View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 21:14

Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i försteg) 
Author Message

Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång
Hagström drog ju glöden på ovansidan och gamla LM Ericsson hade glödsäkringen direkt på tappen på trafon.

LF Audioservice

16 Jan 2016, 16:37
Profile WWW

Jag får se hur jag gör i detta fallet, glöden man kan ju testa att dra den inne i stärkaren men spontat känns det då som att man låter bägge faserna gå tvinnade fram till säkringen och sen går därifrån till de bägge raderna av rör, vet inte om jag tänker rätt men det borde väl vara bättre att hålla ihop de två faserna?

Jag har ingen centertapp till glödlindningen så det blir en 100R pot och motstånd som går till jord så säkringen måste sitta på ena fasen.

16 Jan 2016, 21:07
Profile

Nu är det värsta stora korten gjorda och provmonterade i stärkaren, skall plocka loss dom igen och sätta nån form av gänglåsning till skruvarna som håller fast distanserna till korten så dom inte ska vibrera loss. Några tips på gängläsning som är lite lagom, har brukat ha locktite den gröna lagerlåsningen för det finns i garaget men det är ju som overkill och omöjligt att lossa M3 skruvar utan att dra av dom, vet att man kan värma loss locktite men att gå loss med gasolbrännaren i stärkaren känns inte helt lyckat. Funderar på om snabblim skulle funka för att hålla fast lite lagom. Det som fattas är ett till kort till ett relä men det gör jag själv från exprimentplatta om nu ingen skulle ha ett tubetown reläkort för enkelrelä som det på bilden över och vill sälja det, har kort för dubbelrelä men det är lite för stort för att få plats. Sen får jag se hur jag gör medmontering av zenerdioerna och 56R motståndet till skärmgaller men det lutar åt två små kort som kommer att placeras mellan slutrören, andra alternativ är om jag har några lämpliga lösstöd.

Har gjort en plats för en likriktare till glöden på ett kort så att man skall kunna ta ut 6V likspänning via en 7806 stabb till i första läget relästyrningen av loop och kanalval, får blir reläer i första skedet sen är det nog inte omöjligt att jag i framtiden experimenterar med LDR till dessa funktioner.

Nästa steg blir att också grada av hålen till rörsocklarna då det finns lite kanter på dom och sen dit med rörsocklar, drossel och trafos.

En bild på eländet som det ser ut nu.

Image

20 Jan 2016, 23:21
Profile

Du kan lacka skruvarna, nagellack är hårt&bra, kommer dessutom i portionsförpackningar med pensel :-)

21 Jan 2016, 08:30
Profile WWW

busse wrote:
Nu är det värsta stora korten gjorda och provmonterade i stärkaren, skall plocka loss dom igen och sätta nån form av gänglåsning till skruvarna som håller fast distanserna till korten så dom inte ska vibrera loss. Några tips på gängläsning som är lite lagom, har brukat ha locktite den gröna lagerlåsningen för det finns i garaget men det är ju som overkill och omöjligt att lossa M3 skruvar utan att dra av dom, vet att man kan värma loss locktite men att gå loss

Sån där bricka med massa taggar vad de nu heter ökar ju friktionen mot chassit. Sen lägger man inte loctiteni gängerna utan bara på skruvskalle och chassi om man lättare vill kunna lossa. Så brukar det se ut ut kommersiella apparater i alla fall.

21 Jan 2016, 09:17
Profile

peterh wrote:
Du kan lacka skruvarna, nagellack är hårt&bra, kommer dessutom i portionsförpackningar med pensel :-)

Det vet jag faktiskt att vissa använder, dock är nagellack ingen som finns i mitt hushåll längre men man får väl köpa en burk nagellack. Brukar ni sätta nagellack i gängorna eller lackar ni bara på skruvskallarna efteråt? Behövs säkert inte så mycket för att hålla fast en skruv eller mutter från att lossa och det är väl det som är det viktiga att den inte får en början att röra sig.

Tubis wrote:
Sån där bricka med massa taggar vad de nu heter ökar ju friktionen mot chassit. Sen lägger man inte loctiteni gängerna utan bara på skruvskalle och chassi om man lättare vill kunna lossa. Så brukar det se ut ut kommersiella apparater i alla fall.

Taggbrickor brukar jag använda till muttrarna som håller kortet mot distanserna och dom funkar ju bra om man vill lossa. Kanske man bara kör med såna brickor även till skruvarna för att fästa distanserna i chassit.

21 Jan 2016, 09:45
Profile

Nu är lite mer gjort på detta bygge, alla distanser är skruvade med taggbrickor, DIN-jacket till fotpedalen är också på plats, detta tog från den Peavey Deuce som fått lämna OT:n till detta projekt och jag lämnade kvar kablaget som var lött i jacket om något skulle gå att använda. Fotpedalen som har fyra switchar kommer att sköta val av kanal, bägge kanalerna samtidigt, effektloop och mutefunktion för tyst stämning via stämapparatutgången. Trafos och drossel är på plats, skyddsjord, och primärsidan på nättrafon är kopplad och kablaget till glöden är draget. Fick bli säkringen som sitter på baksidan som säkrar glöden bedömbart gör det inget att jag fick dra kablaget dit, nu skall jag börja med att löda ihop kortet på baksidan är bla bias och brumpoten till glöden sitter så glödkretsen blir helt klar.

Nu känns det som att det lite tråkiga grovgörat är avklarat och äntligen får man börja med att koppla ihop det hela.

En bild hur den ser ut nu
Image

24 Jan 2016, 01:06
Profile

Image

Är riktigt intressant att följa.

24 Jan 2016, 16:39
Profile

En lite uppdatering, nu är nätdelen klar med säkringar, likriktare till högspänningen, likriktare och stabb till en 6VDC matning, 1:a elyterna, drossel och spänningsmatning till utgångstrafon är inkopplade nu. Nästa steg blir att koppla allt runt slutrören och dra matningen och kablage till reläernas switchar och fotkontroll, ser att man nog skall tänka till i vilken ordning man bygger denna stärkare då det är trångt för att göra detta så smidigt som möjligt.

Nu ser den ut så här några kabelstumpar böra det i alla fall bli.
Image

25 Jan 2016, 23:06
Profile

Lite mer fick jag gjort i kväll, lödde klart det mesta runt slutrören, nu fattas bara kablaget till katoderna och styrgallren, även utgångstrafon impedansväljare och högtalarjack är nu är nu helt inkopplad. Har så smått börjat med korten för line out och tonkontrollerna. Tänker göra dessa färdiga och sen fortsätta medkortet på baksidan och då blir även slutrörens anoder anslutna innan jag börjar med det stora huvudkortet. Vill dock ta det lugnt då jag gör korten och verkligen kolla upp att allt verkligen stämmer mot schemat då det varit en helt del ändringar fram och tillbaka i denna stärkare och det är ju lite grejer att hålla reda på i denna maskin.

Så här ser den ut nu
Image

01 Feb 2016, 22:17
Profile

Både omfattande och prydligt Bosse. :!:

02 Feb 2016, 00:19
Profile

Det går sakta med säkert framåt, sockeln till V6 som är röret till line out är kopplad, här är dock frågan om man skall parallellkoppla detta rör som är ett 12AU7 om det göra något som förbättrar line out? Det borde väl parallellkopplat kunna leverera med ström till line outen och på så sätt driva bättre eller tänker jag galet? Pin 9 på V1-3 är också kopplad till chassit vilket är skärm på 6N2P-EV rören som kommer att sitta i position 1-3, bakre kortet klart installerat så när som på bias spänningen som kommer att komma från huvudkortet, socklarna till slutrören är färdiglödda då katoder och gridstoppers är på plats.

Nu är det själva huvudkortet som blir nästa steg och det kommer förmodligen att lödas samtidigt med de mindre korten till tonkontrollerna.

En bild på eländet.
Image

03 Feb 2016, 22:46
Profile

Krånglar du inte till detta med line out mer än nödvändigt nu Bosse?

Har gjort ngr sådana lösningar och det brukar handla om ganska låga signalnivåer. Runt 700mVAC-1VAC.
E ju liksom inga herrejösses amplituder vi talar om och tänker du impedans är det ju isf lika mkt mottagande ändes problem.?

Däremot brukar det vara en smart grej,vilket jag fått lära,att inte dra jackets jord rakt i chassit utan förse det med en resistor mot jord. Ngr hundra Ohm räcker långt.

04 Feb 2016, 01:09
Profile

Racing wrote:
Krånglar du inte till detta med line out mer än nödvändigt nu Bosse?

Har gjort ngr sådana lösningar och det brukar handla om ganska låga signalnivåer. Runt 700mVAC-1VAC.
E ju liksom inga herrejösses amplituder vi talar om och tänker du impedans är det ju isf lika mkt mottagande ändes problem.?

Däremot brukar det vara en smart grej,vilket jag fått lära,att inte dra jackets jord rakt i chassit utan förse det med en resistor mot jord. Ngr hundra Ohm räcker långt.

Varför jag frågar om att parallellkoppla 12AU7 katodföljaren som kommer att vara line out beror på att jag har över en rör halva i 12AU7 röret, är ju inget större mer arbete att koppla ihop de bägge rörhalvorna på rörsockeln om det skulle kunna vara en fördel av nåt slag :wink:

Då det gäller ett motstånd på jorden är det väl för att lyfta jorden lite, man brukar väl göra så i effektloopar? Har lyft send sidan i denna stärkare med 39R, det funkar kanske bra aven till line out.

04 Feb 2016, 11:17
Profile

Fick lite med gjort i dag, får se om man orkar nåt mer idag är så jäkla förkyld :evil:

Har i alla fall börjat på själva huvudkortet och gjort klar det som sitter på huvudkorten som har med själva förstegen att göra. Nu får man kanske en liten blick på hur det hela kommer att sluta då det är klart.

Nu ser den ut så här, det går i alla fall framåt.
Image

04 Feb 2016, 19:36
Profile

Blev en hyfsat sen kväll så nu är i princip alla komponenter på plats nu återstår arbetet med att koppla ihop allt med varandra och det är nog ett hyfsat tidsödande jobb men nu känns det som att det efter nånga om och men äntligen börjar bli en stärkare av detta.

Lite rörig bild med kabeländor som skall anslutas lite här och var.
Image

04 Feb 2016, 23:48
Profile

Har fortsatt och har nu hunnit koppla den rena kanalen klart med volym och EQ och börjat med drivekanalen och kopplat dess gainpotar. Allt runt V1, V2 och V3 är kopplat men jag kommer nu att koppla ihop grejerna till loopen runt V4 och fasvändaren runt V5 innan jag tar och löder ihop resten av kontrollerna till drivekanalen för att ha bättre med plats runt rörsocklarna.

Nu ser den ut så här
Image

06 Feb 2016, 00:02
Profile

Ja ha nu lever den i alla fall :D , hade dock ett jäkla tjorvande med att B+ låg runt 100V och säkringen gick, visade sig efter många om och men att det måste varit fel i nån av de fyra 220uF 1:a elyterna trots att det är helt nya kondingar. Skulle helt klart varit bra med en ESR-mätare såna här gånger nu hade jag två till nya 220uF så det fick bli lite minde kapacitans i 1:a smällen men får väl köra på och se om det behövs mer.

Stärkaren lever och drivekanalen verkar funka hyfsat så här lite snabb testat, den rena baskanalen är väldigt svag och trycklös och saknar helt enkelt volym, sen är det nåt knas med loopen den funkar väldigt dåligt i bypassläget. Nästa steg blir att kolla upp samtliga spänningar, nu är det nog lite höga spänningar till line out röret och även kring loopen.

Är ändå förvånad över att den verkar vara tyst och att allt fungerar om än inte hundraprocentigt. Känns skönt att fått liv i maskineriet innan grabbarna kommer i morgon, sen vet man inte när man får tid igen att bygga. Är enkelt att köra på då man är inne i bygget går det några veckor, en månad så tar det ett tag innan man minns hur man tänkt och vad som är vad. Nu är det ju att tweaka som återstår och det kan vara ack så tidsödande det med.

Lite bilder och nu är det fågel bo :wink: :wink: :wink:

Image

Image

07 Feb 2016, 01:04
Profile

Nu har jag testat lite mer och fick till knaset runt katodföljaren i loopen, drive kanalen låter helt okej skulle nog säga rent ut sagt bra det lilla jag testat med både bas och gitarr, verkar gå att justera bra både ton och dist mässigt.

Vad som dock är ett problem är den rena kanalen och att det är väldigt låg signal, den låter bra men saknar tryck och man får köra både volym och master i botten för att alls få nåt ljud att tala om. Frågan är om det kan vara så att tonkontrollen käkar en massa signal. Några tips på vad man kan hitta på här?

Tänker främst på att minska värdena på split och mix motstånden R111 och R17? Vet inte om man skulle gå på Ampeg V4B värdet med 390K på anoden?

Här är schemat på det hela men R5 och R16 skall byta plats det är 3.3K på 1:a katoden och så saknas kopplingskondingar in mot gallren på V4A och V10A

Image

07 Feb 2016, 12:42
Profile

Du borde ha en nivå som räcker till och blir över när man tänker på att loop send inte ska vara högre än line nivå. Jag skulle mätt och kalibrera in efter just vad som ska vara på loop send. Du kan ha för dålig recovery gain iom att du dragit feedbacken till detta rörsteg.

Ställ in loop send nivå till line level efter det renaste steget. Sen sänker du den distade kanalen till samma upplevda ljudnivå ungefär. Sen fixar du volymen i hela stärkaren genom förstärkningen i recoverysteget och slutsteget.

07 Feb 2016, 13:50
Profile

Nu vart det lite snabba ryck i källaren på morgon innan jag skulle hämta barnen så jag fixade bara kopplingskondingen till V4A 12DW7 röret och kollade att det funkade, tänkte försöka fixa en kopplingskonding till 12AU7 röret i kväll då grabbarna somnat, kan det vara så att gallret på 12AU7 röret på nåt vis lasta ner recoverysteget i loopen så det ger låg signal?

Om man vill ha upp gainen i recoverysteget hur gör man då kan man ta och avkoppla katoden med en konding trots att man har återkopplingen dit? Förmodar att man i sånt fall skall avkoppla över 3,3K motståndet? Loopstegen, fasvändare, återkoppling och slutsteg är hämtat från V4B.

Hur påverkar de extra 470K motstånden R111 och R113 som jag satt dit som splittar signalen till respektive kanal efter 1:a gainsteget och mixar ihop innan loopen R17 och R33 den rena kanalen. Hur blir det här om jag ex sänker värdet på den rena kanalen till 100K eller ännu lägre och har kvar 470K på drivekanalen, då bör man ju skicka mer signal till den rena kanalen, eller?

07 Feb 2016, 15:41
Profile

busse wrote:
kan det vara så att gallret på 12AU7 röret på nåt vis lasta ner recoverysteget i loopen så det ger låg signal?

Kan jag inte se det borde vara en ganska hög ingångsimpedans där. För att få allt som det ska vara så mät signalnivåerna. Hur mycket signal behöver ditt slutsteg recovery in för att gå till full effekt? Det ska göra så med line level ca 1.2V RMS. Lättare att veta sådant än att koppla i blindo. Ju mer motkoppling ju högre signal in behöver steget så du behöver ju här finjustera din motkoppling VS förstärkningen inom motkopplingen.
busse wrote:
Om man vill ha upp gainen i recoverysteget hur gör man då kan man ta och avkoppla katoden med en konding trots att man har återkopplingen dit? Förmodar att man i sånt fall skall avkoppla över 3,3K motståndet?
Ja koppla av 3,3k.
busse wrote:
Hur påverkar de extra 470K motstånden R111 och R113 som jag satt dit som splittar signalen till respektive kanal efter 1:a gainsteget och mixar ihop innan loopen R17 och R33 den rena kanalen. Hur blir det här om jag ex sänker värdet på den rena kanalen till 100K eller ännu lägre och har kvar 470K på drivekanalen, då bör man ju skicka mer signal till den rena kanalen, eller?
Ja och det hade jag absolut gjort. Rent ljud behöver högre nivå än distat.

07 Feb 2016, 16:23
Profile

Sen tycker jag att det känns lite knepigt att ha line out inom motkopplingsslingan, det känns som nivån ut där borde ändras när du vrider på mastern eftersom då motkopplingen ändras när du sänker gainen inom motkopplingsslingan.

07 Feb 2016, 16:26
Profile

Skulle det vara bättre att flytta motkoplingen? Hur skulle det funka i fasvändaren?

Hur långt kan man gå ner i värde på split och mixmotstånden?

07 Feb 2016, 16:38
Profile

busse wrote:
Skulle det vara bättre att flytta motkoplingen? Hur skulle det funka i fasvändaren?

Hur långt kan man gå ner i värde på split och mixmotstånden?
Som det ser ut nu med mastern och line out skulle jag nog haft motkopplingen till fasvändaren i stället då bibehåller du samma motkoppling oavsett masternivå. Jag är ingen expert på fasvändare så vet inte hur man bäst implementerar in motkoppling där. Lättast är väl att kopiera en krets som har motkoppling till sådan fasvändare. Flyttar du motkopplingen vill du nog inte avkoppla katoden på recoverysteget dock om du vill hålla nere distortionen.

Du kan nog gå ner så lågt som till ingen resistor alls på ena kanalen fast det kan bli lite för stor obalans mellan nivåerna.

07 Feb 2016, 16:46
Profile

Okej man får väl testa och se vad som händer om man märker av volym ändringar via motkopplingen beroende på hur mastern är ställd. Tjorvar det allt för mycket får det bli en line out direkt från utgångstrafon fast det hade ju varit skönt att ha den före mastern.

Var inne på att helt skippa motstånden och det är ju enkelt att testa det med att brygga dessa med två kabelstumpar, man bör ju ändå få 470K separation mellan kanalerna.

Om man skall mäta utsignalen till line outen hur gör man då detta enklast? Man bör väl lägga signal med tongenerator och vad bör den då vara 150-200mV eller vad kan man tänka sig att en bas eller gitarr ger från pickuperna? Sen får man väl mäta med oscilloskop vilken signalnivå och den bör väl då hamna runt 1-1.2V i line outen på moderat nivå? På fulla spätt får man väl dämpa mer line signalen med poten till line out för att inte skicka för hög signal till den extärna källan? Eller går det att mäta på nåt ännu enklare vis som att mäta AC med multimetern?

07 Feb 2016, 16:52
Profile

busse wrote:
Var inne på att helt skippa motstånden och det är ju enkelt att testa det med att brygga dessa med två kabelstumpar, man bör ju ändå få 470K separation mellan kanalerna.

Du vill ha ett motstånd på en av kanalerna och lämpligen distkanalen för den innehåller mer energi och låter högre och behöver därmed inte lika hög signal. Har du inget motstånd så ser ju bägge kanalerna en ganska låg last. Enda anledningen att inte ha något motstånd på ena kanalen är om det är enda möjligheten att få balans mellan kanalerna. Send steget har ingen gain så det finns inget problem att mata det med höga motstånd.
busse wrote:
Om man skall mäta utsignalen till line outen hur gör man då detta enklast? Man bör väl lägga signal med tongenerator och vad bör den då vara 150-200mV eller vad kan man tänka sig att en bas eller gitarr ger från pickuperna? Sen får man väl mäta med oscilloskop vilken signalnivå och den bör väl då hamna runt 1-1.2V i line outen på moderat nivå? På fulla spätt får man väl dämpa mer line signalen med poten till line out för att inte skicka för hög signal till den extärna källan? Eller går det att mäta på nåt ännu enklare vis som att mäta AC med multimetern?
Går att mäta med AC mätare om tonen är hyfsat ren. Skulle dock kollat peakvärdet så det inte överskrider 1.2x1.41 men oscilloscope. Och jag skulle lägga detta värde på fullt spätt från preamp. Och sen ställa in gainen i slutsteget därefter.

Last edited by Tubis on 07 Feb 2016, 19:47, edited 1 time in total.

07 Feb 2016, 17:03
Profile

Måste du ha R76 ? Drar inte den ner signalen i onödan ? Rätt saftig gridstopper där AB200 inte har nån.

LF Audioservice

07 Feb 2016, 18:31
Profile WWW

bb5000 wrote:
Måste du ha R76 ? Drar inte den ner signalen i onödan ? Rätt saftig gridstopper där AB200 inte har nån.

Miss i schemat, finns inte där i verkligheten :oops: Blev kvar på schemat då jag funderade på att bygga gainkanalen switchbar mellan tre eller fyra gainsteg men sen plockat bort den switchen från schemat.

07 Feb 2016, 18:37
Profile

Nu hann jag snabb testa lite mer då grabbarna sprang till min hyresgästför att spela på ipaden :wink: :wink:

Har nu även satt in en 0.1uF konding till gallret på line out och nu kom katodspänningen på den också, har konstaterat att både tuner och line out funkar i alla fall så bra att en Korg DT 10 stämapparat fungerar tillfredställande i bägge uttagen. Hur det sen låter i dessa utgångar är ännu otestat. Dock blev det ingen förändring vad det gäller ljudtrycket i stärkaren det är det samma.

Vad jag märker är att mastervolymen käkar signal, bypassad så är det markant högrevolym. Har denna master i mitt moddade tweed Twin bygge och i den så är det samma sak men där finns det volym så det räcker och blir över även om man kör original läget med två gainsteg och katodföljare.

Nästa steg blir att bygla 470K motstånden för att se vad som händer. Hur mycket signal käkar två 470K motstånd i serie med signalen, är det mer än man tror?

Hur tämjer man distkanlen enklast? Men en spänningsdelare innan volymkontrollen R32?

Tror att jag helt enkelt egentligen har inåt h-vete med signal i drivekanalen och att den driver slutsteget så det räcker och blir över så att tubis är nog på rätt spår att man får rikta in sig på att få ut max ur den rena kanalen och sen minska signalen ut från drive kanalen.

07 Feb 2016, 19:47
Profile
Reply to topic   [ 226 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next