Fick pysslat lite och efter en del empiriskt velande har utan tvekan en del slutsatser kunnat dras.
Som synes lyser det bra FAN mycket bättre nu och inte bara det...båda trioderna e det nu fart i.
Sockeln har ju ett antal poler. Två av dessa då till glöd givetvis.

Mm. Tricket låg i att förstå de "balanser" som skulle till. På griden tex läggs det i dessa Philips biasspänning som tas direkt innan ena slutrörets stopper. I specifikt detta fall omkring minus 32VDC.(Pinne 6)
Det behövde då balanseras av mot den närmsta triodens spänning,på själva pinnen på röret. Dvs,där behövde det ligga ung 32VDC för att få det hela att rimma.(Pinne 5)
På den andra triodens anod vart resultatet som kom ut,alltså med bra mkt bättre fart i röret ung 100VDC. Originalet gav där omkring 60VDC. (Pinne

Till sist då pinnen "I" där vi alltså skickar på utan anodmotstånd. Där återfanns i original ung 90VDC och när jag klev in med ca 150VDC vart där allt skillnad som behövdes. (Pinne 7)
Katoden (pinne 4) utgör även g1,då i kombination med pinne 6,ligger även den med potential-som då är i storleksordningen 700mV-800mV. Detta genom slutrörens bland bias. Dvs,där sitter nu ett par 47 Ohms katodmotstånd. Ett för respektive rör.
Med den blandningen ovan har vi nu en vettig upplösning i reaktion på EM-4´an. EM-4´an har alltså en övre del som reagerar vid lite mindre signal,och i sin tur en nedre del som i princip skall reagera vid avsevärt större amplituder.
Med den setup jag beskriver ovan är vi precis där. Uteffekten har jag inte mätt men..högljutt e aset,så det räcker och blir över. Mkt riktigt reagerar EM-4´an ungefär därefter. Mao,den övre delen reagerar kring halvgas ungefär och den nedre delen börjar fladdra omkring allt eftersom vi öppnar PPIMV´erna.

Ja. Det här innebar ju att det inte fanns ngn som helst anledning att bibehålla det gamla tramset i No2,så..soprent.
Skall försöka hinna med att kika på det absolut elementära redan imorgon i form av glödkablage,säkringshållare osv.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.