|
När det inte blir som man tänkt...
| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10953 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 När det inte blir som man tänkt...
Som någon kanske minns ställde jag en fråga om högtalare till gitarrlådor här för ett tag sen. Jag ville byta ut mina Vintage 30 mot något jag skulle gilla bättre, V30 trattar har egenskaper jag verkligen inte tycker om. Så nu under en tid har jag köpt på mig ett tiotal högtalare av olika modeller för att lösa problemet med vilken jävla högtalare som passar mig, helt enkelt. Göra "testet", ta "beslutet" och stänga den dörren för evigt var min förhoppning. Så under ett gäng kvällar har jag bytt högtalare i en 1x12 låda fram och tillbaka en väldans massa gånger. Bytt runt en del i en 4x12 låda också. Jag har provat med olika stärkare, skruvat ljud, flyttat inspelningsmickar, bytt inspelningsmickar, bytt mickpreamps, spelat in mängder av ljudklipp, lyssnat och haft en alldeles egen liten tomteverkstad. Det är lätt att bli milt galen, börja höra spöken och annat icke-existerande efter ett tag. Mission accomplished, jag har hittat den högtalare som passar mig bäst. Och det blev inte alls vad jag trodde, den lite roliga, eller kanske lite sorgliga, biten i det hela. Den högtalare som blev den all-round högtalare som passade mig bäst visade sig bli Vintage 30. Några av de andra gjorde specifika ljud bättre (ibland mycket bättre) men som en högtalare som funkade bra till det mesta var de Vintage 30 jag verkligen inte tycker om bäst. Det känns ju inte som om att man vill dra slutsatsen att man inte tycker om högtalare En väldigt lärorik, och kostsam, resa som slutade på ruta 1. Det slutar med att 1x12 lådan får behålla sin V30 och en av mina 4x12 får bli en studio högtalare med 4 olika trattar i där jag kan mickar upp den tratt som gör X ljud bäst. Vad jag lärt mig är att det krävs mycket mer än att bara byta högtalaren, som de flesta gör när de gör högtalartest på youtube. Man måste skruva om alla saker innan högtalaren inför varje byte också, annars säger det ingenting. Skall man sen spela in det behöver man flytta mickar, byta mickar osv inför varje ny högtalare också. Att göra det för en youtube video skulle ta väldigt, väldigt lång tid. Men slutsatsen är att tittar man på såna videos som inte är gjorda så är risken att man drar fel slutsatser väldigt stor. Man lär sån länge man lever. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 23 Dec 2015, 14:22 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
 Re: När det inte blir som man tänkt...
Roligaste läsningen på länge! Bara att söka vidare, Mange! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 23 Dec 2015, 14:45 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
En kanon erfarenhet min vän! Tänk hur skönt det är att lägga all denna brainstorming bakom dig -och veta: Att jag har FULL KOLL PÅ MITT -och vad jag föredrar. - Sedan är det ju förstås lite komiskt att samma högtalare som du alltid haft; också var din grej. / Jonken
|
| 23 Dec 2015, 14:48 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
Man kan bara säga stort tack för att du orkade undersöka detta.
Jag tog samma beslut för några år sedan, men inte av någon annan orsak än att jag av slöhet bara inte oooooorkade fundera på något annat..
God Jul på dig Magnus!
|
| 23 Dec 2015, 15:01 |
|
 |
|
1331
|
Fan, vad frustrerande det är när man inte får ett så enkelt svar som man hade önskat. Har också testat ett antal olika högtalare/lådor till mina (två) förstärkare. Och kommit fram till att den ena låter absolut bäst med V30, som den har monterat i sig från fabrik. MEN den andra....... Har jag inte riktigt hittat hem med ännu, men den funkar inte alls som jag vill att den ska göra med greenbacks. Men låter helt ok. med V30. Men just nu kör jag den i en gammal SimmsWatts från -72, som den låter helt ok med.
|
| 23 Dec 2015, 15:56 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Forsman wrote: Roligaste läsningen på länge! Bara att söka vidare, Mange!  Gott att kunna underhålla. Förutom att lista ut vilken Fender Twin version det är jag vill ha är jag klar nu /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 16:18 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Jonken wrote: En kanon erfarenhet min vän! Tänk hur skönt det är att lägga all denna brainstorming bakom dig -och veta: Att jag har FULL KOLL PÅ MITT -och vad jag föredrar. - Sedan är det ju förstås lite komiskt att samma högtalare som du alltid haft; också var din grej. / Jonken Tack! Det var helt klart värt det, nu behöver jag inte fundera mer på det. Och som bonus vet jag vilka högtalare jag skall ha till vilket ljud. Jag har ju haft många olika trattar förr, speciellt i combos, men inte riktigt utvärderat det. Hur mycket man än kämpar emot så blir man färgad av andras åsikter om prylar och går omvägar för det. Det var värt det för att högtalaren är en så stor del av ens ljud, det är ju liksom där allt kommer ut och mickas upp. Mest glad ör jag nog att jag nu vet vilka högtalare jag verkligen inte vill ha när det är hyrbackline. Greenbacks (G12M), till exempel, som jag trodde jag skulle gilla mycket efter allt jag läst och hört föll mig verkligen inte i smaken. Toppen i dem var bäst av alla men separationen i mellanregistret var riktigt kass, så de åker i "glöm att du har dem" hyllan. Det var även kul att höra att en skithögtalare som celestion seventy 80 var en av de jag gillade mest. Ja, det är komiskt, men jag var inte främmande för att det kunde bli så. /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 16:29 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
distorsionspojken wrote: Man kan bara säga stort tack för att du orkade undersöka detta.
Jag tog samma beslut för några år sedan, men inte av någon annan orsak än att jag av slöhet bara inte oooooorkade fundera på något annat..
God Jul på dig Magnus! Ha, ha. Den sista idioten är kvar så länge jag lever. Ibland får man sina ryck att det är tid att reda ut de ogrundade uppfattningar man bär på. Detsamma!! /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 16:31 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
1331 wrote: :mrgreen: Fan, vad frustrerande det är när man inte får ett så enkelt svar som man hade önskat. Har också testat ett antal olika högtalare/lådor till mina (två) förstärkare. Och kommit fram till att den ena låter absolut bäst med V30, som den har monterat i sig från fabrik. MEN den andra....... Har jag inte riktigt hittat hem med ännu, men den funkar inte alls som jag vill att den ska göra med greenbacks. Men låter helt ok. med V30. Men just nu kör jag den i en gammal SimmsWatts från -72, som den låter helt ok med. Nej, jag tycker inte det är frustrerande, jag gillar att man inte kan förenkla allt som vi gärna gör. Alla saker jag verkligen grävt mig in i, mickar, trä osv har slutat så, alltså att varje ljudkedja är unik och allt man kommit fram till innan inte gäller längre. Ja, olika stärkare och det som funkade på en stärkare funkar inte längre. Jag provade med alla stärkare jag har hemma, runt 15 eller så. Några combos fick låta bli att vara med, de får leva med vad som sitter i dem, fixa inte det som inte behöver fixas, typ. /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 16:35 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Kul och tack för att du delar denna insikt om V30.
|
| 23 Dec 2015, 17:14 |
|
 |
|
guitarnerdswe
Joined: 07 May 2012, 14:39 Posts: 695 Location: Helsingborg
|
Vilka V30 var du gillade? Finns ju över 10 olika versioner. Står ett T-nummer stämplat på som avgör, men även serienumret avgör ålder, tillverkningsland, metod och material.
Last edited by guitarnerdswe on 23 Dec 2015, 17:46, edited 1 time in total.
|
| 23 Dec 2015, 17:41 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Magnus Olsson wrote: Tack! Det var helt klart värt det, nu behöver jag inte fundera mer på det. Och som bonus vet jag vilka högtalare jag skall ha till vilket ljud. Jag har ju haft många olika trattar förr, speciellt i combos, men inte riktigt utvärderat det. Hur mycket man än kämpar emot så blir man färgad av andras åsikter om prylar och går omvägar för det.
Det var värt det för att högtalaren är en så stor del av ens ljud, det är ju liksom där allt kommer ut och mickas upp. Mest glad ör jag nog att jag nu vet vilka högtalare jag verkligen inte vill ha när det är hyrbackline. Greenbacks (G12M), till exempel, som jag trodde jag skulle gilla mycket efter allt jag läst och hört föll mig verkligen inte i smaken. Toppen i dem var bäst av alla men separationen i mellanregistret var riktigt kass, så de åker i "glöm att du har dem" hyllan. Det var även kul att höra att en skithögtalare som celestion seventy 80 var en av de jag gillade mest.
Ja, det är komiskt, men jag var inte främmande för att det kunde bli så.
/Magnus Precis så! ...Celestion Seventy 80 är ingen skithögtalare! Faktiskt en av mina absoluta favorit högtalare! (Tycker att den klubbar V30 vid riktigt höga volymer.) Vill du att jag skall vända världen upp & ner för dig igen...? -OK: Hehe....: - Har du testat vilken skillnad i sound du får av olika högtalare när du kan skruva fast dem hårdare i lådan -med distanser? Som natt & dag om du har fler element än bara ett. Detta får högtalare att reagera mer "exakt" & samtidigt tillsammans med varandra + att det ger själva tonen i kabinetten högtalarna är skruvade i en mycket större roll i soundet. Rekommenderar dig ödmjukt att inte låta tiden damtäcka dina Grennbacks innan du iaf har testat detta. Så: Bara att kuta ner till en bygg butik och köpa brickor i lösvikt. (Ett litet helvete att montera bara; men ack så mycket trevligare när det är gjort.) Även V30:na blir ännu trevligare -ska du se! / Jonken 
|
| 23 Dec 2015, 17:46 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
guitarnerdswe wrote: Vilka V30 var du gillade? Finns ju över 10 olika versioner. Står ett T-nummer stämplat på som avgör, men även serienumret avgör ålder, tillverkningsland, metod och material. Vet inte vilka versioner det är, men vet att det finns många. Mina är original i dyra lådor och att det var två olika versioner. /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 18:15 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Magnus Olsson wrote: guitarnerdswe wrote: Vilka V30 var du gillade? Finns ju över 10 olika versioner. Står ett T-nummer stämplat på som avgör, men även serienumret avgör ålder, tillverkningsland, metod och material. Vet inte vilka versioner det är, men vet att det finns många. Mina är original i dyra lådor och att det var två olika versioner. /Magnus Ok! Du har inget emot att säga vilka lådor det var, och även hur gamla dom var? Då kan jag räkna ut vilka det är. Hade mest varit kul att veta vilken version som fick dig på fall, och om du delar min smak 
|
| 23 Dec 2015, 18:29 |
|
 |
|
CataClysm
|
Grabbar har ni redan glömt bort tråden om V30?... Vill bara ge er en hint... Hughes and kettner 1x12:a om inte juleglöggen totalt har utraderat eran frontallob... 
|
| 23 Dec 2015, 20:04 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
CataClysm wrote: Grabbar har ni redan glömt bort tråden om V30?... Vill bara ge er en hint... Hughes and kettner 1x12:a om inte juleglöggen totalt har utraderat eran frontallob...  Jag minns en HK 4x12 med Rocket 60s, inte V30 faktiskt.
|
| 23 Dec 2015, 20:08 |
|
 |
|
valvetubes
|
Vissa högtalare behöver ju 40-50 timmars speltid också för att komma till sin rätt. Det har alla tomtarna glömt! 
_________________ ##################
|
| 23 Dec 2015, 20:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
V30 är bra trattar, får man inte bra ljud med dom är det nåt annat som är fel
| 23 Dec 2015, 20:58 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
guitarnerdswe wrote: Ok! Du har inget emot att säga vilka lådor det var, och även hur gamla dom var? Då kan jag räkna ut vilka det är. Hade mest varit kul att veta vilken version som fick dig på fall, och om du delar min smak  Jag skall kolla vad för lådor det är mer exakt. /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 21:05 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
guitarnerdswe wrote: CataClysm wrote: Grabbar har ni redan glömt bort tråden om V30?... Vill bara ge er en hint... Hughes and kettner 1x12:a om inte juleglöggen totalt har utraderat eran frontallob...  Jag minns en HK 4x12 med Rocket 60s, inte V30 faktiskt. Jo, de har många lådor med engelska V30. Två av mina lådor är såna (en 1x12 och en 4x12) och sen en med rocket 60 (som är som en exklusive version av V30, lite mjukare i toppen och en fastare bas). /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 21:10 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
valvetubes wrote: Vissa högtalare behöver ju 40-50 timmars speltid också för att komma till sin rätt. Det har alla tomtarna glömt!  Det har ingen glömt, men omöjligt tidsmässigt att göra. Alla högtalare var mer eller mindre nya, så det var lika för alla. /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 21:11 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Magnus Olsson wrote: Jo, de har många lådor med engelska V30. Två av mina lådor är såna (en 1x12 och en 4x12) och sen en med rocket 60 (som är som en exklusive version av V30, lite mjukare i toppen och en fastare bas).
/Magnus
Engelska? Då är dina lådor före ca 2002? Finns inga helt engelska V30 längre. Alla är kinesiska förutom dom i Boogies lådor, som är delvis engelska och delvis kinesiska.
|
| 23 Dec 2015, 21:15 |
|
 |
|
southbeck
|
Kul och intressant läsning!
Jag gillar V30 väldigt mycket. Har kört i coverbandrig länge. Och testat ett helt gäng med andra också. Håller med om att dom funkar till det mesta. Slukar pedaler som bara den. Tycker man slipper bi-surrande som t ex cannabis rex. Och dom ballar inte ur i botten på högre volym.
|
| 23 Dec 2015, 21:16 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: V30 är bra trattar, får man inte bra ljud med dom är det nåt annat som är fel Ja, det är bra trattar. Men man kan få bra ljud ur i princip alla vanliga gitarrhögtalare. Det som skiljer de olika högtalarna åt är inte skillnaden på bra eller dåligt ljud, skillnaderna är nyanser, små egenheter i deras karaktär. Just V30 har en hårdhet i det övre mellanregistret och lägre toppen (troligen beroende på det lite återhållna lägre mellanregistret) som är en irriterande egenskap. För rena ljud är det kanon, för hårdare distade ljud eller riff spel är det kanon, för halvdistade leadljud är det en dålig egenskap att ha. Greenbacks har löst lite av det problemet, men på bekostnad av separation i mellanregister. Vilken högtalare man än väljer så blir den en kompromiss. V30 var den som gjorde flest typer av ljud bäst. /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 21:20 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
guitarnerdswe wrote: Magnus Olsson wrote: Jo, de har många lådor med engelska V30. Två av mina lådor är såna (en 1x12 och en 4x12) och sen en med rocket 60 (som är som en exklusive version av V30, lite mjukare i toppen och en fastare bas).
/Magnus
Engelska? Då är dina lådor före ca 2002? Finns inga helt engelska V30 längre. Alla är kinesiska förutom dom i Boogies lådor, som är delvis engelska och delvis kinesiska. Några är rejält mycket äldre än så. Görs inte dyra V30 i England? Där ser man som de luras nu för tiden. /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 21:21 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
southbeck wrote: Kul och intressant läsning!
Jag gillar V30 väldigt mycket. Har kört i coverbandrig länge. Och testat ett helt gäng med andra också. Håller med om att dom funkar till det mesta. Slukar pedaler som bara den. Tycker man slipper bi-surrande som t ex cannabis rex. Och dom ballar inte ur i botten på högre volym. Ja, de är med på det mesta med bra resultat. För hatade jag dem, nu har jag... Well... Vi är vänner nu /Magnus
|
| 23 Dec 2015, 21:24 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Magnus Olsson wrote: Några är rejält mycket äldre än så.
Görs inte dyra V30 i England? Där ser man som de luras nu för tiden.
/Magnus
Nej dom är helt öppna med att nästan alla deras högtalare görs 100% i Kina, inte bara V30. Finns några få modeller (tex Mesas exklusiva V30), som görs delvis i England.
|
| 23 Dec 2015, 21:53 |
|
 |
|
CataClysm
|
Det finns enligt Fryette själv 4 stycken modeller! Jag är dock osäker vilken som sitter i HK förstärkaren, men det kanske MO kan upplysa oss om...
Read this quote from Steve Fryette;
"The 30 in V30 has nothing to do with power handling. But making a distinction between the Mesa version and the off-the-shelf version is legit, even though it has little to do with actual power handling capacity. The rated power handling of the V30 of any version (see below) is 65W.
The Mesa version is OEM. This is the T4416 model, which is an 16 ohm speaker. It is made in England specifically for Mesa. But Mesa didn't specify it that way. From what we were told by Celestion around 1997-8, Celestion changed the model T3904 (16 ohm) V30 design in the early 90s to make it easier and cheaper to produce. Mesa didn't like it and insisted on the original version, which then became an OEM model. The 8 ohm version of the Mesa speaker is the T4335. To get an OEM model from Celestion requires a large order. This speaker was made on a separate production line from the off-the-shelf V30, which as Van Nord says is fizzy and thin sounding by comparison.
There is a third 16 ohm version only used by Marshall - T3897 - which is even brighter.
When we were using Celestion speakers, we found out about the existence of the T4416 which we had purchased from our German distributor at the time and asked Celestion about it. They had claimed that they didn't offer OEM varitions of the V30, but changed their story when we sent them a T4416 "for evaluation". Then a new rep called us, confirmed that there were in fact two separate V30 production lines and agreed to make us a special T Number OEM speaker. After a couple of months back and forth, we placed a large order and requested the special number assignment, at which time they cancelled the order and reneged on the deal. That's when we switched to Eminence. We haven't used Celestions speakers since.
It's not that V30s don't sound good with our amps. It's just that the T4416 sounds better. The T3904 is now made in China and after all these years, the P50E does what we wanted Celestion to do originally - and does it better, in fact - so we don't need Celestions help.
So, if you like V30s, there is nothing about the amp design that will be compromised using a V30. Our amps are not voiced "only" for the P50E. What is optimized for the P50E is the cabinet design. In that, the P50 will perform better in our cab than any others.
And now you know that when you say V30, you could be talking about 5 different speakers - that all sound slightly different:*
T3903 Standard 8 ohm T3904 Standard 16 ohm T3987 Marshall OEM 16 ohm T4416 Mesa OEM 16 ohm T4335 Mesa OEM 8 ohm
*When you change the impedance rating of the speaker, you also change the inductance of the coil which changes the resonant frequency among other things. So if you have 2 identical amps and 2 identical cabs - one cab loaded with 8 ohm speakers and amp set to 8 next to one loaded with 16 ohm speakers and amp set to 16, they will sound noticably different. The 16 ohm rig will usually sound brighter and deeper.
Personally I prefer the 4416, but not in a Recto 4X12. And therein lies the rabbit hole - you can't accurately compare like speakers in unlike cabs.
|
| 23 Dec 2015, 22:13 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Finns fler. MÅNGA fler. Dom lät olika innan och efter förändringen i början av 90-talet, och även efter flytten till China. Dessutom låter 8 och 16 ohm annorlunda, och det finns fler OEM versioner än vad Fryette listade. Satt tex ännu en speciell OEM-version i Marshall Mode 4 lådorna.
|
| 23 Dec 2015, 22:45 |
|
 |
|
CataClysm
|
guitarnerdswe wrote: Finns fler. MÅNGA fler. Dom lät olika innan och efter förändringen i början av 90-talet, och även efter flytten till China. Dessutom låter 8 och 16 ohm annorlunda, och det finns fler OEM versioner än vad Fryette listade. Satt tex ännu en speciell OEM-version i Marshall Mode 4 lådorna. -Ahhh spännande! Har du någon källa på det?
|
| 23 Dec 2015, 22:49 |
|
|