|
Strömdragning över switch och säkring Fender DR.
| Author |
Message |
|
Tubis
|
 Re: Strömdragning över switch och säkring Fender DR.
Frågeställning är ju varför det skiljer mellan att sladden går att dra ur på två ställen eller inte eftersom det blir precis samma sak var man än drar ur den. När det kommer till fasta installationer har jag för mig att även fast det är stickproppsförsett kan det ses som en fast installation. Tex lysrörsarmaturer som är anslutna via stickpropp.
_________________ Johan Hansson
|
| 27 Jan 2016, 11:13 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
busse wrote: Dan the Man wrote: Det som kan hända om du har enpolig brytare och får överslag till jord på transformatorns "noll-ledare" är att förstärkaren startar, fast att du har brytaren frånslagen. Har du jordfelsbrytare i huset kommer denna att lösa ut vid ett sådant överslag. Detta bör ju då kunna inträffa om man har lös apparatsladd och enkelpolig brytare som finns i bla Marshall Class 5 och Vox AC4TVH. Hur tänker man då? Att man helt sonika skall slita ut sladden ur apparaten on nåt skulle hända? Då kan man väl lika gärna slita ur sladden ur väggen om den sitter fast? Vad skulle vara farligare och nu tänker jag under användning då man använder förstärkaren att förstärka ett instrument med en "gammal" Fender med enpolig brytare och är säkrad på ena ledaren mot en "ny" Marshall Class 5 som också har enpolig brytare och är säkrad på en ledare i apparatintaget, enda skillanden är att sladden går att dra loss ut Marshallen. Det är väl lika bra att konsekvent byta till tvåpoligt så jag är inte ute efter att man använda enpoliga switchar. Jag är mer ute efter om någon kan förklara tänket bakom detta varför man ser på saken olika beroende på om sladden sitter fast eller ej, har som lite svårt att se varför man inte kör på samma linje oavsett om sladden sitter fast i apparaten eller går att plocka ur. Förtydligande: Jag ser inte heller någon skillnad mellan fast eller löstagbar anslutningssladd. Vad jag menar är att oavsett om du har en eller två-polig brytare har du alltid nätspänningen in i förstärkaren. En nätswitch, en eller två-polig, är inget säkert brytställe. Det får du bara om du drar ut sladden, från vägguttaget eller intaget i förstärkaren. ( så kallat "Synligt brytställe")
|
| 27 Jan 2016, 14:08 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Nu har jag fått svar från elsäkerhetsverket och då får ni väl tolka denna text, jag tolkar detta som att en gammal Fender med enpolig brytare och den är tillverkad så och den har en stickpropp som går att dra ur väggen så är det helt okej. Sen är det kanske inte det mest säkra men inte olaglig på något vis, det är ju inte olagligt att köra med dåliga däck på bilen bara du har mönsterdjup och det är väl lite samma sak här.
Vet inte hur ni tolkar texten i övrigt men det verkar ju vara så att kan du bara koppla loss prylen från nätet skulle en 1-polig brytare duga. Det man kanske skulle göra är att fördjupa sig i standarden EN 60065
Vill än en gång säga att jag inte med det uppmanar folk att använda 1-poliga nätströmbrytare, ett bra råd är väl också att om man vet med sig att man har 1-polig brytare i sin förstärkare som i bla Vox AC4 och Marshall Class 5 att då dra ur sladden ur apparaten eller väggen då den inte är i användning då fasen annars kan ligga på in i apparaten om nåt skulle hända och man inte är hemma.
I övrigt verkar det ju ganska klart att tillverkar man en förstärkare så skall den vara säker och det ligger på tillverkaren.
Så bygger vi egna förstärkare så sitter man väl i klistret om det skulle hända nåt och då gäller det väl att man bygger med förstånd, vidare skulle jag nog göra en manual till bygget och i den ta med att förstärkaren inte enligt tillverkaren får användas utan jordfelsbrytare för personskydd och används inte det så har man brutit mot tillverkarens instruktioner för hur apparaten skall användas, troligtvis åker man nog ändå dit om nåt går fel men det borde vara något bättre. Varför jag tänker på en manual som säger att jordfelsbrytare skall användas är efter en kurs i elsäkerhet som vi hade på jobbet. Som exempel brukar den ofta tydligen finnas med en bruksanvisning till 25 meters skarvsladdar och svårt är det då att koppla in en skarvsladd i ett vägguttag och till någon förbrukare, det kan ju vet som helst? vad står det då i manualen? Jo att om du kopplar ihop sladden med en till sladd så skall jordfelsbrytare användas då motståndet i sladdarna annars kan bli så högt att säkringen inte går vid ett eventuellt elfel. Problemet är väl hur många läser bruksanvisning till en skarvsladd eller en förstärkare för den delen med men att tillverkaren sitter säkrare då produkten inte används enligt instruktionerna om nåt skulle hända.
Här är mitt mail så får ni läsa.
Hej!
Är musiker och brukar då serva mina gitarrförstärkare själv och har lite frågor.
Har haft lite diskussioner med några likasinnade vänner som också servar instrumentförstärkare om vad som gäller om man har fast eller löstagbar apparatsladd.
Fallet som det rör sig om är gitarrförstärkare och då hävdas det att om man har en fast nätsladd i förstärkaren skall man ha en tvåpolig brytare för nätspänningen och säkrat apparaten på bägge inkommande ledarna från nätsladden så man alltid har en säkringen på fasen innan en tvåpolig nätströmbrytare. Om man där i mot har en löstagbar apparatsladd och apparatintag ex C14 så skall det räcka med en säkring på ena ledaren (ofta monterad i apparatintaget) och en enpolig brytare för nätspänningen. Många moderna kommersiellt tillverkade gitarrförstärkare från bla Marshall och Vox har apparatintag, en säkring och enpolig nätbrytare och dessa bör ju tycker man följa gängse normer för elsäkerhet.
Hur ligger det till med detta vad är rätt och vad är fel i sammanhanget? Om det råder skillnader i om man får använda en eller tvåpolig nätbrytare och säkra en eller bägge ledarna beroende på om apparatsladden är fast eller löstagbar. Är fallet så skulle det vara intressant att få en förklaring på varför det är så och hur man tänker då.
Mvh Bo Larsson, Överkalix
Svar: Hej Bo,
Detta beror mycket på vilken förstärkare eller snarare när den är tillverkad. En elpryl brukar ofta (i nästan 100 % av alla fall) tillverkas efter en standarden. I standarden står det hur den ska göras säker. En standard som är lämplig är troligtvis EN 60065. Givetvis har den förändrats över tiden och kraven med det.
Lagen är rätt så tydlig (ELSÄK-FS 2000:1 för att vara exakt). I den står det att den ska vara säker och att det är upp till tillverkaren att göra den säker. Här brukar då ofta standarden användas för att göra en säker produkt. Den ska också klara felfall, dvs. nånting ska kunna gå sönder i den och den ska fortfarande vara säker. Här kommer säkringen in, den skyddar ju både personer och egendomen (förstärkaren). Det är dock svårt i Sverige att veta vad som är fas eller nolla ett uttag. Detta oavsett fast nätsladd eller löstagbar då den har en stickpropp i ena änden.
Om man tittar då i standarden EN 60065 så finns det flera sätt att ordna brytningen: 8.19 Disconnection from the MAINS 8.19.1 When the apparatus is designed to be fed from the MAINS, a disconnect device shall be provided to isolate the apparatus from the MAINS for servicing. NOTE The following are examples of disconnect devices: . the MAINS plug, . an appliance coupler, . an all-pole MAINS SWITCH, . an all-pole circuit breaker. Where the MAINS plug or appliance coupler is used as the disconnect device, instructions for use shall comply with 5.4.2 a). Where an all-pole MAINS SWITCH or an all pole circuit breaker is used as the disconnect device, it shall have contact separation of at least 3 mm in each pole and shall disconnect all poles simultaneously. Dvs. finns det en stickpropp så kan den duga som att koppla ur elprylen.
|
| 29 Jan 2016, 13:57 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Standard/norm föreskriver lägsta krav. Sedan finns det s.k. risk och konsekvensanalys.Därifrån kommer rekommendation på dubbelskydd. 2-polig separation från nätet även med IEC apparatintag installerad. Dubbel säkring har att göra med att, åtminstone i Sverige, går det inte att veta villken sida blir kopplad till fasen. Det spelar ingen roll när man har SMPS kraft medan med gammaldags linjära, transformatorbaserade apparater kommer en av de 2 säkringar lösa ut snabbast vid spänning/strömspikar från nätet. Den som just då ligger i serie med fasen. Har man bara en säkring och den ligger i serie med nollan så finns större risk att transformatorn tar skada av spiken. Primärlindningens induktans har med detta att göra. IEC apparatintag-dubbla säkringar-2-polig strömbrytare. Livrem och hängslen. Sedan nämns felfall. Identifiera vilka fel kan förekomma under normal användning. Provocera ett fel i taget och kontrollera att de inte orsakar brandrisk eller elchock, att säkringar löser ut som det skall. Elektrolytkondensatorer antas kortsluta vid katastroffel. Bryts inte strömmen tillräckligt snabbt så brinner de.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 29 Jan 2016, 15:22 |
|
 |
|
Dan the Man
|
Om man då skulle vilja sätta en säkring nr 2, dvs på den andra ledaren, och inte vill borra nytt hål i bakpanelen, vad finns det då för slags säkringshållare som kan monteras inne i chassit där starkströmskabeln kommer in?
|
| 29 Jan 2016, 16:55 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1389 Location: Vallentuna
|
Säkringshållare för glasrörssäkring: http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... -mm-p41103Jag tror att det är viktigt att tänka igenom vad man ser för faror och vad som ska göras för att motverka riskerna. Det farligaste man gör med en elapparat är att felsöka/testa/provköra och då är ju strömmen påslagen... då spelar ju strömbrytare och säkringar eller löstagbara sladdar ingen större roll. Det näst farligaste är att använda den och då har riskerna att göra med jordat/ojordat/jordfelsbrytare. Sen kan apparaten få ett internt haveri och för att den inte ska brinna upp finns säkringar i strömförsörjningen. I bästa fall funkar säkringen/-arna på sekundärsidan som de ska, i ett rejält haverifall går nog även primärsäkringen/-arna.
|
| 29 Jan 2016, 23:28 |
|
 |
|
busse
|
Dan the Man wrote: Om man då skulle vilja sätta en säkring nr 2, dvs på den andra ledaren, och inte vill borra nytt hål i bakpanelen, vad finns det då för slags säkringshållare som kan monteras inne i chassit där starkströmskabeln kommer in? Denna typ finns ju också, kolla bara att kablarna klara av 230VAC http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... -mm-p41107 Jag blir mer och mer inne på att sätta dubbla säkringar på primären efter som jag nu började fundera på vad som hände mig med en SF Vibrolux med misstänkt nättrafohaveri som fortfarande står kvar i min källare. Säkringen i väggen gick då man slog på stärkaren. Förmodligen är det ju då fel i trafon så att det är korts till jord och vänder man stickproppen så att säkringen hamnade på "fel" sida av primären så går fasendirekt till jord och gör en kortslutniong och säkringen i elcentralen går, vänder stickproppen åt andra hållet så går säkringen i stärkaren om man har rätt värden här. Denna stärkare hade någon smart människa säkrat upp så att det var 3.15A på sekundären på högspänningen och sen har man nog fått haveri i nåt slutrör och eldat trafon tack vare detta, minns inte värdet på primären men högt var det också. Förmodligen hade denna nättrafo överlevt om man hade använt vettiga värden på säkringarna. Vad bör man kolla av då det gäller nybyggen? Att säkringen för nätspänningen löser om man får kortslutning av 230V fasen till jord. Att säkringen till högspänningen går om man får kortslutning mellan högspänningen och jord Att säkringentill glödspänningen går om man får kortslutning av glödens faser och jord. Hur är det här skall man även kolla av om det skulle hända något mellan glöden och högspänningen? Att säkringarna för eventuellt andra lindningar för styrningar av relä, optokopplare och annat jox går om man får kortslutningen? Personligen tycker jag att det inte alls skulle vara fel att göra en klistrad tråd om säkerhet och vad man bör tänka på.
|
| 30 Jan 2016, 13:46 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
busse wrote: Vad bör man kolla av då det gäller nybyggen? Att säkringen för nätspänningen löser om man får kortslutning av 230V fasen till jord. Den säkringen skall lösa ut även vid icke kortslutande överbelastning av transformatorn om lindningtemperatur överstiger dess spec, i normalfall rör det sig om 110 eller 130 grader. Att säkringen till högspänningen går om man får kortslutning mellan högspänningen och jord Att säkringen till högspänningen löser ut vid kortslutning i någon av elektrolyterna i 1:a eller 2:a glättningsteget. Att säkringen till glödspänningen går om man får kortslutning av glödens faser och jord. Hur är det här skall man även kolla av om det skulle hända något mellan glöden och högspänningen? Den skall lösa ut. Att säkringarna för eventuellt andra lindningar för styrningar av relä, optokopplare och annat jox går om man får kortslutningen? Att kortslutning i efterföljande glättningsteg inte orsakar brandfara, t.ex. genom att matarresistorn blir då jordansluten. Du måste göra en analys av vad kan fela och på vilket sätt och om detta kan medföra fara. Sedan provocerar du varje fel i tur och ordning och kontrollerar att relevant säkring löser ut. Om inte, kontrollera att felet inte orsakar överhetning i någon av berörda komponenter. Även att komponentbärare inte blir överhettade. Är felet inte katastrofisk (säkring löser ut) skall apparaten stå påslagen en längre tid tills berörda felkällan antingen får avbrott (helst det) eller rökdetektorn i lokalen larmar (helst inte ). Normen bryr sig inte ifall apparaten ger upp funktionen. Tänk på att det ofta lämnas förstärkare påslagna i standby läge under längre tid. Det räcker alltså inte att bara sätta dit säkringar och hoppas på alla gudars beskydd.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 31 Jan 2016, 15:53 |
|
 |
|
Dan the Man
|
busse wrote: Dan the Man wrote: Om man då skulle vilja sätta en säkring nr 2, dvs på den andra ledaren, och inte vill borra nytt hål i bakpanelen, vad finns det då för slags säkringshållare som kan monteras inne i chassit där starkströmskabeln kommer in? Denna typ finns ju också, kolla bara att kablarna klara av 230VAC http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... -mm-p41107 Jag blir mer och mer inne på att sätta dubbla säkringar på primären efter som jag nu började fundera på vad som hände mig med en SF Vibrolux med misstänkt nättrafohaveri som fortfarande står kvar i min källare. Säkringen i väggen gick då man slog på stärkaren. Förmodligen är det ju då fel i trafon så att det är korts till jord och vänder man stickproppen så att säkringen hamnade på "fel" sida av primären så går fasendirekt till jord och gör en kortslutniong och säkringen i elcentralen går, vänder stickproppen åt andra hållet så går säkringen i stärkaren om man har rätt värden här. Denna stärkare hade någon smart människa säkrat upp så att det var 3.15A på sekundären på högspänningen och sen har man nog fått haveri i nåt slutrör och eldat trafon tack vare detta, minns inte värdet på primären men högt var det också. Förmodligen hade denna nättrafo överlevt om man hade använt vettiga värden på säkringarna. Vad bör man kolla av då det gäller nybyggen? Att säkringen för nätspänningen löser om man får kortslutning av 230V fasen till jord. Att säkringen till högspänningen går om man får kortslutning mellan högspänningen och jord Att säkringentill glödspänningen går om man får kortslutning av glödens faser och jord. Hur är det här skall man även kolla av om det skulle hända något mellan glöden och högspänningen? Att säkringarna för eventuellt andra lindningar för styrningar av relä, optokopplare och annat jox går om man får kortslutningen? Personligen tycker jag att det inte alls skulle vara fel att göra en klistrad tråd om säkerhet och vad man bör tänka på. Är Vibroluxen till salu?
|
| 02 Feb 2016, 18:41 |
|
 |
|
busse
|
Är inte min men om den skulle bli till salu köper jag den 
|
| 02 Feb 2016, 20:58 |
|
|