View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 18:24

Reply to topic  [ 18 posts ] 
När det låter som typ vinylknaster i bakgrunden? 
Author Message

Post När det låter som typ vinylknaster i bakgrunden?
Har varit med om detta i flera fall i olika förstärkare. Det är tyst när man inte spelar, men när man tar en ton så hör man ett knastrande sus i bakgrunden som upphör direkt man tystar strängen. Det verkar också som att detta också hörs mest runtikring lösa A, ner till G och upp till B där i kring och inget alls uppe på de ospunna strängarna.

Vart borde jag börja leta?
Förstegsrören?

04 Dec 2015, 22:33
Profile WWW

Post Re: När det låter som typ vinylknaster i bakgrunden?
Prova med nån annan signalkälla, gärna en tongenerator som kan ge ton i de lägen du beskriver. Får du oljud även med denna signalkälla är det troligen förstärkaren, annars nåt med mikarna.

04 Dec 2015, 22:49
Profile WWW

Det spelar ingen roll vilken gitarr man använder, eller sladd. Fenomenet uppstår helt klart i själva förstärkaren.

04 Dec 2015, 22:59
Profile WWW

Jag menade nog att det kunde vara idé att prova olika signalkällor, eftersom gitarrmikar (och strängar...) är nog att betrakta som "en sorts" signalkälla, medan en signalgenerator (exempelvis) är "en annan sorts" signalkälla. Knaster vid vissa frekvenser är inte en vanlig förstärkaråkomma, men man kan ju tänka sig att spunna strängar och en viss sorts mik kan vara en kombination som ger nån form av avvikelser i signalen? Och sådant kan ju vara gemensamt för olika gitarrer, kanske? Om man vill gå vidare med problemet och se om det är försteg, drivsteg, slutsteg etc som strular, så måste man nog ändå ha en signalkälla som kan styra ut hörbart ljud och trycka in signal på olika ställen i förstärkaren. Att börja byta rör "på känn" låter som det kan bli kostsamt, men det kan såklart funka.

04 Dec 2015, 23:11
Profile WWW

lampuradio wrote:
Att börja byta rör "på känn" låter som det kan bli kostsamt, men det kan såklart funka.

Precis det jag helst vill slippa. :?

Men om det nu skulle vara enligt din teori så är problemet fortfarande detsamma eftersom att det är oväsentligt ifall det inte skulle höras när en tongenerator skapar tonen då det är just en gitarr som man använder i en gitarrförstärkare. Dock är jag med på att att man skulle applicera en ton på olika steg i stärkaren och på så sätt leta rätt på vart bruset uppstår.

Kan också tillägga att bruset alltid har samma amplitud vid samma ställda volym. Spelar man starkare på strängarna så överröstar man bruset, men det finns ju alltid där i bakgrunden ändå.

04 Dec 2015, 23:27
Profile WWW

Det skulle ju kunna vara ett komponentfel före volymkontrollen, ett motstånd eller en konding.

Har du rör eller möjlighet att låna rör, för byte före volymkontrollen kan det vara värt besväret att genomföra en koll. Ibland är rörhållarna lite oxiderade eller nåt, det kan vara en idé att "motionera" rören i sina hållare. (gäller alla rör...)

Om det inte ger resultat kan det nog vara nån passiv komponent som är risig, men vilken är inte lätt att säga... där kan det bli lite pillgöra.

04 Dec 2015, 23:43
Profile WWW

David Wikström wrote:
lampuradio wrote:
Att börja byta rör "på känn" låter som det kan bli kostsamt, men det kan såklart funka.

Precis det jag helst vill slippa. :?

Men om det nu skulle vara enligt din teori så är problemet fortfarande detsamma eftersom att det är oväsentligt ifall det inte skulle höras när en tongenerator skapar tonen då det är just en gitarr som man använder i en gitarrförstärkare. Dock är jag med på att att man skulle applicera en ton på olika steg i stärkaren och på så sätt leta rätt på vart bruset uppstår.

Kan också tillägga att bruset alltid har samma amplitud vid samma ställda volym. Spelar man starkare på strängarna så överröstar man bruset, men det finns ju alltid där i bakgrunden ändå.

:D Om det inte skulle höras med en annan signalkälla = det är inte ett förstärkarfel. Om det finns även med en annan signalkälla = förstärkarfel. Rätt avgörande för en felsökare... Men, skall jag framhålla, jag är inte en musiker, snarare en tekniker "old school"... så jag tänker lite fyrkantigt.

BTW.... "inte förstärkarfel" innebär allt utanför ingångs- och utgångsjacken. Kablar, kontakter, högtalare...

04 Dec 2015, 23:48
Profile WWW

Glapp nånstans i högtalarkablarna/-kabeln?

05 Dec 2015, 01:58
Profile

Kan vara....Elektronerna ligger och småhoppar över ett glapp.
Häromsist var det ett hörlursuttag som hade brytfunktion ämnat att döda slutsteget när man pluggar i hörlurar. Där man tom kunde se att det blivit bränt där elektronerna letade sig över brytarna. Lät fortfarande gitarr men med ett bakgrundssprak.
Lägger du en 1kHz ton in utan högtalare(notera konstlast vid rörförst)kan man tom i vissa fall höra glappet ringa där det är på kortet.

05 Dec 2015, 11:17
Profile

David Wikström wrote:
Det spelar ingen roll vilken gitarr man använder, eller sladd. Fenomenet uppstår helt klart i själva förstärkaren.

Genom att använda en yttre signal ( gärna 400 Hz ellers så ) får man lättare att t.ex. knacka på komponenter
då tonen är kontenuerlig och inte beroende av att någon plinkar med ett plektrum.

( felsökning A och O : förenkla frågeställningen och testa EN sak i taget, varje test skall utesluta någonting )

God Jul Förresten!

05 Dec 2015, 12:54
Profile WWW

Prova med en annan högtalare.

05 Dec 2015, 23:55
Profile

Jag kan ha missat, men jag hittade inte att du berättade vilken sorts stärkare det är. Om det är en "vanlig" Fender-krets med rördrivet reverb, så kan det uppstå ett skumt fel i 12AT7:an. Drivtrafon (och AT7:ans ihopkopplade anoder) matas i Fenderkretsen från rätt hyfsat hög anodspänning, över vad ett 12AT7 är specat för. När man läggar på signal som ger sving på anoden, kan det uppstå typ överslag vilket kan låta som knaster. Är det en sådan stärkare, testa att rycka ur reverbdrivröret. Detta kan vara ett fullständigt värdelöst tips, men det är iaf enkelt att testa och utesluta :wink:

https://www.facebook.com/ahjelmamp

06 Dec 2015, 23:45
Profile

Jag har också haft knaster i en stärkare vilken hade en trasig/glappig filterelektrolyt på platsen direkt efter choken. Men det var mer som ett intermittent knaster som inte direkt var kopplat till när man la på signal.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

06 Dec 2015, 23:47
Profile

AHjelmAmp wrote:
Jag kan ha missat, men jag hittade inte att du berättade vilken sorts stärkare det är.

Jag skrev medvetet inte vilken stärkare det handlar om eftersom att det är ett problem som jag har varit med om flera gånger, och inte bara gitarrförstärkare. Jag har samma problem i en hurlurspreamp som jag byggt själv och även i min Sony stereoförstärkare. I Sonyn är det bara hörbart i just hörlursutgången, och ja, det hörs i alla olika hörlurar som jag testat med. :wink:

Det som var aktuellt just nu var i min Hagström 310 och i just den har jag faktiskt märkt nu (till skillnad från mitt tidigare påstående) att om man höjer volymen till noon eller högre så försvinner knastret helt.
Jag har inte haft tid att byta poten än, men jag skulle inte förvåna mig ifall den nya poten skulle bete sig likadant. Alltså att det är något annat fel som får poten att bete sig så.

Det som fick mig att starta tråden var just att detta knaster har ett så karaktäristiskt ljud (och verkar tydligen vara en vanlig åkomma) att jag hoppades på att någon skulle kunna säga "Jaja, den gamla klassikern? Det brukar alltid vara det här felet".
Men det verkar vara mer komplicerat än så.

Grejen är den att jag är verkligen helt efterbliven när det kommer till felsökning. Jag vet aldrig vart jag ska börja, och om jag väl gör det så kör jag fast direkt. Jag kommer ihåg en gång när jag skulle leta rätt på ett fel i en Krank gitarrstärk och hade tongenerator och oscilloskåp och applicerade signal på ett ställe och kunde se felet. När jag sedan applicerade signalen bara tre komponenter senare så syntes inte felet och jag testade att byta ut alla tre komponenter däremellan och ändå var jag fast med samma fel. Där någonstans ger man bara upp liksom..

..och det var väl så man tillslut bara sålde tongeneratorn och oscilloskåpet när man aldrig lyckades med någonting.

13 Dec 2015, 12:01
Profile WWW

David Wikström wrote:
Det som var aktuellt just nu var i min Hagström 310 och i just den har jag faktiskt märkt nu (till skillnad från mitt tidigare påstående) att om man höjer volymen till noon eller högre så försvinner knastret helt.
Jag har inte haft tid att byta poten än, men jag skulle inte förvåna mig ifall den nya poten skulle bete sig likadant. Alltså att det är något annat fel som får poten att bete sig så.

Tänk på att bara för skillnaden kommer när du vrider på poten betyder inte det att felet sitter i poten eller att något får själva poten att bete sig så. Du ändrar ju nivån på signalen till den efterföljande elektroniken så felet kan ju sitta där. Högre signal kan ju innebära att ett litet glapp lättare överbryggs. Glapp kan även sitta "inne" i en komponent, att tänka på.

13 Dec 2015, 12:54
Profile

Ja, exakt. Det är just sånt här som gör felsökning så förbenat svårt..

13 Dec 2015, 13:52
Profile WWW

Du ville inte prova mitt förslag?
Det händer att de två flätade kopparkablarna som går mellan lödanslutningarna och högtalarens kon blir uppslitna och resistansen varierar då i takt med ljudet.
Resultatet blir periodiskt rasslande bi-ljud.

14 Dec 2015, 01:25
Profile

Jag har redan testat det. Det gjorde ingen skillnad.

14 Dec 2015, 06:46
Profile WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]