View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 22:38

Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
När det inte blir som man tänkt... 
Author Message

Post Re: När det inte blir som man tänkt...
Jag spenderade på tok för många timmar med att söka upp info angående V30, så jag har faktiskt glömt var jag läste/såg det om Mode 4. Dom har iaf ett att annat T-nummer än någon av dom andra. Det är även dom som Hellatone säljer/sålde som 60L (om jag minns rätt).

23 Dec 2015, 22:53
Profile

Gitarrnörden har rätt angående mode four varianten. Det är den jag använder i kombination med greenbacks och den såldes mycket riktigt av Avatar ommärkt som hellatone 60L.

Låter mycket bra och lite djupare än vanliga V30. Har dessutom en pappighet/torrhet som blandar sig ruskigt bra med greenbacks. Och det tycker jag Magnus ska prova som gillar en del i greenbacks och en del i V30. Sätt två av varje i en 4x12 och testa. Jag tycker det är en fantastisk blandning som ger värme från greenbacks och separation från V30.

23 Dec 2015, 23:45
Profile

nilo wrote:
Gitarrnörden har rätt angående mode four varianten. Det är den jag använder i kombination med greenbacks och den såldes mycket riktigt av Avatar ommärkt som hellatone 60L.

Låter mycket bra och lite djupare än vanliga V30. Har dessutom en pappighet/torrhet som blandar sig ruskigt bra med greenbacks. Och det tycker jag Magnus ska prova som gillar en del i greenbacks och en del i V30. Sätt två av varje i en 4x12 och testa. Jag tycker det är en fantastisk blandning som ger värme från greenbacks och separation från V30.

Den relativt nya V-type ska väl vara en blandning mellan en greenback och en V30? Har endast testat den i den där Fender inspired by Landau-kombon, och den lät bra. Huruvida den låter som en blandning mellan dom två är svårt att avgöra utan A/B-tester i samma låda.

24 Dec 2015, 00:10
Profile

Ibland saknar jag en "gilla"knapp på Bojen. :D

För övrigt så har jag en INO (de där svindyra HIFI högtalarna) gitarrkabinett som Herr Ing Öhman har utvecklat tillsammans med Thorendahl i Messuggah - främst då för inspelningsbruk med ingbyfggt filter för olika EQ.

När Han är uti Hufvudstaden så kan vi fixa en ett test.

Borde nog gör en liten tråd om den......

24 Dec 2015, 00:24
Profile ICQ WWW

guitarnerdswe wrote:
nilo wrote:

Den relativt nya V-type ska väl vara en blandning mellan en greenback och en V30? Har endast testat den i den där Fender inspired by Landau-kombon, och den lät bra. Huruvida den låter som en blandning mellan dom två är svårt att avgöra utan A/B-tester i samma låda.

Greenback-grejen G12-M är ju det att midden liksom squishar, låter coolt och bra i solon eller enkla riff men saknar definition med större ackord i dist. Är ju tufft i classic rock :) Frekvenskurvan en sån har gillar jag men kanske inte helt hur den låter.
V-type har jag testat, finns med i en YT-test jag gjort https://youtu.be/24mzfzSBuZ4, den har lite mer chime (höga frekvenser) än V30 och låter i nedre midd lite fetare. Men har i mina öron en topp i nedre midd som gör den lite "brötig", OBS vad jag tycker bara. Har själv en mycket väl inspelad "broken-in" V30 av 25-års upplagan som verkligen inte har jobbig övre mid eller så, den låter mer som en äldre Greenback fast åt det pappigare hållet.

/Mats

24 Dec 2015, 00:44
Profile

nilo wrote:

Det där är säkert ett utmärkt tips om man spelar mycket där man faktiskt lyssnar direkt på lådan.
Men jag spelar aldrig utan att det är uppmickat, så det skulle bara bli en av dem ändå.
Men jag satte, som sagt, ihop en 4x12 med fyra olika högtalare i. Hur det låter i rummet har jag inte lyssnat efter men uppmickat blir det som det element man mickar upp.

Spelar jag utan att det är uppmickat är det när jag övar och då spelar jag via en Roland micro cube eller en Ibanez TSA30, rakt in som de är.

Det skall hända något verkligt nytt för att jag skall ge mig på att testa runt igen. Även om det är sjukt lärorik är det inte speciellt skoj, och det tar en jävla massa tid.

/Magnus

24 Dec 2015, 01:10
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
nilo wrote:

Det där är säkert ett utmärkt tips om man spelar mycket där man faktiskt lyssnar direkt på lådan.
Men jag spelar aldrig utan att det är uppmickat, så det skulle bara bli en av dem ändå.
Men jag satte, som sagt, ihop en 4x12 med fyra olika högtalare i. Hur det låter i rummet har jag inte lyssnat efter men uppmickat blir det som det element man mickar upp.

Spelar jag utan att det är uppmickat är det när jag övar och då spelar jag via en Roland micro cube eller en Ibanez TSA30, rakt in som de är.

Det skall hända något verkligt nytt för att jag skall ge mig på att testa runt igen. Även om det är sjukt lärorik är det inte speciellt skoj, och det tar en jävla massa tid.

/Magnus

Här är ni ju inne på saker som har mkt stor betydelse: lyssnar jag på lådan direkt eller på det som är uppmickat (genom t ex. monitor)? Två skiljda världar enligt mig. Själv litar jag hittills bara på direktljud från lådan eller combon.
Men jag vill gärna ha det ljud som jag fick i en inspelning jag gjort med närmick på 4X12...
Så där är det problem direkt. Men det går att få till det också genom att fundera lite och tänka igenom hur
ljudet låter 2 cm från konen kontra 1500 cm från konen. Ljudfysikalitet eller nå't.
De flesta ljuden vi försöker efterapa är inspelade med en mick c:a 2-5 cm från konen...

/Mats

24 Dec 2015, 02:14
Profile

Funderar lite. Då du enbart använder uppmickat, hur mickar du och med vad?

24 Dec 2015, 10:27
Profile

LabLord wrote:
Funderar lite. Då du enbart använder uppmickat, hur mickar du och med vad?

Live får teknikern bestämma det så lönge det inte blir uppenbart att han inte kan.
Då försöker jag smyga till lite tips utan att han skall märka det o bli sur.
De gånger jag kör det själv (ingen tekniker) blir det med en SM57 på nära håll.

I studio har jag sex mickar på lådan som står mer eller mindre stationärt.
Några ställda för rent ljud, några för snälla overdrive och någon för dist.
Kan kombinera dem nästan hur jag vill, alla är kopplade hela tiden (mellan två av dem blir det fasfel, men den kombinationen använder jag inte ändå).

Har skaffat ett helt gäng mickar var favoriterna är en Sontronics' SIGMA (fantommatad ribbon, kanske 25cm rakt framför konen) och en Royer R121 (placerad på samma sätt). Sigman är den jag gillar bäst. Skall skaffa en delta också o använda live.
Image

Har ett gäng andra ribbonmickar men dessa är bäst.
Sen en 57a och en Sennheiser MD421.

Nu sen lådan bytte högtalare har jag bara hunnit få 3 mickar på plats.

/Magnus

24 Dec 2015, 11:01
Profile WWW

Jonken wrote:

- Har du testat vilken skillnad i sound du får av olika högtalare när du kan skruva fast dem hårdare i lådan -med distanser? Som natt & dag om du har fler element än bara ett. Detta får högtalare att reagera mer "exakt" & samtidigt tillsammans med varandra + att det ger själva tonen i kabinetten högtalarna är skruvade i en mycket större roll i soundet. Rekommenderar dig ödmjukt att inte låta tiden damtäcka dina Grennbacks innan du iaf har testat detta. Så: Bara att kuta ner till en bygg butik och köpa brickor i lösvikt. (Ett litet helvete att montera bara; men ack så mycket trevligare när det är gjort.) Även V30:na blir ännu trevligare -ska du se!

/ Jonken :wink:

För att inte tala om skillnaden vid front respektive bakladdat! Nu låter det sig i och för sig inte laboreras på detta sätt med alla kabinett, men detta är något som gör stor skillnad. Toppen som MO tyckte var överlägsen hos Greenbacks kan man till exempel lura fram till viss del genom att frontladda V30.

24 Dec 2015, 11:20
Profile

Kul läsning Magnus!

Vilka andra trattar testade du?

24 Dec 2015, 11:55
Profile

Skönt att utvärderingen är gjord. Då kan jag fortsätta använda mina två 2X12 med V30 utan att ha dåligt samvete för att kompromissa med ljudet. Jag kör förresten den ena med closed back och den andra med semi open back. Något som jag tycker har en större inverkan på ljudet än vad jag inbillade mig innan jag provade. Eller vad säger panelen?

24 Dec 2015, 12:17
Profile

helmik wrote:
Skönt att utvärderingen är gjord. Då kan jag fortsätta använda mina två 2X12 med V30 utan att ha dåligt samvete för att kompromissa med ljudet.

Litar du inte på ditt eget omdöme?

24 Dec 2015, 14:11
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
helmik wrote:
Skönt att utvärderingen är gjord. Då kan jag fortsätta använda mina två 2X12 med V30 utan att ha dåligt samvete för att kompromissa med ljudet.

Det måste ju inte ha såna grunder.
Man kanske inte fått möjlighet att prova många högtalare på samma gång själv och därför blir undrande om högtalarna man har verkligen är rätt för en. Eller hundra andra anledningar som inte är din negativa "lita på sitt eget omdöme" tolkning.

/Magnus

24 Dec 2015, 14:38
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Man kanske inte fått möjlighet att prova många högtalare på samma gång själv och därför blir undrande om högtalarna man har verkligen är rätt för en. Eller hundra andra anledningar som inte är din negativa "lita på sitt eget omdöme" tolkning.

/Magnus

Tack för svaret, även om frågan inte var till dig, jag har läst det 4 ggr men förstår inte vad du menar eller vill få sagt.

Jag har använt V30 element i över 20 år utan att ha vetat vad du tycker om dom, vad det nu spelar för roll.

Men jag är ju en sån där konstig typ som lyssnar och känner på saker isället för att googla tester, alla är vi olika.

24 Dec 2015, 17:51
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Tack för svaret, även om frågan inte var till dig, jag har läst det 4 ggr men förstår inte vad du menar eller vill få sagt.

Jag har använt V30 element i över 20 år utan att ha vetat vad du tycker om dom, vad det nu spelar för roll.

Men jag är ju en sån där konstig typ som lyssnar och känner på saker isället för att googla tester, alla är vi olika.

Vad jag vill ha sagt är precis vad det står.
Att anledningen att Helmik skrev som han gjorde inte tvunget behöver komma ifrån att han inte litar på sitt omdöme.
Det kan, som skrivet, komma ifrån (till exempel) att inte ha en möjlighet att testa själv.
Då finns inga andra möjligheter än att försöka läsa sig till en åsikt filtrerad fram från alla andras åsikter.

Helt enkelt, din fråga framstod som extremt tykigt.

Det är riktigt, att du använt V30 i över 20 år utan att veta vad jag tycker om dem spelar ingen roll alls.
Det fullkomligt dräller av folk där ute som gör saker, använder saker, tycker saker osv baserat på ingenting mer än att de gjorde, använde och tyckte det i går också. Att man gjorde det, använde det eller tyckte det i går är långt ifrån detsamma som att det är rätt för en. Att ställa frågan är källan till att utvecklas.

/Magnus

24 Dec 2015, 19:00
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
helmik wrote:

Det var skrivet med glimten i ögat men jag kan förstå att det gick förbi omärkt.

24 Dec 2015, 19:45
Profile

helmik wrote:
Det var skrivet med glimten i ögat men jag kan förstå att det gick förbi omärkt.

Ok!

24 Dec 2015, 22:23
Profile ICQ WWW

dr.drygh wrote:
Jonken wrote:

- Har du testat vilken skillnad i sound du får av olika högtalare när du kan skruva fast dem hårdare i lådan -med distanser? Som natt & dag om du har fler element än bara ett. Detta får högtalare att reagera mer "exakt" & samtidigt tillsammans med varandra + att det ger själva tonen i kabinetten högtalarna är skruvade i en mycket större roll i soundet. Rekommenderar dig ödmjukt att inte låta tiden damtäcka dina Grennbacks innan du iaf har testat detta. Så: Bara att kuta ner till en bygg butik och köpa brickor i lösvikt. (Ett litet helvete att montera bara; men ack så mycket trevligare när det är gjort.) Även V30:na blir ännu trevligare -ska du se!

/ Jonken :wink:

För att inte tala om skillnaden vid front respektive bakladdat! Nu låter det sig i och för sig inte laboreras på detta sätt med alla kabinett, men detta är något som gör stor skillnad. Toppen som MO tyckte var överlägsen hos Greenbacks kan man till exempel lura fram till viss del genom att frontladda V30.

Intressant tips där, dr.drygh. Får nog testas i min H&K 4X12 med Blackback G12M-25 55Hz, bara för att :-)

Och jag har liknande erfarenhet där, Jonken. Min H&K 4X12 har, till skillnad från t.ex. Marshall, hel baksida och istället löstagbar frontbaffel. Testade en gång att montera elementen från frontsidan istället, ljudet upplevde jag i brist på annan beskrivning som att 4X12:an fick en släng av 2X12 i sig. Det var med original G12M-25 från 1995 då.

25 Dec 2015, 15:23
Profile

Axewall wrote:
Intressant tips där, dr.drygh. Får nog testas i min H&K 4X12 med Blackback G12M-25 55Hz, bara för att :-)

Och jag har liknande erfarenhet där, Jonken. Min H&K 4X12 har, till skillnad från t.ex. Marshall, hel baksida och istället löstagbar frontbaffel. Testade en gång att montera elementen från frontsidan istället, ljudet upplevde jag i brist på annan beskrivning som att 4X12:an fick en släng av 2X12 i sig. Det var med original G12M-25 från 1995 då.

Att montera elementen från framsidan ger precis samma effekt i fråga om kontakt. Skillnaden med bak montera ger en lite djupare och naturligare bas bara. Detta för att en större del av högtalarkonan är placerad inne i själva högtalarlådan.

- Kom gärna tillbaka och berätta om skillnaderna när du testat samma sak på din bakmatade fyrtolva. :wink:

/ Jonken

25 Dec 2015, 22:10
Profile

Intressant läsning, tack.

Har själv spenderat en massa tid på försöka komma rätt med lådor och element.

Under letandet sprang jag bl a på den här sajten https://www.watfordvalves.com/soundfactory.asp
Plockade ner ljudprov som var intressanta och arrangerade dem så de var lättare att jämföra.
Köpte sen de element jag tyckte lät bäst och testade i olika lådor (slutna: 2x12, 4x10, 4x12, öppna: 1x12, 2x12).

Här är ett par exempel på hur det kunde låta:
https://www.youtube.com/watch?v=tCTyE9kb8ew
https://www.youtube.com/watch?v=C1nHYJkRaWg

Intressant är att jag aldrig nådde fram till "ljud-idealet" som jag hade i huvudet, hur mycket jag än vände och vred på grejorna...
Dvs, inte förrän jag skaffade en likadan Fenderlåda som en av mina gamla favoriter brukade spelade på.
Nu låter den nog varken bättre, sämre eller likadant, utan det känns bara helt rätt.

Rätt nöjd i slutänden, men man får nog damma av psykologiböckerna om man ska bli klok på sånt här... :?

27 Dec 2015, 00:51
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Intressant läsning, tack.

Har själv spenderat en massa tid på försöka komma rätt med lådor och element.

Under letandet sprang jag bl a på den här sajten https://www.watfordvalves.com/soundfactory.asp
Plockade ner ljudprov som var intressanta och arrangerade dem så de var lättare att jämföra.
Köpte sen de element jag tyckte lät bäst och testade i olika lådor (slutna: 2x12, 4x10, 4x12, öppna: 1x12, 2x12).

Här är ett par exempel på hur det kunde låta:
https://www.youtube.com/watch?v=tCTyE9kb8ew
https://www.youtube.com/watch?v=C1nHYJkRaWg

Intressant är att jag aldrig nådde fram till "ljud-idealet" som jag hade i huvudet, hur mycket jag än vände och vred på grejorna...
Dvs, inte förrän jag skaffade en likadan Fenderlåda som en av mina gamla favoriter brukade spelade på.
Nu låter den nog varken bättre, sämre eller likadant, utan det känns bara helt rätt.

Rätt nöjd i slutänden, men man får nog damma av psykologiböckerna om man ska bli klok på sånt här... :?

På klippet med 15" och 12", vilken är vilken? Får våldsamma old-school vibbar av de lilafärgade ljuden, gammal Wishbone Ash och sån't. Suveränt i mina öron :)

Och vilket härligt sväng i kompet! Vad är det?

02 Jan 2016, 22:40
Profile

Axewall wrote:
På klippet med 15" och 12", vilken är vilken? Får våldsamma old-school vibbar av de lilafärgade ljuden, gammal Wishbone Ash och sån't. Suveränt i mina öron :)

Och vilket härligt sväng i kompet! Vad är det?

När bakgrunden är lilafärgad spelar jag på en Fenderlåda med två JBL D130.

Jag tog mig friheten jamma med till en liveinspelning av (Peter Greens) Fleetwood Mac från 1970.

Har lagt mycket tid på att hitta tillbaka i tiden soundmässigt, så det är kul att höra att du får old-school vibbar... :)

03 Jan 2016, 01:46
Profile ICQ YIM WWW

Får väl rodna lite nu då, men har ingen dragning till Peter Green och F-Mac direkt.
Men fan vad jag gillar ljudet och svänget, typ sån't som kan hålla på för evigt med bara lite ändring.

JBL D130 verkar vara nå't att lyssna på, helt klart! Grymt bra!

03 Jan 2016, 02:54
Profile

Kul experiment och jag tror jag skulle få liknande resultat om jag gjorde likadant (vilket jag slipper då jag använder Kemper :mrgreen: )

Jag var in på Celestions hemsida å lyssnade runt, tyckte definitivt att Lunchback lät bäst för mej; har inte provat nån dock, men av nån anledning så är alla högtalare/IRs jag gillar i Kempern/IR-loaders nästan alltid V30, med SM57 mot mitten av "tratten". Dvs, så standard och icke äventyrligt det bara kan bli. Kanske inte att jag gillar soundet i sig utan annat till, men dom funkar i princip alltid "in the mix". Vilket är det absolut viktigaste. :)

03 Jan 2016, 10:24
Profile
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2