sett någon liknade koppling i nåt annat sammanhang där man kopplat en mindre plastkonding parallellt med en elyten på utgången, tror att det skulle vara nåt med att en elyt var sämre att släppa fram vissa frekvenser eller nåt i den stilen. Kan detta stämma?
Edit: Som jag har loopen nu skär den basen vid 3.4Hz med en 0.47uF och 100K pot så en 10K pot bör ju då funka med en 4.7uF elyt som tål 350V.
|
| 10 Feb 2016, 13:45 |
|
 |
|
busse
|
Nu är loopen justerad på så sätt att jag har bytt motstånden efter R42 och R43 som sitter efter katodföljaren så nu har jag ut betydligt mindre med signal i bypassläget, nu sitter där 82K och 10K till jord istället för 10K och 100K till jord. Denna moddning gjorde även att bruset från i stärkaren minskade rejält och är nu på helt klart godtagbar nivå, inte helt knäpptyst med mastern urkopplad men inte långt ifrån och tystare än vad många andra fabriksbyggda stärkare är.
Har i kväll testat loopen med effekter och den fungerar, körde först ett Alesis Midiverb 4 och då fick jag dra upp sendvolymen en hel del och hålla tillbaka returvolymen. Sen testades en Danelectro Reel Echo delaypedal och den funkade också i loopen men då fick jag ha sendvolymen lågt ställd och returen på max, funkade fint och det gick att justera nivåerna med bägge effekterna så dom matchade bypassläget.
Nu har jag också prövat stärkaren med en 2X10 baslåda och en Fender Jazzbass och nu kommer nog AB200 kanalen till sin rätt, vad som dock är intressant är att fyrstegaren även ensam funkar riktigt fint till bas även om man vill ha rent ljud, håller man nere gain 1 och 2 så får man ett bra ljud där med. Vad som var kul och lite tanken med stärkaren var att ställa ett dovt väldigt basigt ljud på den renakanalen och ett diskantrikare distljud och sen dra upp den så att man får lite bett och klarhet i ljudet. Behövs dock inte mycket från distkanalen för att uppnå resultatet jag vill åt.
Har ikväll spelat med en Dr Z Airbrake mellan stärkaren och lådan för att hålla nere ljudet, vad som är noterbart är att det kommer mer brus från den rena kanalen än distkanalen även om man har på ordentligt mycket gain, bägge kanalerna delar ju ingångssteget så den renakanalen skall ses över om det är nåt tjorv med jordning eller kablage, fuskade och drog ihop jordkablarna från tonpotarna mellan varandra och till volymen och sen bara en kabel från volymkontrollen till filterkondningen, misstänker att detta fusk kan vara ett problem. Sen finns det några oskärmade kablar till tonkontrollen som i och för sig inte är långa men dom kan säkert hitta på nåt elände om det vill sig.
Nästa steg blir att angripa mastervolymen för den käkar signal, får se om jag inte testar en vanlig volymkontroll här och ser hur det funkar, efter det skall jag göra ett litet extra kort och fästa i line out kortet med en 500K trimpot och motståndet R104 som nu bara sitter i ena änden efter att jag satte in kopplingskondingen till gallret på line out katodföljaren. Här är det ju en jäkla signal som man nog vill ta ner innan line out, har en miss i line out och det är nog att jag bör in med en större konding då 5K poten och 0,47uF kondingen ger en brytfrekvens på 67.8 Hz.
Nå ja det går ju i alla fall sakta framåt med detta projekt men det är nog ännu en bra bit kvar innan det hela är klart.
|
| 10 Feb 2016, 23:36 |
|
 |
|
peterh
|
Det måste vara väldigt roligt att både kunna spela och justera sin stärkare.
Apropos konding ut från katodfäljare : 0.1 till 0.47uF måste duga alldeles fantastiskt bra. Att ha en ellyt här är nog att be om problem ( du behöver aldrig 3hz i brytfrekvens det är bara riskabelt att det djävlas) och ellyter läcker ju mera ju större de är, det du kopplar inte kanske inte blir lyckligt av att koppla in en 47uF laddad till 180V.
Jag tror det är vanligt att fläska på i tron att det blir bättre. Det blir det sällan på puben, och allför ofta med elektronik.
Men det är kul & lärorikt att följa med bygget! Hoppas man kan få höra det hela live någon gång
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 11 Feb 2016, 00:11 |
|
 |
|
busse
|
peterh wrote: Det måste vara väldigt roligt att både kunna spela och justera sin stärkare.
Apropos konding ut från katodfäljare : 0.1 till 0.47uF måste duga alldeles fantastiskt bra. Att ha en ellyt här är nog att be om problem ( du behöver aldrig 3hz i brytfrekvens det är bara riskabelt att det djävlas) och ellyter läcker ju mera ju större de är, det du kopplar inte kanske inte blir lyckligt av att koppla in en 47uF laddad till 180V.
Jag tror det är vanligt att fläska på i tron att det blir bättre. Det blir det sällan på puben, och allför ofta med elektronik.
Men det är kul & lärorikt att följa med bygget! Hoppas man kan få höra det hela live någon gång Visst är det så att det är kul att kunna spela och justera in sin stärkare som man vill ha den, om jag sen är nåt vidare bra på varken spela eller bygga stärkare får väl nån annan avgöra men jag har i alla fall kul Då det gäller line out så kan man nog byta från en 5K till en 10K pot och då sänker man ju brytfrekvensen till 33.9 Hz vilket ju är bra nackdelen är väl att impedansen ökar. Andra alternativet skulle vara att helt enkelt skippa poten och sätta ett fast 5K motstånd från utgången på katodföljaren till jord och sen reglera nivån in till katodföljaren. Enda nackdelen med det för mig är att jag i sånt fall kommer att få dra långa kablar till och från poten som sitter på baksidan vid line out jacket. Är ju lätt att vara efterklok men det hade nog varit smartare att reglera nivån till line out så före katodföljaren och haft den poten på framsidan där presence kontrollen som reglerar återkopplingen och inte funkar så där jätte bra sitter för att slippa långt kablage. Men som sagt jag brukar oftast lära mig alltid nåt nytt av mina byggen så även med detta. Om man skulle ha 0.1uF och 5K blir ju brytfrekvensen ut 159.2Hz och då är man nog lite väl högt om man skall spela bas. Dock så håller jag fullt och fast med att det inte är någon idé att fläska på lågbas det grötar ju oftast bara till ljudet men det är känns ändå som att man vill ha ut så brett frekvensspektra som möjligt ur stärkaren för att sen kunna justera det som man vill i efterkommande utrustning. Live blir det nog inte många gången per år som den kommer att vara ute med mig, mitt liv är just nu så att jag inte har möjlighet att spela ute ofta men det händer några gången per år att jag är ute och spelar. Har funderat lite runt precense kontrollen (som kanske egentligen borde kallats feedback) som den också är tagen från Weber AB200 hur blir det med denna kan man få positiv återkoppling fast den inte går till fasvändaren? Stärkaren tjuter i alla fall om man minskar återkopplingen men det borde väl kunna bli possitiv återkoppling även här. Funderar på att byta plats på anoderna på fasvändaren eller trådarna från utgångstrafon, anoderna är nog lättast att komma åt att skifta. Här är ett schemat till AB200 och om jag minns rätt så har jag för mig att dessa haft problem med oscillation beroende på hur presence är ställd. http://music-electronics-forum.com/atta ... _schem.jpgDetta får mig då att tänka på en sak, hur skulle det vara att sätta ett fast motstånd istället för poten och på så vis ha en "fast nivå" återkoppling vilket ju är vanligaste kopplingen i förstärkare, parallellt över detta motstånd sätter man en mindre konding och pot av nåt lämpligt värde i serie. Tänker då att poten då istället bestämmer nivån på hur mycket av de högre frekvenserna från kondingen som skall återkopplas, med poten helt avdragen (inget motstånd) så kommer ju mer högre frekvenser att dämpas då dessa släpps fram i återkopplingen, fullt uppdragen (max motstånd) kommer mindre höga frekvenser fram i återkopplingen och stärkaren kommer att bli mer diskatrik. Tror ni att detta skulle funka och frågan är då också vilket värde man kan tänkas skall ha på kondingen för att det skall funka hyfsat bra? Kan tänka mig att man då också skall ha ett ganska högt värde på det fasta motståndet som sätter återkopplingen så man har relativt liten återkoppling för att kondingen och poten skall göra att de högre frekvenserna påverkas. Vad säger ni är jag helt ute och cyklar här?
|
| 11 Feb 2016, 09:34 |
|
 |
|
bb5000
|
Återkoppling över flera steg är vad jag förstår svårare att få stabil...Jag har kopplat ur återkopplingen helt nu på AB200:an och gjort om Presence-kontrollen till en Cut-kontroll... drog man ner Presence förut och maxade Mastern så tjöt det...vände man på outputen till slutsteget tjöt det hela tiden..så tydligen kan för mycket NFB ställa till det också. Men med oscilloskop kan du ju kolla om återkopplingen är i rätt fas för NFB.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 11 Feb 2016, 10:36 |
|
 |
|
busse
|
bb5000 wrote: Återkoppling över flera steg är vad jag förstår svårare att få stabil...Jag har kopplat ur återkopplingen helt nu på AB200:an och gjort om Presence-kontrollen till en Cut-kontroll... drog man ner Presence förut och maxade Mastern så tjöt det...vände man på outputen till slutsteget tjöt det hela tiden..så tydligen kan för mycket NFB ställa till det också. Men med oscilloskop kan du ju kolla om återkopplingen är i rätt fas för NFB. Okej vill minnas att du nämnt detta för nåt år sen, nåt kommer jag ihåg i alla fall  ´Tänkte inte på att man kan kolla detta med oscilloskop Har du gjort en cut alá Vox men bara en konding och en pot mellan faserna ut från fasvändaren? Känns som att Presence som den är nu är allt annat än stabil och användbar så en cutkontroll är nog klokare.
|
| 11 Feb 2016, 10:53 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Funkar det med en elyt som utgångskonding eller ska man ha nån bipolär konding? Tänker om man kan ha en 47uF/350V ut tillsammans med en 10K pot får man 0.3Hz i brytfrekvens och det lär ju funka utan att påverka basen. Man lär ju väl ha en konding som tål spänningen på katoden och den är ju i detta fall runt 180V.
Har för mig att jag sett någon liknade koppling i nåt annat sammanhang där man kopplat en mindre plastkonding parallellt med en elyten på utgången, tror att det skulle vara nåt med att en elyt var sämre att släppa fram vissa frekvenser eller nåt i den stilen. Kan detta stämma?
Edit: Som jag har loopen nu skär den basen vid 3.4Hz med en 0.47uF och 100K pot så en 10K pot bör ju då funka med en 4.7uF elyt som tål 350V. Du behöver ju inte så låg brytfrekvens, du hör ingenting under 20Hz det enda de frekvenserna gör är att belasta saker i onödan. Vid en 10k skulle jag satt 1uF. Tricket är ju att inte ha snäv brytfrekvens på fler ställen för det byggs ju på. Att ha den där man måste för att hålla resistans och storleken på konding nere... Fördelen med att ha en sådan buffer som du har till tunern i stället är att du inte behöver mer spänningstålighet än den minsta plastkondingen du kan hitta och utgången då är totalt skyddad mot hög DC om kondingen går sönder. E-lyt är väl inget audiofiler vill använda i signalvägen om det inte blir absolut nödvändigt.
|
| 11 Feb 2016, 11:27 |
|
 |
|
bb5000
|
busse wrote: bb5000 wrote: Återkoppling över flera steg är vad jag förstår svårare att få stabil...Jag har kopplat ur återkopplingen helt nu på AB200:an och gjort om Presence-kontrollen till en Cut-kontroll... drog man ner Presence förut och maxade Mastern så tjöt det...vände man på outputen till slutsteget tjöt det hela tiden..så tydligen kan för mycket NFB ställa till det också. Men med oscilloskop kan du ju kolla om återkopplingen är i rätt fas för NFB. Okej vill minnas att du nämnt detta för nåt år sen, nåt kommer jag ihåg i alla fall  ´Tänkte inte på att man kan kolla detta med oscilloskop Har du gjort en cut alá Vox men bara en konding och en pot mellan faserna ut från fasvändaren? Känns som att Presence som den är nu är allt annat än stabil och användbar så en cutkontroll är nog klokare. Simplare än så...en konding o en pot mot jord mellan Master o drivsteget (EL34:an). Blir ju en slags "vintage" control som finns i en del micro-toppar.... typ så här: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... tive-1.gif
|
| 11 Feb 2016, 12:52 |
|
 |
|
busse
|
bb5000 wrote: Simplare än så...en konding o en pot mot jord mellan Master o drivsteget (EL34:an). Blir ju en slags "vintage" control som finns i en del micro-toppar.... typ så här: http://www.angelfire.com/electronic/fun ... tive-1.gif Ja mycket enklare går det ju inte att få det Upplever du någon skillnad på stärkaren efter att du skippat återkopplingen? Normalt så gillar jag att vara utan återkoppling eller ha lite återkoppling då jag tycker att man få mer dynamik så men till bas vill man nog i viss mån komma ifrån det och få kompression. Finns det alls någon fördel med att sätta en konding mellan faserna som på vissa Voxar och Matchless DC30 som har cutkontroll? Vet inte hur det skulle funka för mig och om man kan ha cutkontrollen innan kopllingskondingarn? Blir ju lite tjorvigt då jag har fyra kopplingskondingar in mot slutrören då jag har individuell biasjustering för rören. Tycker att det borde funka om man har två kondingar en på varje sida om poten för då skall man ju inte få någon likspänning över poten. I Matchless fall kör man med en 2.2nF och en 250K pot så motsvarande koppling men med två kondingar en på varje sida om poten borde väl bli att man får ha större kondingar då dom hamnar i serie så två 4.7nF skulle då ge 2.35nF.
|
| 11 Feb 2016, 13:54 |
|
 |
|
bb5000
|
Nej, det sjuka var ju att återkopplingen inte gjorde nån direkt hörbar skillnad..det enda som den ställde till med var att tjuta vid min Presence o max Master o Vol på ca 4..När jag istället ställde in samma ljudnivå med Master på 4 o Vol på 8-9 så tjöt det ingenting....jag kopplade ur den när jag felsökte och kunde konstatera att den inte påverkade ljudet, drog om kabel, bytte feedbackresistorer m.m .
Då är det precis tvärtom på Weber 6S100:an.. den har en brytare för NFB och det blir en rejäl skillnad i volym samt mera fladdrig bas utan NFB....den återkopplar till recoverysteget , ett EF86 ( fasvändaren är en 12BH7 som concertina). Funkar riktigt bra trots att återkopplingen går över 2 steg.
Sen vet jag egentligen inte om Cut-kontrollen är nödvändig, men den är som en slags Presence-fejk-kontroll..det går ju att använda till att skära den högsta diskanten, medan Treble jobbar lite bredare i registret.
|
| 11 Feb 2016, 18:53 |
|
 |
|
busse
|
bb5000 wrote: Nej, det sjuka var ju att återkopplingen inte gjorde nån direkt hörbar skillnad..det enda som den ställde till med var att tjuta vid min Presence o max Master o Vol på ca 4..När jag istället ställde in samma ljudnivå med Master på 4 o Vol på 8-9 så tjöt det ingenting....jag kopplade ur den när jag felsökte och kunde konstatera att den inte påverkade ljudet, drog om kabel, bytte feedbackresistorer m.m .
Då är det precis tvärtom på Weber 6S100:an.. den har en brytare för NFB och det blir en rejäl skillnad i volym samt mera fladdrig bas utan NFB....den återkopplar till recoverysteget , ett EF86 ( fasvändaren är en 12BH7 som concertina). Funkar riktigt bra trots att återkopplingen går över 2 steg.
Sen vet jag egentligen inte om Cut-kontrollen är nödvändig, men den är som en slags Presence-fejk-kontroll..det går ju att använda till att skära den högsta diskanten, medan Treble jobbar lite bredare i registret. Det är lite samma sak för mig, jag hör inte någon direkt skillnad annat än att man kan få vråltjut lite då och då. Jag är ju också ute efter en fejk presence då jag redan har presence kontrollen på panelen. Är lite sugen på en Vox cut variant efter fasvändaren, Fender har ju en liten 50pf konding mellan faserna efter fasvändaren men innan kopplingskondingarna på bla Twinen 5F8-A så sätter man bara kondingar på bägge sidor av cut poten så man får bort likspänningen borde det ju funka.
|
| 11 Feb 2016, 21:45 |
|
 |
|
busse
|
Nu funderar jag på alternativ till den befintliga mastervolymen som jag för övrigt inte vet vad den kallas, men den käkar helt enkelt för mycket signal för att funka med den rena kanalen.
Är det bara en vanlig volympot som gäller eller finns det andra "finare" och bättre läsningar på en mastervolym?
|
| 12 Feb 2016, 13:22 |
|
 |
|
bb5000
|
busse wrote: Nu funderar jag på alternativ till den befintliga mastervolymen som jag för övrigt inte vet vad den kallas, men den käkar helt enkelt för mycket signal för att funka med den rena kanalen.
Är det bara en vanlig volympot som gäller eller finns det andra "finare" och bättre läsningar på en mastervolym? Vad händer om du lyfter signalen till Line-out ? Sen har jag inte följt orsaken till varför din MV-lösning inte bara är en 1MA-pot mot jord utan det sitter ytterligare switchar o motstånd i kretsen som säkert har en anledning.
|
| 12 Feb 2016, 15:03 |
|
 |
|
busse
|
 Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (mastervolym fundering
bb5000 wrote: busse wrote: Nu funderar jag på alternativ till den befintliga mastervolymen som jag för övrigt inte vet vad den kallas, men den käkar helt enkelt för mycket signal för att funka med den rena kanalen.
Är det bara en vanlig volympot som gäller eller finns det andra "finare" och bättre läsningar på en mastervolym? Vad händer om du lyfter signalen till Line-out ? Sen har jag inte följt orsaken till varför din MV-lösning inte bara är en 1MA-pot mot jord utan det sitter ytterligare switchar o motstånd i kretsen som säkert har en anledning. Har inte kommit så långt som till line out ännu, dock är är det bra blås i maskineriet med mastervolymen bypassad. Denna master blev jag tipsad om att använda i min moddade 5F8 tweed Twin men jag kommer inte ihåg varför den skall vara bättre, i den funkar den fint men då har man ingen loop och kan säkert driva på med mer signal.
|
| 12 Feb 2016, 15:33 |
|
 |
|
Tubis
|
Vad ska spänningsdelaren innan mastern vara bra för och vad ska switchen för att jorda av den vara bra för? Tar du bort spänningsdelaren innan kommer ju inte master äta något hörbart.
|
| 12 Feb 2016, 16:39 |
|
 |
|
busse
|
Sökte och hittade tråden som den mastervolymen kommer ifrån viewtopic.php?f=24&t=84691&hilit=mastervolymOm det inte finns nåt annat förslag kommer jag att bygga om mastern till en vanlig volymkontroll med 1M pot.
|
| 12 Feb 2016, 18:10 |
|
 |
|
bb5000
|
http://music-electronics-forum.com/t148 ... post117959 : "Why use a bootstrapped MV? The whole point of a bootstrapped MV is to reduce the loading on the tone stack, so increasing the available gain and range of the tone stack a bit. " ...det kanske inte funkar så bra i just den här positionen ?
|
| 12 Feb 2016, 18:26 |
|
 |
|
busse
|
Har hört talas om den men hur funkar den och fungerar den med denna fasvändare? Visst är det nåt sånt här den är http://i213.photobucket.com/albums/cc18 ... tstrap.jpg
|
| 12 Feb 2016, 19:01 |
|
 |
|
bb5000
|
Tittar man på Ampeg V4 som har MasterVolym så sitter den i ett drivsteg före själva fasvändaren om jag tolkar det rätt..det finns lite spänningar inritade också. http://www.ampegv4.com/images/schematic ... 2_1977.jpg
|
| 12 Feb 2016, 20:32 |
|
 |
|
busse
|
Den där volymen har jag ju redan om jag kör med loopen aktiv  har inte sett det där schemat tidigare . Skall testa min mastern som en 1M normalt kopplad volymkontroll men efter som det sitter en 1M DPDT pull-push pot kommer jag att göra den urkopplingsbar. En pol på switchen får sköta jordningen så att jorden är kopplad till poten då mastern är aktiv och den andra polen kopplas mellan insignalen och löparen så att dessa kopplas ihop då mastervolymen är urkopplad. Detta skall ju ge en total förbikoppling av mastervolymen om man vill det. Tror dock att jag sätter ett 10M motstånd till jord så att poten hela tiden har jordreferens då man switchar annars lär det väl smälla hyfsat bra då man kopplar i och ur den.
|
| 12 Feb 2016, 20:56 |
|
 |
|
busse
|
Nu är mastervolymen fixad, gjorde som jag skrivit ovan. Kopplade den som en "vanlig" volymkontroll och sen kopplade jag switchen så att en pol sköter om jordningen och en signalen då mastern kopplas i och ur. Funkar fint och inga smällar eller konstigheter.
Har mätt lite på line outen och den får kanske strypas lite men den verkar fungera och i övrigt verkar stärkren funka som den ska och verkar låta bra.
Nu är den biten med mastern är avklarad så är det nästa aber och det är att jag har brum, jag tror att det har att göra med nån jordning men blir inte klok på varför eller vad som kan vara galet. På den rena kanalen ökar brummet med volymen men efter 8 på volymen (om man har en skala från 0-10) så minskar brummet för att minska ordentligt då volymen är maxad. Brummet är ju som värst i det spannet som man vill ha den rena kanalens volym, mellan 5 och 8.
Brummar även i distkanalen då man drar upp volymen men inte lika mycket. Har kolla över jordningarna och hittar ingen som kan tänkas vara galet har flyttat jordarna i tonkontrollen som jag kunde misstänka. Är väldigt lur på att det är nåt runt V2 men blir som sagt inte klok på vad. Är ju på banan med denna stärkare men jag måste få till detta med störningarna. Tänkte se över kablaget runt den renakanalen och byta allt till skärmat även om det bara är korta stumpar i den så det inte är att tonkontrollen som plockar upp brum från tex glöden eller liknande.
Tar gärna i mot alla tips på hur man jagar brum och störningar.
|
| 13 Feb 2016, 01:03 |
|
|