|
|
Page 1 of 1
|
[ 26 posts ] |
|
Hagström utgångstrafo i Marshall 1987-klon, bu eller bä?
| Author |
Message |
|
Walain
|
 Hagström utgångstrafo i Marshall 1987-klon, bu eller bä?
Jag har siktat in mig på att eventuellt köpa en 1987-klon byggd av en kille i Uppsala. Ska vara enligt uppgift vintagekorrekt med bra delar osv, men tydligen är utgångstrafon en gammal Hagström. Vad tror panelen om detta? Är det rätt för en sån topp? Vissa menar ju att trafon gör stor skillnad iom att man ofta kör en sån topp på fullt blås. Andra verkar tycka det är mindre viktigt.
Åsikter?
|
| 11 Feb 2016, 09:56 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: Hagström utgångstrafo i Marshall 1987-klon, bu eller bä?
Jag sitter mest o funderar på vilken Hagströms stärk denna OT kommer från ? Kommer inte på någon Hagströms stärk på 50 watt o använde EL34:or, men nu jag ingen hagströms expert, så det kan ju vara jag som missat den modellen.
Men om alla spec stämmer så är det ju fine.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Feb 2016, 10:58 |
|
 |
|
Walain
|
Amp Healer wrote: Jag sitter mest o funderar på vilken Hagströms stärk denna OT kommer från ? Kommer inte på någon Hagströms stärk på 50 watt o använde EL34:or, men nu jag ingen hagströms expert, så det kan ju vara jag som missat den modellen.
Men om alla spec stämmer så är det ju fine. Ja det vet jag tyvärr inte, men kan försöka ta reda på förstås..
|
| 11 Feb 2016, 11:07 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Walain wrote: Ja det vet jag tyvärr inte, men kan försöka ta reda på förstås..
Ja det vore nog lämpligt att börja med, för det är ju specen på ot:n som i första hand är intressant .
|
| 11 Feb 2016, 11:18 |
|
 |
|
Walain
|
Amp Healer wrote: Walain wrote: Ja det vet jag tyvärr inte, men kan försöka ta reda på förstås..
Ja det vore nog lämpligt att börja med, för det är ju specen på ot:n som i första hand är intressant . Killen som byggt stärkaren menar ju givetvis att detta är en toppentrafo, och om jag ska betvivla detta så kan jag ju lika gärna betvivla hela bygget liksom..  Jag tänker mer om någon visste om de passar det soundet, dvs plexi på full patte. Jag själv är långt ifrån expert på sånt, men vet ju att folk brukar tillskriva olika egenskaper till t ex Partridge, Drake, Dagnall osv, att de passar till olika typer av sound, oavsett om specs är korrekt rent tekniskt eller inte.
|
| 11 Feb 2016, 11:23 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Walain wrote: Amp Healer wrote: Killen som byggt stärkaren menar ju givetvis att detta är en toppentrafo, och om jag ska betvivla detta så kan jag ju lika gärna betvivla hela bygget liksom..  Jag tänker mer om någon visste om de passar det soundet, dvs plexi på full patte. Jag själv är långt ifrån expert på sånt, men vet ju att folk brukar tillskriva olika egenskaper till t ex Partridge, Drake, Dagnall osv, att de passar till olika typer av sound, oavsett om specs är korrekt rent tekniskt eller inte. Jo att specs är korrekt rent tekniskt är viktigt ! Om en ot har 3,4 ohm eller 6,6 ohm gör stor skillnad på just det du frågar om. Sen om det är ett bra bygge för övrigt, går rätt hyfsat lätt att avgöra från bra bilder.
|
| 11 Feb 2016, 11:37 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Du är säker på att det som avses inte är PT´n? De finns det ju en uppsjö av iom alla Fenders och gud vet vad.
Hagström 50w däremot heter Hagström 630. Såvitt jag vet en tidig -60tals produkt och trafona i dem är det då rakt inga fel på. Helt övertygad om att man hade kunnat göra en vettig Plexi kopia av en 630 om man hade intresse i det. 630´n är som jag ser det hela klart en vettig maskin.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 11 Feb 2016, 12:43 |
|
 |
|
bb5000
|
Racing wrote: Du är säker på att det som avses inte är PT´n? De finns det ju en uppsjö av iom alla Fenders och gud vet vad.
Hagström 50w däremot heter Hagström 630. Såvitt jag vet en tidig -60tals produkt och trafona i dem är det då rakt inga fel på. Helt övertygad om att man hade kunnat göra en vettig Plexi kopia av en 630 om man hade intresse i det. 630´n är som jag ser det hela klart en vettig maskin. Japp, har en 630 Bassmaster ....utgångstrafon har tappar för 8,16,32 o 64 Ohm...2 EL34:or i slutsteget. O enl schema 3500 Ohm primär impedans.
_________________/Lasse LF Audioservice
Last edited by bb5000 on 11 Feb 2016, 13:09, edited 1 time in total.
|
| 11 Feb 2016, 12:48 |
|
 |
|
Walain
|
Racing wrote: Du är säker på att det som avses inte är PT´n? De finns det ju en uppsjö av iom alla Fenders och gud vet vad.
Hagström 50w däremot heter Hagström 630. Såvitt jag vet en tidig -60tals produkt och trafona i dem är det då rakt inga fel på. Helt övertygad om att man hade kunnat göra en vettig Plexi kopia av en 630 om man hade intresse i det. 630´n är som jag ser det hela klart en vettig maskin. Nej helt säker är jag inte, men tyckte han sa igår att nättrafon var från metro amps och utgångstrafon en gammal hagström. Men det låter ju lovande iaf. Kanske är bäst att jag testar trots allt. Det är det väl alltid.
|
| 11 Feb 2016, 12:55 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Hagström 50w däremot heter Hagström 630. Såvitt jag vet en tidig -60tals produkt och trafona i dem är det då rakt inga fel på. Helt övertygad om att man hade kunnat göra en vettig Plexi kopia av en 630 om man hade intresse i det. 630´n är som jag ser det hela klart en vettig maskin. Kul den hade jag helt missat Efter kollat på schemat så blev den helt klart mer ännu mer intressant !
|
| 11 Feb 2016, 13:07 |
|
 |
|
Racing
|
bb5000 wrote: Racing wrote: Du är säker på att det som avses inte är PT´n? De finns det ju en uppsjö av iom alla Fenders och gud vet vad.
Hagström 50w däremot heter Hagström 630. Såvitt jag vet en tidig -60tals produkt och trafona i dem är det då rakt inga fel på. Helt övertygad om att man hade kunnat göra en vettig Plexi kopia av en 630 om man hade intresse i det. 630´n är som jag ser det hela klart en vettig maskin. Japp, har en 630 Bassmaster ....utgångstrafon har tappar för 8,16,32 o 64 Ohm...2 EL34:or i slutsteget. O enl schema 3500 Ohm primär impedans. Mjo. Har ju skakat liv i ngr stycken jag med och det är väl tänkt att en av dem skall på återbesök inom kort. Som sagt,lite av en doldis i sammanhanget vilket är synd då det i sig inte är ngt fel på dem i så måtto. Att de sedan mår bra av att moderniseras e en annan femma..
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 11 Feb 2016, 13:28 |
|
 |
|
Sustain
|
840 är en annan Hagström i samma klass. Det som kanske inte känns helt perfekt med de transformatorerna, är att det inte verkar vara lackade, vaxade eller behandlade ö.h.t. Men är de ordentligt lindade är det kanske inget problem.
Ni vet väl om att beteckningen på Hagströms rörförstärkare avslöjar hur många rör den har (likriktare inte inräknat) och hur mycket effekt den ger? Effekten verkar vara avrundad till närmaste tiotal. 840 har alltså 8 rör och ger c:a 40W, 210 har två rör och c:a 10W o.s.v.
|
| 12 Feb 2016, 00:17 |
|
 |
|
Walain
|
|
| 12 Feb 2016, 23:56 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Hagström utgångstrafon du visar på bilden är antagligen tillverkad av AB Erik Sundberg eller den transformator tillverkaren som Elfa använde sig av under 1950/60 talet, eller någon liknande allmän transformatorfabrik som Hagström anlitade.
Det var oftast inga bra utgångstransformatorer då lindnings-strukturen och materialet i kärnan inte var speciellt anpassat för audio, även om det kunde funka ganska hyffsat i alla fall, men går inte att jämföra med dom transformatorena som sitter i Fender, Marshall, Vox, m.m.
Men jag har sett att tidiga Hagström rör-stärkare som kunde vara utrustade med Engelska Patridge utgångstrafos, dessa var inkapslade i ett grått hamnarlackat fyrkantigt hölje, (liknande Dynaco's utgångstrafos, den typen man köpte i lösvikt) och dessa Partridge trafos var enormt bra.
--Bosse--
_________________Hansén AudioGöteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 13 Feb 2016, 08:05 |
|
 |
|
Walain
|
Bo Hansén wrote: Hagström utgångstrafon du visar på bilden är antagligen tillverkad av AB Erik Sundberg eller den transformator tillverkaren som Elfa använde sig av under 1950/60 talet, eller någon liknande allmän transformatorfabrik som Hagström anlitade.
Det var oftast inga bra utgångstransformatorer då lindnings-strukturen och materialet i kärnan inte var speciellt anpassat för audio, även om det kunde funka ganska hyffsat i alla fall, men går inte att jämföra med dom transformatorena som sitter i Fender, Marshall, Vox, m.m.
Men jag har sett att tidiga Hagström rör-stärkare som kunde vara utrustade med Engelska Patridge utgångstrafos, dessa var inkapslade i ett grått hamnarlackat fyrkantigt hölje, (liknande Dynaco's utgångstrafos, den typen man köpte i lösvikt) och dessa Partridge trafos var enormt bra.
--Bosse-- Ok tack.. Han säger själv att han tycker den låter bättre än "original"trafon han hade (vad det nu är), men skulle skicka med den också om jag ville byta.. Tycker ni bygget ser ok ut i övrigt?
|
| 15 Feb 2016, 07:59 |
|
 |
|
pippo
|
Walain wrote: Ok tack.. Han säger själv att han tycker den låter bättre än "original"trafon han hade (vad det nu är), men skulle skicka med den också om jag ville byta.. Tycker ni bygget ser ok ut i övrigt? För att vara ärlig ser det jäkligt hafsigt ut.. Slö lindning av glöden, prydlighet i kabeldragning i övrigt (ffa vid förstegsrör?) lämnar mycket att önska. Av ren nyfikenhet får man kanske fråga vad som är begärt pris (då jag har två kloner själv)? PTn, nättrafon menar jag, ser i övrigt mer ut som en classictone än en Metro dito. Har aldrig sett en Metro (Heyboer eller merren lindad) med svart 'isolering' samt stämpel på kåpan. Det stämmer däremot väl överrens med denna; http://www.classictone.net/40-18089.html Säkert inget fel på classictone-varianten (även om prisskillnaden kan indikera annorlunda). Hur som är det gott att veta vad man köper! Lycka till! Pippo
_________________ 'Blah, blah, wof, wof'
|
| 15 Feb 2016, 10:09 |
|
 |
|
Tubis
|
Kretskortet som sitter på sidan ser väl inte så vintagekorrekt ut inte heller switcharna på baksidan. Angående kabeldragningen..... slappt lindad glöd är väl vintagekorrekt... i de jag öppnat 
_________________ Johan Hansson
|
| 15 Feb 2016, 10:20 |
|
 |
|
Walain
|
pippo wrote: Walain wrote: Ok tack.. Han säger själv att han tycker den låter bättre än "original"trafon han hade (vad det nu är), men skulle skicka med den också om jag ville byta.. Tycker ni bygget ser ok ut i övrigt? För att vara ärlig ser det jäkligt hafsigt ut.. Slö lindning av glöden, prydlighet i kabeldragning i övrigt (ffa vid förstegsrör?) lämnar mycket att önska. Av ren nyfikenhet får man kanske fråga vad som är begärt pris (då jag har två kloner själv)? PTn, nättrafon menar jag, ser i övrigt mer ut som en classictone än en Metro dito. Har aldrig sett en Metro (Heyboer eller merren lindad) med svart 'isolering' samt stämpel på kåpan. Det stämmer däremot väl överrens med denna; http://www.classictone.net/40-18089.html Säkert inget fel på classictone-varianten (även om prisskillnaden kan indikera annorlunda). Hur som är det gott att veta vad man köper! Lycka till! Pippo Fan nu börjar det kännas sådär.. 6k har vi kommit överens om, men priset var avsevärt högre från början. Tubis wrote: Kretskortet som sitter på sidan ser väl inte så vintagekorrekt ut inte heller switcharna på baksidan. Angående kabeldragningen..... slappt lindad glöd är väl vintagekorrekt... i de jag öppnat  Nej precis, det är en effektloop som enligt honom är väldigt transparent och bra.. Om den funkar bra är det bara en fördel för mig..
|
| 15 Feb 2016, 10:37 |
|
 |
|
Walain
|
Just ja, slutrören ska tydligen vara Mullard NOS, och förstegsrören Philips NOS..
|
| 15 Feb 2016, 10:38 |
|
 |
|
Racing
|
Får nog gå mot strömmen jag. Som handbygge sett kan man kanske ha åsikter om kabeldragning mm,men satt i ljuset av en originalmaskin e detta på inget sätt värre. 6 papp för en klon med adderad loop och en extra OT tycker iaf inte jag e dyrt.
Märk väl. Stör man sig på maskinen sk "lead dress" kan den alltid göras om.
Att vi som bygger gärna ser ordning å reda under huven e en sak,det betyder nu å andra sidan inte att det som ser ut som ovan är sämre rent tekniskt. Sett maskiner med bra fan mkt mindre ordning som fungerar alldeles utmärkt.
|
| 15 Feb 2016, 13:24 |
|
 |
|
Walain
|
Racing wrote: Får nog gå mot strömmen jag. Som handbygge sett kan man kanske ha åsikter om kabeldragning mm,men satt i ljuset av en originalmaskin e detta på inget sätt värre. 6 papp för en klon med adderad loop och en extra OT tycker iaf inte jag e dyrt.
Märk väl. Stör man sig på maskinen sk "lead dress" kan den alltid göras om.
Att vi som bygger gärna ser ordning å reda under huven e en sak,det betyder nu å andra sidan inte att det som ser ut som ovan är sämre rent tekniskt. Sett maskiner med bra fan mkt mindre ordning som fungerar alldeles utmärkt. Ok tack! Ska testa iaf så får vi se hur den låter..
|
| 15 Feb 2016, 15:45 |
|
 |
|
pippo
|
För 6k hade jag köpt om jag hade gas på nått likande! Ffa med extra trafo och NOS-glas! Som racing skriver så är lead-dress lätt åtgärdat och orginalpjäserna av dessa är inte de fagraste internt, och om den låter bra som den är, why bother? Min uppmaning var mest som en heads up om det var distans-affär som var tanken.
Kan vara en fördel med ordning och reda vid felsökning av eventuella framtida problem dock och sen ser det förstås gött ut när man öppnar för biasjustering och liknande (fast det är kanske bara gäller för oss nördar som beundrar en Hylight HIWATT likt Bengt Frithiofsson dreglar över ett franskt vin från försommaren 1931?).. På just marshalls klassiker finns det en uppsjö av information och väl beprövade "förbättringar" än på mer obskyra modeller. Det gör ju jobbet mycket lättare om du någon gång väljer att löda själv. EFTER PÅLÄSNING OCH FÖRSTÅELSE OM HUR MAN GÖR SÅDANT PÅ ETT SÄKERT SÄTT FÖRSTÅS!
Hoppas testet går väl och att du blir nöjd!
|
| 15 Feb 2016, 16:27 |
|
 |
|
Walain
|
pippo wrote: För 6k hade jag köpt om jag hade gas på nått likande! Ffa med extra trafo och NOS-glas! Som racing skriver så är lead-dress lätt åtgärdat och orginalpjäserna av dessa är inte de fagraste internt, och om den låter bra som den är, why bother? Min uppmaning var mest som en heads up om det var distans-affär som var tanken.
Kan vara en fördel med ordning och reda vid felsökning av eventuella framtida problem dock och sen ser det förstås gött ut när man öppnar för biasjustering och liknande (fast det är kanske bara gäller för oss nördar som beundrar en Hylight HIWATT likt Bengt Frithiofsson dreglar över ett franskt vin från försommaren 1931?).. På just marshalls klassiker finns det en uppsjö av information och väl beprövade "förbättringar" än på mer obskyra modeller. Det gör ju jobbet mycket lättare om du någon gång väljer att löda själv. EFTER PÅLÄSNING OCH FÖRSTÅELSE OM HUR MAN GÖR SÅDANT PÅ ETT SÄKERT SÄTT FÖRSTÅS!
Hoppas testet går väl och att du blir nöjd! Ok, cool, tackar! Återkommer när jag hunnit testa.
|
| 16 Feb 2016, 11:37 |
|
 |
|
Walain
|
Jodå det blev affär Fick även med en Dagnall-trafo, som jag ska få installerad direkt, inte för att hagströmen lät dåligt men för att den inte går att köra på 4 ohm (och jag kör med två 8 ohm lådor). Tack alla för hjälpen!
|
| 25 Feb 2016, 11:13 |
|
 |
|
pippo
|
Kul !!!
|
| 25 Feb 2016, 15:19 |
|
 |
|
Walain
|
Tyckte nog ändå att trafobytet gjorde en hel del skillnad, till det bättre. Fan vad bra det blev!! 
|
| 04 Mar 2016, 12:57 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 26 posts ] |
|