View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 20:13

Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next
Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i försteg) 
Author Message

Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång
Nu har det blivit lite mer testande och 470K motstånden R17 och R111 är nu byglade med kabelstumpar och det gjorde en hel del för att öka på signalen i den rena kanalen. Då man nu bypassar mastervolymen så är det hyfsat bra tryck i maskineriet, även på den rena kanalen. Är nog i klass med en Twin Reverb skulle jag tro för det gick inte att knappt att slå på strängarna med 1/3 på rena kanalens volym och master bortkopplad om man inte vill väcka pojkarna på 4 och 6 år som sover en våning upp.

Vad jag då märkte var att den verkar fuldista lite på högre volymer men om man kopplade in loopen och backade returvolymen i loopen lite så försvann disten. Som det nu verkar finns nog nu nog med signal för att få loopens recoverysteg att dista och det fult. Här tänker jag att man kanske skall byta ut R43 i loopen bypassläge till ett mindre värde kanske 82K för att dämpa signalen.

Testade även att avkoppla loopens returstegs katodmotstånd på 3.3K med en 25uF elyt och då blev det betydligt mer signal men också ännu mer fuldist och rejält mer med brum. Vad jag nu också märkte med mastern bypassad är att det verkar vara nåt fruktansvärt med signal i drivekanalen för jag kunde knapp peta i volymratten innan det blev skithögt. Här måste man nog in med en spänningsdelare före eller tillsammans med volymkontrollen R32, jag funderar på att byta poten till kanske en 100K och låta den gå till jord och sen ta ett 820K motstånd i serie med signalen in till poten då borde man ju få en spänningsdelare på enklast sätt. Om jag inte tänker helt galet blir det ju bli i princip som att ha en 1M pot (920K om man skall vara exakt) men inte kunna dra upp till mer än en ca 1/10. Borde ju vara ganska enkelt att labba fram värdet genom att ställa den på ett tänkbart max värde, löda loss poten och mäta värden på poten och sen välja en ny pot och ett motstånd efter det.

Största problemet nu då den körts med bypassad mastervolym så är det att det är hyfsat med brum i stärkaren, det innebär väl att fasvändaren och slutsteg är okej och att det är något framför mastern som brummar, blir änn värre med volymerna uppdragna men det brummar åt h-vete för mycket även om alla volymer och gainkontroller är avdragna, vrider man av master är det dock knäpptyst.

Den lever och spelar men än är det nog en hel del jobb innan den är klar, bävar mig för att hitta vad som brummar om det är jord loop eller nån överhörning eller andra störningar.

08 Feb 2016, 00:09
Profile

Hävdar ihärdigt att för att göra detta proffsigt så behandla preamp och slutsteg som om det vore två olika apparater. Lägg slutsteget helt totalt åt sidan och gör preampen så du har hyfsade line level signalnivåer ut, den ska kunna driva ett annat slutsteg vilket som helst eller in i en effektenhet utan att överstyra. När det är färdigt gör slutsteget som en separat enhet som kan drivas av linenivåsignal, vilken som helst inte bara din preamp, den ska kunna drivas av tex enbart en effektenhet som har inbyggd preamp. Ett modern apparat med loop är konstruerad precis så.

Som din preamp ser ut nu så borde den skicka ut något mindre än hälften av ditt sving från sista gainsteget vilket ju är enorm mycket mer än line level. Men förmodligen det som krävs för att driva slutsteget. Vilket gör bägge enheter felkonstruerade

08 Feb 2016, 10:40
Profile

Tänker nog nu åt samma håll som Tubis, funderade på att posta en ny tråd om mätning men jag håller väl mig i denna och hoppas att nån med koll läser. Känns som att man på något vis måste mäta upp det hela.

Jag är jäkligt misstänksam efter en del funderande att jag trots allt har nog med signal ut från bägge förstegen och att jag egentligen har åt fanders för mycket signal ut från distkanalen och att jag på så sätt kan driva loopens recoverysteg upp mot månen, precis med den renakanalen maxad och med lätthet med distkanalen. Tror att mastervolymen är det som lurat mig så nu är jag inne på att ta fram oscilloskopet (var två år sen sist, undrar om man minns hur det funkar :?: ) och sätta signal på ingången och mäta vilken signal jag har ut från respektive försteg för att se om jag ligger helt vansinnigt galet.

Om man med en signalgenerator sätter på signal på ingången på en förstärkare vad kan man då i grova slängar tänkas skall mata ingången med för signalnivå och vad skall man då ungefär ha för spänning ut från ett försteg och in mot fasvändaren? Vid ungefär vilken signalnivå på gallret skickar man ett 12AX7 helt åt fanders upp till månen så det helt pruttar ner sig totalt, i mitt fall loopens recoverysteg? Förstår om det är mycket som spelar roll men nåt hum om ungefär vilka spänningar man bör ha borde det väl finnas?

Kollade lite på ett Fender Twin Reverb schema där man verkar sätta ut spänningarna, om jag fattar det hela rätt så lägger man på 37mV 1kHz sinus på ingången (TP1 i schemat) på vibratokanalen och då får man ut 1.6V från anoden på V2A (TP2), tonkontrollen tar ner signalen till 47mV in på gallret till V2B (TP4) ut från anoden på V2B (TP6) har man 3.1V, osv till man är på fasvändaren med 5.8V.

Här är en länk till schemat jag pratar om
http://support.fender.com/schematics/gu ... ematic.pdf

Om man då tänker att man på Vibratokanalen lägger på en gitarrsignal som väl bör vara på nånstans runt 150mV eller mer om jag inte är helt ute och cyklar hamnar man ju på i Twinens fall nånstans på runt 25V innan fasvändaren. Tolkar jag även schemat rätt så behövs det bara 12mV 1kHz sinus på normalkanalens ingång för att komma upp i 5.8V på fasvändaren. Nu lär väl rören bottna i försteget så man inte får ut full nivå in mot fasvändaren då jag tolkar schemat så att man skall ha volym och tonkontroller på max. Måste väl för övrigt vara en pina att göra detta med högtalarna inkopplade på en Twin :wink:

Känner att denna stärkare också kommer säkert att bli ett lärorikt projekt innan den är klar med en massa tjorv, brukar bli så då jag är i farten :wink: :wink:

08 Feb 2016, 10:49
Profile

Kolla tex här på jet city schemat. Spänningsdelning från sista gainsteget för att förse loop send med rätt signal är 100k/2.2k!
Sen är recoverysteget anpassat för att klara att lyfta upp detta för att driva slutsteget.

http://i.imgur.com/K2fq0.jpg

08 Feb 2016, 10:50
Profile

busse wrote:

Om man då tänker att man på Vibratokanalen lägger på en gitarrsignal som väl bör vara på nånstans runt 150mV eller mer om jag inte är helt ute och cyklar hamnar man ju på i Twinens fall nånstans på runt 25V innan fasvändaren.

Dessa spänningar är enbart gjorda för felsökningsändamål och är inte relevanta när stegen börja komprimera och klippa. förhållandena kommer inte stämma alls. Men fasvändaren ska ha så hög signal i ett motkopplat steg. Dock ska i din förstärkare inte loop return ha det utan det ska recoverysteget lyfta upp.

08 Feb 2016, 10:57
Profile

Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (mät funderingar)
Okej, är ju nu med på det som du säger.

Några tips om vilken signalnivå man skall ha på ingången och vid loopens send utgång? Om jag fattat det hela rätt, vilket inte alls är säkert är linjenivån runt 1V men det vill man väl kunna få ut även om man inte maxar försteget och sen justera loopens send och returnivå?

08 Feb 2016, 11:00
Profile

busse wrote:
Okej, är ju nu lite av det som du säger.

Några tips om vilken signalnivå man skall ha på ingången och vid loopens send utgång? Om jag fattat det hela rätt, vilket inte alls är säkert är linjenivån runt 1V men det vill man väl kunna få ut även om man inte maxar försteget och sen justera loopens send och returnivå?

1.2V nivå ut 1.2V.. nivå in rms. Ska du kunna justera upp detta ska det ju bara vara lite, inte mycket. Säg att du lägger dig på det dubbla på max. Det viktiga är ju egentligen att kunna justera ner om man vill stoppa in en 9v pedal i loopen, då vill du ner till gitarrmicknivå.

08 Feb 2016, 11:07
Profile

Okej då är jag med men vad skall jag ha för nivå på signalen som läggs på ingången för att få ut de 1.2V? Ingångssignalen bör ju även den påverka nivån i loopen.

Är med på resonemanget om send poten och att den inte skall kunna tysta stärkaren, är väl egentligen samma sak med returpoten, den bör kanske inte heller kunna tysta stärkaren helt.

08 Feb 2016, 11:18
Profile

busse wrote:
Okej då är jag med men vad skall jag ha för nivå på signalen som läggs på ingången för att få ut de 1.2V? Ingångssignalen bör ju även den påverka nivån i loopen.

Gitarrsignalen som du lägger på ingången kommer gå i klipp på sista gainsteget det är detta maximala sving på sista gainsteget som bestämmer loopen så om du mäter med sinus in så måste du driva det steget till max helt enkelt. Gitarrnivå på signalen är ju nog
busse wrote:
Är med på resonemanget om send poten och att den inte skall kunna tysta stärkaren, är väl egentligen samma sak med returpoten, den bör kanske inte heller kunna tysta stärkaren helt.

Tolkade lite fel först trodde du hade en dubbelpot som verkade...vilket man kan ha så hålls nivåerna som dom ska vara utan att trimma på två potar. Den ena sänks när den andra höjs. När du har två separata så är det ju inte lika viktigt enligt det jag skrev. Raderade den posten för det blev fel men han inte kvickt nog innan du han läsa.

08 Feb 2016, 11:25
Profile

Om 6L6:orna har , säg -35V gallerförspänning så kan du väl skicka på 70Vp-p från fasvändarn ?

LF Audioservice

08 Feb 2016, 12:43
Profile WWW

bb5000 wrote:
Om 6L6:orna har , säg -35V gallerförspänning så kan du väl skicka på 70Vp-p från fasvändarn ?

Pratades ju om nivån "in" mot fasvändaren.

08 Feb 2016, 13:36
Profile

Tubis wrote:
bb5000 wrote:

Pratades ju om nivån "in" mot fasvändaren.

Jo, men rätt nivå in mot fasvändaren är väl en nivå som ger en lämplig utsignal mot slutrören i slutändan...så tänkte jag.

LF Audioservice

08 Feb 2016, 13:40
Profile WWW

bb5000 wrote:

Jo, men rätt nivå in mot fasvändaren är väl en nivå som ger en lämplig utsignal mot slutrören i slutändan...så tänkte jag.

Absolut, men det är ju många parametrar här för att erhålla rätt drivsignal som gain i recoverysteg och fasvändare ihop med graden av motkoppling. Man måste ju först se till att signalen in i loop return är linenivå för att loopen ska vara rätt konstruerad. Sen ska ju gain och motkoppling justeras(eller beräknas om man är så kunnig) för att erhålla den drivsignalen på slutrören. Det blir dock ett mer rättvist resultat om man mäter effektutvecklingen över högtalare(eller konstlast om man inte vill bli döv) än att mäta drivsignalen på slutrören kan väl jag tycka.

08 Feb 2016, 13:53
Profile

Tubis wrote:
Gitarrsignalen som du lägger på ingången kommer gå i klipp på sista gainsteget det är detta maximala sving på sista gainsteget som bestämmer loopen så om du mäter med sinus in så måste du driva det steget till max helt enkelt. Gitarrnivå på signalen är ju nog

Är det helt säker på att den rena kanalen klipper på andra steget? Käkar tonkontrollen mycket gain vilket jag tror den gör är det väl inte hundra säkert att andra steget klipper, men det andra steget lär ju kunna få recoverysteget att klippa vilket jag tror händer nu. Obs jag bara spekulerar just nu. Distkanalen lär ju utan några som helst tvivet klippa så där är det nog lugnt.

Ska man stå med gitarren i näven och spela och mäta och bara slå på strängarna och mäta och se vilken nivå man har på signalen i loopens send?

Om man vill köra med tongenerator för att slippa stå med en gitarr vad kan man räkna på att man har ut i signal från en gitarr eller bas? Tänkte om man lägger på 1kHz med signalgenerator vad skall man då ha för nivå på den signalen in i förstärkaren?

bb5000 wrote:

Vad man kan tänkas ska ha för nivå in mot fasvändaren just för att holla koll huruvida man ligger hyfsat rätt med signal in till den, fast du har ju rätt att det bör ju vara smartare att veta vad slutrören vill ha för spänning. Men hur är det här man måste väl få fasvändaren att krokna om man matar på för mycket signal?

Skall kolla gallerförspänningen till 6L6:orna men jag skulle tro att den kan vara något högre har en B+ just under 500V och har bias ställd till 38mA. Hur ränkar man här är det dubbla gallerförspänningen som man kan mata på med?

08 Feb 2016, 14:13
Profile

Tror att detta kommer att bli ett lärorikt projekt om än inte enkelt innan det är klart, vill bara säga tack till er som svarar i tråden.

08 Feb 2016, 14:17
Profile

busse wrote:
Är det helt säker på att den rena kanalen klipper på andra steget? Käkar tonkontrollen mycket gain vilket jag tror den gör är det väl inte hundra säkert att andra steget klipper.
Krävs bara ett par volt i ett sådant steg för att det ska börja klippa. I början hörs det ju inte så mycket som när det total fyrkantsvåg.
busse wrote:
Ska man stå med gitarren i näven och spela och mäta och bara slå på strängarna och mäta och se vilken nivå man har på signalen i loopens send?

kan man göra gjorde jag förr innan jag bärjade använda generator och scoope
busse wrote:
Om man vill köra med tongenerator för att slippa stå med en gitarr vad kan man räkna på att man har ut i signal från en gitarr eller bas? Tänkte om man lägger på 1kHz med signalgenerator vad skall man då ha för nivå på den signalen in i förstärkaren?
100mA till 400mA går ju inte säga exakt för att mickar har ju väldigt varierande utnivå.

08 Feb 2016, 14:35
Profile

busse wrote:

Skall kolla gallerförspänningen till 6L6:orna men jag skulle tro att den kan vara något högre har en B+ just under 500V och har bias ställd till 38mA. Hur ränkar man här är det dubbla gallerförspänningen som man kan mata på med?

Ja, sen försöker ju gallret gå positivt, vilket i vanliga fall leder till blocking distortion. Med speciellt designad fasvändare kan man köra klass AB2

LF Audioservice

08 Feb 2016, 14:57
Profile WWW

Tubis wrote:
busse wrote:
Är det helt säker på att den rena kanalen klipper på andra steget? Käkar tonkontrollen mycket gain vilket jag tror den gör är det väl inte hundra säkert att andra steget klipper.
Krävs bara ett par volt i ett sådant steg för att det ska börja klippa. I början hörs det ju inte så mycket som när det total fyrkantsvåg.
busse wrote:

kan man göra gjorde jag förr innan jag bärjade använda generator och scoope
busse wrote:
100mA till 400mA går ju inte säga exakt för att mickar har ju väldigt varierande utnivå.

Okej, då har jag ju lite koll på läget skall testa mig fram och se om jag blir nåt klokare på hur signalerna ligger i denna stärkare. Får se om det blir gitarr eller om det blir signalgenerator.

bb5000 wrote:
busse wrote:

Ja, sen försöker ju gallret gå positivt, vilket i vanliga fall leder till blocking distortion. Med speciellt designad fasvändare kan man köra klass AB2

Detta får mig att fundera lite om man har slutrör som dra mindre ström så man har lägre gallerförspänning (tror jag tänker rätt) så kan man inte mata slutrören med lika mycket signal? Resultatet borde bli att i en stärkare som skall spela rent måste det då vara bra med rör som har hög gallerförspänning?

Det är väl det man gör i bla Ampeg SVT där man har fasvändaren och sen katodföljare efter fasvändaren in mot slutrören

08 Feb 2016, 15:32
Profile

Nu har jag testa att mäta lite har kört 150mV, 1kHz på ingången och resultatet, ungarna har sovit så det är försteget på den rena kanalen som jag har mätt på och har haft tonkontrollerna på ca 2/3 delar uppdragna och volymen på ca 3/4 från max.

Med 150mV in så har man ut efter 1:a gainsteget (V1A) ut 5V. Tonkontrollen verkar ju sno en hel del gain för efter 2:a gainsteget (V2A) har man bara ut 1.2V, vilket väl i och för sig då är bra med tanke på att det är just vad man har ut i loopens sendjack. efter recoverysteget har man ut 30V in mot fasvändaren. Här har jag slutat för då måste jag ju söka fram en konstant last och speciellt nu då grabbarna sover om man skall köra 1kHz med högtalare inkopplade så lär det ju vara hörselkåpor på. Vet inte riktigt vad man skall tro om detta men det verkar som att man skulle behöva mäta signalen ut från fasvändaren men då är det ju upp med mastern.

Som det känns nu verkar väl detta rena försteg vara någorlunda okej på pappret och att det är mastervolymen som tjorvar och stjäl mycket signal då den är inkopplad då man inte har för mycket att komma med från denna kanal. Får nog se över mastern och frågan är om man helt enkelt skall ha en "normal volymkontroll" här istället som man kan bypassa om man vill då jag ändå har en switch på den. Har en 1M pot med DPDT switch så om man lyfter jorden med en pol och kopplar ihop in och utsignalerna borde man ju hel få bort poten från kretsen.

Vad säger ni om detta resultat? Rent spontant känns det nu som att man får byta ut mastervolymen så den inte käkar signal, ta i tu med störningarna i form av brum och brus som blir utan mastervolymen inkopplad och sen avkoppla loopens recoverysteg för att kanske få ut ännu mer signal in mot fasvändaren om det skulle behövas. Vad tror ni om denna strategi?

08 Feb 2016, 23:19
Profile

Men ryck slutrören så kan du ju mäta signalen från fasvändarn utan att behöva last

LF Audioservice

08 Feb 2016, 23:32
Profile WWW

bb5000 wrote:
Men ryck slutrören så kan du ju mäta signalen från fasvändarn utan att behöva last

Smart, skall testa den men dt få bli i morgon är för trött nu.

Har lite snabbt testat rycka de tre rören i försteget och brum och brus minskade en del men det finns lite kvar att fixa funderar på om jag skall kolla över kablage och jordning runt slutsteg loop och line out till det är tyst, undrar om nån jordarna skulle råka hamnat till fel elyt. Kännas klokast att börja från slutsteget och jobba framåt med störningarna så man har koll på i vilket steg dom uppkommer.

08 Feb 2016, 23:49
Profile

Funderar lite på jordningen och om jag har den rätt i schemat? Alltså det märks att det är mer än två år sen jag har hållit på med detta för jag kommer ju fan inte ihåg hur allt skall vara då det gäller jordning :oops:

Har försökt söka här på bojen i tidigare trådar men utan någon större framgång, kommer i alla fall ihåg att det har rekommenderas att ha en egen jordpunkt för 1:a elyten från likriktaren, men var det nåt mer som skulle till denna jord? Sen en till ny jordpunkt för resterande filterelyter en liten bit ifrån, någon cm ifrån 1:a jordpunkten och så har jag kopplat det hela frågan är bara om jag har rätt jordar på rätt plats?

Är väl först och främst var man skall jorda glöden och bias som jag helt enkelt inte kommer ihåg :oops: :oops:

Vad jag nu funderar över är om glödens jordning bestående av en 100R pot mellan faserna och ett 47R motstånd från löparen till jord skall till jordpunkten för 1:a elyten eller om den skall till jorden för de resterande kondningarna?

Hur är det med jorden som kommer från biaskretsen skall den i 1.a elytens jordpunkt eller till den andra jordpunkten?

Skall slutrörens katoder jordas till punkten G11, alltså jordas till första elyten? Vill minnas att det skall vara så.

Sen har jag två 1M mostånd till jord från C53 och C54 som är kopplade mellan mätuttagen för fasvändaren och jord, denna jord skall som saknas i schemat bör väl gå till G9 som är elyten till fasvändaren då denna jordning sitter innan kopplingskondingarna in mot slutrören?

Utgångstrafon är även jordat till G9 som är jorden till fasvändaren då jag har återkopplingen dit.

Tror att slutrörens jord och mätuttagen till fasvändarens jord kan ha hamnat galet och går direkt till jordstjärnan istället för till respektive elyt och detta skall kollas i upp i kväll.

Hur fasen är det med biaskretsen? Den har ju en egen lindning på nättrafon skall jorden från trafon, skal den gå till jorden för 1:a elyten eller till jorden för övriga steg. Här är jag hundra säker på att jag också att jag gjort en miss och dragit jorden från trafon direkt till stjärnan istället för till 1:a elyten för biaskretsen och sen bara låta en kabel gå till jordstjärnan.

Nu har jag 1:a elyten, glöden brumpot och den från glöden likriktade 6V spänningens elyt till en egen jordpunkt och ca 15 mm där ifrån sitter resterande steg jordade.

Känns som att jag behöver en repetition om detta med jordning :wink:

09 Feb 2016, 09:37
Profile

busse wrote:
bb5000 wrote:

Smart, skall testa den men dt få bli i morgon är för trött nu.

Det blir fel resultat eftersom du då inte längre har motkoppling. Motkopplingen dämpar ju gainen.

09 Feb 2016, 10:35
Profile

busse wrote:
har man bara ut 1.2V, vilket väl i och för sig då är bra med tanke på att det är just vad man har ut i loopens sendjack.

Trodde verkligen det skulle bli betydligt mer men din krets äter väl en hel del. Jag skulle dock testat vad du har på max volym eftersom din volympot är log kommer det en del på slutet. Jag skulle även kört på treblefreq test på max för denna är nog störst. Man ska ju kunna ha max på sin eq när man kör in i en effektburk utan att effektburken rödflaggar.

Sen ska ju även distkanalen tas ner till rätt nivå det måste ju vara enormt mycket högre iom att jag antar att den distar och då måste den slå i toppsving vilket är hög signal

Om sen slutsteget klarar att få full effekt beror ju på om den krets du kopierat slutsteget från klarar det av den signalnivån. Men om du har 30V in mot fasvändaren tycker jag det känns ganska lovande. Även om fasvändaren skulle ha noll gain blir det ju 84V peak to peak om det är rms du mätt i.

09 Feb 2016, 10:51
Profile

busse wrote:
Funderar lite på jordningen och om jag har den rätt i schemat? Alltså det märks att det är mer än två år sen jag har hållit på med detta för jag kommer ju fan inte ihåg hur allt skall vara då det gäller jordning :oops:

Har försökt söka här på bojen i tidigare trådar men utan någon större framgång, kommer i alla fall ihåg att det har rekommenderas att ha en egen jordpunkt för 1:a elyten från likriktaren, men var det nåt mer som skulle till denna jord? Sen en till ny jordpunkt för resterande filterelyter en liten bit ifrån, någon cm ifrån 1:a jordpunkten och så har jag kopplat det hela frågan är bara om jag har rätt jordar på rätt plats?

Är väl först och främst var man skall jorda glöden och bias som jag helt enkelt inte kommer ihåg :oops: :oops:

Vad jag nu funderar över är om glödens jordning bestående av en 100R pot mellan faserna och ett 47R motstånd från löparen till jord skall till jordpunkten för 1:a elyten eller om den skall till jorden för de resterande kondningarna?

Hur är det med jorden som kommer från biaskretsen skall den i 1.a elytens jordpunkt eller till den andra jordpunkten?

Skall slutrörens katoder jordas till punkten G11, alltså jordas till första elyten? Vill minnas att det skall vara så.

Sen har jag två 1M mostånd till jord från C53 och C54 som är kopplade mellan mätuttagen för fasvändaren och jord, denna jord skall som saknas i schemat bör väl gå till G9 som är elyten till fasvändaren då denna jordning sitter innan kopplingskondingarna in mot slutrören?

Utgångstrafon är även jordat till G9 som är jorden till fasvändaren då jag har återkopplingen dit.

Tror att slutrörens jord och mätuttagen till fasvändarens jord kan ha hamnat galet och går direkt till jordstjärnan istället för till respektive elyt och detta skall kollas i upp i kväll.

Hur fasen är det med biaskretsen? Den har ju en egen lindning på nättrafon skall jorden från trafon, skal den gå till jorden för 1:a elyten eller till jorden för övriga steg. Här är jag hundra säker på att jag också att jag gjort en miss och dragit jorden från trafon direkt till stjärnan istället för till 1:a elyten för biaskretsen och sen bara låta en kabel gå till jordstjärnan.

Nu har jag 1:a elyten, glöden brumpot och den från glöden likriktade 6V spänningens elyt till en egen jordpunkt och ca 15 mm där ifrån sitter resterande steg jordade.

Känns som att jag behöver en repetition om detta med jordning :wink:

Du ska bara ha en enda jordpunkt från kretsen till chassit. När du designar själv gör det modernt och inte 60tals manér. Jordpunkten ska komma från den del av kretsen där du troligast kopplar in en annan apparat som har nätjord. Detta för att jordloopen ska bli så kort som möjligt. Tex jorda signaljorden vid loopen direkt till chassit och då enbart här och ingen annanstans. Jordloopen sticker då direkt från loopingången ner i chassit och ut genom nätjorden i stället för att gå via signaljord ända till första filterlyt om du jordar där vilket kan ge brum. Övriga komponenter dras med tråd och inte via chassit.

09 Feb 2016, 11:11
Profile

Testade att dra upp volymen till max och då hade man ut runt 2V eller kanske något mer i loop send, då är ju sendpoten maxad så det är ju där kan man ju då dämpa signalen om man nu mot förmoda skulle få för sig att maxa den rena kanalen.

Det verkar ju betydligt enklare att tämja distkanalen så det borde väl inte vara något större problem, man får väl se över spänningsdelarna och in med en spänningsdelare innan sista volymen ut.

Jag har 30V ut mot fasvändare men om det är rms eller inte har jag inte koll på :oops: I alla fall så med oscilloskopet inställt i 5V läget är det sex rutor mellan topparna, tre upp och tre ner om centrumlinjen så då bör det väl vara 30V mellan peakarna, eller?

09 Feb 2016, 14:10
Profile

Tubis wrote:
Du ska bara ha en enda jordpunkt från kretsen till chassit. När du designar själv gör det modernt och inte 60tals manér. Jordpunkten ska komma från den del av kretsen där du troligast kopplar in en annan apparat som har nätjord. Detta för att jordloopen ska bli så kort som möjligt. Tex jorda signaljorden vid loopen direkt till chassit och då enbart här och ingen annanstans. Jordloopen sticker då direkt från loopingången ner i chassit och ut genom nätjorden i stället för att gå via signaljord ända till första filterlyt om du jordar där vilket kan ge brum. Övriga komponenter dras med tråd och inte via chassit.
´

Jag har allt isolerat från chassit och jordat som på schemat, bortsett från att jag tror att jag satt tre trådar fel då jag tänker efter. Jag har dragit ihop alla jordar till respektive steg till jorden till det stegets filterkonding och där ifrån dragit en kabel till stjärnan.

När det gäller två olika jordpunkter nära varandra ca 1 cm var det nåt med likriktaren kund skita ner och att man därför skulle separera 1:a elyten och likriktarens jord från övriga jordar stegs jordar. Hittar inte tråden där detta skrivits men jag får väl skruva isär Vox bygge och kolla för den är byggd efter denna metod och är knäpptyst.

09 Feb 2016, 14:24
Profile

busse wrote:
Jag har 30V ut mot fasvändare men om det är rms eller inte har jag inte koll på :oops: I alla fall så med oscilloskopet inställt i 5V läget är det sex rutor mellan topparna, tre upp och tre ner om centrumlinjen så då bör det väl vara 30V mellan peakarna, eller?

Normalt mäter man i rms dvs medelvärde, Du ska inte ha värdet mellan topparna utan rms värdet av en topp så här https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... es.svg.png

När man sen är på andra sidan fasvändaren har du ju två faser och JUSTDÄR brukar man ange värdet från den ena fasens peak till den andra som vad som behövs för att köra slutsteget till full effekt. Tex bägge faserna har 35V peak vilket då gör att det mellan faserna blir 70V peak to peak

Har du använt peak to peak när du mätt genom hela förstärkaren har du gjort fel

09 Feb 2016, 15:15
Profile

Det som matas av första filtersteget jordar jag i dess jordpunkt, dvs vanligtvis slutrörens jord. Fasvändarens jord i jordpunkten för den lyt som matar den osv...o i praktiken så har jag samtliga dessa jordpunkter så nära trafons jordpunkt i chassit som möjligt. Det blir lite mer kabel men tyst.

LF Audioservice

09 Feb 2016, 16:06
Profile WWW

Tubis wrote:
Normalt mäter man i rms dvs medelvärde, Du ska inte ha värdet mellan topparna utan rms värdet av en topp så här https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... es.svg.pngNär man sen är på andra sidan fasvändaren har du ju två faser och JUSTDÄR brukar man ange värdet från den ena fasens peak till den andra som vad som behövs för att köra slutsteget till full effekt. Tex bägge faserna har 35V peak vilket då gör att det mellan faserna blir 70V peak to peakHar du använt peak to peak när du mätt genom hela förstärkaren har du gjort fel

Okej, nå men då är det väl bara att halvera alla värden på spänningarna och räkna med att det var 75 mV på ingången, eller? Skall testa att dubbla nivån på signalen in vid nästa testmätning vilket väl då blir 150mV rms

09 Feb 2016, 17:39
Profile
Reply to topic   [ 226 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Next