Mm. Tänkte att även denna tråden kan vara av allmänt intresse den med.
Äldre Traynors är ju inte direkt ovanliga i alla dess tappningar,och just för tiden har jag faktiskt 3st jag lattjar med varav YGL-3´an på bilderna då är en av dom.

Många är de som drar paralleller mellan dessa "100 wattare" och en Fender Twin. En jmrls som i min mening haltar lite,men det kan vi kanske lämna därhän.
I detta specifika fallet är jag ombedd att skapa en kanal man kan lira bas på och en kanal som låter överstyrd Marshall,å se det skall vi väl kunna lösa tycker jag.

I den vevan ett kort varningens ord. Det finns alltså olika varianter på dessa YGL varför det kan vara av värde att verkligen leta reda på rätt schema.
(De skiljer sins emellan)

Jahapp. En syn vi sett innan. En YGL är alltså på Fender manér en tvåkanalig historia där den ena kanalen är en enkel tvåstegare utan ngt eg kringtjafs med tillhörande globala mastervolym.
Den andra kanalen är en trestegare som även ror om ett tremolo och ett reverb.
Just denna maskin var lite ledsen på dels tremolo fronten och dels reverb fronten. Lättlöst nog antar jag och mkt riktigt tog det inte långe stunden innan allt ombord fyllde sin funktion och lullade och gick som tänkt.
Dessa maskiner har av ngn anledning även en kylfläkt som drivs via nätspänning med huvudbrytaren påslagen. Det sitter då en 100 Ohms keram i serie ut mot fläkten,och den var trasig i denna varför den resistor byttes. Fläkten fungerade alldeles utmärkt,fick lite service i form av tunnflytande olja osv.
Nåja.

Om ni kikar på schemat för en sådan här har de en lite annorlunda setup vad avser tonkontroller. Bla med lite udda RC nät. För uppgiften för handen ett litet problem då Traynors val av tonkontroll bokstavligt äter gain till frukost.
Alltså gain som i förstärkning.
Den kanal som med självklarhet lämpar sig enklast för att göra "en Marshall" av blir självskrivet effektkanalen med sina 3 gainsteg se....
På bilden ovan ser ni ngr av komponenterna i original setupen.

Jahajaha... Så jag skrotade det där jag,ersatte midpotten med en om 25k och...satte upp det som en konventionell "stack". Som i Marshall,Fender och gud vet vad bortigenom. Ngt annorlunda värden mot vad som kan förväntas,men..rent tekniskt en vanlig stack.
Tanken är ju att båda de YGL som ligger på operationsbordet skall göras bredare i vad de klarar,så det ser numer likadant ut i båda två.
Vad en sådan stack för med sig,anledningen att jag implementerar den på den vildare av de två kanalerna,är mindre gain förluster helt enkelt.
Man kan kanske tycka att en 3 stegare borde leverera signal så det räcker och blir över,och så är det givetvis också...om än inte i en original Traynors fall. Å se...det "läcker" mer än bara i stacken...

Reverbets retur ligger på en pott som inte ger mer än 100k och se..det duger helt enkelt inte. Så..syns dåligt i bilden men..där reverbets retur mynnar i kortet installerade jag därför en resistor om 1M Ohm.
Resultatet lät inte vänta på sig,nu ryter den genast på ett annat sätt.
Bara de enkla mods jag beskriver ovan förvandlar en YGL-3 till en Marshall contender om man är lite om sig och kring sig. Svårare behöver det inte vara.
Nu skall jag iofs in i den djupare än såhär,och uppdateringar på det kommer,men det är en sekundär historia betraktat från iden att få en sådan här gammal Traynor att ryta lungorna ur sig.
Båda två kommer vad vidare är förses med PPIMV vilket i eg mening bara adderar till den befintliga distbilden.
I samband med detta moddandet visar det sig då att det skiljer meningslöst mkt i amplitud mellan de två kanalerna. Lurar lite på om jag inte skall sätta om även den andra kanalen till en mer konventionell stack,och hoppas på att det räcker.
Med det sagt. Ni som varit inne i dessa mer än jag. Helt uppenbart ligger där en 240VAC-250VAC tapp i dom,den som används.
Det jag undrar är ifall det ev ligger ngn tillbakavikt tapp innanför trafons endbells eller liknande för 220VAC? Glödspänningen i exet ovan är på sketna 5,7VAC med 226VAC uppmätt i väggen.