View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 04:58

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Philips 2852 
Author Message

Post Re: Philips 2852
Inte i detta fallet.
Två olika socklar. Klart man kan byta sockel men...e det värt det? Fan tro´t.

För dig som insnöad i sammanhanget...

http://www.bunkerofdoom.com/tube/man/eyet.pdf

En liten enkel presentation av de olika varianterna.

06 Feb 2016, 11:11
Profile

Så, nu läste jag lektyren och insåg att mitt ena magiska öga verkade lite väl magiskt... Men det var inget EM86 utan ett EM84... Det var ju synd. :cry: Det kunde ju lika gärna fått vara ett EM34 när jag ändå läser och minns illa. :!:

Image

06 Feb 2016, 13:03
Profile ICQ WWW

Image

No2 ja. Där har vi alltså det nya preamp kortet samt bias kretsen.

Image

Undersidan. Å jo...jag har kollat integriteten på stolparna denna ggn.. :lol:

Jaja. Biaskretsen fick jag installerat,å det funkar alldeles utmärkt. Mao är det mer eller mindre där att det är dags att riva skiten som sitter där från fabrik. Samtidigt...e lite undrande över spänningarna mot själva EM-4 flaskan.
Givetvis är allt reffat nu,men lika fulla förbannat. De känns låga. Som i väldigt låga om man jmfr med spec i datablad. Samtidigt..den fungerar ju. :?:

06 Feb 2016, 20:59
Profile

Image

Fick pysslat lite och efter en del empiriskt velande har utan tvekan en del slutsatser kunnat dras.
Som synes lyser det bra FAN mycket bättre nu och inte bara det...båda trioderna e det nu fart i.

Sockeln har ju ett antal poler. Två av dessa då till glöd givetvis.

Image

Mm. Tricket låg i att förstå de "balanser" som skulle till. På griden tex läggs det i dessa Philips biasspänning som tas direkt innan ena slutrörets stopper. I specifikt detta fall omkring minus 32VDC.(Pinne 6)
Det behövde då balanseras av mot den närmsta triodens spänning,på själva pinnen på röret. Dvs,där behövde det ligga ung 32VDC för att få det hela att rimma.(Pinne 5)

På den andra triodens anod vart resultatet som kom ut,alltså med bra mkt bättre fart i röret ung 100VDC. Originalet gav där omkring 60VDC. (Pinne 8)

Till sist då pinnen "I" där vi alltså skickar på utan anodmotstånd. Där återfanns i original ung 90VDC och när jag klev in med ca 150VDC vart där allt skillnad som behövdes. (Pinne 7)

Katoden (pinne 4) utgör även g1,då i kombination med pinne 6,ligger även den med potential-som då är i storleksordningen 700mV-800mV. Detta genom slutrörens bland bias. Dvs,där sitter nu ett par 47 Ohms katodmotstånd. Ett för respektive rör.

Med den blandningen ovan har vi nu en vettig upplösning i reaktion på EM-4´an. EM-4´an har alltså en övre del som reagerar vid lite mindre signal,och i sin tur en nedre del som i princip skall reagera vid avsevärt större amplituder.
Med den setup jag beskriver ovan är vi precis där. Uteffekten har jag inte mätt men..högljutt e aset,så det räcker och blir över. Mkt riktigt reagerar EM-4´an ungefär därefter. Mao,den övre delen reagerar kring halvgas ungefär och den nedre delen börjar fladdra omkring allt eftersom vi öppnar PPIMV´erna.

Image

Ja. Det här innebar ju att det inte fanns ngn som helst anledning att bibehålla det gamla tramset i No2,så..soprent.
Skall försöka hinna med att kika på det absolut elementära redan imorgon i form av glödkablage,säkringshållare osv.

07 Feb 2016, 21:58
Profile

Mukke har blivit gjort idag.
Helt klart.

Tex.
Även på denna,No2,kunde man ifrågasätta delar av kablaget till PT primär som sekundär. Så...fram med nya grejer. Göra rent mains brytare osv. Löda om allt vad avser kabeländar och anslutningar därav. Osv osv osv.
Tråkigt jobb,men med ung 660 friska pinnar i rörelse så ÄR det de facto så att...."better safe then sorry".

Men det stoppade inte där. Iom att No1 e gjord och så tätt inpå så flöt jobbet på med enkelhet liksom.

Image

Så..en frisk plåt till socklarna för den flytande preampen. Får faktiskt säga det att det där med att låta hela preampen flyta är inte helt talanglöst.
Nåja. Dels det då,å installation av socklar osv,men på det snickrade jag som snabbast till en block-off plåt för det område där de tidigare helt fast monterade preamp rören satt. Rent elsäkerhetsmässigt kanske inte pissnoga iom att det finns så mkt annat ledande baktill där när man öppnar huven,men det gör det iaf inte sämre.
Preamp kort,glöd osv osv...ja...ni hajar.

Image

De små detaljerna hanns med de åxå. Samtliga av flaskorna som används har ju skärmar..å de skall kopplas samman och dras i chassijord tex.
Grada av plåt..osv osv.

Image

Jajamen. 6,3V glöden som i No1 på två separata säkringshållare. En humdinger..å allt i laga ordning liksom.

Image

Å likaledes e det här. Ordning. Fick sett över primär som sekundär kablage som sagt,gjort om samtliga lödpunkter osv (som sagt,hellre safe then sorry).
Den "gyllene regeln",samlat kablar som hör ihop osv. Nä..det flöt som sagt på bra idag.

Till den grad att jag faktiskt fick bytt kablaget även på utgångstrafon i stort. Även då kablaget som leder ut till toppanoderna. Lurar fan på om jag inte skall kosta på No1 samma åtgärd innan den levereras.?

Jaja. Med lite tur hinner vi med mer under morgondagen. :D

08 Feb 2016, 21:35
Profile

Nä.
Inga bilder idag,men arbetet har fortskridit. Lite iaf.. :wink:
Nah. Rätt mkt faktiskt. Såpass att det som återstår nu är att dra signalkabel i princip,det och bygga tonkontroller...skärm osv.

Inte nog med det utan No1 skall levereras imorgon. Fick sig idag tillskottet i form av ett gränssnitt för fotpedal. Det ni!
På det fick jag gått över de sista småsakerna som väl i eg mening mest...irriterat mig. Provade den igen innan hemgång å jodå. Har allt gjort mkt mkt gott.

Det här med No2 i sammanhanget..känns som det bara gått från klarhet till klarhet rent byggmässigt. Saker och ting liksom mest faller på plats,jag har en god aning om var saker skall osv.
All glöd dragen. PSU till LDR systemet klart. Preamp plattan vänd. Alla spänningsmatning dragen. Allt till EM-4 röret klart...osv osv. Gummigenomföringar monterade mm mm.
Plattan som håller alla pottar och switchar..pottar och switchar på plats..osv osv.

Om inte helvete fryser till is så lär No2 vara igång och skrika lungorna ur sig till helgen som jag ser det. Gott nog!

10 Feb 2016, 01:09
Profile

Image

Image

Ja. Jo. De e skit å inget kvar att hantera. Gött...
Med lite tur vrålar den till redan imorgon kväll.

Det där med de där turretboardsen...får säga att jag gillar ordningen det skapar. PTP som turret/tagboard maskiner kan ju annars se lite klottrigt ut,men se..ptja.. :mrgreen:

Det jag grunnar på mest nu är faktiskt om det skall bli en ny faceplate eller inte.

11 Feb 2016, 01:07
Profile

Image

...and Elvis has left the building! :lol: :lol:
Jomenvisstfanserni. Uppe å poppar som den aldrig gjort annat. Det obligatoriska felet,finns ju alltid med nybyggen,var att jag hade lagt en signalkabel som retur på fel triod. Med det ordnat vart det allt liv i skällan man kan önska.

Återstår lite småtweaks,men den låter rent ut oförskämt bra redan ur lådan så att säga. Gött mos!

Next up..cabben å allt det där kringtjafset.

11 Feb 2016, 23:22
Profile

https://www.youtube.com/watch?v=nLuacUtlnEM&feature=youtu.be

Hoppas ni har en riktigt bra fredag vänner... :mrgreen:

12 Feb 2016, 22:07
Profile

Image

Så har vi No2 i sin slutliga,och påklädda,form. Sammantaget sett har detta varit två maskiner jag tyckt varit kul att göra.
Om än mycket arbete så..de ÄR gamla så till grad får man ta det onda med det goda antar jag. Att bokstavligt sitta och byta kablage PÅ trafona är kanske inte det vanligaste,men i detta fallet lämnade det inget alternativ.

Nertill ser ni att det bla tillkommit gränssnitt för fotpedal. Är en kontakt typ som i gamla dagar användes i comradio svängen...å duger gott för de ca 3VDC vi talar här.

14 Feb 2016, 23:58
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2